استندهای مغناطیسی موبایل، خوب یا بد؟

بررسی تاثیر استندهای مغناطیسی بر گوشی همراه

2 7,242

این روزها لازم است که در هر زمان و مکانی به تلفن همراه خود دسترسی داشته باشیم. اما برای اینکه دسترسی در هر شرایطی ایمن و دور از خطر باشد، حتما به لوازم جانبی مانند پایه نگه‌دارنده یا استند نیاز است.

هولدر موبایل صرفا موبایل شما را از خطر پرتاب شدن دور نمی‌کند، بلکه در شرایطی شما را در مقابل آسیب‌های جانی و مالی نیز ایمن نگه می دارد.  این روزها اکثر ما زمان زیادی را در ماشین و در حال حرکت می‌گذارنیم؛ چه در مسیر رفت و آمد به منزل و اداره، چه در خیابان‌های پرتردد و چه هنگام سفر. از سوی دیگر زمان زیادی را نیز با گوشی هوشمند خود سپری می‌کنیم. به عنوان مثال، در صورتی که در جاده پشت فرمان باشید و تمایل داشته باشید از GPS موبایل خود برای مسیریابی کمک بگیرید، ممکن است حواستان از رانندگی پرت شده و اتفاق ناگواری رخ دهد اما با یک هولدر مغناطیسی قوی منحصر به فرد برای اتوموبیل، شما می‌توانید با تسلط کافی و بدون احتیاج به دخالت دست، GPS  موبایل خود را ببینید و همچنین بیشتر حواستان به جاده باشد. این صرفا یک نمونه از کارایی هولدرها و استندها بود و هر مدل پایه نگه‌دارنده، دارای مزایای منحصر به فرد خود هستند.

استندها و هولدرها از لحاظ ساختاراشان در دو دسته مغناطیسی و مکانیکی گروه بندی شده‌اند، اگرچه تنوع محصولی دسته دوم در مقایسه با دسته اول بیشتر است.

درضمن گروه‌بندی پایه‌های نگه‌دارنده موبایل تنها به نوع ساختارشان بسنده نشده است و همچنین از لحاظ محل کاربرد به شکل عمده در چند گروه دسته بندی می‌شوند: گروه اول که برای قرار گیری در اتوموبیل طراحی و تولید شده و سهم بیشتری در مقایسه با دیگر گروه‌ها دارند. گروه دوم که به منظور نصب روی دوچرخه کاربردی است و گروه سوم که روی سطوح صاف مثل میز کار قرار می‌گیرند.با توجه به آنچه گفته شد و گستردگی تنوع این محصول جستجو برای یافتن یک استند موبایل کار دشواری است.

این نکته را فراموش نکنید که بهترین استند همیشه گران‌ترین آن‌ها نباید باشد و سعی کنید انتخاب خود را طبق نیاز خود، ویژگی های محصول، کارایی و کیفیت آن در برابر بودجه در نظر گرفته شده انجام دهید.

جنس هولدر از استیل و آهن ربا و مدل مغناطیسی برای رانندگی بسیار فوق العاده است و با توان چسبندگی بسیار زیاد و بدون لغزش مناسب برای هر مدل اسمارت فون و تبلت می‌باشد و اغلب امکان چرخش ۳۶۰ درجه دارند. از این رو شما قادرید دستگاه‌‌تان را هم به صورت عمودی و هم افقی یا هر زاویه ‌ی دیگری روی آن بگذارید.

پایه کار در این نوع استند موبایل، نیروی مغناطیس آهنربا می‌باشد. زیر این استند یک چسب دو طرفه پایدار قرار گرفته شده که امکان اتصال روی داشبورد اتوموبیل را برای شما مهیا می‌کند. شما قادرید این نگهدارنده را به آسانی روی داشبورد اتوموبیل یا هر جایی که برایتان بهتر است بچسبانید تا موقع رانندگی حواستان پرت نشود.

در این مطلب ما قصد داریم استندهای مغناطیسی را بررسی کنیم که آیا در کنار کاربرد بسیاری که دارند، عملکرد مغناطیسی آن‌ها و آهن‌ربایی که در آن‌ها تعبیه شده برای گوشی موبایل ما مضر است یا خیر؟

بعد از اختراع تلفن همراه، این سوال اذهان عموم را مشغول کرد که آیا آهن‌رباها برای عملکرد موبایل و عمر آن ضرر دارد یا نه؟ ریشه موضوع تاثیر گذاری آهن‌رباها روی اکثر تلفن‌های همراه هوشمند به سیستم‌های الکتریکی قدیمی برمیگردد مثل مانیتورهای CRT. حدودا تا دو دهه پیش وقتی که یک آهن‌ربا را به نزدیک صفحه یک مانیتور قدیمی یا تلویزیون لامپی می‌بردیم ، تصویر مختل می‌شد، رنگ‌ها عوض می‌شد و برای مدتی تصویر باکیفیت و واضحی دیده نمیشد. علتش هم این بود که در آن دستگاه‌های قدیمی، تصویر توسط گذر نور از یک تونل مغناطیسی به وجود می‌آمد.

ولی این مشکل در مانیتورها و تلویزیون‌های مدرن  (LCD) و (LED) برطرف شد و خیلی ساده می‌توانید آهن‌ربا و میدان مغناطیسی را به مانیتور نزدیک کنید. همچنین تصاویر تلفن‌های همراه با رشد علم و تکنولوژی، با قرار گرفتن کنار آهن‌ربا‌های کوچک دچار اختلال نمی‌شوند و مشکلی برای کیفیت تصاویر و رنگ‌ها پیش نمی‌آید. اما قسمت‌های دیگر موبایل چطور؟

در رابطه با حافظه داخلی موبایل باید بگوییم که ساختاری مانند فلش‌ها دارند و به واسطه‌ی آهنربا و میدان مغناطیسی آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود.

شما روزانه با آهن‌ربا‌های بسیاری سروکار دارید که بیشتر آن‌ها در مغازه‌های بزرگ هستند و حتی داخل خود اسمارت فون‌ها مثل کپسول موبایل و بلندگوی موبایل آهن‌ربا کار گرفته شده است. برخی ساعت‌های هوشمند نیز از یک سامانه شارژ وایرلس القایی و آهنربایی برخوردارند.

اما زمانی که آهن‌ربایی قوی نزدیک گوشی موبایل باشد ممکن است عملکرد قطب نمای گوشی دچار اختلال شود. که این امر ثابت شده توسط شرکت سامسونگ است. از طرفی اپلیکیشن‌هایی که توسط این قطب‌نما و جاذبه‌سنج کار می‌کنند مانند گوگل مپ و GPS نیز مختل می‌شوند. بنابراین زمانی که گوشی خود را روی استند مغناطیسی قوی قرار داده‌اید زیاد به قطب‌نمای آن اعتماد نکنید. درضمن بعد از اینکه مدتی گوشی شما روی استند قرار بگیرد ممکن است بخش‌های فلزی از گوشی گاهی برای بازه زمانی کوتاه و گاهی طولانی به آهن‌ربا تبدیل شوند و مشکلات به طور دائمی در موبایل ماندگار شود.

از دیگر موارد مهم در موبایل‌ها، دوربین آن‌ها می‌باشد. دوربین‌هایی که به طور اتوماتیک فوکس می‌کنند در اطراف آهن ربا عملکرد درستی ندارند.

از آن‌جایی که یکی از مناسب‌ترین استند‌های موبایل برای اتوموبیل شما جهت مسافرت‌های طولانی، استند مغناطیسی گوشی می‌باشد که اغلب از استیل و فولاد ضد‌زنگ و آهن‌ربا تولید شده است ممکن است شما تمایل داشته باشید یک مدل استند مغناطیسی تهیه کنید، پس ابتدا اطمینان حاصل کنید که میدان مغناطیسی آن خیلی قوی نباشد، در حدی که در پیچ و خم ها و دست اندازهای جاده از افتادن گوشی شما جلوگیری کند کافی است، از طرفی هنگام استفاده از دوربین و قطب‌نما گوشی را از روی استند بردارید، بعضا گفته شده حتی اگر محافظ گوشی شما دارای آهن‌ربا است، گوشی را از قاب درآورید تا نتیجه دقیق‌تری  بگیرید.

کمپانی‌ها باید اطمینان حاصل کنند که قطب نما، دوربین و اجزای فلزی گوشی تحت تأثیر لوازم جانبی مغناطیسی که تولید می‌کنند مانند استند مغناطیسی، قرار نگیرند.
البته که آهن‌ربا‌ها به اسمارت فون‌ها آسیب شدیدی نخواهند رساند؛ اما ممکن است که بعضی از ویژگی‌های حائز اهمیت این موبایل‌ها را تحت تاثیر قرار دهند.

از این رو مغناطیس بعضی از استندها هیچ‌گونه تاثیری منفی بر کارکرد موبایل یا باطری آن ندارد. پیش قبل از خرید پرس و جو کنید تا از این بابت خیالتان راحت شود و همچنین برند معتبر و گارانتی را فراموش نکنید.

2 Comments
  1. سروش گفته:

    روی نرم افزارهای مسیریاب مثل نشان و گوگل مپ هم تاثیر می زاره؟

  2. احسان حاجیان گفته:

    من درتاکسی اینترنتی کارمیکنم وروزانه ۷-۸ساعت گوشی بایدروهولدرباشه ویه هولدرمیخواستم خریدکنم میخواستم بدونم هولدرهای آهنربایی به گوشی آسیب نمیزنه بخصوص توجی پی اس ومکان یابی که توکارمن همش باجی پی اس ومکان یاب سروکاردارم-چون بالانوشتیدآهنرباروی قطب نما و جانمایی تاثیرمیگذاره الان من به شک افتادم که هولدرآهنربایی بگیرم یانه-توروخدابااین شرایطی که نوشتم راهنماییم کنین

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد