از بین بردن جای جوش با لیزر

0 6,067

از بین بردن جای جوش با لیزر یک عبارت رایج است که امروزه در اینترنت بسیار جست‌وجو می‌شود. ازآنجایی‌که بیشتر ما انسان‌ها ممکن است دچار جوش و آکنه شویم و این مسئله بر روی زیبایی ما تأثیر دارد؛ به دنبال درمان آن هستیم. روش‌های گوناگونی برای درمان جای جوش وجود دارد؛ روش‌هایی مانند لایه‌برداری، استفاده از کرم‌ها و … البته این روش‌ها ممکن است درمان طولانی‌تری داشته و امکان موفقیت در آن‌ها کمتر باشد و هر نوع جوش و جای جوشی را از بین نبرند. روش لیزر از روش‌های جدیدی است که می‌تواند با تقویت کلاژن پوست، جای جوش را از بین ببرد؛ ازاین‌رو بسیار از افراد تصمیم می‌گیرند با روش‌هایی مانند لیزر جای جوش و آکنه را از بین ببرند.

از بین بردن جای جوش با لیزر

از بین بردن جای جوش با لیزر که به آن لایه‌برداری لیزر می‌گویند؛ روش مناسبی است که با از بین بردن سلول‌های قدیمی پوست، سلول‌های جدید و جوان‌تری را جایگزین کرده و باعث می‌شود به‌مرور جای جوش‌های شما از بین برود و صورت صاف و شفاف‌تری داشته باشید. با ما همراه باشید تا با این روش بیشتر آشنا شوید.

لیزر درواقع یک لامپ قوی است که با استفاده از فیلتر بر روی پوست اعمال می‌شود؛ در این میان لیزرها انواع مختلفی دارند و هرکدام طول موج‌های خاصی را در برمی‌گیرند؛ نور لیزر یک نور کاملاً بی‌ضرر است که می‌تواند با ایجاد تغییرانی در پوست آن را درمان کرده و جای جوش را از بین ببرد. برخلاف تصور عموم لیزرها روش‌های جادویی نیستند که بتوانند به‌یک‌باره تمام مشکلات پوستی را از بین ببرند؛ برای بیشتر مشکلات پوستی یک فرایند درمانی لازم است و بسته به نوع جوش و مشکلات پوستی و عمق آن، باید ۶ تا ۸ جلسه درمان لیزری انجام شود. البته مشکلات پوستی کمتر (به‌طور مثال یک تا دو جوش) پروسه درمانی کوتاه‌تری دارند.

نکته دیگر این است که شما نمی‌توانید از درمان لیزر بر روی همه پوست‌ها استفاده کنید؛ اما امروز برخی لیزرهای جدید وارد بازار شده‌اند که برای هر نوع پوست با هر رنگی کارایی دارند.

تأثیرگذاری روش درمانی لیزر برای از بین بردن جای جوش

بیشتر افرادی که از لیزر برای از بین بردن جای جوش خود استفاده می‌کنند؛ به بهبودی کامل می‌رسند؛ اما در برخی موارد نتایج درمان صد در صد نیست؛ در بر خی موارد باید در کنار درمان لیزر از روش‌های دارویی نیز استفاده کرد تا تأثیرگذاری آن بیشتر شود.

به‌طور کلی نتایج حاصل از لیزر در افراد مختلف نیز متفاوت است و هیچ روشی برای پیش‌بینی این وجود ندارد که درمان لیزر بر روی چه نوع پوست‌هایی مؤثرتر است. برای به دست آوردن نتایج بهتر افراد به یک سری درمان‌ها نیاز دارند.

انواع لیزر برای درمان جوش و آکنه

هیچ دستگاه لیزری به‌تنهایی نمی‌توانند جای جوش‌ها، جوش‌های سرسیاه و سفید و آکنه‌ها را درمان کند؛ بنابراین باید از لیزرهای مختلف و روش‌های متفاوتی برای درمان استفاده کرد.

دستگاه لیزر نور آبی، قرمز و آبی+ قرمز: این دستگاه، لیزر نور مزئی نامیده می‌شود که می‌تواند رنگ‌ها را تشخیص دهد و برای درمان جوش مناسب است. البته این دستگاه برای جوش‌های سر سیاه، جوش‌های سر سفید و کیست آکنه مناسب نیست.

دستگاه‌های لیزر خانگی: سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز برخی دستگاه‌های خانگی برای درمان جوش را صادر کرده است، این دستگاه‌ها نسبت به دستگاه‌هایی که متخصص پوست از آن استفاده می‌کند از قدرت کمتری برخوردار هستند. شما باید دو بار در روز از یک دستگاه خانگی استفاده کنید. برخی از دستگاه‌ها شما باید در هر بار استفاده، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه از آن‌ها بهره برده، این کار را دو بار در روز به مدت ۴ تا ۵ هفته ادامه دهید.

لیزر و درمان فتودینامیک (PDT): در طی PDT، محلول حساس‌تر شدن پوست به نور، روی پوست‌های مستعد به آکنه اعمال می‌شود. محلول باید مدتی بر روی پوست بماند – بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت. بعد، یک متخصص پوست برای درمان پوست از لیزر استفاده می‌کند.

روش فتوشیمیایی: این روش درمانی لیزر (IPL) نام دارد. با از بین بردن روغن اضافی و سلول‌های مرده پوست از منافذ مسدود شده، جای جوش را از بین می‌برد. این روش با مجوز FDA برای درمان جوش‌های سرسیاه، سر سفید و جای جوش‌ها تأیید شده است.

فواید لیزر برای از بین بردن جای جوش

لیزر لایه‌برداری می‌تواند باعث تقویت لایه‌های زیرین پوست شود و درنتیجه تولید کلاژن را افزایش دهد که این کار باعث تحریک پوست موردنظر شده و به‌تدریج پوست صاف و نرمی به شما می‌بخشد.

 مراحل قبل از لیزر پوست برای از بین بردن جای جوش

در ابتدا متخصص پوست تاریخچه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند و یک معاینه جسمی کلی بر روی او انجام خواهد داد. سپس پزشک در مورد نتایج احتمالی، خطرات و انتظاراتی که این ‌روش دارد با بیمار صحبت می‌کند. بیمار باید

  • در مورد هرگونه حساسیت به زخم یا تاول و … با پزشک خود صحبت کند و او را در جریان بگذارد.
  • ده روز قبل از لیزر باید داروها و مکمل‌هایی که باعث لخته شدن خون می‌شود؛ مصرف نکند. مانند آسپرین، ایبوپروفن و ویتامین e.
  • دو هفته قبل از لیزر بهتر است سیگار نکشد.

مراحل بعد از لیزر پوست برای از بین بردن جای جوش

حتی اگر بعد از درمان لیزر، پوستتان عادی است و هیچ گونه قرمزی و تورمی در آن وجود ندارد؛ باید از آن مراقبت کرده و وانمود کنید که دچار آفتاب سوختگی شده‌اید و درمان‌های لازم را اعمال نمایید. لیزر پوست را به صورت عمقی تحریک می‌کند؛ بنابراین تا چند مدت بعد از درمان نیاز به مراقبت دارد. در حالت نرمال افراد بعد از ۴۸ ساعت می‌توانند به روال زندگی عادی خود بازگردند. اما اگر پوست حساسی دارید؛ این زمان ممکن است تا ۷۲ ساعت طول بکشد.

  • بهتر است تا دو روز از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • تا چند روز در حمام داغ و یا دوش آب گرم نروید.
  • بعد از ۲۴ ساعت بعد از درمان و تا ۴ الی ۵ روز باید محل درمان تمیز شود.
  • پزشک متخصص ژل و پمادهایی را تجویز می‌کند که بهتر است سر ساعت و بعد از درمان مصرف شود.
عوارضی که ممکن است بعد از درمان با لیزر به وجود بیاید و به‌مرور بهبود پیدا کند:
  • تا ۲۴-۴۸ ساعت ممکن است محل درمان ورم داشته باشد.
  • ممکن است ۱۲ تا ۷۲ ساعت محل درمان خارش داشته باشد و یا لکه‌هایی ایجاد شود.
  • بسته به‌اندازه محل درمان دوره درمان ممکن است ۱۰ تا ۲۱ روز طول بکشد.
  • حداقل ۲ تا سه ماه از مواد آرایشی بدون روغن استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کنید و از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.
  • پوست را طبق تجویز پزشک مرطوب نگه دارید.

پوستی که مستعد آکنه است و از درمان لیزر استفاده کرده؛ نیاز به مراقبت بیشتری دارد تا این جوش‌ها و آکنه باز نگردند.

روش‌های جلوگیری از بازگشت جوش
  • صورت خود را بعد از هربار تعرق با شوینده‌های مناسب بشویید.
  • از نوک انگشتان برای شست‌وشو استفاده کنید؛ ابزارهای دیگر ممکن است پوست را تحریک کنند.
  • از محصولات بدون الکل استفاده کنید؛ محصولات حاوی الکل پوست شما را تحریک می‌کنند.
  • شستن و تمیز کردن بیش‌ازاندازه نیز می‌تواند آکنه‌ها را بیشتر کند.
  • صورتتان را با آب ولرم بشویید.
  • درصورتی‌که آکنه‌هایی مشاهده کردید؛ صبر کنید که به حالت عادی بهبود پیدا کند؛ آن‌ها را زخم نکنید.
  • پوستتان را برنزه نکنید. این کار به علت تابش نور ماورا بنفش باعث حساسیت پوستتان می‌شود.
  • دستان خود را از صورت خود دور نگه دارید. دست زدن به پوست در طول روز می‌تواند باعث بروز آکنه و جوش شود.
ریسک‌ها و خطرات لیزر برای از بین بردن جای جوش

همانند هر درمان دیگری، لیزر نیز می‌تواند خطراتی داشته باشد و درصورتی‌که توسط متخصص پوست انجام شود؛ خطرات احتمالی بسیار کاهش می‌یابد.

  • درد
  • ورم

در برخی موارد ممکن است عوارض دیگر به وجود بیاید که بسیار نادر است؛ به‌طور مثال سوختگی، تاول و تغییر رنگ در پوست از عوارض نادر استفاده از لیزر می‌باشد.

  • زخم
  • خونریزی
  • پوسته پوست شدن
  • تغییر رنگ
  • عفونت

کلام آخر

جای جوش به شدت بر روی اعتماد به نفس تأثیر منفی می‌گذارد و این اتفاق در زنان شایع‌تر است. بنابراین، اگر روشی برای بهبود وجود داشته باشد، معمولاً ارزش سرمایه‌گذاری دارد. یکی ازاین‌روش‌ها استفاده از لیزر برای از بین بردن جای جوش است. بنابراین بهتر است به یک پزشک و متخصص مراجعه کرده و در مورد روش لیزر برای از بین بردن جای جوش، از او مشورت بخواهید. مراکز زیبایی و آرایشی مکان مناسبی برای درمان مشکلات پوستی با لیزر نیستند و این کار نیاز به تخصص دارد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد