آموزش حذف برنامه های پیش فرض اندروید

0 750

Bloatware“، برنامه های از قبل نصب شده بر روی گوشی هوشمند شما هستند، که ممکن است برای شما فایده ای نداشته باشند، اما فضای گوشی شما را اشغال کرده اند و شما نمی توانید آنها را حذف کنید. ما می خواهیم در این مطلب راه های حذف و غیر فعالسازی آنها را به شما یاد دهیم. این برنامه باعث کاهش سرعت و اشغال فضای گوشی شما می شود و عمرباتری شما را کم می کند.

“Bloatware” اغلب برنامه و نرم افزار های تجاری هستند که از قبل توسط سازنده به صورت پیش فرض بر روی گوشی همراه شما نصب شده اند، چه این برنامه ها مفید باشند و چه نه، مقدار زیادی از فضای گوشی شما را اشغال کرده اند. معنای لغوی این واژه در زبان فارس پف ابزار است اما با توجه به ویژگی هایی که دارد بهتر است آن را بیخود ابزار بنامیم. به عنوان مثال اپ استور سامسونگ نمونه ای از این بیخود ابزار هاست که فایده چندانی برای شما ندارد.

البته حذف برخی از این برنامه ممکن است باعث مشکلاتی درگوشی همراه شما شوند، در برخی موارد ممکن است بروز رسانی گوشی همراه خود را دریافت نکنید. علاوه بر این هنگامی که این برنامه ها را حذف می کنید ممکن است دیگر نتوانید آنها را بازگردانید و دوباره نصب کنید. شاید شما اکنون به این برنامه ها احتیاج نداشته باشید اما در آینده برای شما ضروری باشد.

برخی از تولید گنندگان گوشی همراه مانند سامسونگ این برنامه ها را در پلی استور های خود قرار داده اند. به طور مثال در صورتی که برنامه پیش فرض S health را حذف کرده اید به راحتی می توانید آن را دوباره نصب کنید. بنابراین بجای حذف این برنامه هابه شما پیشنهاد می دهیم که آنها را غیر فعال کنید.

نحوه غیر فعالسازی این برنامه ها در اندروید
برای غیر فعالساری این برنامه ها در اندروید یک راهکار وجود دارد. در ابتدا وارد تنظیمات شوید برای اینکار می توانید از منو تنظیمات سریع وارد شوید. و گزینه برنامه ها (Applications) را انتخاب کنید. سپس برنامه مورد نظر را پیدا کنید. دراین قسمت در صورتی که برنامه قابل حذف باشد، گزینه حذف را مشاهده می کنید، در واقع تنها برنامه هایی که خودتان نصب کرده اید، را می توانید از این راه حذف کنید. در غیر صورت تنها می توانید دو گزینه غیر فعالسازی (Disable ) و توقف (Force Stop) را مشاهده کنید. گزینه غیرفعالسازی را انتخاب کنید. ممکن است تمایل داشته باشید بعد از غیرفعالسازی، از دکمه های “Force Stop” و “Clear Data” نیز استفاد کنید. برای فعالسازی مجدد برنامه به همین صفحه مراجعه کرده و گزینه فعالسازی (Enable) را انتخاب کنید.

در برخی موارد تعدادی از این برنامه را نه می توان حذف کرد و نه غیر فعال. دراین شرایط می توانید از برنامه های ثالثی برای غیرفعالسازی و یا حذف آن کمک بگیرید. در دو روش زیر با استفاده از برنامه های ثالث ذکر شده، به راحتی می توانید در گوشی های اندروید روت نشده و روت شده خود، تمام برنامه های غیر ضروری را به راحتی پاک کرده و فضای آن را خالی کنید.

البته در صورتی که قصد حذف برنامه ها را دارید از این برنامه های کمکی، بهره بگیرید. همان طور که گفتیم، در صورت حذف ممکن است دیگر نتوانید برنامه های مذکور را بر روی گوشی همراه خود نصب کنید.

حذف برنامه های غیرضروری در گوشی های روت نشده
• در مرحله اول وارد تنظیمات شوید و گزینه درباره گوشی (About Phone) را انتخاب کنید سپس به قسمت Build Number بروید (شماره ۷ تا ۱۰ رقمی که باتید روی آن ضربه بزنید تا فعال شود).
• مرحله دوم به قسمت توسعه دهنده (developer option) در تنظیمات خود بروید و آن را به سمت پایین بکشید تا USB Debugging را پیدا کرده و آن را فعال کنید.
• در مرحله بعدی نیاز دارید برنامه Debloaterرا در ویندوز کامپیوتر خود نصب کنید.
• حال دستگاه اندروید خود را از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل کنید و منتظر بمانید تا کامپیوتر گوشی هوشمند شما را شناسایی کند. بعد از شناسایی دستگاه از طریق برنامه نصب شده در ویندوز، تمام برنامه های گوشی همراه خود را اسکن کنید، برنامه های پیش فرض نیز جز این برنامه ها محسو.ب می شود. حال شما با لیستی از برنامه ها رو به رو هستید که به سادگی با علامت گذاری روی آنها می توانید آنها را حذف یا غیر فعال نمایید.
• بعد از انتخاب برنامه های مورد نظر، گزینه اعمال(apply) را انتخاب کنید. با این کار تمام برنامه هایی که انتخاب کرده اید از روی سیستم گوشی شما حذف می شوند. در صورت انصراف می توانید این روند را کنسل کرده و به تمامی برنامه ها مجددا دسترسی داشته باشید.

حذف برنامه های غیرضروری در گوشی های روت شده
اگر از قبل دستگاه اندرویدی خود را روت کرده اید، به احتمال زیاد روش بالا در گوشی شما اجرا نخواهد شد بنابراین بهتر است از دستورالعمل بعدی استفاده نمایید.

استفاده از NoBloat Free در گوشی های روت شده
• برای این کار برنامه NoBloat Free را دانلود کنید. این برنامه ی کمکی، به شما کمک می کند که برنامه های که در گوشی شما وجود دارند و فضای آن را اشغال کرده اند ولی هیچ فایده ای ندارند، را به راحتی حذف کنید.

استفاده از System App Remover در گوشی های روت شده
• برای این کار ابتدا باید گوشی مورد نظر خود را روت کنید که این کار را می توانید به راحتی با جستجو در اینترنت یاد بگیرید.
• سپس برنامه System App Remover را از گوگل پلی استور دانلود کرده و نصب نماید.
• حال برنامه را اجر کرده و منو را باز کنید و گزینه System App را انتخاب کنید.
• در لیست پیش رو برنامه هایی که قصد حذف آنها را دارید را انتخاب نمایید و سپس گزینه حذف را فعال کنید. حال تمام این برنامه ها از گوشی هوشمند شما حذف شده اند.

استفاده از برنامه ES File Explorer در گوشی های روت شده
همه ما می دانیم که برنامه ES File Explorer یک برنامه مدیریت فایل معروف در گوشی های اندروید است. آیا می دانستید این برنامه قابلیت حذف برنامه های پیش فرض در گوشی را دارد؟ با خواندن ادامه مطلب می توانید این روش را در طی چند مرحله یاد بگیرید.
• در ابتدا برنامه ES File Explorer را بر روی گوشی همراه خود نصب کنید.
• برنامه را بر روی گوشی روت شده خود باز کنید، در آن قسمت یک رابط مشاهده می کنید.
• بر قسمت منو این صفحه ضربه بزنید و وارد تب مربوطه شوید و در آن گزینه برنامه یا اپ را انتخاب نمایید.
• در صفحه برنامه مورد نظر، لیستی ازبرنامه های موجود بر روی گوشی همراه شما به نمایش گذاشته می شود که به سادگی می توانید مواردی را که دوست دارید را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه سطل زباله در بالای صفحه ضربه بزنید و آن ها را حذف کنید.

شما به راحتی می توانید از طریق یکی از روش های بالا برنامه های بلا استفاده و پیش فرض گوشی اندرویدی خود را غیر فعال کرده و گوشی تان را از شر این برنامه های بی فایده خلاص کنید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد