بررسی مشخصات فنی اپل آیفون X جدید

بررسی تخصصی آیفون XS

0 3,809
در بورسیکا بخوانید: کدام گوشی آیفون را بخریم؟

 

اپل به‌تازگی از سه مدل جدید خود رونمایی کرده است که هرکدام از آن‌ها دارای قابلیت‌های کاربردی هستند، آیفون ۱۰ اس (XS)، آیفون ۱۰ اس مکس (XS Max) و آیفون ۱۰ آر (XR) با قابلیت‌های کاربردی خود، سلطه اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند را ادامه می‌دهند. در این میان، آیفون XS سریع‌ترین، زیباترین، بی‌نظیرترین و لوکس‌ترین گوشی سال ۲۰۱۸ است؛ اما ازنظر ظاهری بسیار شبیه آیفون X می‌باشد تا جایی که کاربران از روی رنگ طلایی آیفون XS آن را تشخیص می‌دهند. اندازه گوشی آیفون XS کاملاً متناسب با دست شما است؛ تجربه سریع‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد، دوربین آن بهبودیافته و بدنه و صفحه‌نمایش آن مقاوم‌تر است. با ما همراه باشید تا با این محصول زیبای اپل بیشتر آشنا شوید.

 

صفحه نمایش آیفون XS

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش آیفون XS به‌ اندازه آیفون X بوده و ۵.۸ اینچی است. این گوشی کوچک‌ترین محصول فعلی سال ۲۰۱۸ اپل می‌باشد. IPhone XR دارای یک صفحه‌نمایش ۶.۱ اینچی است و آیفون XS Max دارای یک صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی است. صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی OLED آیفون مناسب افراد علاقه‌مند به صفحه‌نمایش‌های بزرگ است، منظور ما از صفحه‌نمایش بزرگ ابعاد آن نیست، زیرا ابعاد این صفحه‌نمایش در مقایسه با سایر گوشی‌های جدید اندکی کوچک‌تر است، بلکه منظور ما حاشیه کمتر صفحه‌نمایش آن است؛ ‌که باعث شده صفحه‌نمایش بزرگ‌تری نسبت به بدنه در اختیار کاربران قرار گیرد. در این گوشی از حاشیه کمتری استفاده‌شده است و نسبت صفحه‌نمایش به بدنه آن ۸۲.۹ درصد است. ابعاد این گوشی ۱۴۳.۶ x 70.9 x 7.7 mm و ۱۷۷ گرم وزن دارد. صفحه‌نمایش آن OLED و بسیار باکیفیت است و رنگ‌ها و کنتراست خوبی را به نمایش می‌گذارد و دارای رزولوشن ۲۴۳۶ x 1212 پیکسل (۴۵۸ پیکسل در هر اینچ) است که کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد و از قابلیت Dolby Vision و HDR10 پشتیبانی می‌کند. صفحه‌نمایش به لمس سه‌بعدی ۳D Touch مجهز می‌باشد. لمس سه‌بعدی قابلیتی است که با فشار دادن صفحه به میزان مختلف، سیستم‌عامل عملکردهای مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در بالای صفحه‌نمایش این گوشی یک بریدگی وجود دارد. اپل در طراحی بدنه آن از ترکیب فلز و شیشه بهره برده است که در دست کاربر احساس خوبی ایجاد می‌کند، شما در هر زاویه‌ای می‌توانید به صفحه‌نمایش آن دید داشته باشید. در این مدل از شیشه‌ی ضد خش، پوشش اولفوبیک برای کاهش بازتاب نور و لکه دست استفاده ‌شده، بنابراین به‌راحتی می‌توانید در محیط بیرون و در زیر نور خورشید از آن بهره ببرید. آیفون XS دارای شیشه‌ای سخت‌تر است که طبق ادعای اپل مقاومت بالایی دارد. این شیشه سخت با یک قاب فولادی محکم محافظت می‌شود که بسیار خیره‌کننده است.

 

مشخصات ظاهری گوشی آیفون XS

طراحی ظاهری گوشی آیفون XS

  • گواهینامه استاندارد ضد آب IP68
  • تفاوت‌های ظاهری جزئی
  • بلندگوهای استریو جدید

این گوشی زیبا در سه رنگ مشکی، طلایی و نقره‌ای ارائه می‌شود که رنگ طلایی آن بسیار پرطرفدار و زیباتر است.

گوشی آیفون XS مانند مدل قبلی خود فاقد جک هدفون می‌باشد و درگاه‌ها و دکمه کنترل حجم صدا نیز درست مانند آیفون ۱۰ در جای خود قرارگرفته‌اند. در پشت‌گوشی دو دوربین دوتایی به‌صورت عمودی در کنار هم قرار دارند و ازنظر ظاهری کاملاً شبیه آیفون ۱۰ است؛ اما با دقت می‌توانید تفاوت‌های کوچکی را در آن مشاهده کنید.

آیا شما به طراحی نامتقارن لبه پایین آیفون تن اس (iPhone XS) توجه کرده بودید؟ در آیفون ۱۰ اسپیکرها در دو طرف از ۶ سوراخ تشکیل شده است اما آیفون XS یک طرف اسپیکرهای آن، دارای شش سوراخ و طرف دیگر ۳ سوراخ دارد. با نگاه دقیق‌تر متوجه می‌شوید؛ در قسمت سمت چپ پورت لایتنینگ آیفون XS یک خط آنتن به‌منظور آنتن دهی بهتر قرار داده‌شده است که باعث شده که تقارن سوراخ‌های بلندگوی سمت راست را با سوراخ‌های بدون کاربرد سمت چپ که قبلاً برای تقارن ایجادشده بود، به هم بزند. البته یکی از سوراخ‌ها برای میکروفون دوم استفاده می‌شود و بدون کاربرد نیست، اما حالا شاهد یک لبه پایین بدون تقارن هستید. همچنین اگر به لبه سمت چپ و بالای دستگاه نگاه کنید یک خط آنتن دیگر نیز در این بخش قرارگرفته است. اپل تصمیم گرفته زیبایی ظاهری آن را فدای آنتن‌دهی بیشتر کند. با این ‌حال اخبار پراکنده‌ای درباره مشکل آنتن‌دهی این گوشی‌ها شنیده می‌شود.

اپل در طراحی و ساخت این گوشی از استاندارد مقاومت در برابر آب IP68 بهره برده است که طبق این قابلیت شما می‌توانید گوشی را به مدت سی دقیقه در عمق دو متری استفاده کنید بدون آنکه به گوشی آسیبی وارد شود. در مقایسه، آیفون ایکس و مدل‌های قبلی دارای رتبه IP67 هستند که حداکثر در عمق ۱ متر و برای ۳۰ دقیقه می‌توانند در زیرآب قرار بگیرند.

اسپیکرهای به‌کاررفته در این گوشی ارتقا یافته است بنابراین صدای بهتری را دریافت می‌کنید؛ در مقایسه با آیفون ۱۰ این گوشی از باس بهتری برخوردار است و شما صدای گسترده‌تری را تجربه خواهید کرد، البته این تغییر در مقایسه با آیفون ۱۰، بسیار قابل‌توجه نیست، اما خوب است.

 

سخت‌افزار گوشی آیفون XS

عملکرد گوشی آیفون XS

  • پردازنده A12 Bionic
  • کارت حافظه خارجی ۵۱۲ گیگابایتی
  • باتری با طول عمر بیشتر از آیفون ۱۰

پردازنده A12 Bionic یکی از پیشرفته‌ترین پردازنده‌های موجود با ۶ هسته است که اپل مدعی است از فناوری  موتور نورونی در آن استفاده‌شده است که درزمینه یادگیری ماشینی ۹ برابر عملکرد بهتری دارد، به‌طوری‌که ۵ تریلیون محاسبه را در ثانیه انجام می‌دهد که در مقایسه با موتور عصبی در A11 قدرت بالاتری دارد. پردازنده A11 تنها ۶۰۰ میلیون محاسبه در ثانیه انجام می‌دهد. این تراشه مانند A11 Bionic، دارای دو هسته عملکردی برای وظایف سنگین و چهار هسته برای کارهای روزمره است. این پردازنده،‌ ۷ نانومتری است و قدرت بیشتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل قبل خود ارائه می‌دهد. پردازنده A12  همان‌طور که اپل ادعا می‌کند، ۱۵ درصد نسبت به نسل قبلی خود یعنی A11 سریع‌تر است، این در حالی است که مصرف انرژی این پردازنده ۴۰ درصد کمتر از نسل قبلی است.

اپل از این تراشه برای قابلیت Smart HDR استفاده می‌کند که باعث می‌شود برنامه دوربین ۳۰ درصد سریع‌تر از حالت قبلی اجرا شود و طول عمر باتری را ارتقا می‌بخشد که در بخش بعدی به‌صورت مفصل‌تری به آن می‌پردازیم.

شاید مهم‌ترین چیز در مورد تراشه Bionic A12، موتور جدید عصبی (Neural Engine) است که به یادگیری ماشین برای مسائلی مانند واقعیت افزوده و قابلیت تشخیص صورت (Face ID) اختصاص داده‌شده است.

این مدل دارای ۴ گیگابایت رم است که نسبت به آیفون ۱۰، یک گیگابایت افزایش‌یافته است. این رم اضافی می‌تواند به شما در اجرا سریع‌تر برنامه‌ها کمک کند. در این مدل درگاه حافظه قرار داده نشده است و شما می‌توانید از حافظه داخلی ۶۴، ۲۵۶ و یا ۵۱۲ آن بهره ببرید که هرکدام با قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شوند.

قدرت باتری

  • باتری با طول عمر بیشتر از آیفون ۱۰
  • شارژ بی‌سیم سریع‌تر
  • گزینه شارژ سریع از طریق شارژر اضافی

پردازنده ۷ نانومتری آیفون قدرت باتری آن را ارتقا داده است، شما می‌توانید در هر بار شارژ به میزان ۲۱ ساعت و ۳۰ دقیقه از این گوشی استفاده کنید. آیفون XS دارای باتری ۲۶۶۸ میلی‌آمپری است که درواقع کوچک‌تر از باتری آیفون ۱۰ است اما به لطف این پردازنده، ۳۰ دقیقه بیشتر شارژ را نگه می‌دارد ولی در عمل متوجه می‌شویم تفاوت جزئی با مدل قبلی خود دارد. درواقع هرچه قدر با گوشی‌تان کار سخت‌تری انجام دهید، باتری آن زودتر تمام می‌شود و هنوز اپل نتوانسته یک باتری باقدرت بی‌پایان اختراع کند. باتری آیفون ۱۰ از دو سلول باتری با ظرفیت ۲۷۱۶ میلی‌آمپر بهره می‌برد اما این قطعه در آیفون XS به شکل یک سلول L مانند و یک‌تکه است.

شارژ سریع (fast charging) در این مدل نسبت به مدل قبلی خود به‌اندازه ۲۰ تا ۲۵ درصد سریع‌تر است و ممکن است شما این سرعت را در عمل احساس نکنید، اما وجود دارد. اگر تمایل دارید از قابلیت شارژ سریع آن بهره ببرید باید آداپتور شارژ و کابل قوی‌تر خریداری کنید. این گوشی از قابلیت شارژ بی‌سیم نیز بهره می‌برد اما سریع‌ترین راه برای شارژ این گوشی استفاده از کابل لایتینگ است.

 

دوربین

  • دوربین دوگانه ۱۲ مگا‌پیکسلی در پشت‌گوشی
  • دوربین ۷ مگا‌پیکسلی سلفی
  • ویژگی‌های جدید دوربین شامل Smart HDR و قابلیت تنظیم عمق میدان

اپل در این گوشی از دوربین دوگانه ۱۲ مگا‌پیکسلی در پشت، یک لنز استاندارد F/1.8 و یک لنز تله با دیافراگم F/2.4 برای ثبت تصاویر و ویدئوهای ۴K استفاده کرده است. سنسور به‌کاررفته در دوربین نسبت به آیفون ۱۰ بزرگ‌تر بوده و در لنز ثانویه آن از قابلیت زوم اپتیکال دو برابر استفاده ‌شده است، برآمدگی دوربین نیز بزرگ‌تر است و شما نمی‌توانید از قاب آیفون ۱۰ برای این گوشی استفاده کنید. عکس‌های گرفته‌شده با دوربین آیفون XS درست همانند گرفتن تصاویر واقعی با استفاده از دوربین‌های DSLR گران‌قیمت است و از کیفیت آن شگفت‌زده خواهید شد.

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم این دوربین دارای قابلیت Depth Control و Smart HDR می‌باشد. قابلیت هوشمند Smart HDR و پردازنده قوی باعث شده با سرعت بسیار زیاد محیط بررسی شود و تصویری باکیفیت در اختیار شما قرار گیرد و به‌صورت خودکار نور و شرایط برای عکاسی تنظیم شود. به‌صورت جزئی‌تر اگر بخواهیم در مورد Smart HDR صحبت کنیم، هنگام باز شدن اپلیکیشن دوربین، چهار قاب پیوسته و پشت سرهم ثبت می‌شود؛ بدین معنی که لحظه‌ای که دکمه‌ی شاتر را فشار دهید، درست زمانی است که تصویر گرفته می‌شود و به‌معنی واقعی کلمه کم‌ترین لگ ممکن وجود دارد. ویژگی تازه‌ی بعدی ترکیب هوشمندانه و پیوند قاب‌های مختلف با نوردهی متفاوت از یک تصویر یکسان است. این ویژگی در ادامه به گفته‌ی اپل، بهترین بخش‌های هر قاب را می‌گیرد تا بهترین تصویر ممکن را خلق کند، علاوه بر عمق میدان در تصویر نیز قبل تنظیم است، یک زبانه به کاربر امکان می‌دهد تا دریچه‌ی شبیه‌سازی‌شده‌ی دیافراگم تصویر را تغییر دهد؛‌ درنتیجه کاربر می‌تواند با محو پس‌زمینه، سوژه را از آن جدا یا به‌ همان طریق اطمینان حاصل کند که فوکوس روی تمام قسمت‌های تصویر به یک اندازه باشد (زومیت).

دوربین سلفی آیفون ۷ مگا پیکسلی با دیافراگم F/2.2 است که از آن می‌توانید برای استفاده از تماس تصویری FaceTime استفاده کنید. با استفاده از دوربین جلو قابلیت Animojis و Memojis در دسترس شما خواهد بود. قابلیت تشخیص چهره (Face ID) به لطف الگوریتم‌های نرم‌افزاری در پردازنده جدید بهبودیافته است و سرعت و دقت آن بیشتر شده است.

آیفون، دو سیم‌کارته

  • پشتیبانی از Esim

اپل در این گوشی خود، قابلیت پشتیبانی از یک سیم‌کارت معمولی و یک سیم‌کارت e-SIM  بهره برده است. ای سیم مخفف عبارت “Embedded SIM” به معنی «سیم‌کارت جاسازی‌شده» است. به‌طور رسمی آن را به‌صورت eUICC می‌شناسند که مخفف عبارت “Embedded Universal Integrated Circuit Card” به معنی «کارت مدار یکپارچه‌ جهانی جاسازی‌شده» است. ابعاد ای سیم در مقایسه با قبل کاهش پیداکرده است (برترین‌ها) این فناوری را قبلاً در آیپد و اپل واچ مشاهده کرده‌اید.

iOS 12

  • ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید
  • سرعت بیشتر بارگذاری برنامه
  • ارتقا عملکرد باتری

گوشی آیفون با نسخه iOS 12 ارائه‌ شده است که باعث می‌شود از نرم‌افزارهای جدیدتر در این گوشی بهره ببرید و سرعت اجرا برنامه‌ها بیشتر شود. شما می‌توانید به‌صورت هم‌زمان از بازی، دوربین، صدا و … استفاده کنید. دستیار صوتی سیری در این گوشی قابلیت‌های جدیدی در اختیار شما قرار می‌دهد و نسخه جدید فیس تاین در این گوشی بسیار کاربردی است.

گوشی آیفون XS را بخریم یا نه؟

اگر از کاربران گوشی آیفون ۱۰ هستید، نیازی نیست برای خرید این گوشی عجله کنید و بهتر است منتظر ارائه مدل‌های جدیدتری باشید؛ زیرا آیفون XS چیز جدید و قابل‌توجهی به شما نمی‌دهد؛ اما اگر آیفون ۷ دارید بهتر است به‌جای آیفون ۱۰، اندکی بیشتر هزینه کرده و آیفون XS خریداری کنید. این مدل پردازنده قوی‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد، البته به‌جز برنامه دوربین و ارتقا عملکرد باتری، هنوز قابلیت‌های شگفت‌انگیز این پردازنده مشخص نشده است.

البته در کنار آیفون xs دو مدل دیگر به نام XS Max و XR نیز ارائه‌شده است که انتخاب را اندکی مشکل‌تر می‌کند. در مطالب بعدی تفاوت‌های این سه مدل را بیشتر توضیح خواهیم داد. آیفون XS Max درواقع همان گوشی آیفون Plus است که با صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی OLED ارائه‌شده است؛ اما اگر به دنبال گوشی ارزان‌تر هستید بهتر است آیفون XR را انتخاب کنید، زیرا پردازنده آن نیز به همان مقدار قوی و مشابه مدل XS و XS Max است، اما از صفحه‌نمایش OLED و رزولوشن بالا خبری نیست و دوربین دوگانه ندارد و گواهینامه استاندارد آن IP67 است.

 

خرید گوشی آیفون XS در فروشگاه اینترنتی بورسیکا

نکات مثبت

  • پردازشگر سریع‌تر
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت (در حال حاضر در نسخه طلایی و ۵۱۲ گیگابایتی)
  • دوربین دوگانه باکیفیت و ویژگی‌های جدید دوربین
  • صفحه‌نمایش مقاوم‌تر

نکات منفی

  • طراحی آن تغییری نکرده است.
  • کاربران آیفون X با خرید این گوشی جدید، با ارتقای قابل‌توجهی روبه‌رو نمی‌شوند.

 

صفحه نمایش Super Retina HD لمسی خازنی از نوع اولد، ۱۶ میلیون رنگ
اندازه صفحه نمایش ۵.۸ اینچ (~۸۲.۹% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسل، ۱۹.۵:۹ (~۴۵۸ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
ابعاد ۱۴۳.۶ در ۷۰.۹ در ۷.۷ میلی‌متر
وزن ۱۷۷ گرم
سیستم عامل iOS 12
تراشه A12 Bionic
پردازنده مرکزی ۶ هسته ای
حافظه داخلی ۶۴/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت
کارت حافظه ندارد
رم ۴ گیگابایت
دوربین اصلی دوگانه: ۱۲ مگاپیکسل (۱.۴ میکرومتر سایز پیکسل, ۲۸ میلی‌متری, لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار با تشخیص فاز, f/1.8) و ۱۲ مگاپیکسل (۱.۰ میکرومتر سایز پیکسل, ۵۲ میلی‌متری, لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار با تشخیص فاز, بزرگنمایی دو برابری, f/2.4)
دوربین سلفی ۷ مگاپیکسل, ۳۲ میلی‌متری, f/2.2
جک ۳.۵ میلیمتری ندارد
باتری باتری ۲۶۵۸ میلی آمپر ساعتی غیرقابل تعویض لیتیوم یونی
USB ۲.۰ لایتینیگ

 

منابع:
www.gsmarena.com
www.pocket-lint.com
www.cultofmac.com
www.zoomit.ir
بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: اولین میکروسکوپ سازگار با گوشی همراه، چه ویژگی‌هایی دارد؟
بیشتر بخوانید: ۱۵ عامل برتری اپل نسبت به اندروید چه هستند؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد