آیا اپیلیدی باعث تیرگی پوست می‌شود؟

0 2,673

امروزه از بین بردن موهای زائد به روش‌های مختلف انجام می‌شود که برخی از این روش‌ها ساده و به صورت موقت است و برخی دیگر به صورت طولانی مدت، شما را از شر  این موهای زائد رها می‌کند. روش‌هایی مانند شیو کردن، استفاده از کرم‌های شیمیایی، اپیلاسیون و دستگاه اپیلیدی روش‌های موقت به حساب می‌آیند و لیزر و الکترولیز رشد موهای بدن شما را به مدت طولانی‌تری متوقف می‌کند. هر یک از این روش‌ها دارای معایب و مزایای خاص خودشان هستند و این شما هستید که بسته به شرایطی که دارید یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کنید؛ به طور مثال شیو کردن یک روش ساده برای از بین بردن موهای زائد است؛ اما بزرگ‌ترین عیب آن رشد سریع موها می‌باشد. در مقابل روش‌های دیگری مانند اپیلیدی نیز وجود دارد که موها را از ریشه جدا کرده و طی یک فرایند دردناک، بدنتان را صاف و بی مو می‌کند. در این مطلب قصد داریم در مورد روش موزدایی ایپلیدی و عوارضی مانند تیره شدن پوست حرف بزنیم. آیا اپیلیدی باعث تیرگی پوست می‌شود؟ به طور خلاصه اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ دهید؛ اپیلیدی به تنهایی باعث تیرگی پوست  نمی‌شود؛ اما در صورتی که از این دستگاه به درستی استفاده نکنید التهاب ناشی از موزدایی باعث تحریک رنگ‌دانه‌ها شده و به‌مرور باعث تیرگی پوست خواهد شد؛ بنابراین با رعایت نکات مهم مانع از تیرگی پوست بعد از اپیلیدی شوید.

دستگاه اپیلیدی چگونه کار می‌کند و آیا باعث تیرگی پوست می‌شود؟

دستگاه اپیلیدی یا همان اپیلاتور یک دستگاه الکتریکی برای از بین بردن موهای زائد بدن است که به صورت موقت شما را از شر این موهای زائد خلاص می‌کند. در این روش دستگاه، موها را از ریشه آن جدا می‌کند.  بر روی این دستگاه دیسک‌های چرخشی متحرکی تعبیه شده که موها را از سطح پوست گرفته و با قدرت از ریشه جدا می‌کند؛ از آنجایی که موها از ریشه جدا می‌شوند؛ درد آن نسبت به روش‌های دیگر بیشتر است و ممکن است باعث التهاب و آزردگی در ناحیه‌های مذکور شود. قرمزی پوست بعد از استفاده از دستگاه اپیلیدی  یک عارضه شایع است و طبق معمول باید در عرض چند ساعت از بین برود. التهاب فولیکول مو در برخی موارد ممکن است ادامه دار بوده و فرد را برای چند روز درگیر کند و یا باعث جوش بر روی سطح پوست شود.

تیرگی پوست بعد از اپیلیدی

یکی از علت‌های شایع  هیپرپیگمانتاسیون، تولید بیش از حد ملانین در پوست است. ملانین یک رنگدانه در بدن است که رنگ پوست انسان را تشکیل می‌دهد. این ماده رنگی توسط سلول‌های پوستی به نام ملانوسیت تولید می‌شود. هیپرپیگمانتاسیون یا تجمع رنگ در واقع بیماری است که باعث تجمع رنگ تیره و ایجاد لکه بر روی پوست می‌شود که در مواردی مانند التهاب رخ می‌دهد. ملانین و رنگدانه های پوست ممکن است به دلیل التهاب فولیکول مو تحریک شده و دستور به ساخت ملانین‌های بیشتر در ناحیه و تجمع بیشتر این رنگدانه ها شوند. این فرایند را افزایش رنگ و ملانین بعد از التهاب می‌گویند؛ بنابراین در برخی از افراد ممکن است این التهاب ناشی از استفاده اپیلیدی زیادتر شده و باعث تغییر رنگ و تیره شدن ناحیه موردنظر شود. افرادی که پوست تیره‌تر و گندمی دارند؛ احتمال بروز التهاب و تغییر رنگ بر اثر التهاب، بسیار بیشتر رخ می‌دهد.

تیرگی پوست بعد از اپیلیدی بیشتر در نواحی مانند زیر بغل، بیکینی و کشاله ران اتفاق می‌افتد؛ این مناطق به صورت عادی تیره‌تر هستند و در صورت تحریک ناشی از بین بردن فولیکول ممکن است تیره‌تر از قبل شده و به‌مرور پوست این نواحی سیاه شود و بر روی زیبایی ظاهری آن تأثیر منفی بگذارد.

بنابراین در صورتی که از اپیلیدی به‌عنوان روشی برای از بین بردن موهای زائد بدن استفاده می‌کنید؛ بهتر است با استفاده از راهکارهایی میزان التهاب بعدازآن را کاهش دهید تا تغییر رنگدانه و تیرگی پوست رخ ندهد.

روش‌های کاهش التهاب در استفاده از اپیلیدی

با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید التهاب ناشی از استفاده از اپیلیدی را کاهش داده و در نتیجه دچار تغییر رنگ دانه التهاب پوست نشوید. در واقع راهکارهای زیر می‌تواند مانع از سیاهی و تیرگی پوست بعد از اپیلیدی شوند:

دستگاه اپیلیدی شما با کیفیت باشد

دستگاه‌های بی‌کیفیت تنها باعث تحریک پوستی شده و موها زائد بدن را به طور کلی از بین نمی‌برند؛ مدل‌های جدید با کمترین درد و عوارض موهای بدنتان را از بین می‌برند و به صورت بی‌سیم و سیمی در دسترس هستند.

زودبه‌زود از دستگاه اپیلیدی استفاده کنید

استفاده زودبه‌زود (هر ده روز یک بار) می‌تواند عوارض ناشی از استفاده اپیلیدی را کاهش دهد. در این صورت هم آستانه تحمل شما بالاتر می‌رود و درد کمتری به وجود می‌آورد و هم باعث می‌شود التهاب ناشی از موزدایی بسیار کمتر شود و می‌تواند با کاهش التهاب عوارضی مانند تیرگی پوست را نیز کمتر کند.

در صورتی که موهای بدنتان بلند است؛ دو سه روز قبل آن‌ها را شیو کنید

اگر موهای بدنتان بلند است، بهتر است دو تا سه روز قبل از  اپیلیدی کردن موهای بدنتان را بتراشید. هرچه موها  بلندتر باشد فرایند اپیلیدی دردناک‌تر و التهاب و قرمزی بعدازآن بیشتر خواهد بود و درنتیجه  باعث تحریک رنگدانه ها و سیاهی پوست خواهد شد.

بعد از حمام از دستگاه اپیلیدی استفاده کنید

بعد از حمام و قرار گرفتن در محیط مرطوب، منافذ پوست بازتر شده و فولیکول‌ها راحت‌تر جدا می‌شوند و در این صورت التهاب ناشی از موزدایی بسیار کاهش می‌یابد. با کاهش التهاب، تغیر رنگدانه نیز رخ نمی‌دهد. علاوه بر این می‌توانید از اپیلاتورهای مرطوب نیز استفاده کرده و موزدایی را در زیر دوش حمام انجام دهید. این روش التهاب را کمتر می‌کند؛ اما کارایی آن به اندازه اپیلاتورهای خشک نیست و ممکن است تمام موهای زائد بدنتان را از بین نبرد. البته به هیچ عنوان از آب داغ بر روی پوستتان استفاده نکنید؛ زیرا التهاب را بیشتر کرده و دردتان را زیادتر می‌کند.

پوست را لایه برداری کنید

بهتر است چند روز قبل، بدن را لایه‌برداری کنید تا سلول‌های مرده پوست از سطح پوست برداشته شود و فرایند اپیلاسیون راحت‌تر انجام شود و التهاب و قرمزی آن کاهش یابد. روزی که قرار است پوست را اپیلیدی کنید به هیچ عنوان لایه‌برداری انجام ندهید. برای این کار می‌توانید از روغن زیتون، شکر و روغن بادام استفاده کنید.

از تنظیمات سرعت پایین‌تر استفاده کنید

برای شروع کار از سرعت پایین‌تر دستگاه استفاده کنید و میزان قرمزی و التهاب پوستتان را برآورد کنید و در صورتی که این قرمزی و التهاب زیاد بود کار را متوقف کنید و درغیر این صورت سرعت دستگاه‌ها را زیادتر کنید.

بعد از اپیلاسیون پوست را مرطوب کنید

استفاده از مواد مرطوب کننده بعد از پوست می‌تواند التهاب را کمتر کرده و از حساسیت جلوگیری کند. خشکی پوست یکی دیگر از عوامل تحریک رنگدانه‌ها و ایجاد تیرگی و گرفتگی پوست است؛ اما مرطوب کردن پوست می‌تواند آن را شفافت و روشن‌تر کرده و مانع از تغییر رنگدانه های پوستی شود.

بعد از اپیلاسیون از مواد طبیعی استفاده کنید

برای جلوگیری از التهاب و جوش و تغییر رنگ پوست، بعد از استفاده از ایپلیدی از مواد طبیعی مانند آلوئه ورا، عسل، روغن درخت چای و خیار استفاده کنید تا التهاب پوست کمتر شده و مانع از تغییر رنگ پوست شود.

کلام آخر

در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که اگر از دستگاه ایپلیدی به درستی و طبق قوانین و روش‌ها استاندارد استفاده شود؛ می‌توان التهاب ناشی از آن را کنترل کرد و مانع از تیرگی ناشی از التهاب پوست شد. افراد با پوست‌های تیره‌تر باید این قواعد را بیشتر رعایت کرده و در هنگام استفاده از این وسیله دقت بیشتری به خرج دهند تا دچار تیرگی پوست بعد از اپیلاسیون نشوند.

البته در صورتی که بعد استفاده از دستگاه ایپلیدی دچار تیرگی پوست شده‌اید؛ می‌توانید با مراجعه به پزشک و یا استفاده از برخی ماسک‌های خانگی تیرگی پوستتان را از بین ببرید.

ترکیب ماست و آب لیمو می‌تواند به مرور باعث روشن‌تر شدن پوست نواحی تناسلی، زیر بغل و کشاله ران شود. مقداری ماست را با آب لیمو مخلوط کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در این نواحی قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

جوش شیرین و آب لیمو نیز می‌تواند با خاصیت لایه‌برداری و سفیدکنندگی خود این تیرگی را رفع کنند.

استفاده از گوجه‌فرنگی و استعمال مداوم آن بر این نواحی نیز باعث از بین بردن تیرگی پوست ناشی از التهاب می‌شوند.

البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که این ماسک‌ها را بلافاصله بعد از  اپیلیدی کردن استفاده نکنید؛ زیرا موادی مانند آب لیمو باعث سوزش شدید و تحریک بیشتر می‌شوند. این ماسک‌ها را بعد از چند روز استفاده نمایید که التهاب این نواحی از بین رفت.

در صورتی که مناطق تیره بدنتان در معرض نور خورشید قرار گیرد؛ این تیرگی بیشتر از قبل می‌شود. بنابراین بهتر است در این شرایط از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کرده و برای مدت طولانی این مناطق را در معرض نور خورشید قرار ندهید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد