بررسی تخصصی گوشی موبایل One Plus 6

0 1,458

وان پلاس ازجمله شرکت‌هایی است که توانسته در مدت‌زمان کوتاه، پیشرفت خوبی کند و گوشی‌هایی در حد رقیبان خود ارائه دهد و شناخته شود. این شرکت در ارائه محصولاتش از ترکیب ویژگی‌هایی مانند مشخصات عالی، قیمت خوب و رضایت کاربر استفاده کرده است. به همین دلیل توانسته با برندهای مطرحی مانند اپل و سامسونگ رقابت کند. این شرکت سال‌ها است که گوشی‌هایی استثنایی با قیمت‌های بسیار مناسب ارائه می‌دهد. گوشی موبایل وان پلاس ۶ (OnePlus 6) یکی از محصولات جدید و کاربردی این شرکت است که در مقابل محصولاتی مانند آیفون ۱۰ (iPhone X) و سامسونگ گلکسی اس ناین (Samsung Galaxy S9) قرار می‌گیرد بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از این گوشی استفاده کنند. موبایل وان پلاس ۶ با دوربین دوگانه خوب و نمایشگر OLED ارائه شده است. در این قسمت خصوصیات و ویژگی‌های این گوشی هوشمند را به‌صورت اختصار مشاهده می‌کنید:

 

در بورسیکا بخوانید: زاوایای پنهان وان پلاس ۶ تی (OnePlus 6T)

 

۱۵۵.۷ در ۷۵.۴ در ۷.۸ میلی‌متر ابعاد
۱۷۷ گرم وزن
۶.۲۸ اینچ اندازه صفحه نمایش
۱۰۸۰*۲۲۸۰ رزولوشن
لمسی AMOLED پنل نوع صفحه نمایش
Snapdragon 845 پردازنده
(Oreo)اندروید ۸.۱ سیستم عامل
Oxygen OS اندازه صفحه نمایش
۸/۶ گیگابایت رم
۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم یا ۶۴/۱۲۸ گیگابایت با ۶ گیگابایت حافظه رم حافظه داخلی
۱۶ مگا پیکسل (f/1.7, 27mm, 1/2.8″, ۱.۱۲ َ µm, gyro EIS) بعلاوه ۲۰ مگا پیکسل (f/1.7)؛ فلش LED دوگانه، تمرکز خودکار و تشخیص فاز دوربین اصلی
۱۶ مگا پیکسل (f/2.0, 20mm, 1.0 µm) رزولوشن gyro EIS, Auto HDR, 1080p دوربین سلفی
۳۳۰۰ mAh لیتیوم-یونی باتری
۲.۰, Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل پورت
دو سیم‌کارت نانو تعداد سیم کارت
ندارد حافظه خارجی
جک ۳.۵ میلی‌متری صدا درگاه صوتی
ندارد گواهینامه استاندارد ضد آب
ندارد رادیو

 

طراحی OnePlus 6

وان پلاس در این گوشی از بدنه شیشه‌ای به‌جای آلومینیومی استفاده کرده است و طبق ادعای سازنده مقاومت آن در حد گوشی‌های آلومینیومی است. در هر دو پنل جلو و عقب گوشی وان پلاس ۶ از گوریلا گلس ۵ استفاده شده است تا در برابر خراش و ضربه مقاومت بیشتری داشته باشد، با این‌حال نمی‌توان ماهیت شیشه را تغییر داد. این بدنه شیشه‌ای به‌وسیله یک لبه فلزی محکم می‌شود. این طراحی باعث شده از نظر ظاهری به گوشی‌های رده‌بالا شباهت داشته باشد. البته در مقابل زیبایی، بیشتر باید به این نکته توجه داشته باشید که مقاومت شیشه نسبت به فلز کمتر بوده و امکان ایجاد خط و خراش بر روی آن بیشتر است. علاوه بر این سطح صاف و شیشه‌ای گوشی‌ها باعث شده احتمال لیز خوردن و سقوط آن‌ها بیشتر شود.

شرکت وان پلاس تصمیم گرفته است گوشی وان پلاس ۶ را در دو مدل مشکی مات و براق ارائه کند. البته هر دوی آن‌ها مزایا و معایبی دارند به‌طور مثال مدل براق آن زیباتر و شیک‌تر است اما براثر استفاده جای اثرانگشت بر روی آن می‌ماند. با اینکه رنگ مات آن اثرانگشت را جذب نمی‌کند اما زیبایی آن کمتر است. البته این مقایسه کاملا سلیقه‌ای است. مدل مات و براق مشکی‌رنگ این گوشی با نام مشکی نیمه‌شب (Midnight Black) عرضه‌شده اند. البته گزینه سفارشی دیگری به رنگ سفید نیز ارائه شده است که بسیار زیبا است و در تعداد محدود قابل‌دسترس است.

وان پلاس ۶ از نمایشگری به ابعاد ۶.۲۸ بهره می‌برد که در رده نمایشگرهای بزرگ به‌حساب می‌آید. notch یا همان بریدگی بالای صفحه‌نمایش از دیگر ویژگی‌هایی است که در وان پلاس ۶ به کار گرفته‌شده است. ناچ نمایشگر به قسمتی از صفحه‌نمایش گفته می‌شود که سنسور دوربین سلفی و میکروفون گوشی را در خود قرار داده است. البته کاربرانی که به notch علاقه‌ای ندارند می‌توانند آن را غیرفعال کنند تا notch بالای نمایشگر دی اکتیو شده و مشکی شود.

اسکنر اثرانگشت در پشت دستگاه در زیر دوربین دوگانه عمودی و به شکل مستطیلی با اضلاع منحنی طراحی شده است. درواقع در این مدل به‌جای استفاده از دوربین‌های افقی از دوربین عمودی در کنار فلش ال ای دی استفاده شده است. در قسمت پایین دستگاه نیز برخلاف پرچم‌دارها، جک هدفون کماکان وجود دارد و شما هنوز هم می‌توانید از هدفون‌های سیم‌دار خود برای گوش کردن به موزیک استفاده کنید. علاوه بر این از یک پورت USB-C به‌منظور شارژ کردن دستگاه نیز استفاده شده است. در کنار جک هدفون و پورت، یک اسپیکر تک کاناله نیز قرار داده‌شده است.

نوار هشدار لغزنده alert slider نوتیفیکیشن‌ها و حالت سایلنت دستگاه را کنترل می‌کنند که محل آن نسبت به مدل‌های قبلی تغییر کرده است و به لبه جانبی سمت راست منتقل شده که ممکن است برای دست چپ‌ها ناخوشایند باشد. در لبه سمت چپ نیز درگاه سیم‌کارت و کلید کنترل حجم صدا به چشم می‌خورد.

ازجمله ویژگی‌هایی که در این گوشی قرار داده نشده است، شارژ بی‌سیم و مقاومت در برابر آب است و طبق ادعاهای موجود، شرکت هیچ گواهینامه رسمی در این راستا دریافت نکرده است؛ اما با تلاش مهندسین، این گوشی به‌گونه‌ای طراحی شده است که حداقل نفوذپذیری آب را داشته باشد، درواقع در اطراف صفحه‌نمایش و پورت‌ها، مهر و موم‌های استانداردی قرار داده‌شده است و در مقابل پاشیدن آب و افتادن در سینک مقاوم است اما نمی‌توانید آن را به استخر ببرید. به‌هرحال تلاش برای ضد آب کردن وان پلاس ۶ و عدم دریافت گواهینامه IP اندکی گیج‌کننده است، شاید شرکت به دلیل‌های مالی قصد تأیید گواهینامه استاندارد خود را ندارد!

بیشتر بخوانید: گوشی‌های پرچم‌دار با قابلیت ضد آب

 

صفحه‌نمایش OnePlus 6

وان پلاس ۶ ، از یک صفحه‌نمایش ۶.۳ اینچی +FHD با پنل امولد که دارای رزولوشن ۲۸۸۰ * ۱۰۸۰ بهره می‌برد. پنل +FHD هم میزان مصرف باتری را کم می‌کند و هم بار محاسباتی پردازنده را کاهش می‌دهد و از این بابت نیز عملکرد گوشی را ارتقا می‌بخشد. نسبت صفحه‌نمایش این گوشی ۱۹:۹ است که باعث شده گوشی اندکی بلندتر به نظر برسد تا بتوانید در صفحات مجازی مانند اینستاگرام و توییتر پست‌های بیشتری ببیند و به اسکرول کمتری احتیاج داشته باشید.

این صفحه‌نمایش بزرگ با رنگ‌های زنده و پر جنب‌وجوش، زیبایی چند برابری به گوشی بخشیده است. در این گوشی از حالت‌های رنگی متنوعی مانند حالت پیش‌فرض، sRGB،DCI-P3، حالت Adpative می‌توان استفاده کرد.

روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی نیز بالا است و در بهترین حالت خودکار با الگوی شطرنجی ANSI، معادل ۱۰۴۰ نیت است؛ و در حالت دستی نیز به روشنایی ۶۹۴ نیت می‌رسد.

نسبت ابعاد نمایشگر به‌کل بدنه، در بالاترین میزان این شرکت و ۸۴ درصد است، حاشیه دور گوشی باریک‌تر شده و نسبت به نسل قبلی خود، نسبت صفحه‌نمایش به گوشی ۴ درصد بیشتر شده است. رزولوشن آن ممکن است نسبت به برخی از گوشی‌های جدیدتر اندکی کم‌تر باشد؛ اما با این‌حالت کیفیت خوبی را به نمایش می‌گذارد. وان پلاس سعی کرده با کم کردن رزولوشن صفحه‌نمایش اندکی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و همچنین باتری بیشتری را حفظ کند. همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد این صفحه‌نمایش دارای بریدگی بالای صفحه‌نمایش یا همان ناچ است که البته می‌توان آن را غیرفعال کرد.

مشخصات و سخت‌افزار وان پلاس ۶

در گوشی هوشمند وان پلاس ۶ از پردازنده Snapdragon 845 استفاده شده است. کوالکام با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ تا ۲۵ درصد بهبود در عملکرد CPU و ۳۰ درصد بهبود عملکرد گرافیکی را نسبت به نسل گذشته‌ی این تراشه وعده می‌دهد. این گوشی با ۸ گیگابایت رم ارائه شده است و همچنین نسخه ۶ گیگابایتی آن نیز در دسترس است که قیمت پایین‌تری دارد. درواقع شما می‌توانید گوشی با سرعت و عملکرد سامسونگ S9 و با قیمت پایین‌تر در اختیار داشته باشید. وجود پردازنده قوی و رم بالا باعث شده به‌راحتی انواع بازی‌ها را باکیفیت و بدون کمترین لگ و افت فریم اجرا کند و از بازی لذت ببرید. در حالت بازی می‌توانید حالت ویژه گیمینگ را فعال نمایید. در این صورت اعلان‌ها غیرفعال می‌شوند و دسترسی سایر اپلیکیشن‌ها به اینترنت محدود شده و کیفیت اجرای بازی نیز بیشتر می‌شود و شما در هنگام بازی دچار حواس‌پرتی نخواهید شد. علاوه بر اجرای بازی سایر عملکردها مانند استفاده از دوربین و شبکه‌های اجتماعی و وب گردی و اسکرول کردن، گوش کردن به موسیقی و انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان به‌خوبی انجام می‌شود.

حجم فضای ذخیره‌سازی در این گوشی متنوع بوده و این شما هستید که با توجه به بودجه خود یک مدل مناسب را انتخاب می‌کنید. در مدل‌های مشکی براق می‌توانید از حافظه داخلی ۶۴ تا ۱۲۸ استفاده کنید. درحالی‌که مدل مشکی مات از ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه را در خود جای داده است و رنگ سفید آن تنها با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت ارائه می‌شود.

 

در بورسیکا بخوانید: بررسی تخصصی گوشی هوآوی میت ۲۰ پرو

 

کیفیت باتری وان پلاس ۶

شرکت وان پلاس تصمیم گرفته در مدل وان پلاس ۶ ، از همان باتری وان پلاس ۵ و ۵T استفاده کند. ظرفیت باتری آن ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت است و طبق آزمایش‌ها ۳ ساعت کمتر از مدل قبلی خود باتری را حفظ می‌کند، درواقع تا ۱۷ ساعت و ۱۸ دقیقه روشن می‌ماند. البته این زمان هنوز هم خوب و قابل‌قبول است اما عالی نیست.

گوشی وان پلاس ۶ از قابلیت شارژ سریع Dash Charge پشتیبانی می‌کند. Dash Charge تنها با نیم ساعت شارژ، دو سوم باتری را شارژ‌ می‌کند و شما می‌توانید یک روز با گوشی‌تان کار کنید. به‌صورت کلی این تکنولوژی تفاوتی بارزی با تکنولوژی‌های شارژ سریع ندارد، اما آنچه در Dash Charge متفاوت است نحوه انتقال قدرت از شارژر به گوشی است که از طریق جریان بیشتر، قدرت بیشتری منتقل می‌کنند. درصورتی‌که سایر تکنولوژی‌ها این کار را با ولتاژ بیشتر انجام می‌دهند.

متأسفانه استفاده از شیشه در بدنه این گوشی نتوانسته وان پلاس را مجبور به‌اضافه کردن قابلیت شارژ بی‌سیم در این مدل کند. درنتیجه گوشی وان پلاس ۶ شارژ بی‌سیم ندارد. وان پلاس ادعا کرده است که این قابلیت را به دلیل کاهش هزینه و پایین آوردن قیمت گوشی انجام داده است.

دوربین وان پلاس ۶

گوشی وان پلاس ۶ از دوربین باکیفیتی بهره می‌برد. در این گوشی از دوربین دوگانه با سنسور ۱۶ و ۲۰ مگا‌پیکسلی با دیافراگم F/1.7 برای عکاسی در نور کم و لرزش‌گیر اپتیکال استفاده شده است. این سنسور بزرگ باعث می‌شود در شرایط با نور کم نیز بتوانید به‌خوبی از دوربین وان پلاس ۶ استفاده کنید.

سنسور ماژول اصلی از IMX398 سونی با ابعاد ۱/۲.۸ اینچی در وان پلاس ۵T به IMX519 سونی با ابعاد بزرگ‌تر ۱/۲.۶ اینچی در وان پلاس ۶ تغییر پیدا کرده است، بدین ترتیب، با ثابت ماندن رزولوشن، سنسور وان پلاس ۶  از پیکسل‌های بزرگ‌تر ۱.۲۲ میکرومتری (در برابر ۱.۱۲ میکرومتری نسل قبل) بهره می‌برد که می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش نویز تصاویر داشته باشد. تغییر بزرگ دیگر نسبت به نسل گذشته، بهره‌گیری ماژول اصلی از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر است که طبیعتاً نقش قابل‌توجهی در کیفیت تصاویر ثبت‌شده از محیط‌های تاریک خواهد داشت. ماژول دوم تغییری را به خود ندیده و از همان سنسور ۲۰ مگا پیکسلی و ۱/۲.۸ اینچی با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری در کنار لنزی با دیافراگم f/2.8 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۷ میلی‌متری استفاده می‌کند. وظیفه‌ی سنسور دوم جمع‌آوری اطلاعات پس‌زمینه‌ برای ثبت افکت بوکه‌ی بهتر است (زومیت).

عکس‌ها در نور زیاد و روز نیز کیفیت خوبی دارند، در این دوربین از هیچ زوم اپتیکالی استفاده نشده است، اما با این‌وجود عملکرد خوبی دارد. حالت پرتره بوکه نیز در آن به‌کاررفته است. دوربین وان پلاس ۶ قادر به ضبط ویدیوهای ۴K به‌صورت ۶۰ فریم بر ثانیه است. کاربران می‌توانند از طریق آن ویدیو‌های حرکت آهسته‌ای تا ۲۴۰ فریم بر ثانیه در وضوح ۱۰۸۰p و تا ۴۸۰ فریم بر ثانیه در وضوح p720 ضبط کنند.

دوربین سلفی نیز با کیفیت ۱۶ مگا‌پیکسل دارای نوردهی و رنگ مناسبی است اما شفافیت آن اندکی غیرمعمول است. شما می‌توانید از قابلیت Beautification و با حرکت دادن نوار لغزنده چهره‌تان را زیباتر کنید. برخلاف دوربین پشتی، دوربین سلفی این تلفن هوشمند فعلا حالت پرتره ندارد، شاید بعدها به آن اضافه شود.

در دوربین وان پلاس ۶ از فناوری هوش مصنوعی Smart Capture برای وضوح تصاویر استفاده شده است.

صدا و اسپیکر

امروزه اکثر گوشی‌های پرچم‌دار از اسپیکرهای دوگانه استفاده می‌کنند اما وان پلاس ۶ تنها یک اسپیکر دارد؛ اما همین اسپیکر نیز می‌تواند صدای خوب و واضحی را ایجاد کند. البته نباید از این گوشی انتظار کیفیت صدای آیفون ۱۰ را داشت. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم جک ۳.۵ میلی‌متری صدا نیز در این مدل باقی مانده است.

البته در منوی تنظیمات صدا، بخشی با نام Audio Tuner‌ وجود دارد که در آن می‌توان تنظیمات اکولایزر را تغییر داد یا با انتخاب نوع هدفون از منوی Earphone Type، نوع خروجی صدا را اصلاح کرد. با فعال کردن Audio Switch در این بخش و اعمال کمی تغییر در تنظیمات مختلف آن، می‌توان خروجی صدای هدفون را تا حد زیادی نسبت به حالت پیش‌فرض بهبود بخشید (زومیت).

نرم‌افزار

این گوشی از سیستم‌عامل Oxygen OS نسخه ۵.۱.۰ بر مبنای نسخه ۸.۱ اندروید اوریو Oreo استفاده می‌کند که هرچند وقت یک‌بار برای آن بروزرسانی‌هایی در نظر گرفته می‌شود و در هر بروزرسانی مشکلات نرم‌افزاری سری‌های قبل را رفع می‌کند.

رابط کاربری اندروید آسان و کار با آن لذت‌بخش است. سیستم‌عامل Oxygen OS در کنار تراشه قدرتمند و سایر ویژگی‌های سخت‌افزاری بسیار روان کار می‌کند.

همان‌طور که قبلا اشاره شد شما می‌توانید قابلیت بریدگی صفحه‌نمایش را غیرفعال کنید. علاوه بر این شما می‌توانید نور رنگی چراغ نوتیفیکیشن را بر اساس نوع برنامه تغییر دهید. سیستم‌عامل OxygenOS ویژگی به نام Ambient Display یا نمایشگر محیطی را در خود جای داده است که با استفاده از آن می‌توانید با بلند کردن گوشی از روی زمین به اطلاعاتی مانند ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن‌ها دست پیدا کرد.

در این گوشی می‌توانید از قابلیت ژست‌های حرکتی نیز استفاده کنید. از طریق سوایپ به بالا از لبه‌ی پایین نمایشگر، به صفحه‌ی هوم می‌روید، با سوایپ به بالا و مکث کوتاه، صفحه‌ی اپ‌های در حال اجرا به نمایش درمی‌آید و سوایپ کوتاه از کناره‌های لبه‌ی پایین، وظیفه کلید بازگشت را انجام می‌دهد. زمانی که نمایشگر گوشی خاموش است با کشیدن یکی از حروف لاتین O،S  وV یک برنامه خاص باز می‌شود. علاوه بر این می‌توانید از این ژست‌های حرکتی برای کنترل موسیقی نیز استفاده کنید.

 

سایر ویژگی‌ها

این گوشی دو سیم‌کارته است و درصورتی‌که از دو سیم‌کارت مجزا استفاده می‌کنید نیازی به خرید گوشی دوم ندارید، سیم‌کارت‌ها نیز باید به‌صورت نانو سیم‌کارت باشد.

همچنین از شبکه Gigabit LTE پشتیبانی می‌کند و در نسخه شمال آمریکا، امکان پشتیبانی از ۲۵ باند شبکه LTE را در خود جای داده است. این محصول همچنین از شبکه وای فای و VoLTE در T-Mobile نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما امکان پشتیبانی از شبکه‌های بر پایه CDMA در محصول فوق وجود ندارد؛ درنتیجه نمی‌توان از وان پلاس ۶ روی شبکه Verizon و Sprint استفاده کرد.

ویژگی تشخیص چهره و اثرانگشت نیز به‌منظور امنیت در آن قرار داده‌شده است که با سرعت ۰.۴ و ۰.۲ ثانیه بازشده و کار می‌کند. البته از نظر امنیتی از سایر پرچم‌دارها عقب‌تر است به‌طور مثال در تشخیص چهره از دوربین جلو استفاده می‌کند و خبری از اسکن سه‌بعدی چهره نیست.

 

نکات مثبت:
  • دوربین قدرتمند
  • رابط کاربری آسان و بی‌دردسر اندروید
  • طراحی شیشه‌ای
  • باتری خوب
نکات منفی:
  • رزولوشن پایین صفحه نمایش در مقایسه با رقبا
  • اسپیکر تک کاناله
  • عدم مقاومت در برابر آب
  • عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • لغزش بدنه

 

نتیجه‌گیری:

گوشی موبایل وان پلاس ۶ درواقع ترکیبی از قدرت بالا و قیمت مناسب است. درواقع شرکت وان پلاس توانسته با حذف برخی از ویژگی‌های غیرضروری در گوشی، یک مدل مناسب با قابلیت‌های بالا ارائه دهد که قیمت پایینی دارد. ازنظر من نیز ویژگی مانند شارژ بی‌سیم و قابلیت ضد آب ممکن است جزو قابلیت‌های رده دوم باشد، بنابراین وان پلاس ۶ مناسب افرادی است که با هزینه کم‌تر می‌خواهد یک گوشی پرچم‌دار بخرند و ویژگی‌های متفرقه گوشی برای آن‌ها اهمیت ندارد.

 

منبع:
http://www.itpro.co.uk

 

بیشتر بخوانید: بررسی Poco F1 جدیدترین گوشی شیائومی در بورسیکا 
بیشتر بخوانید: گوشی‌های همراه با صفحه‌های خمیده(Edge)

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد