آشنایی با انواع مخلوط‌کن‌ها

1 1,135

یک مخلوط کن خوب، امکانات بسیار فوق‌العاده ای در اختیار یک آشپز قرار می‌دهد. در آشپزی خیلی از فعالیت‌ها و دستورالعمل‌ها تنها به وسیله مخلوط کن تحقق می‌یابد. اینکه شما برای انجام امور آشپزی به یک مخلوط کن نیاز دارید، یک مسئله است و اینکه یک مخلوط خوب، با کیفیت و مناسب انتخاب کنید مسئله‌ای دیگر است. با استفاده از مطلب زیر با انواع مخلوط کن‌ها آشنا می‌شوید و آسان‌تر مخلوط کن موردنیاز خود را انتخاب می‌کنید:

مخلوط کن سنتی

این مخلوط کن‌ها بسیار رایج هستند، قیمت آن‌ها ارزان‌تر است، جنس بدنه آن‌ها اصولا از مواد ارزان‌تر ساخته شده است و به راحتی در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. به نسبت مدل‌های حرفه‌ای، عمر کوتاه‌تری دارند و برخی از آپشن‌های آن‌ها را ندارند. این مخلوط کن‌ها برای مخلوط کردن مواد نرم‌تر مناسب هستند. به یاد داشته باشید اگر از این نوع مخلوط کن‌ها استفاده می‌کنید، در صورتی که مواد سفت و سخت را در آن قرار دهید و یا میوه‌ها را بدون قطعه قطعه کردن در آن بریزید، به محض روشن کردن از کار می‌افتد. این مخلوط کن برای وظایف ساده و سبک درست شده است، در صورتی که انتظارات حرفه‌ای تری از مخلوط کن دارید، بهتر است این مدل‌ها را انتخاب نکنید.

مخلوط کن‌های حرفه‌ای (عملکرد بالا)

این نوع مخلوط کن‌ها مناسب آشپزهای حرفه‌ای و افراد علاقه‌مند به آشپزی است که قیمت آن‌ها نسبت به مدل قبلی بیشتر است. اما این هزینه بالاتر ارزشش را دارد و یک مخلوط‌کن با آپشن‌های بسیار در اختیارتان قرار می‌گیرد، قیمت آن‌ها گاهی تا هزار دلار هم می‌رسد اما قیمت‌های پایین‌تری نیز دارند.

مخلوط کن‌های حرفه‌ای وظایف سنگین‌تری انجام می‌دهند مثلا مخلوط کردن قطعات با ساختار سخت و سفت را به راحتی انجام می دهند و مخلوط نرم و صاف‌تری را به وجود می‌آورند. بسیاری از آشپزها برای پخت کوکی‌های خوداز این نوع دستگاه استفاده می‌کنند. قدرت این نوع مخلوط کن‌ها بیشتر است و طول عمر بیشتری دارند اگر به صورت حرفه‌ای آشپزی می‌کنید و مخلوط کنی با دوام و ماندگاری بالایی می‌خواهید از این نوع استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل خرید یک غذاساز خوب

 

مخلوط کننده‌های تک نفره (شخصی)

اسموتی‌ها صبحانۀ مورد علاقه بیشتر افراد هستند و جزئی از رژیم غذایی آن‌ها بعد از تمرینات می‌باشد. با رونق این نوع نوشیدنی‌ها، تقاضا برای مخلوط کن‌های تک نفره بیشتر شده است. مخلوط کننده‌های معمولی، محفظه بزرگی دارند و برای افرادی که می‌خواهند یک لیوان نوشیدنی بخورند مناسب نیست. مخلوط کن‌های شخصی محفظه کوچکی دارند و برای تهیه نوشیدنی برای یک وعده بسیار مناسب هستند. شما می‌توانید از همان محفظه مخلوط کن به عنوان لیوان استفاده کنید. شست و شوی آن نیز بسیار آسان‌تر است و به راحتی می‌توانید آن را درکیف خود قرار دهید و هرکجا که بخواهید حمل کنید. این نوع مخلوط کن تنها برای مصارف عادی و معمولی و به صورت شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخلوط کن دستی Immersion blender یا stick blender (که در ایران با نام گوشتکوب برقی شناخته میشود)

این مخلوط کن‌ها مانند مدل‌های قبلی ظرف و محفظه مخصوص به خود ندارند، بلکه سر مخلوط کن را در ظرف مورد نظر خود قرار می‌دهیم و دکمه روشن را فشار می‌دهیم. این مخلوط کن‌ها فضای کمتری اشغال می‌کنند و در پروسه آشپزی ظرف کمتری را کثیف می‌کنند. در واقع می‌توانید در همان ظرف اصلی این کار را انجام دهید، و ظرف دیگری را کثیف نکنید. در هنگام استفاده از آن باید دقت بیشتری داشته باشید تا تیغه‌ها به شما آسیب نزند. از معایب این مخلوط کن این است که هرکاری را نمی‌توان با آن انجام داد، همچنین قیمت و قدرت آن نیز کمتر است.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: چه موادی را نباید درون مخلوط کن قرار داد؟
دیدگاه‌های این پست
  1. ناشناس گفته:

    چرا از هر کدوم عکس نگذاشتید؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد