آیفون ۱۱ (iPhone 11) مشخصات فنی و راهنمای خرید

0 6,151

اپل به تازگی سه مدل از آیفون‌های جدید خود را با نام‌های آیفون ۱۱ (iPhone 11)، آیفون ۱۱ پرو (iPhone 11 Pro) و آیفون ۱۱ پرو مکس (iPhone 11 Pro Max) معرفی کرده است. این آیفون‌های جدید، یک پالت تازه از رنگ‌های زیبا و منحصربه‌فرد، باتری قوی‌تر و پردازنده سریع‌تر A13 Bionic را در داخل خود جای داده‌اند که نوید بخش عملکرد سریع‌تر و تجربه هیجان‌انگیزتر است. اما بیش از هر ویژگی دیگر، این سخت‌افزار و نرم‌افزار دوربین است که نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند. در پشت گوشی‌های Pro سه دوربین وجود دارد؛ در حالی که در پشت آیفون ۱۱ تنها دو دوربین قرار داده شده است. با ما همراه باشید تا در ابتدا با مشخصات هر یک از آن‌ها آشنا شویم.

آیفون ۱۱ پرو مکس (iPhone 11 Pro Max) آیفون ۱۱ پرو (iPhone 11 Pro) آیفون ۱۱ (iPhone 11)
۶.۵-inch OLED Super Retina XDR; 2,688×1,242 pixels ۵.۸-inch OLED Super Retina XDR; 2,436×1,125 pixels ۶.۱-inch LCD Liquid Retina; 1,792×828 pixels صفحه‌نمایش و رزولوشن
۱۵۸x77.8×8.1 mm ۱۴۴x71.4×8.1 mm ۱۵۰.۹x75.7×8.3 mm ابعاد
۲۲۶ گرم ۱۸۸ گرم ۱۹۴ گرم وزن
iOS 13 iOS 13 iOS 13
۱۲-megapixel (wide), 12-megapixel (ultra-wide), 12-megapixel (telephoto) ۱۲-megapixel (wide), 12-megapixel (ultra-wide), 12-megapixel (telephoto) ۱۲-megapixel (wide), 12-megapixel (ultra-wide) دوربین اصلی
۱۲-megapixel with Face ID ۱۲-megapixel with Face ID ۱۲-megapixel with Face ID دوربین سلفی
Apple A13 Bionic Apple A13 Bionic Apple A13 Bionic پردازنده
۶۴GB, 256GB, 512GB ۶۴GB, 256GB, 512GB ۶۴GB, 128GB, 256GB فضای ذخیره‌سازی
به‌صورت رسمی اعلام نشده است به‌صورت رسمی اعلام نشده است به‌صورت رسمی اعلام نشده است رم
به‌صورت رسمی اعلام نشده است به‌صورت رسمی اعلام نشده است به‌صورت رسمی اعلام نشده است باتری
Water resistant (IP68); dual-SIM capabilities (nano-SIM and e-SIM); wireless charging

 

Water resistant (IP68); dual-SIM capabilities (nano-SIM and e-SIM); wireless charging Water resistant (IP68); dual-SIM capabilities (nano-SIM and e-SIM); wireless charging سایر ویژگی‌ها

آیفون ۱۱

همان‌طور که اشاره کردیم آیفون ۱۱ در کنار آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس از گوشی‌های برتر اپل در سال جاری هستند؛ البته آیفون ۱۱ قابلیت‌های پایین‌تری دارد و همان‌طور که انتظار داشتیم؛ اپل یک نسخه ارزان‌تر در کنار دو نسخه دیگر خود ارائه داده است. آیفون ۱۱ ازنظر ظاهری، نسل بعدی آیفون XR می‌باشد. هر دو آن‌ها از نمایشگر LCD، ۶.۱ اینچی به همراه بدنه‌هایی از جنس آلومینیوم و شیشه استفاده می‌کنند؛ آیفون ۱۱ علاوه بر رنگ‌های آیفون XR (سیاه، سبز، سفید، زرد و قرمز)، دارای رنگ جذاب بنفش نیز می‌باشد.

باوجود این شباهت‌ها، زمانی که گوشی آیفون ۱۱ را روشن می‌کنید؛ تفاوت آن با XR کاملاً واضح است؛ این تفاوت در ظاهر آن نیز نمایان است. آیفون ۱۱ از یک دوبین دوتایی بهره می‌برد؛ به طور کلی اگر از ترکیب مربعی دوربین‌ها خوشتان نمی‌آید؛ بهتر است سراغ هیچ یک از آیفون‌های سال جاری نروید؛ طراحی این آیفون‌ها به گونه‌ای است که دوربین‌های آن‌ها به‌صورت ترکیب مربعی در کنار هم قرار گرفته‌اند که از نظر برخی کاربران مناسب و زیبا به نظر نمی‌رسد.

در ابتدا و قبل از اینکه وارد بحث شویم بهتر است با مزایا و معایب آیفون ۱۱ به‌صورت اختصار آشنا شوید؛ بعد از آن می‌توانید قابلیت‌های این گوشی هوشمند جدید اپل را به‌صورت مفصل و تخصصی مطالعه کنید:

نکات مثبت آیفون ۱۱:
  • دوربین دوتایی با زاویه دید فوق‌العاده گسترده
  • عمر باتری بسیار طولانی
  • دارای رنگ‌بندی متنوع
  • پردازنده سریع و کاربردی A13
نکات منفی آیفون ۱۱:
  • صفحه‌نمایش آن آل سی دی است.
  • مدل پایه و اولیه آن تنها ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دارد.

صفحه‌نمایش

آیفون ۱۱ همانند آیفون قبلی، از صفحه‌نمایش ۶.۱ اینچی آل سی دی، LCD Retina، با رزولوشن ۱,۷۹۲x828 مگا پیکسل بهره می‌برد که در آن از رنگ‌های گسترده و باکیفیت استفاده شده است. پوشش این صفحه‌نمایش از شیشه مقاوم و اولفوبیک است تا لکه کمتری بر روی آن بماند و بازتاب نور کمتری داشته باشد؛ در نتیجه در زیر نور خورشید نیز به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. قابلیت ۳D Touch که از زمان آیفون ۶ به کار گرفته می‌شد و مورد توجه مصرف کنندگان قرار نگرفت؛ در این گوشی حذف شده است. به گفته اپل این گوشی از قابلیت جدیدی به نام Leap Haptics استفاده می‌کند. بر خلاف آیفون ۱۱، صفحه‌نمایش‌های دو مدل دیگر ارتقا یافته است؛ آیفون ۱۱ پرو دارای صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی OLED Super Retina XDR است. مدل مکس دارای صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی Super Retina XDR می‌باشد.

رنگ و طراحی

آیفون ۱۱ در رنگ‌های زیبای بنفش، سبز، زرد، سفید، سیاه و (PRODUCT) قرمز ارائه می‌شود و شما می‌توانید بسته به سلیقه‌تان آن را انتخاب نمایید. بر روی بدنه آن از یک شیشه مقاوم استفاده شده که یکی از سخت‌ترین شیشه‌های به کار رفته در گوشی‌های هوشمند است و به راحتی آسیب نمی‌بیند. در لبه پایین، کانکتور لایتینگ تعبیه شده است که فرایند شارژ دستگاه از طریق آن انجام می‌شود. در این گوشی آیفون خبری از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری نیست و شما نمی‌توانید با استفاده از هدفون‌های سیمی خود به موسیقی گوش دهید.

همان‌طور که اشاره کردیم صفحه‌نمایش آیفون ۱۱، ۶.۱ اینچی و از نوع آل سی دی است که به اندازه صفحه‌نمایش iPhone XR در سال ۲۰۱۸ می‌باشد. ناچ بالا صفحه‌نمایش کماکان وجود دارد و به طور کلی ظاهر آن شبیه به نسل قبلی خود یعنی آیفون ایکس آر است. این گوشی هوشمند با گواهینامه IP68 ضد آب طراحی شده و می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق دومتری آب قرار بگیرد؛ بنابراین بدون هیچ نگرانی می‌توانید آیفون ۱۱ را به حمام یا استخر ببرید. آیفون ۱۱ با وزن ۱۹۴ گرم و ابعاد ۱۵۰.۹ در ۷۵.۷ در ۸.۳ میلی‌متر ارائه شده است.

پردازنده جدید A13 Bionic

آیفون ۱۱ از یک پردازنده جدید و قوی‌تر به نام A13 استفاده می‌کند و نسبت به تراشه قبلی A12 Bionic که در مدل‌های ۲۰۱۸ قرار گرفته شده بود؛ سریع‌تر و کارآمدتر است. این پردازنده سریع‌ترین CPU و GPU در تلفن هوشمند می‌باشد؛ زیرا ۲۰ درصد سریع‌تر از A12 عمل کرده و قابلیت‌های بیشتری دارد. در پردازنده A13 Bionic از یادگیری ماشینی استفاده شده است و از موتور عصبی در تجزیه‌وتحلیل عکس و فیلم در زمان واقعی برخوردار می‌باشد. این امکانات باعث می‌شوند که پردازنده بتواند یک تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد.

در قسمتی از پردازنده A13، یک سنسور جدید U1 وجود دارد که با نام‌های R1 یا Rose نیز به کار برده می‌شود؛ این سنسور به شما این امکان را می‌دهد که هم مکان دستگاه را تعیین کنید و هم به کمک قابلیت‌های آن وسایلی را که گم کرده‌اید و تگ اپل دارند را به سرعت پیدا کرده و به آن‌ها دسترسی داشته باشید. درواقع این قابلیت به سیستم‌عامل کمک می‌کند تا محل آیفون در فضا و مکان موردنظر تعیین شود.

پردازنده‌های قبلی اپل از قطب‌نما، شتاب سنج، میکروفون، فشارسنج و ژیروسکوپ پشتیبانی می‌کردند اما این پردازنده دارای سنسور جدید U1 بوده و شامل واحد اندازه گیری اینرسی (IMU)، ویژگی‌های Bluetooth 5.1، پهنای باند فوق‌العاده (UWB) و دوربین (از جمله ضبط حرکت و ردیابی نوری یا دنبال کننده اپتیکال) می‌باشد. همچنین این تراشه فناوری Face ID اپل را ۳۰ درصد سریع‌تر کرده و شما می‌توانید از هر زاویه‌ای برای باز کردن قفل گوشی‌تان استفاده کنید.

دوربین آیفون ۱۱

امسال اپل تصمیم گرفته است در آیفون‌های این رده، تمرکز بیشتری بر روی دوربین داشته باشد؛ آیفون ۱۱ با سیستم جدید لنز دوگانه عرضه می‌شود که شامل سنسورهای جدید و یک لنز با زاویه دید گسترده‌تر است که زمینه دید ۱۲۰ درجه‌ای را فراهم می‌آورد. دوربین اصلی آیفون ۱۲ مگاپیکسلی است که با یک لنز ۲۶ میلی‌متری ارائه شده است که در کنار یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دیگر زاویه دید خوبی را ارائه می‌دهد. دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی دارای لرزش گیر اپتیکال بوده و از دیافراگمی به اندازه f/1.8 بهره می‌برد.

تمام مدل‌های آیفون ۱۱ دارای Deep Fusion با همان قابلیت عکس‌برداری محاسباتی هستند که از موتور عصبی در تراشه A13 Bionic استفاده می‌کنند تا سیستم پردازش تصویر را سریع‌تر انجام دهند. همچنین قابلیت Smart HDR از یادگیری ماشین برای گرفتن تصاویر با ظاهری طبیعی‌تر و برجسته‌تر و جزئیات بیشتر در سوژه و پس‌زمینه استفاده می‌کند.

گوشی‌های آیفون ۱۱ و Pro هردو از یک قابلیت خودکار نایت مود (Night Mode) استفاده می‌کنند که باعث می‌شود عکاسی در شب بهتر و روشن‌تر انجام شود. این قابلیت مشابه Night Sight گوگل در تلفن‌های پیکسل است. این قابلیت باعث می‌شود که روشنایی در عکس‌ها بیشتر شده و میزان نویز کاهش یابد؛ علاوه بر این اپل معتقد است قابلیت نایت مود، در شرایط کم نور باعث می‌شود که عملکرد گوشی در ثبت تصاویر سه برابر سریع‌تر باشد.

در زمان فیلم‌برداری، آیفون ۱۱ می‌تواند ویدئوهایی باکیفیت ۴K، اسلوموشن و time-lapse ثبت کند. در کل اپل ادعا دارد که این گوشی دارای بالاترین کیفیت ضبط ویدئو در تلفن‌های هوشمند است. علاوه بر این تثبیت‌کننده و لرزش گیر عکس در این گوشی‌ها بهبود یافته است.

دوربین سلفی یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی TrueDepth است و برای عکس‌های گروهی گسترده‌تر و در حالت افقی بسیار مناسب می‌باشد. علاوه بر این، این دوربین سلفی TrueDepth قابلیت ثبت و ضبط فیلم با کیفیت ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه یا سرعت آهسته در ۱۲۰fps را در خود جای داده است. علاوه بر این فیلم‌برداری آهسته و اسلوموشن در دوربین جلویی نیز امکان‌پذیر است، بنابراین می‌توانید “Slofies” یا همان “سلفی اسلوموشن” ایجاد کنید.

آیفون ۱۱ پرو، نیز با داشتن لنزهای Wide، Ultra Wide و Telephoto به یک سیستم لنز سه گانه مجهز شده تا به زوم اپتیکال ۴ برابر دسترسی داشته باشد.

باتری بزرگ‌تر

اپل تاکنون اطلاعات زیادی را در مورد قدرت و اندازه این باتری در اختیار عموم قرار نداده است؛ بااین‌حال آیفون ۱۱ می‌تواند باتری خود را در تمام روز حفظ کند و نسبت به مدل قبلی خود (آیفون XR) یک ساعت بیشتر شارژ نگه می‌دارد. این گوشی در آزمایش سایت Tom’s Guide، یازده ساعت و ۲۶ دقیقه شارژ خود را حفظ کرد که این میزان قدرت در شرایط استفاده مداوم از اینترنت از طریق LTE بود. طبق ادعا اپل این گوشی قابلیت پخش ویدئو تا ۱۷ ساعت، و ۶۵ ساعت فایل‌های صوتی را دارد. این گوشی هوشمند از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کند؛ اما هنوز هم شارژر آن ۵ وات است؛ البته مدل‌های پرو و پرو مکس با شارژرهای ۱۸ واتی عرضه خواهند شد.

شارژ از طریق لایتینگ 

آیفون‌های جدید به جای USB-C هنوز از Lightning استفاده می‌کنند. احتمال می‌دهیم که USB-C در آیفون‌های ۲۰۲۰ جایگزین شود.

صدا

همه مدل‌های آیفون ۱۱ از صدای فراگیر برای یک تجربه صوتی همه جانبه استفاده می‌کنند. Dolby Atmos در تمام دستگاه‌های آیفون ۱۱ پشتیبانی خواهد شد.

اتصال بی‌سیم

آیفون ۱۱ از کلاس Gigabit-class LTE و Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند؛ شما می‌توانید از آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو با دو سیم‌کارت، سیم‌کارت نانو و eSIM استفاده کنید. این گوشی فاقد مودم ۵G است؛ اما جای نگرانی نیست؛ زیرا این قابلیت تنها در برخی از کشورهای جهان در دسترس می‌باشد. البته سامسونگ، آل جی و OnePlus نسخه‌های ۵G برخی از تلفن‌های خود را منتشر کرده‌اند و از این نظر از اپل پیشی گرفته‌اند.

قیمت و زمان عرضه آیفون ۱۱

گوشی آیفون ۱۱، در سه نسخه ۶۴ گیگابایتی، ۱۲۸ گیگابایتی یا ۲۵۶ گیگابایتی در دسترس خواهد بود؛ مدل پایه آیفون ۱۱ (با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت) باقیمتی معادل با ۶۹۹ دلار عرضه می‌شود؛ دو مدل دیگر آن با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۷۴۹ دلار و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت ۸۴۹ دلار ارائه خواهند شد. آیفون ۱۱ در ۲۰ سپتامبر (جمعه، ۲۹ شهریور) به‌صورت عمومی در دسترس همه قرار می‌گیرد.

کلام آخر

در نگاه اول آیفون ۱۱ دوست داشتنی و جذاب است؛ اما از نظر بسیاری از کاربران طراحی آن در حد گوشی‌های اپل نیست. اپل در طراحی آیفون ۱۱ هنوز هم از ناچ ( Notch یا بریدگی) استفاده کرده است؛ ترکیب و قرارگیری دوربین‌ها ظاهر جالبی ندارد؛ اما از ویژگی‌های خوب آن می‌توان به دوربین دوگانه آیفون ۱۱ اشاره کرد؛ رنگ‌بندی، بخصوص رنگ بنفش آن جدید و زیبا است و قیمت مناسبی دارد. علاوه بر این عمر باتری آن نیز نسبت به آیفون XR بیشتر می‌باشد.

اما به‌منظور پی بردن به اطلاعات بیشتر، این گوشی باید آزمایش‌های زیادی را پشت سر بگذارد. آیا این گوشی تمام انتظارات را برآورده می‌کند؛ چرا اپل برای بهبود صفحه‌نمایش آن تلاشی نکرده است؟ آیا این کار اپل برای پایین نگه‌داشتن قیمت گوشی جدید خود می‌باشد؟ به نظر شما کدام قابلیت‌های آیفون ۱۱ شمارا ناامید کرده است و چه ویژگی‌هایی در این گوشی قرار دارد که شمارا ترغیب به خرید آن می‌کند؟

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد