مقایسه آیفون‌های XS، XS Max و XR

مقایسه آیفون‌های XS، XS Max، XR

0 1,769

اپل در سال ۲۰۱۸، سه مدل از بهترین گوشی‌های خود را ارائه کرده است که شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌ها و نیازها و علایقی که دارید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این سه مدل iPhone XS(آیفون ایکس اس)،iPhone XS Max(آیفون ایکس اس مکس) و iPhone XR (آیفون ایکس آر) نام دارد. در مطلب قبلی ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف آیفون xs را به‌طور کامل شرح دادیم که برای مطالعه آن می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

از محصول جدید آیفون بیشتر بدانیم

در نگاه اول انتخاب یک گوشی از میان این سه پرچم‌دار، اندکی دشوار است و ممکن است سردرگم شوید؛ اما بامطالعه این مقاله به شما اطمینان می‌دهیم که با دید بهتر و دانش بیشتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در ابتدا در جدول شماره یک، ویژگی‌های این سه‌گوشی را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم تا به‌صورت کلی‌تر با تفاوت‌ها و شباهت‌های آن آشنا شده و سپس به توضیح و تکمیل این اطلاعات می‌پردازیم.

iPhone XR iPhone XS Max iPhone XS
۱۵۰.۹ x 75.7 x 8.3 mm ۱۵۷.۵ x 77.4 x 7.7 mm ۱۴۳.۶ x 70.9 x 7.7mm ابعاد
۱۹۴ گرم ۲۰۸ گرم ۱۷۷ گرم وزن
۶.۱ اینچ ۶.۵ اینچ ۵.۸ اینچ سایز صفحه‌نمایش
۱۷۹۲×۸۲۸ پیکسل ۲۶۸۸×۱۲۴۲ پیکسل ۲۴۳۶×۱۱۲۵ پیکسل رزولوشن تصویر
ال سی دی

Liquid Retina HD

سوپر امولد

Retina HD OLED

سوپر امولد

Retina HD OLED

نوع پانل
Ios12 Ios12 Ios12 سیستم‌عامل
۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت ۶۴/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت ۶۴/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی
خیر خیر خیر کارت حافظه
Apple A12 Bionic Apple A12 Bionic Apple A12 Bionic پردازنده
۳ گیگابایت ۴ گیگابایت ۴ گیگابایت رم
۱۲ مگا پیکسلی دوگانه ۱۲+۱۲ مگا پیکسلی دوگانه ۱۲+۱۲ مگا پیکسلی دوربین اصلی
۷ مگا پیکسل ۷ مگا پیکسل ۷ مگا پیکسل سلفی
۴K در ۲۴, ۳۰, یا ۶۰fps. 1080p در ۳۰, یا ۶۰fps. OIS. ۴K در ۲۴, ۳۰, یا ۶۰fps. 1080p در ۳۰, یا ۶۰fps. OIS. ۴K در ۲۴, ۳۰, یا ۶۰fps. 1080p در ۳۰, یا ۶۰fps. OIS. ویدئو
۵.۰ ۵.۰ ۵.۰ نسخه بلوتوث
لایتینگ لایتینگ لایتینگ پورت
خیر خیر خیر اثر انگشت
۷IP6 IP68 IP68 استاندارد ضد آب
۲,۹۴۲mAh(شارژ سریع و وایرلس) ۳,۱۷۴mAh(شارژ سریع و وایرلس) ۲,۶۵۸mAh(شارژ سریع و وایرلس) باتری
T-Mobile, AT&T, Verizon, Sprint T-Mobile, AT&T, Verizon, Sprint T-Mobile, AT&T, Verizon, Sprint شبکه
رتبه سوم رتبه اول رتبه دو رده‌بندی قیمتی
مشکی، سفید، زرد، قرمز، آبی و مرجانی سه رنگ خاکستری، طلایی و نقره‌ای سه رنگ خاکستری، طلایی و نقره‌ای رنگ بدنه

 

  • عملکرد و طول عمر باتری

اگر انتظار دارید که ما سه‌گوشی، آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR را ازنظر عملکرد رتبه‌بندی کنیم، ممکن است این کار اندکی سخت باشد، زیرا هر سه‌گوشی عملکرد تقریبا مشابه داشته و از پردازندهA12 Bionic استفاده می‌کنند؛ اما تفاوت جزئی و مهم آن‌ها در رم است. هر دو گوشی آیفون XS و XS Max دارای ۴ گیگابایت رم هستند، درحالی‌که XR با ۳ گیگابایت کار می‌کند.

تراشه به‌کاررفته در هر سه مدل یکسان است. پردازنده A12 Bionic اولین تراشه موجود در بازار است که ۷ نانومتری است و طبق ادعای اپل ۱۵ درصد سریع‌تر از نسل قبل است و ۴۰ درصد انرژی کمتر مصرف می‌کند. بنابراین با استفاده از هر یک از این آیفون‌ها تفاوتی ‌چندان زیادی در عملکرد، مشاهده نمی‌کنید. پردازنده A12 Bionic یکی از پیشرفته‌ترین پردازنده‌های موجود با ۶ هسته است که اپل مدعی است از فناوری موتور نورونی در آن استفاده‌شده است که درزمینه یادگیری ماشینی ۹ برابر عملکرد بهتری دارد، به‌طوری‌که ۵ تریلیون محاسبه را در ثانیه انجام می‌دهد که در مقایسه با موتور عصبی در A11 قدرت بالاتری دارد. شاید مهم‌ترین چیز در مورد تراشه Bionic A12، موتور جدید عصبی (Neural Engine) است که به یادگیری ماشین برای مسائلی مانند واقعیت افزوده و قابلیت تشخیص صورت (Face ID) اختصاص داده‌شده است.

حال به بررسی باتری این سه مدل می‌پردازیم. ازنظر زمان مکالمه با گوشی، آیفون XS تا ۲۰ ساعت، آیفون XS Max حداکثر ۲۵ ساعت کار می‌کند. دلیل افزایش ظرفیت باتری این گوشی‌ها نسبت ب آیفون x می‌توان به پردازنده A12 Bionic و سیستم‌عامل Ios12 اشاره کرد. ظرفیت آیفون ایکس اس ۲,۶۵۸ میلی آمپر ساعت و آیفون یکس اس مکس ۳,۱۷۴ میلی آمپر ساعت است.

آیفون XS Max برای تأمین انرژی صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی، از باتری بزرگ‌تری استفاده کرده است که در گشت‌وگذار اینترنتی تا ۱۰ ساعت و ۳۸ دقیقه قدرت دارد، مدل XS تنها تا ۹ ساعت و ۴۱ دقیقه دوام می‌آورد. اپل ادعا دارد که با مدل XR می توانید تا ۱۶ ساعت ویدئو تماشا کنید و تا نزدیک ۲۵ ساعت نیز قابلیت مکالمه دارد. آیفون XR نسبت به گوشی آیفون ۸ پلاس باتری بهتری دارد و تا ۱.۵ ساعت بیشتر شارژ نگه می‌دارد، ظرفیت باتری این مدل ۲,۹۴۲ میلی آمپر ساعت است.

هر سه مدل از قابلیت شارژ سریع و همچنین شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنند. شارژ سریع می‌تواند در مدت‌زمان ۳۰ دقیقه باتری شما را به ظرفیت ۵۰ درصد برساند.

به‌طورکلی هیچ‌یک از این گوشی‌ها نمی‌توانند بیش‌تر از یک تا یک روز و نیم روشن بمانند و در این میان آیفون XS Max از دو همتای دیگر قوی‌تر است.

  • طراحی و دوام

در این بخش اولین تفاوت‌های واضح و آشکار این سه‌گوشی نمایان می‌شود. همانطور که می دانید گوشی آیفون X(2017) صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی دارد، شما با خرید گوشی آیفون XS تفاوتی زیادی احساس نخواهید کرد. آیفون XS با صفحه‌نمایشی به‌اندازه ۵.۸ اینچی ارائه شده است؛ اما در این گوشی از حاشیه کمتری استفاده‌شده است و نسبت صفحه‌نمایش به بدنه آن ۸۲.۹ درصد است.

اما آیفون XS Max بزرگ‌تر است و برای تماشای ویدئوها و انجام بازی‌ها بسیار ایده‌ال می‌باشد، اما اگر دست‌های کوچکی دارید بهتر است قبل از خرید XS Max اندکی تأمل کرده و یک‌بار آن را در دست بگیرید.

آیفون XS Max با صفحه‌نمایش با اندازه ۶.۵ اینچی ارائه می‌شود و با وزن ۲۰۸ گرم در مقایسه با آیفون XS، ۱۷۷ گرمی، اندکی سنگین‌تر است.

هر دو گوشی XS و XS Max با بدنه شیشه‌ای، فریم فلزی، گواهینامه استاندارد ip68، تاچ استایل با بریدگی صفحه‌نمایش، دوربین دوگانه که به‌صورت عمودی در کنار هم قرار گرفته‌اند طراحی و ارائه شده‌اند. با قابلیت ip68 شما می‌توانید گوشی را به مدت سی دقیقه در عمق دو متری استفاده کنید، بدون آنکه به گوشی آسیبی وارد شود. در مقایسه، آیفون XR دارای رتبه IP67 هستند که حداکثر در عمق ۱ متر و برای ۳۰ دقیقه می‌تواند در زیرآب قرار بگیرد. در ویژگی های ظاهری، آیفون XR اندکی متفاوت است، وزن آن ۱۹۴ گرم، دوربین به‌کاررفته در آن یک لنز دارد به همین دلیل پشت گوشی نیز  با همتای خود تفاوت دارد. رنگ‌های به‌کاررفته در آیفون XR تنوع بیشتری دارد و شما می‌توانید حق انتخاب بیشتری داشته باشید.

هیچ‌کدام از این گوشی‌ها دارای جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و سنسور اثر انگشت نیستند و Face ID در آن‌ها به‌کاربرده شده است.

  • نوع صفحه‌نمایش

آیفون XS کوچک‌ترین گوشی این سری و از صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی Super Retina HD OLED با رزولوشن ۲۴۳۶ × ۱۱۲۵ پیکسل بهره می‌برد. آیفون XS Max دارای نسخه کامل ۶.۵ اینچی از همان پانل صفحه‌نمایش است که این بار با رزولوشن x 12422،۶۸۸ پیکسل ارائه شده است. آیفون XR اندازه‌ای مابین دو گوشی قبل دارد و اندازه صفحه‌نمایش آن ۶.۱ اینچ است، اما با یک پانل ال سی دی با رزولوشن ۱،۷۹۲ × ۸۲۸ پیکسل ارائه شده است. آیفون با نمایشگر LCD Liquid Retina HD با رزولوشن کم برای یک گوشی هوشمند مدرن اندکی ضعیف و دور از انتظار است. درحالی‌که اپل ادعا می‌کند پنل LCD به‌کاررفته در آیفون XR یکی از بهترین‌ها است، اما در مقایسه، پانل‌های ال سی دی در مقابل OLED از تکنولوژی ضعیف‌تری در آن استفاده شده است و این ضعف هم در اجرای سیستم‌عامل و هم تماشای ویدئو احساس می‌شود.

کنتراست، همان سطوح سیاه‌وسفید روی صفحه‌نمایش، باعث می‌شود افرادی که به تماشای ویدئوها اهمیت می‌دهند از مدل‌های آیفون XS وXS Max استفاده کنند، بنابراین اگر به کیفیت و وضوح تصویر اهمیت می‌دهید بهتر است به سراغ گوشی آیفون XS و XS Max بروید و با توجه به‌اندازه صفحه‌نمایش تصمیم بگیرید.

 

در بورسیکا بخوانید: فرزند جدید اپل معرفی شد
  • دوربین

دوربین دوگانه در آیفون XS و XS Max دقیقاً یکسان به‌کاررفته شده است. فرقی نمی‌کند کدام یک از این دو گوشی را انتخاب می‌کنید درهرصورت می‌توانید از یک لنز ۱۲ مگا پیکسلی، دیافراگم f / 1.8 و لنزهای تله فوتو f / 2.4، قابلیت زوم دو برابری و عکاسی پرتره استفاده کنید. اپل حالت بلوتوث و ویژگی HDR را بر روی مدل‌های XS Max و iPhone XS نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود داده است XS و XS Max نیز در گرفتن عکس با بوکه بهتر عمل می‌کنند، به این دلیل که دوربین با لنز دوگانه در آن‌ها قرار داده‌شده است. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم این دوربین دارای قابلیت Depth Control و Smart HDR می‌باشد. قابلیت هوشمند Smart HDR و پردازنده قوی باعث شده با سرعت بسیار زیاد محیط بررسی شود و تصویری باکیفیت در اختیار شما قرار گیرد و به‌صورت خودکار نور و شرایط برای عکاسی تنظیم شود.

در هر سه‌گوشی می‌توانید ویدئو باکیفیت۴k  و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ویدئو ضبط کنید، علاوه بر دوربین اصلی، دوربین سلفی نیز باکیفیت ۷ مگا پیکسل و دیافراگم f / 2.2 و پشتیبانی از ایجاد Animoji و Memoji وجود دارد. قابلیت تشخیص چهره (Face ID) به لطف الگوریتم‌های نرم‌افزاری در پردازنده جدید بهبود یافته است و سرعت و دقت آن بیشتر شده است.

آیفون XR نیز از همین دوربین جلویی بهره می‌برد اما دوربین اصلی ۱۲ پیکسلی آن با یک لنز، دیافراگمf/1.8  و بدون زوم اپتیکال ارائه شده است، تثبیت‌کننده تصویر نوری و همچنین ویژگی Smart HDR در این گوشی به‌کاررفته است.

  • صدا

اپل در هر سه‌گوشی خود سخاوت به خرج داده و از بلندگوهای استریو بهره برده است تا صدای تولیدشده در هر سه‌گوشی نسبت به نسل قبل کیفیت بهتر و بالاتری داشته باشد.

  • نرم‌افزار و آپدیت‌ها

هر سه مدل جدید آیفون از سیستم‌عاملiOS 12  استفاده می‌کنند و تا چندین سال واجد شرایط برای ارتقاء رایگان به نسخه‌های جدیدتر خواهند بود. ازآنجا که هرس سه‌گوشی، پردازنده‌ی مشابه‌ای دارند، امکان اینکه در عملکرد تفاوت زیادی وجود داشته باشد بسیار کم است، اگرچه صفحه‌نمایش بزرگ‌تر برای بازی‌ها و تماشای فیلم مناسب‌تر خواهد بود اما این نکته را به خاطر بسپارید که آیفون XR، قابلیت ۳D Touch را ندارد، اما در غیر این صورت همه‌چیز در محدوده‌ی یکسانی قرار خواهد گرفت.

پشتیبانی از دو سیم کارت به صورت همزمان، که برای نخستین مرتبه در دنیای دستگاه‌های آی او اسی رخ داده است، منحصر به آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس نبوده و به وسیله خرید آیفون ایکس آر نیز خواهید توانست از دو سیم کارت به صورت همزمان استفاده کنید. البته نخستین گوشی‌های دو سیم کارته اپل دارای محدودیت‌هایی هستند(گجت نیوز).

  • قیمت

ارزان‌ترین آیفون موجود در این سه مدل، آیفون XR است که قیمت آن با ۷۵۰ دلار شروع می‌شود و ممکن است برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن مجبور شوید ۹۰۰ دلار بپردازید. آیفون رده بعدی آیفون XS نام دارد که باقیمت پایه ۱۰۰۰ دلار شروع می‌شود و نسخه ۵۱۲ گیگابایتی آن، ۱۳۵۰ دلار است. iPhone XS Max گران‌ترین آیفون، باقیمت ۱۱۰۰ دلار است، اما اگر شما نسخه ۵۱۲ گیگابایتی آن را بخواهید باید، ۱۴۵۰ دلار صرف کنید. تنها دلیلی که می‌توانید آیفون Xs Max را انتخاب کنید صفحه‌نمایش بزرگ و جذاب آن است. آیفون XR نیز به دلیل امکانات معمولی اما پردازنده قوی، رنگ‌های متنوع و قیمت ارزان‌تر بسیار موردتوجه قرار خواهد گرفت؛ اما شما می‌توانید با پرداخت هزینه معقول‌تر یک آیفون XS خریداری کنید بهتر است حداقل نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آن را خریداری کنید زیرا ۶۴ گیگابایت به‌سرعت پر می‌شود و متأسفانه خبری از درگاه کارت حافظه در این آیفون‌های جدید نیست.

 

منبع:
www.digitaltrends.com

 

بیشتر بخوانیم: Samsung Galaxy Note8 در برابر Iphone X چه حرف‌هایی دارد؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد