آیا اپیلاسیون پوست را شل می‌کند؟

0 5,710

اپیلاسیون یا وکس موهای زائد به معنی ریشه‌کن کردن موها به صورت موقت است، به‌طوری‌که موهای زائد از ریشه و پیاز، از پوست جدا می‌شوند و بسته به جنس موها و رشد آن‌ها ۲ تا ۵  هفته ظاهر نخواهند شد. این روش در بین مردم به‌خصوص خانم‌ها بسیار رواج دارد و از آن برای از بین بردن موهای زائد صورت و بدن به صورت موقت استفاده می‌شود. در مورد استفاده از این روش شایعاتی وجود دارد که یکی از آن‌ها شل شدن پوست است. طبق تحقیقان اپیلاسیون درصورتی‌که اصولی و با مواد مناسب انجام شود؛ به‌هیچ‌عنوان باعث شل شدن پوست نمی‌شود اما ممکن است منافذ پوست را بازتر کرده و باعث جذب آلودگی بیشتر و درنتیجه جوش و آکنه شود.

اپیلاسیون و وکس کردن موهای زائد

اثرات اپیلاسیون دو تا ۵ هفته باقی می‌ماند و بسته به رشد موها باعث می‌شود تا چند هفته از اصلاح و موزدایی صورت و بدنتان راحت شوید. در این روش به فولیکول‌های مو آسیب وارد می‌شود و این اتفاق باعث کاهش رشد مو شده و پوست نرم و بدون موئی را به شما هدیه می‌دهد.

اپیلاسیون به دو صورت گرم و سرد انجام می‌شود. در این روش از یک ماده چسبناک استفاده می‌کنند که دارای شکر و آب است. در اپیلاسیون ابتدا موم را حرارت داده و به‌وسیله کاردک بر روی پوست قرار می‌دهند و روی آن پارچه‌های نواری شکلی می‌گذارند و سپس در خلاف جهت رویش مو پارچه را با سرعت از سطح پوست جدا می‌کنند. در این صورت موها از ریشه از سطح پوست جدا می‌شوند. بهتر است بعد از انجام اپیلاسیون از نرم‌کننده‌های طبیعی و اسکراب های مخصوص استفاده کنید تا عوارض جانبی بعد از وکس به حداقل برسد.

آیا اپیلاسیون باعث شل شدن پوست می‌شود؟

این تصور که اپیلاسیون و وَکس باعث تضعیف پوست و شل شدن آن می‌شود؛ کاملاً نادرست است. شل شدن پوست به علت ضعیف شدن عضلات پشت پوست به وجود می آید که به علت افزایش سن، کمبود برخی از مواد مغذی و تعدادی از بیماری‌ها رخ می‌دهد. موم به کار رفته در اپیلاسیون تنها سطح پوست و لایۀ مرده پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ اما باعث آسیب عضلانی و شل شدن سطح پوست نخواهد شد. بنابراین اگر پوستتان شل است باید علت آن را در تغذیه و میزان هیدراته بودن پوستتان جست‌وجو کنید.

درصورتی‌که پوست شما در حین اپیلاسیون هیدراته‌ باشد؛ آسیب کمتری می بیند. اگر در طول روز از غذاهای مغذی استفاده کنید، به میزان کافی آب بنوشید و فعالیت‌های ورزشی منظمی انجام دهید در نتیجه گردش خون در زیر پوستتان بیشتر می شود واکسیژن و مواد مغذی بیشتری به سلول‌های پوستی تان می رسد. در این شرایط امکان آسیب دیدن پوست در حین اپیلاسیون به حداقل خواهد رسید.

مواد استفاده شده در اپیلاسیون و وکس کردن نیز بسیار مهم است. این مواد باید استاندارد و ضد حساسیت باشد و چسب آن قوی باشد تا موها را  از ریشه جدا کند. برخی از  موم ها به علت ضعیف بودن باعث شکسته شدن ساقه مو در زیر پوست شده و به‌مرور موهای زیرپوستی را افزایش می‌دهند. وقتی موزدایی به روش طبیعی باشد پوست بدن کمتر جوش می‌زند و در مدت مناسبی نسبت رشد موها کمتر می‌شود.

البته آسیب به پوست در حین اپیلاسیون علاوه بر مواد به کار رفته تا حدودی به جنس پوست و مقاومت آن بستگی دارد. در برخی موارد در پوست‌های خشک، در صورت کشیدن موم روی سطح پوست، ملانین پوست اندکی تغییر رنگ داشته و این عمل می‌تواند به‌مرور باعث ایجاد نقاط تیره‌ای بر روی پوست مخصوصاً کشاله ران شود.

بنابراین در برخی از قسمت‌های حساس‌تر بدن می‌توانید از روش‌های دیگری مانند لیزر موهای زائد استفاده کنید. مزیت اصلی لیزر درصورتی‌که توسط متخصص انجام شود؛ موزدایی دائمی و عدم آسیب به سطح پوست است.

آیا اپیلاسیون برای پوست مضر است؟

وکس کردن و اپیلاسیون پوست از نظر پزشکی برای یک پوست نرمال هیچ‌گونه ضرری ندارد و تنها برخی از عوارض موقت ممکن است در آن بروز دهد. افرادی که مشکلات پوستی شدیدی دارند و پوستشان به‌شدت خشک و حساس است ممکن است بیشتر از سایر افراد دچار این عوارض شوند. بنابراین این افراد باید قبل از اپیلاسیون با یک متخصص پوست مشورت کنند. همان‌طور که اشاره کردیم، روش موزدایی به‌وسیله وکس و اپیلاسیون معایب موقت دارد که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم.

اپیلاسیون علاوه بر درد باعث قرمزی و التهاب، خونریزی جزئی، سوختگی و تغییر رنگ، ترک پوست، عفونت، بثورات پوستی و حتی واکنش‌های آلرژیک نیز می‌شود.

۱. قرمزی و تحریک

اپیلاسیون می‌تواند پوست را قرمز و تحریک کند و باعث سوزش موقت آن شود. بنابراین بعد از اپیلاسیون از محصولاتی استفاده نکنیدکه دارای الکل هستند و در صورتی قرمزی و تحریک زیاد از کمپرس آب سرد کمک بگیرید.

۲. بثورات

قرمزی و تحریک پوست معمولاً موقت است؛ اما بثورات یکی از عوارض جانبی اپیلاسیون می‌باشد که ممکن است یک تا دو روز باقی بماند. اگر بثورات شما شدید باشد و یا مقدار آن به‌مرور بیشتر شود، بهتر است وکس کردن را متوقف کنید.

۳. حساسیت به نور خوشید

بعد از عمل اپیلاسیون بدن و صورتتان را در برابر خورشید قرار ندهید. پوست شما بعد از وکس کردن بسیار حساس است و این کار باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

۴. واکنش‌های آلرژیک

با توجه به مواد مختلفی که در اپیلاسیون و وکس کردن صورت استفاده می‌شود؛ در برخی موارد ممکن است واکنش‌های آلرژیک رخ دهد. برای پی بردن به حساسیت‌زا بودن این مواد کافی است مقدار کمی از آن را در ناحیه‌ای کوچک از پوست بدنتان آزمایش کنید و بعد از ۲۴ ساعت آن را بررسی نمایید. درصورتی‌که پوستتان به آن واکنش نشان نداد؛ بنابراین شما حساسیتی به آن ماده نخواهید داشت.

۵. خونریزی

گاهی اوقات اپیلاسیون باعث خون‌ریزی جزئی می‌شود که طبیعی است. ممکن است بخشی از لایه سطحی پوست همراه با موهای زائد برداشته شده و باعث خونریزی شود. افرادی که پوست‌های خشک و پیرتری دارند بیشتر دچار خونریزی سطح پوست خواهند شد. بااین‌حال استفاده از مواد ملایم و سازگارتر می‌تواند میزان خونریزی را کاهش دهد.

۶. عفونت

در برخی موارد، موم می‌تواند منجر به عفونت در ناحیه خونریزی و یا زخم شود. بنابراین درصورتی‌که پوستتان دچار خون‌ریزی سطحی شد، بهتر است آن را ضدعفونی کرده و تمیز نگه دارید. منافذ پوست در این حالت بازتر هستند و به سرعت می‌توانند آلودگی‌ها را جذب کنند. اگر بعد از مدتی هنوز هم دچار تورم و خارش هستید به پزشک مراجعه کنید.

نکات مهم:

  • قبل و بعد از اپیلاسیون از مواد و لوسیون‌های مناسب استفاده کنید.
  • وقتی که پوستتان زخم شده و یا دچار تبخال و آکنه هستید بهتر است وکس نکنید.
  • بعد از اپیلاسیون تا چند ساعت به پوست بدنتان آب نزنید و برای پاک کردن مواد چسبناک از روغن بچه استفاده کنید.
  • موم نباید خیلی داغ شود، در این صورت پوست‌تان را دچار سوختگی می‌کند. بهتر است دمای آن ۶۰ درجه سانتی گراد باشد.
  • بهتر است موهای بدن اندکی بلند باشد تا عمل اپیلاسیون به خوبی صورت بگیرد؛ وکس کردن موهایی که تازه از ریشه در آمده اند سخت و غیرممکن است.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد