بهترین مارک فشارسنج عقربه‌ای

0 1,613

فشار خون از علائم حیاتی و مهم بدن است که بهتر است همیشه تحت کنترل باشد. در این راستا فشارسنج یک وسیله مهم و کاربردی برای ارزیابی فشار خون و سلامت عمومی افراد  است. بنابراین شما با خرید یک فشارسنج استاندارد می‌توانید از سلامتی بدنتان مطمئن‌تر شوید. امروزه ده‌ها مدل از فشارسنج‌ها در بازار موجود هستند که تصمیم‌گیری شما را سخت‌تر می‌کنند. این دستگاه‌ها ممکن است از نظر عملکردی با هم تفاوت‌هایی داشته باشند؛ اما همه آن‌ها برای ارزیابی فشار خون طراحی شده‌اند. البته با پیشرفت تکنولوژی، فشارسنج‌های دیجیتالی طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ زیرا کار کردن با آن‌ها آسان‌تر است. اما به دلیل عمر طولانی‌تر و قیمت به صرفه‌تر فشارسنج‌های عقربه‌ای، بسیاری از افراد هنوز هم از آن استفاده می‌کنند. در صورتی که روش کار با فشارسنج‌های عقربه‌ای را به درستی یاد بگیرید؛ دقت آن‌ها بیشتر بوده و خطای کمتری  دارند.

در انتخاب یک فشارسنج باید به عواملی مانند هزینه، کیفیت ساخت، دقت و ویژگی‌هایی مانند ضد حساسیت بودن و طراحی بدون لاتکس آن دقت کنید. اکثر فشارسنج‌ها از مواد مشابه‌ای ساخته شده‌اند؛  کاف‌های نایلونی، پمپ و لوله همگی از مواد مشابهی هستند؛ اما دقت و کیفیت این وسایل نسبت به ساخت و ساز و برند آن متفاوت است. در هنگام خرید یک دستگاه فشارسنج عقربه‌ای به دقت و کیفیت و راحتی دستگاه توجه کنید.

اجزای فشارسنج و روش کار آن

فشارسنج یا همان اسفیگمومانومتر، دارای اجزای زیر می‌باشد:
– یک بازو بند حاوی یک کیسه نایلونی به نام کاف
– بخش سنجش فشار
– لوله‌ها که این دو را به هم وصل می‌کنند
– پوآر یا توپی  که برای باد کردن بازو بند از آن استفاده می‌شود.

در هنگام خرید باید به کیفیت ساخت هر یک از این اجزا توجه کرده و یک مدل مناسب را انتخاب کنید. نحوه کار فشارسنج عقربه‌ای به این صورت است که بازو بند پلاستیکی بر روی شریان بازو قرار می‌گیرد که تقریباً سه سانتی متر بالای خم آرنج می‌باشد. حال گوشی پزشکی یا همان استتوسکوپ را در زیر کاف و بر روی شریان قرار می‌دهید و گوشی‌های آن را بر روی گوشتان بگذارید. سپس به‌وسیله پوار و تلمبه زدن بازو بند باد می‌شود تا جریان خون بسته شود. فشردن پمپ را تا زمانی ادامه دهید که اندازه‌گیری بین ۱۶۰ و ۱۸۰ میلی‌متر جیوه است. حال دریچه هوا را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و هوا را تخلیه کنید. در لحظه‌ای که اولین صدا را شنیدید، مقدار عددی آن را یادداشت کنید، این مقدار فشار سیستولیک (زمانی که قلب در حال استراحت بین دو پمپ خون است) است. هنگامی‌که صدای ضربان قلب دیگر قابل شنیدن نیست، عدد را ثبت کنید. این همان فشار دیاستولیک است. هنگامی که عدد دوم را ثبت کردید، پیچ روی پمپ را کامل باز کنید تا مابقی هوا خالی شود.

حال که به‌صورت مختصر روش کار فشارسنج عقربه‌ای را یاد گرفتید؛ بهتر است با فشارسنج‌های معتبر و محبوب موجود در بازار آشنا شوید:

۱. فشارسنج عقربه‌ای ولش آلن (Welch Allyn DS45-11)

این فشارسنج عقربه‌ای قابلیت استفاده در بیمارستان‌ها و مصارف خانگی را نیز دارد؛ صفحه‌نمایش عقربه‌ای آن بسیار با کیفیت بوده و دارای نوشته‌های خوانا و سیاه رنگ در پس زمینه سفید است. در طراحی و ساخت آن از چرخ دنده استفاده نشده است و طول عمر دستگاه را زیادتر کرده است. کاف به کار برده شده در این دستگاه قابلیت تنظیم دارد و به صورت چسبی طراحی شده و شما می‌توانید به راحتی اندازه آن را  با توجه به بازوی بیمار خود تنظیم نمایید. درون کاف از هیچ گونه لاتکس و مشتقات آن استفاده نشده است و به همین دلیل ایجاد حساسیت نمی‌کند. شما قادر هستید کاف فشارسنج را  علاوه بر بازو بر روی عروق ران پا نیز قرار دهید.  حمل‌ونقل این فشارسنج نیز آسان است و به راحتی از طریق کیف مخصوص جابه‌جا شده و وزن بسیار کمی نیز دارد. این دستگاه ضد شوک و ضد ضربه است.

۲. فشارسنج پرستیژ Prestige Medical Premium

این فشارسنج با قابلیت‌های کاربردی زیاد و در رنگ‌های متنوعی ارائه شده است. کاف آن نایلونی و فاقد لاتکس می‌باشد؛ بنابراین برای افرادی مناسب است که حساسیت دارند. درون کاف می‌توانید اطلاعات شخصی مانند نام خود را وارد کنید تا دستگاه شما با دستگاه شخص دیگری اشتباه گرفته نشود. این فشارسنج قابلیت استفاده بر روی بازو و ران را دارد و اندازه کاف آن متغیر می‌باشد. صفحه نمایش آن به رنگ سفید و با نوشته‌های مشکی طراحی شده تا با کنتراست بیشتر، خوانایی آن بهتر  و آسان‌تر باشد.

۳. فشارسنج عقربه‌ای پرستیژ Prestige Medical 3-in-1

این فشارسنج سه کاف با اندازه‌های متنوع دارد و مناسب افرادی است که قصد دارند از این فشارسنج برای اندازه‌گیری فشار خون بزرگسالان و کودکان استفاده کنند. کاف از مواد نایلونی و بدون لاتکس تولید شده و بر روی آن شاخص‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید به درستی کاف را در محل مورد نظر قرار دهید. عدم وجود لاتکس در ترکیبات کاف باعث می‌شود افرادی که پوست حساسی دارند به راحتی از این فشارسنج استفاده کنند. این مجموعه شامل یک کیف است که می‌توانید تجهیزات مورد نظر را در آن نگهداری کنید و به راحتی حمل و نقل نمایید.

۴. فشارسنج عقربه‌ای Paramed’s Professional Manual

کاف به کار رفته در این فشارسنج از جنس نایلون با کیفیت بوده و جنس ضد آب دارد و با توجه به نشانگرهایی که بر روی آن قرار داده‌اند به راحتی می‌توانید آن را بر روی بازوی فرد مورد نظر نصب کرده و فشار خون را اندازه گیری کنید. مواد استفاده شده در بدنه آن بسیار با کیفیت بوده و صفحه نمایش آن دارای کنتراست خوبی است. پس زمینه سفید در کنار نوشته‌های مشکی رنگ باعث می‌شود تا دید بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشید. به دلیل عدم استفاده از لاتکس این فشارسنج برای افرادی کاربردی است که دارای حساسیت هستند. شما می‌توانید با استفاده از کیف مورد نظر تجهیزات آن را حمل کنید و مانع از نفوذ گردوغبار یا سایر آلودگی‌ها بر روی دستگاه شوید.

۵. فشارسنج عقربه‌ای امسیگ مدل SP91

این فشارسنج عقربه‌ای یک دستگاه سبک با ویژگی‌های عالی است که به راحتی فشار خون شما را اندازه گیری می‌کند. در ساخت و طراحی این فشارسنج از  مانومتر با کیفیت، پوآر بزرگ برای پمپاژ راحت‌تر، فیلتر گرد و غبار و گوشی۲ پاویونه دقیق آلومینیومی ST63 با نوک گوشی‌های با کیفیت استفاده شده است که کار با آن را آسان‌تر می‌کند. در هنگام استفاده از این فشارسنج می‌توانید تخلیه هوا را به دو صورت سریع (تخلیه پیچی) و تخلیه دقیق انجام دهید. صفحه نمایش عقربه‌ای آن نیز با زمینه آبی و نوشته‌های سفید طراحی شده تا خواناتر باشد. کاف به کار برده شده در این فشارسنج قابلیت تغییر سایز و استفاده در افراد مختلف را دارد و در نهایت شما می‌توانید آن را در داخل کیف مخصوص آن نگه داشته و به راحتی حمل و نقل کنید.

۶. فشارسنج عقربه‌ای زنیت مد مدل پنج کافه ۳۰۰۲

این فشارسنج بیشتر برای مصارف حرفه‌ای استفاده می‌شود اما می‌توانید از آن در خانه نیز استفاده کنید. از ویژگی‌های کاربردی این فشارسنج کاف‌های متعدد با سایزهای متنوعی است که در آن در نظر گرفته شده است و دارای سایزهایی نوزاد‏XS، کودک‏S،  نوجوانM، بزرگسال ‏L، خیلی بزرگ XL می‌باشد و شما می‌توانید متناسب با سایز بازوی بیمار از هر یک از این کاف‌ها استفاده نمایید. این فشارسنج قابلیت استفاده با یک دست را در خود جای داده است و شما قادر هستید با استفاده از یک دستتان آن را کنترل کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد