بهترین درمان‌های خانگی شوره سر در طب سنتی

0 1,749

شوره سر قطعا یکی از بدترین مشکلاتی است که در میان افراد دیده می‌شود، به خصوص کسانی که دارای موهای تیره هستند. این افراد از پوشیدن لباس‌های تیره واهمه دارند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. شوره سر اغلب به علت عفونت، رژیم غذایی نامناسب، درماتیت سبورئیک، مخمر و برخی بیماری‌های پوستی یا متابولیسم صورت می‌گیرد. امروزه محصولات بسیاری وجود دارد که می‌تواند به شما در مبارزه با این مسئله کمک کند. در این مقاله برخی راهنمایی‌ها بیان شده است که با اعمال آن بر روی موهایتان می‌توانید شوره سر را از بین ببرید.

۱. قرار گرفتن در معرض آفتاب

این یکی از آرامش‌بخش‌ترین نکات برای درمان شوره سر در خانه محسوب می شود. اگر موهای درخشان و لطیفی دارید که مد روز هستند و به خوبی نگه داشته می‌شوند، اما از شوره سر رنج می‌برید، با قرار دادن آن‌ها در نور آفتاب می‌توانید از شر شوره‌ها راحت شوید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید یک روش درمانی است که توسط بسیاری از کارشناسان پزشکی توصیه می‌شود. با این حال، به یاد داشته باشید که خورشید بیش از حد ممکن است منجر به آسیب پوست شود و باعث سرطان پوست شود. اگر می‌خواهید اعضای دیگر بدن را در معرض آفتاب قرار دهید باید از کرم‌های ضد آفتاب و لباس مناسب استفاده کنید. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که باید از نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعد از ظهر اجتناب کنید.

۲. استفاده از رطوبت‌ساز

هیچ بحثی در مورد افزایش شوره سر در فصل زمستان وجود ندارد. در این فصل به علت خشکی و سردی هوا شوره سر بدتر می‌شود، همچنین کاهش رطوبت هوا در داخل و خارج از منزل می‌تواند به خشکی پوست کمک کند و در نتیجه باعث افزایش شوره سر شود. ساده‌ترین راه برای رهایی از شوره سر در فصل زمستان خرید یک رطوبت ساز است. داشتن یک مرطوب کننده هوا در خانه و محل کار، به شما کمک می‌کند تا میزان شوره سر را کاهش دهید. اطمینان حاصل کنید که موهایتان به طور کامل و اغلب تمیز می‌شوند و هیچ باکتری را پرورش نمی‌دهند.

۳. شامپوی روزانه

یک راه آسان برای مقابله با شوره سر شستشوی روزانه سر است. در واقع از بین بردن پوسته و چربی بیش از حد مو ممکن است ساده‌ترین راه برای درمان شوره سر باشد. اما، به یاد داشته باشید که به پوست سر خود آسیب نرسانید زیرا این می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند. برای تحریک رشد موهایتان به دنبال راه‌های طبیعی باشید تا از شر شوره سر به طور دائم خلاص شوید و بتوانید موهای صاف و زیبا داشته باشید.

۴. عوض کردن شامپو

اگر شامپوی فعلی شما تاثیری بر شوره سر ندارد، وقت آن رسیده است که آن را عوض کنید و سراغ شامپوهای ضد شوره بروید. مواد تشکیل دهنده شامپوهای ضد شوره را بررسی کنید و یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که حاوی پرییتین روی است و می‌تواند قارچ را کاهش دهد؛ سولفید سلنیوم ممکن است از طریق اثر ضد میتوز عمل کند و فرایند ساخت و تکثیر سلول‌های اپیدرم را کاهش دهد. اسید سالیسیلیک می‌تواند به عنوان یک اسکراب برای گرفتن پوست مرده عمل کند و کتوکونازول می‌تواند علیه مجموعه گسترده‌ای از قارچ‌ها عمل کند.

۵. شامپوی زغالی

اگر شامپوهای ضد شوره در حل مشکل شما تاثیری ندارد، زمان آن رسیده است که از شامپوهای زغالی استفاده کنید. شامپوهای زغالی از ۲۰۰ سال پیش به عنوان شامپوهای طبیعی کاربرد دارند و می‌توانند به طور موثر تحرک سلولی را کاهش دهند. یکی از معایب این شامپو این است که این شامپوها دارای بوی قوی هستند که ممکن است شفت مو را با رنگ سبک‌تر رنگ کنند. همچنین ممکن است پوست را نیز تحریک کنند.

۶. رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی نقش مهمی در مدیریت شوره سر دارد، همچنین برای موهای سالم و پوست حیاتی است. برای درمان شوره سر مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیوم، روی و ویتامین B مفید است. اگر می‌خواهید این مواد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، سعی کنید غذاهای زیر را مصرف کنید:

– اسیدهای چرب امگا ۳: برخی ماهی‌های آب سرد شامل لوزی ماهی، ماهی سالمون، گردو، کلم بروکلی، تخم کتان، لوبیا، اسفناج، برگ انگور، کیوی، گل کلم و طالبی
– روی: گوشت قرمز، صدف، لوبیا، خرچنگ، شاه میگو، غلات کامل، محصولات لبنی، آجیل و غلات غنی شده
– ویتامین B: ماهی، شیر، کل دانه‌ها، حبوبات، کلم، سیب زمینی سفید و گوشت گاو لاغر
– از سوی دیگر، باید مقدار زیادی آب بنوشید و سبزیجات و میوه‌های بیشتری مصرف کنید تا از خشکی پوست جلوگیری شود. رژیم غذایی یکی از روش‌های پیشگیری از شوره سر است که باید آن را مستقیم دنبال کنید.

۷. استفاده از جوش شیرین

اگر با شوره سر مواجه هستید، برای کنترل آن می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار موهای خود را مرطوب کنید، سپس یک انگشت از جوش شیرین را روی پوست سر ماساژ دهید. بعد موها را به طور کامل بشویید و خشک کنید. هر بار که می‌خواهید موهای خود را با جوش شیرین بشویید از شامپو استفاده نکنید. ممکن است موها در ابتدا خشک شوند. با این حال، بعد از چند هفته پوست سر شروع به تولید روغن طبیعی می‌کند و موها نرم تر می‌شوند و از شر شوره‌ها خلاص می‌شوید.

۸. لیمو

لیمو یکی از طبیعی‌ترین راه‌ها برای درمان شوره سر است. اگر مبتلا به شوره سر یا پوسته سر هستید تنها کافی است پوست سرتان را با ۲ قاشق چایخوری آب لیمو ماساژ دهید و بعد آن را با آب بشویید. بعد از آن ۱ قاشق چای خوری آب لیمو را به یک فنجان آب اضافه کنید، سپس موی خود را با آن شستشو دهید. این کار را دوباره انجام دهید تا شوره سر ناپدید شود.

نمک

۹. نمک

نمک برای از بین بردن شوره سر قبل از شامپو زدن عالی است. موهایتان را به چند دسته تقسیم کنید و سپس مقداری نمک روی پوست سرتان بپاشید. با انگشتان خیس شروع به ماساژ پوست سرتان به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نموده و موهایتان را مانند همیشه بشویید. نمک دریا توانایی تحریک گردش خون را دارد که برای سلامت پوست سر و از بین بردن شوره ضروری است.

۱۰. سرکه

برای از بین بردن شوره سر، تنها کافی است هر شامپو را با حدود ۲ فنجان سرکه سیب و ۲ فنجان آب سرد ترکیب کنید. همچنین، قبل از اعمال شامپو بهتر است ۳ قاشق چای خوری سرکه را بر روی پوست سر بریزید و موهایتان را ماساژ دهید. چند دقیقه صبر کنید، سپس موهایتان را به طور معمول شستشو دهید.

۱۱. آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا را روی پوست خود بمالید تا شوره سرتان از بین برود. بگذارید حدود ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند، سپس آن را با آب بشویید. آلوئه‌ورا یک درمان طبیعی است که می‌تواند پوست آسیب دیده را روشن و تعمیر کند. خاصیت درمانی آلوئه‌ورا باعث تغذیه پوست سر و آب درمانی آن می‌شود. در واقع وقتی از آلوئه‌ورا برای موها و پوست سرتان استفاده می‌کنید، جریان خون در پوست سرتان افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه شوره‌های سر از بین می‌رود.

۱۲. برگ‌های نئیم

برگ‌های نئیم دارای خاصیت ضد‌عفونی‌کننده هستند که می‌توانند در از بین بردن شوره سر موثر باشند. فقط کافی است برگ‌های نئیم را به صورت خمیر در آورید و روی پوست سرتان قرار دهید تا شوره سر از بین برود. بگذارید حدود ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند و بعد آن‌ها را با آب بشویید. این کار در درمان شپش، شوره سر و بسیاری از عوامل دیگر تاثیرگذار است.

۱۳. شنبلیله

شنبلیله گیاهی است که به عنوان یک ادویه محبوب، به ویژه در غذاهای هندی استفاده می‌شود. با این وجود، برای اهداف دارویی نیز کاربرد دارد. این گیاه غنی از پروتئین و اسید آمینه است که می‌تواند مو را تحریک کند. در نتیجه رشد مو سریع‌تر می‌شود و پوسته‌های شرور از بین می‌روند. شنبلیله همچنین حاوی لسیتین است که می‌تواند موهای شما را قوی‌تر، صاف‌تر و نرم‌تر کند. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که ۲ قاشق غذاخوری از دانه‌های شنبلیه را در یک کاسه آب خیس کنید. صبح روز بعد، آن‌ها را به یک خمیر ریز خرد کنید و روی پوست سر بمالید. بگذارید حدود ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند، سپس آن را با آب یا شامپوی خفیف شستشو دهید.

۱۴. روغن درخت چای

در حالی که روغن اضافی می‌تواند یک علت ریشه‌ای از شوره سر باشد، برخی روغن‌ها ممکن است در کنترل آن مفید باشند. روغن درخت چای دارای ویژگی‌های قارچ‌کش است و به طور کلی پوست را تسکین می‌دهد به ویژه زمانی که دچار خارش و درد می‌شوید. برای این کار به یک قاشق غذاخوری روغن درخت چای، یک فنجان آب گرم و یک بطری سرنگ نیاز دارید. روغن درخت چای را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و آن را در بطری سرنگ قرار دهید. مخلوط را تکان دهید و پس از شامپو، مخلوط را روی پوست سر اسپری کنید و ماساژ دهید. پس از حدود یک ماه استفاده از این شامپو و تهویه جدید، بهبود چشمگیری در پوست سر مشاهده خواهید کرد. اگر وقت کافی برای انجام کارهای فوق ندارید، فقط یک شامپو خریداری کنید که حاوی روغن‌های تهویه‌ای از جمله روغن درخت چای باشد.

 روغن چای درخت

۱۵. ریتا

بله؛ ریتا می‌تواند به عنوان یک محصول خانگی مراقبت از مو خصوصا برای درمان شوره سر مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر صابون Reetha، شما می‌توانید پودر ریتا ایجاد کنید و آن را به مدت ۲ ساعت روی پوست سر بگذارید. سپس آن را با شامپو بشویید.

۱۶. چغندرقند و زنجبیل

مقداری زنجبیل و چغندرقند را بردارید و آن‌ها را به یک پودر خوب تبدیل کنید. سپس آن را با مقداری آب مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی پوست سر اعمال کنید و ماساژ دهید. هر شب این خمیر را روی سرتان بمالید و صبح روز بعد آن را بشویید.

۱۷. روغن نارگیل

امروزه بسیاری از مردم از روغن نارگیل برای درمان شوره سر استفاده می‌کنند، زیرا از مزایای قدرتمندی برخوردار است. علاوه بر این، این روغن طبیعی بوی خوبی دارد. برای استفاده از این شیوه درمانی، قبل از شستن موهای خود، پوست سر خود را با ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ماساژ دهید. بگذارید به مدت ۱ ساعت بماند. سپس، آن را به طور معمول با شامپو شستشو دهید. شما می‌توانید تفاوت آن را بلافاصله بعد از استفاده از درمان روغن نارگیل ببینید.

۱۸. روغن زیتون

روغن زیتون مشابه روغن نارگیل خواص مرطوب کنندگی دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا از شوره سر و خشکی پوست سر خلاص شوید. به سادگی روغن زیتون را با حرارت بالا گرم کنید و سپس روغن را روی پوست سرتان بریزید. پوست سرتان را برای چند دقیقه ماساژ دهید و با یک حوله نرم حدود ۳۰ دقیقه بپوشانید. به یاد داشته باشید موهایتان را به طور کامل بشویید تا از شر شوره‌های سر خلاص شوید.

۱۹. ماست

ماست نیز مانند روغن زیتون برای پوست سر مفید است. فقط کافی است سرتان را با شامپو بشویید و بعد، ماست را بر روی پوست خود بمالید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا ماست روی سرتان بماند. سپس دوباره آن را با آب بشویید.

۲۰. آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نه تنها برای پوست بدن مناسب است، بلکه برای پوست سر نیز مناسب است. برای درمان شوره سر و خشکی پوست سر، آب گوجه فرنگی را روی پوست سر خود بمالید. این آب به تقویت پوست و پوست سر کمک می‌کند و پوست را مرطوب می‌سازد.

۲۱. تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین بالایی است به طوری که به تغذیه مو کمک می‌کند و موهای ضعیف را درمان می‌کند. سفیده تخم مرغ و سر شیر را آماده کنید. آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید و روی موهای خود بمالید. بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند، سپس آن را با آب بشویید تا شوره سر از بین برود و پوست مرطوب شود.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: چرا موهایمان می‌ریزد؟ چگونه ریزش مو را درمان کنیم؟
در بورسیکا بخوانید: زنجبیل و خواص آن برای بدن چیست؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد