بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیر

0 5,055

گرما و رطوبت بیش‌ازاندازه می‌تواند شرایط زندگی را سخت کرده و شما را در طول شبانه‌روز آزار دهد؛ در برخی از نقاط کره زمین، هوا به‌قدری گرم است که وجود یک کولر و سیستم تهویه هوا بسیار ضروری است. مناطق گرمسیری بیشتر ماه‌های سال دارای هوای گرم هستند و این درجه حرارت هوا برای انسان‌ها غیرقابل تحمل است؛ از این رو خرید و نصب یک کولر گازی می‌تواند به آن‌ها کمک کند؛ با توجه به مدل‌ها و سبک‌های مختلف کولر کدام نوع کولر گازی برای مناطق گرمسیر مناسب‌تر است؟ شما می‌توانید با مطالعه این مقاله، با انواع کولرهای گازی و کارکرد آن‌ها آشنا شده و اطلاعات کافی در این زمینه را به دست بیاورید و درصورتی‌که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید؛ یک کولر گازی مناسب برای خود تهیه کنید.

آب‌وهوای گرم و مرطوب، یا گرم و خشک؟

درصورتی‌که در مناطق گرمسیری و مرطوب زندگی می‌کنید؛ بهتر است یک کولر گازی تهیه کنید که علاوه بر خنک کردن هوا، میزان رطوبت را نیز کاهش دهد. به‌طور مثال شهر بوشهر یکی از شهرهای گرمسیر کشور است که رطوبت هوا در آن بسیار زیاد می‌باشد. در مقابل برخی شهرها آب‌وهوای خشک و گرمی دارند و میزان رطوبت آن‌ها کم است؛ در این مناطق نیازی نیست هزینه اضافه برای تهیه کولرهای گازی پرداخته شود که مجهز به رطوبت‌گیر است. بااین‌حال بیشتر تولیدکنندگان در محصولات خود این قابلیت‌ها را می‌گنجاند و کولرهای گازی خاص برای مناطق مرطوب و فاقد رطوبت ارائه نمی‌دهند.

 انواع کولرهای گازی: کولر گازی برای مناطق گرمسیر

در ابتدا بهتر است با انواع کولرهای گازی آشنا شوید.

  • کولرهای گازی پنجره‌ای

این کولرهای گازی بسیار رواج دارند؛ بر روی پنجره‌ها نصب می‌شوند؛ سیستم خنک‌کننده در درون بدنه قرار دارد و هوای گرم را از بیرون به درون خود منتقل کرده و سرد می‌کند و با وارد کردن هوای خنک به خانه، دما را کاهش می‌دهد.

  • اسپیلت

این سیستم‌ها همانطور که از نام آن‌ها پیدا است؛ دارای دو بخش می‌باشند؛ کندانسور که در خارج از خانه و معمولاً بر روی سقف نصب می‌شود و سپس واحدهای مستقل خانه که با استفاده از فن‌ها، هوای سرد را به درون خانه منتقل می‌کنند. این نوع کولرهای گازی بهترین نوع کولرهای گازی هستند که شما می‌توانید دما را برحسب نیاز خود تنظیم کرده و از هوای خنک و مطبوع آن استفاده کنید. اسپیلت‌ها به صورت دیواری، سقفی، کانالی و ایستاده طراحی و تولید می‌شوند. اسپیلت‌ها بهتر است از نوع موتور اینورتر باشند؛ اگرچه قیمت آن بیشتر است اما به‌طورکلی باعث کارایی بالاتر و مصرف انرژی کمتری خواهد شد. اسپیلت‌های اینورتر نیازی به خاموش و روشن کردن کمپرسور ندارند؛ در نتیجه انرژی کمتری را مصرف می‌کنند. سرعت تولید هوای سرد در آن‌ها بیشتر بوده و میزان صدای کمتری دارند. بهترین انتخاب برای نواحی گرمسیری خرید اسپیلت‌ها با موتور اینورتر است.

  • کولرهای گازی قابل‌حمل

این کولرها از طریق کندانسورهای داخلی، هوا را خنک کرده و هوای گرم را با استفاده از یک کانال به بیرون منتقل می‌کنند. این کولرها سروصدای بیشتری دارند. معمولاً سبک هستند و در زیر آن‌ها چرخ نصب شده است تا حمل و نقلشان آسان‌تر باشد.

  • تهویه مرکزی

این کولرها، برای افرادی مناسب است که خانه‌های بزرگی دارند و می‌خواهند تمام اتاق‌هایشان خنک شود و می‌توانند از سیستم خنک‌کننده مرکزی استفاده کنند. این گزینه در کشور ما بسیار نادر است؛ کمپرسور خنک‌کننده در بیرون از خانه قرار دارد و هوای سرد از طریق فن و کانال‌های موجود در اتاق‌ها به هریک از آن‌ها منتقل می‌شود.

نوع کمپرسور کولر گازی

کولرهای گازی دارای انواع کمپرسور هستند که بر روی عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد. کمپرسور کولر گازی بخش مهمی از آن به‌حساب می‌آید که در سه دسته کمپرسور پیستونی، اسکرال و دوار جای می‌گیرند.

کمپرسورهای پیستونی پرمصرف‌تر هستند و در کولرهای گازی مناطق گرمسیری بیشتر استفاده می‌شوند؛ صدا و لرزش در آن‌ها زیادتر است و بازدهی انرژی پایینی دارند.

کمپرسورهای اسکرال بازدهی بیشتری داشته و قیمت آن‌ها نسبت به نمونه قبلی بیشتر است. بهترین گزینه برای مناطق گرمسیری استفاده از کولرهای گازی با کمپرسور اسکرال است؛ مصرف انرژی آن‌ها نسبت به نمونه قبلی کمتر می‌باشد؛ فضای کمتری اشغال کرده و صدای پایین‌تری دارد؛ البته قیمت آن گران‌تر و به نگهداری و سرویس بیشتری نیازمند است. در نهایت کمپرسور روتاری یا دوار است که ظرفیت کمتری را ارائه می‌دهد؛ بازدهی انرژی کمتری داشته، اما ابعاد کوچک‌تر و صدا و لرزش آن پایین‌تر است. البته باوجود مزایا کمپرسورهای اسکرول، امروزه بیشتر از کمپرسورهای روتاری استفاده می‌شود.

بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیر

کلاس‌های کولرهای گازی

کولرهای گازی بسته به اینکه برای کدام شرایط آب‌وهوایی مناسب هستند؛ دارای رتبه بندی‌هایی می‌باشند که به آن‌ها رتبه‌بندی کلاس آب‌وهوایی (climate class ratings) می گویند. این کولرها در سه دسته T1 ،T2 و T3 قرار می‌گیرند که هر یک از آن‌ها برای شرایط آب‌وهوایی خاصی طراحی شده‌اند.

کولرهای گازی دسته T1:
  • شرایط آب‌وهوایی: متوسط
  • دما: ۷ تا ۴۳ درجه سانتی گراد
کولرهای گازی دسته T2:
  • شرایط آب‌وهوایی: سرد
  • دما: ۷ تا ۳۵ درجه سانتی گراد
کولرهای گازی دسته T3:
  • شرایط آب‌وهوایی: گرم
  • دما: ۷ تا ۵۲ درجه سانتی گراد

این دسته‌بندی به شما نشان می‌دهد که آیا کولر گازی شما با شرایط آب‌وهوایی که در آن زندگی می‌کنید مطابقت دارد یا خیر. طبق این اطلاعات اگر در مناطق گرمسیر مانند شهرهای جنوبی کشور زندگی می‌کنید بهتر است سراغ کولرهای گازی بروید که بر روی برچسب انرژی آن‌ها دسته بندی T3 ذکر شده است. در مقابل افرادی که در مناطق سردسیر مانند شهرهای غربی و شمال غربی کشور هستند می‌توانند از کولرهای دسته T2 استفاده کنند؛ زیرا این مناطق هوا اصولاً سرد است و تابستان‌های خیلی گرمی ندارد. ساکنان شهرهای شمالی کشور که آب‌وهوای معتدلی را تجربه می‌کنند؛ می‌توانند ازکولرهای گازی کلاس T1 استفاده کنند.

ظرفیت کولرهای گازی

هرکدام از این کلاس‌ها دارای انواع مختلفی از کولرهای گازی هستند که بسته به میزان قدرت خود سرما تولید می‌کنند. هر یک از این کولرهای دارای معیار Btu  هستند که هر چه قدر بالاتر باشد میزان سرمادهی آن‌ها نیز زیادتر است. شما می‌توانید بسته به‌اندازه اتاق، پنجره‌هایی که در اتاق وجود دارند؛ میزان گرمای محل زندگی‌تان و تعداد افرادی که در خانه زندگی می‌کنند؛ یک کولر با Btu  مناسب بخرید.

بنابراین انتخاب یک کولر گازی با ظرفیت مناسب می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد؛ درصورتی‌که کولر گازی شما کوچک باشد؛ مرتب در حال کار است و خاموش نمی‌شود و این می‌تواند به دستگاه فشار وارد کند. در مقابل کولرهای بزرگ تنها هزینه شما را زیادتر می‌کنند و تأثیری در کیفیت هوای سرد نخواهند داشت.

بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیر

کارایی و مصرف انرژی

کارایی و مصرف انرژی کولرهای گازی بسیار اهمیت دارد. درصورتی‌که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید؛ بهتر است کولر گازی بخرید که مصرف انرژی آن پایین باشد تا هزینه‌های برق شما زیاد نشود. سیستم‌های با مصرف انرژی کمتر و راندمان بالاتر اگرچه قیمت زیادتری دارند؛ اما در کل باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شوند؛ سیستم‌های کارآمد دوام بیشتری دارند و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند؛ بنابراین برچسب انرژی کولرهای گازی اهمیت دارد و بهتر است قبل از خرید به آن توجه کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد