اصلاح، وکس یا اپیلاتور، کدام یک بهتر است؟

0 1,980

هنگامی که صحبت از موهای زائد و روش‌های از بین بردن موهای زائد می‌شود، این سوال قدیمی مدام تکرار می‌شود: اصلاح یا وکس؟ کدام یک بهتر است؟ یا اینکه بهتر است هر دو روش را رها کنید و به جای آن اپیلاتور را امتحان کنید؟ پاسخ این سوال به تنظیمات شخصی شما بر می‌گردد، این که می‌خواهید موهای زائد کدام قسمت بدن را حذف کنید. آیا می‌خواهید موهای زائد دست و پا را بردارید یا میخواهید موهای زائد زیربغل، ناحیه صورت یا بیکینی را حذف کنید. برای اینکه بفهمید کدام روش برای شما مناسب است بهتر است در مورد اصلاح و وکس بیشتر بدانید.

مزایای اصلاح

اصلاح یا تراشیدن در مقایسه با اپیلاسیون چند مزیت دارد که مهمترین آن سریع بودن آن است.

شما به راحتی می‌توانید دست‌ها، پاها یا منطقه بیکینی خود را در خانه بتراشید. تا زمانی که یک تیغۀ اصلاح تیز داشته باشید، به خوبی این کار را انجام خواهید داد.

یکی دیگر از مزایای تیغه اصلاح این است که این وسیله نسبتا ارزان است. با توجه به اینکه چه نوع تیغه و کرم اصلاحی را انتخاب می‌کنید، می‌توانید به راحتی چندین سال از آن استفاده کنید. حتی اگر شما بهترین تیغه اصلاح و گران‌ترین برند کرم اصلاح را خریداری کنید، هزینه آن در مقایسه با وکس به میزان قابل توجهی ارزان‌تر می‌باشد.

یکی دیگر از مزایای تیغه اصلاح این است که برای حذف موها مجبور نیستید صبر کنید تا موها به اندازه مشخصی برسند. در روش وکس، موها باید چند میلیمتر رشد کنند تا موم بتواند آن‌ها را از ریشه در بیاورد، اما در روش اصلاح موها در هر اندازه‌ای که باشند به راحتی از بین می‌روند. در واقع در روش وکس، نوار موم نمی‌تواند موهای بسیار کوتاه را انتخاب کند. از سوی دیگر، اصلاح در سطح پوست صورت می‌گیرد و تا زمانی که هر گونه موی نتراشیده‌ای وجود داشته باشد، می‌توانید آن را حذف کنید.

معایب اصلاح

البته، لازم به ذکر است که برای اصلاح چند معایب هم وجود دارد. یک معضل قابل توجه آن، این است که خطر بریدگی یا زخم وجود دارد.

اگر از یک تیغه ضعیف استفاده کنید یا اگر بخواهید با بدن خشک اصلاح کنید خطر صدمه زدن به خودتان را افزایش می‌دهید. برای محافظت از پوست و اجتناب از درد، بهتر است هر چند وقت یکبار تیغه اصلاح خود را عوض کنید. با استفاده از کرم اصلاح و یا مقداری صابون و آب، می‌توانید خطر بریدگی را کاهش دهید.

یکی دیگر از ضعف‌های اصلاح این است که می‌تواند باعث چیزی شود که به عنوان سوزش خود تراش (razor burn) شناخته می‌شود. سوزش خود تراش به قرمزی، التهاب، احساس سوزش و تحریک پذیری پس از اصلاح اطلاق می‌گردد. با توجه به نکات سلامتی روزمره، هنگامی که فولیکول مو توسط تیغه برداشته می‌شود و پیچ میخورد، سوزش خود تراش صورت می‌گیرد. علت آن فشار بیش از حد تیغ و ماشین ریش تراش بر روی پوست هنگام اصلاح است. علل دیگر آن اصلاح با تیغۀ کند، اصلاح خشک، خیلی سریع تراشیدن موهای صورت و تراشیدن مکرر یک ناحیه از بدن می‌باشند. در این مواقع ممکن است فرد دچار موهای زیر پوستی شود. سوزش خود تراش بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده است. استفاده از تیغه تیز و اصلاح در جهت رشد مو می‌تواند به جلوگیری از آن کمک کند.

اصلاح

مزایای وکس

هنگامی که صحبت از اصلاح و وکس میشود، وکس دارای مزایای مخصوص به خودش است. مزیت بزرگ وکس این است که نسبت به روش اصلاح، نتایج قابل قبول‌تری دارد.

در روش اصلاح شما سطح مو را می‌تراشید و موهای آن را حذف می‌کنید، اما در روش وکس موها را از ریشه از بین می‌برید. در نتیجه مو به زمان بیشتری نیاز دارد تا دوباره رشد کند، بنابراین اپیلاسیون می‌تواند نتایجی را به دست آورد که چند هفته طول می‌کشد، نه چند روز.

یکی دیگر از مزایای استفاده از موم این است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد موها داشته باشد. زیرا در این روش شما بوسیله فولیکول‌ها، موها را از بین می‌برید.

یکی از شکایت‌هایی که اغلب در مورد اصلاح وجود دارد این است که باعث می‌شود موها ضخیم‌تر و یا زمخت‌تر رشد کند. اما در روش وکس چون موها از ریشه کنده می‌شود، موهای جدید بهتر و ضعیف‌تر رشد می‌کنند. با گذشت زمان و واکنش‌های مکرر، برخی از موها ممکن است به هیچ وجه رشد نکنند.

معایب وکس

مانند اصلاح، اپیلاسیون هم کامل نیست. این امر زمانی می‌تواند درست باشد که می‌خواهید ناحیه بیکینی را اصلاح یا وکس کنید.

یکی از مهمترین معایب اپیلاسیون این است که میزان آسیب آن زیاد است و کمی زحمت دارد.

کلینیک Cleveland اشاره می‌کند که اپیلاسیون موجب تحریک قابل توجهی از پوست و همچنین موهای در حال رشد می‌شود. اگر موم خیلی داغ باشد، می‌تواند پوست شما را بسوزاند.

اگر بخواهید ناحیه بیکینی را موم بیندازید، ممکن است به این ناحیه آسیب برسانید، مخصوصا اگر بخواهید خودتان این کار را انجام دهید. بهتر است مناطقی را وکس کنید که به تنهایی میتوانید انجام دهید.

در صورتی که خودتان این کار را انجام نمی‌دهید باید به سالن‌های اپیلاسیون بروید که در این صورت باید از قبل نوبت بگیرید.

معمولا، وکس به کمی برنامه ریزی پیشرفته نیاز دارد. اگر بخواهید خودتان این کار را انجام دهید باید موم و نوار موم تهیه کنید. از طرفی باید زمانی را برای این کار اختصاص دهید.

اگر به یک جشن یا مراسم خاصی دعوت شده‌اید بهتر است چند روز قبل اپیلاسیون انجام دهید، چون اگر روز قبل وکس کنید ممکن است با قرمزی پوست مواجه شوید.

اگر از داروهای ضد پیری پوست استفاده می‌کنید که حاوی رتینوئید هستند یا از محصولات ضد آکنه قوی روی پوست خود استفاده کنید بهتر است برای از بین بردن موهای صورت از وکس استفاده نکنید زیرا با ایجاد سایش بر روی پوست می‌توانید خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهید.

خرید اینترنتی لوازم اپیلاسیون

اپیلاتور

بعضی افراد برای از بین بردن موهای زائد بدن نه از تیغه اصلاح استفاده می‌کنند، نه وکس را مناسب می‌دانند. آنها برای حذف موهایشان از پاها، زیربغل، منطقه بیکینی و غیره روش دیگری را پیدا کرده‌اند.

دستگاه اپیلاتور برخی چیزهای مشترک با وکس و برخی چیزهای مشترک با اصلاح دارد.

دستگاه اپیلاتور مانند اپیلاسیون موها را از ریشه یا فولیکول حذف می‌کند. در نتیجه مو نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شود.

مانند اصلاح، اپیلاتور بسیار آسان است و می‌توانید آن را به راحتی در خانه انجام دهید. در این روش هم نیازی نیست منتظر بمانید تا موهایتان به یک اندازه مشخص رشد کنند.

یکی دیگر از مزایای اپیلاتور این است که پاکسازی پوست ممکن است در طول زمان باعث کم شدن موی بدن شود. با استفاده از این روش، موهایتان نرم‌تر و نرم‌تر می‌شوند. حتی ممکن است مو با سرعت کمتری رشد کند. هر چه مدت زمان طولانی‌تر اپیلیدی کنید، موهای کمتری در قسمت‌های خاصی از بدن مشاهده خواهید کرد.

یکی از چیزهایی که به آن نیاز دارید، یک دستگاه اپیلاتور است.

اپی‌لیدی در واقع، یک دستگاه موکن برقی است که برای حذف موهای زائد پا، زیربغل، دست‌ها، ناحیه بیکینی یا حتی صورت استفاده می‌شود.

تنها کافی است اپیلاتور را در ناحیه‌ای حرکت دهید که مایل به حذف مو هستید. سپس دستگاه اپیلاتور از دیسک‌های چرخنده یا فنری برای گرفتن موهای سطح پوست استفاده می‌کند و با یک حرکت چرخشی، موها را مستقیما از ریشه کنده و پوستی صاف را به جا می‌گذارد. اپیلاتورها را می توان در دو حالت مرطوب یا خشک مورد استفاده قرار داد.

از آنجایی که اپیلاتور نیاز به هیچ گونه کرم یا ماده دیگری برای کار کردن ندارد، پس هیچ کثیفی هم نخواهد داشت.

اپیلاسیون کمی به پوست آسیب می‌زند، اما بسیاری از افرادی که این کار را انجام می‌دهند از برخی روش‌ها برای تسکین آسیب آن استفاده می‌کنند. یکی از معایب اپیلاتور امکان ایجاد موهای زیرپوستی می‌باشد. یکی از رایج‌ترین اشتباه‌هایی که منجر به تشکیل موهای زیر پوستی می‌شود، حرکات نامناسب اپیلاتور هنگام اصلاح است. این کار می‌تواند باعث برهم خوردن و از بین رفتن فولیکول مو شده و در نتیجه موها در جهت غیر طبیعی رشد کنند. اگر میخواهید حاسیت، قرمزی و فولیکولیت کاهش یابد بهتر است بعد از حمام از دستگاه اپیلاتور استفاده کنید.

با استفاده مداوم از اپیلاتور روند رشد مجدد موها کندتر و کندتر خواهد شد و بعد از یک مدت طولانی ممکن است فولیکول مو برای همیشه آسیب دیده و باعث توقف رشد موها شود.

پیلیدی برای ناحیه تناسلی

چگونه از اپیلاتور استفاده کنید؟

کار اپیلاتور کار مشابه کار اپیلاسیون است که در آن ریشه‌های مو را حذف می‌کند. اما اپیلاسون از موم استفاده می‌کند در حالیکه اپیلاتور از موم استفاده نمی‌کند. در عوض، دستگاه را بر قسمت‌های مختلف بدن خود حرکت می‌دهید و موها را از بین می‌برید.

برای دریافت نتایج بهتر، قبل از استفاده از اپیلاتور، پوست خود را تمیز کنید. لایه برداری، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و می‌تواند از موهای زودرس جلوگیری کند.

با قرار دادن اپیلاتور در زاویه ۹۰ درجه به پوست خود، کار خود را شروع کنید. دستگاه را بر روی پوست خود فشار ندهید. در عوض، آن را به آرامی روی پوست خود حرکت دهید. پوست خود را سفت بکشید و سپس به آرامی اپیلاتور را خلاف جهت رشد مو حرکت دهید.

اگر اپیلاتور را در جهت رشد موهایتان حرکت دهید، درست است که موها را حذف می‌کنید، اما آن‌ها را از ریشه حذف نمی‌کنید.

ممکن است نتیجه از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما شما می‌توانید انتظار داشته باشید پوستتان تا چهار هفته صاف باشد. این به این دلیل است که وقتی مو از ریشه خارج می‌شود، مدتی طول میکشد تا رشد کند.

بهتر است در شب از اپیلاتور استفاده کنید. بعضی افراد پس از برداشتن مو، در پوست خود قرمزی و سوزش را تجربه می‌کنند. اما قرمزی بعد از گذشت چند ساعت از بین می‌رود و باعث ایجاد پوست نرم و صاف می‌شود. برخی از اپیلاتورها دارای تنظیمات مختلف سرعت هستند. از سرعت پایین شروع می‌کنند و سپس به تدریج سرعت را افزایش می‌دهند. از سرعت کم آن می‌توان برای نقاط حساس بدن مانند زیر بغل و از سرعت زیاد آن برای کندن موهای ضخیم‌تر استفاده کرد.

افکار نهایی
اصلاح در مقابل وکس به نظر شما کدام یک برنده است؟
اگر برای حذف موهای زائد به دنبال حذف روش‌های سریع و آسان هستید و از طرفی وقت بسیار کمی دارید استفاده از تیغه اصلاح می‌تواند بهترین گزینه باشد.

اما اگر به دنبال روشی هستید که نتایج آن مدت زیادی دوام بیاورد و از طرفی می‌خواهید به صورت حرفه‌ای از شر موها خلاص شوید، ممکن است وکس یا موم وسیله خوبی باشد.

اما اگر بخواهید روش حذف موهایتان سریع و آسان باشد و مدت طولانی دوام بیاورد بهتر است به خرید اپیلاتور فکر کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد