استرس چگونه همه جنبه‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

0 1,038

استرس واژه‌ای با موج منفی است و احساس بدی به انسان منتقل می کند! ولی واقعیت این است که استرس در همه حال هم بد نیست! استرس سبب می‌شود بیشتر از خودمان مراقبت کنیم، میزان قابل‌‌قبول آن باعث می‌شود حواسمان بیشتر به محیط اطرافمان باشد تا از به خطر افتادن جلوگیری کنیم و به منظور اخذ تصمیمات درست و بهتر شدن در مسیر زندگی خود در تلاش باشیم. اما استرس وقتی که حاد شود بیش از یک وضعیت نامساعد روحی می‌باشد و تاثیرات بدی از خود خواهد گذاشت زیرا غیرقابل کنترل می‌شود و شرایط خطر آفرینی برای کیفیت زندگی به وجود می‌آورد.

وقتی به علت اوضاع نامساعد، موفق نشدن، فشار عصبی و… دچار استرس می‌شویم انگار یک فشار جسمی را همزمان با فشار روحی تحمل می‌کنیم.

چگونه میزان استاندارد یا عادی استرس را بفهمیم که مورد ‌قبول است یا مزمن؟ برای اینکه به جواب این سوال برسید و از علائم استرس حاد و اثرات آن بر سطح کیفی زندگی‌تان آگاه شوید‌، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

استرس در زشت شدن صورتتان نقش دارد. اگرچه که می توان با محصولات آرایشی بعضی از این معضلات را به ظاهر پوشاند ولی نیاز است که مسئله از ریشه حل شود. لذا لازم است روی اندازه استرس کنترل و نظارت داشته باشید.

هنگام استرس به علت زیاد شدن هورمون هایی مثل کورتیزول و آدرنالین، تغییرات و مشکلاتی در بدن انسان به وجود می آید که در سلامتی و نیز زیبایی چهره از جمله پوست و مو و دندان‌ها مشخص می شوند که گاها غیرقابل جبران هستند. در اینجا به این عوارض و مشکلات ناشی از استرس شدید اشاره می‌کنیم.

استرس چه مشکلاتی برای بدن ایجاد می‌کند؟

 

کبودی و گودی پایین چشم

استرس و کم خوابی‌های زیاد با از دست دادن پوست خوب و زیبایی شما ارتباط مستقیم دارد. دلواپسی‌ها، مسائل زناشویی، کار زیاد و نگرانی‌های دائمی سبب از دست رفتن کیفیت خواب می‌شود و هاله‌ی سیاهی دور چشم‌ها ایجاد می‌کند. همچنین این موضوع سبب می‌شود پوست و چشم‌ها ظاهری خسته به خود بگیرند. لذا درصورتی که احساس می‌کنید که در زیر چشم‌های شما گودی ایجاد شده است، آرامش و استراحت خود را جدی بگیرید.

خشکی و کشیدگی پوست

تا حدودی متوجه شدید که استرس روی پوست بیشترین تاثیر را دارد. زمانی که استرس زیادی داریم عمل آب رسانی به پوست مختل می‌شود.

اشخاصی که با استرس زندگی خود را می‌گذارند و نمی‌توانند آن را کنترل نمایند، میل زیادی به نوشیدن آب ندارند و اغلب تمایل دارند نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف کنند درصورتی که برای اینکه پوست خوبی داشته باشید، نوشیدن آب کافی حرف اول را می‌زند. نوشیدن آب سبب آبرسانی به پوست و فراهم کردن رطوبت لازم پوست می‌شود و اکسیژن رسانی آن را تضمین می‌نماید.

بروز جوش

مطالعه پژوهشگران نشان می‌دهد که استرس با بروز آکنه و اکثر ناراحتی‌های پوستی رابطه مستقیمی دارد. رها شدن هورمون استرس در بدن سبب بروز اختلال هورمونی خواهد شد. این موضوع همچنین با به وجود آمدن بیماری‌های پوستی و جوش در چهره و دیگر قسمت‌های بدن خود را نشان خواهد داد. درضمن در صورتی که هورمون استرس در بدن بسیار زیاد باشد، فلور روده به درستی عمل نخواهد کرد و درصورتی که اندازه باکتری‌های مفید روده کاهش پیدا کند، ممکن است ضایعات پوستی به وجود آید. از آنجایی که فلور روده در سلامت پوست تاثیر گذار است لذا به سلامت پوست بیشتر آسیب خواهد رساند.

افزایش ریزش موها

مو به دلایل مختلفی ممکن است دچار ریزش بسیار شود. برخی اوقات ریزش بسیار موها ممکن است به دلیل استرس مزمن باشد. در صورتی که استرس از حد نرمال خود فراتر رود، فولیکول مو رشد نخواهد کرد، درنتیجه موها ظریف و آسیب پذیر می‌شوند، در نتیجه ریزش پیدا خواهند کرد.

پیری و چروکیده شدن پوست

درصورتی که استرس خود را کنترل نکنید، عملیات هورمون کورتیزول آشکارا مختل خواهد شد و روی وزن، بالا رفتن فشار خون و کم شدن کلاژن تاثیرات جدی می‌گذارد. استرس باعث توقف اغلب پروسه‌های فیزیولوژیک می‌شود.

استرس موجب خواهد شد که محافظ طبیعی پوست از بین برود و پوست در مقابل عوامل تحریک کننده صدمه پذیر باشد، در نهایت ویژگی ارتجاعی پوست از دست می رود و در آخر چین و چروک‌ در ناحیه‌هایی مثل زیر چشم ها، گردن و یا دست ها به وجود می‌آید.

درصورتی که استرس خود را کنترل نکنید و به فکر پوست خود نباشید، شاهد تاول‌ها، قرمز شدن پوست، لکه‌ها و سایر نشانه‌های زودهنگام پیری خواهید بود. مشکل آن‌جایی حاد می‌شود که استرس، مغز را نیز پیر می‌کند! استرس سد خونی مغز را دچار اختلال کرده و سبب می‌شود انواع سم‌ها وارد مغز شوند، در آن واحد هورمون استرس، باعث تخریب هیپوکم شده و در نهایت در امر یاد گرفتن و به خاطر آوردن شدیدا با مشکل روبرو خواهید شد و رفته رفته به آلزایمر مبتلا خواهید شد.

تحقیقات بیانگر آن بوده است که میزان هیپوکم با سرعت رشد آلزایمر ارتباط مستقیم دارد.

 

بیشتر بخوانید: موسیقی چه تاثیری بر کارهای ما می‌گذارد؟

 

سفید شدن زودهنگام موها

هرچند که سفید شدن با سرعت موها اغلب به ژن انسان‌ها برمی‌گردد ولی استرس حاد نیز سبب سفیدی زودهنگام موها خواهد شد. در وضعیتی که استرس زیادی دارید و موهای شما رو به سفیدی است مصرف بیوتین و ویتامین E را جدی بگیرید تا از جوانی و سلامت شما مراقبت کنند.

به وجود آمدن خط‌های عمودی روی ناخن‌ها

زمانی که سن بالا می‌رود و بدن با کمبودهای پروتئینی و ویتامینی روبرو می‌شود، خطوطی عمودی روی ناخن به وجود می‌آید. با این وجود درصورتی که میزان این خطوط افزایش پیدا کند و تمام آن‌ها روی کوتیکول ناخن به وجود آیند، یکی از علائم بارز استرس به شمار می‌آید.

بروز تاول‌هایی در دست‌ها

برخی اوقات تاول‌هایی روی دست ها می‌بینیم که تصور می‌کنیم قارچ یا سایر عفونت‌هاست. درصورتی که این مدل تاول‌ها یک ناراحتی پوستی به اسم دیس هیدروز می‌باشد که با استرس مزمن ارتباط مستقیم دارد.

افزایش احتمال ناراحتی‌های قلبی و سکته

هرچند که تاثیر استرس روی افزایش احتمال بیماری‌های قلبی و سکته اثبات علمی نشده است اما بی تاثیر هم نیست. استرس سبب بالا رفتن تپش قلب و تنگ شدن رگ‌های قلب خواهد شد. استرس باعث غلیظ شدن خون خواهد شد و موقع خونریزی عامل مثبتی محسوب می‌شود. استرس باعث افزیش فشار خون، التهاب و تخریب لایه درونی رگ‌ها می‌شود. حتما مطلع هستید که فشار خون بالا احتمال سکته را افزایش خواهد داد.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

زمانی که بدن تصور می‌کند باید خود را با روبرو شدن با اتفاق خطرناکی آماده نماید، مقاومت در برابر قارچ‌ها و آلودگی‌ها را در اولویت قرار نمی‌دهد. استرس سیستم ایمنی را متاثر و فعالیت آن را تخریب خواهد کرد و مقاومت در برابر بیماری‌ها را مشکل می‌کند. اشخاص مضطرب و اشخاصی که بسیار در شرایط استرس‌زا قرار دارند، بدن آن‌ها اغلب دچار عفونت است و زمانی که ویروسی وارد بدن آن‌ها می‌شود یا سرما می‌خورند، دچار علائم شدیدتری خواهند شد.

افزایش وزن و ناراحتی‌های گوارشی

استرس حاد سبب ناراحتی‌های گوارشی خواهد شد چرا که در دوره‌ی پاسخ به استرس، عملکرد دستگاه گوارش نیز مختل می‌شود. ورم کردن، دل پیچه، یبوست، شکم روش و سندرم روده‌ از علائم آشکار استرس حاد هستند. استرس باعث زخم معده و نفخ روده نیز خواهد شد.

هورمون استرس سبب جمع شدن چربی وخیم شکمی و گرایش به خوردن غذای پرچرب، شور یا پرشکر می‌شود. مصرف کربوهیدارت‌های مضر سبب التیام رفتارها و از دست دادن تعادل هورمونی برگرفته از جواب دادن به استرس خواهد شد ولی درصورتی که این رفتار منجر به عادت شود، احتمال دارد مسائلی مثل دیابت و ناراحتی‌های قلبی به وجود آید.

از دست دادن روحیات و خراب شدن رابطه‌ها

استرس مزمن موجب کسالت و بداخلاقی خواهد شد و باعث کاهش توان تمرکز و عکس‌العمل‌هایتان می‌شود. احتمال دارد در این وضعیت نتوانید خودتان را آرام کنید و به کارهای خود بپردازید. ناراحتی و بی روحیه بودن یکی از مسائل متداولی است که بخاطر استرس حاد به وجود می‌آید. همه‌ی این موارد روی سطح کیفی زندگی و رابطه‌های شما موثر هستند. استرس حاد سبب می‌شود فکر کنید نمی‌توانید زندگی‌ خود را کنترل کنید.

افزایش میزان درد

میان میزان دردهایی مثل کوفتگی بدن و درد عضلانی، کمر درد و… با استرس مزمن، رابطه مستقیمی وجود دارد. گویا استرس، باعث افزایش این گونه دردها می‌شود.

زمینه سازی برای اعتیاد

برخی اشخاص برای نجات یافتن از مسائل ناراحت کننده و روحیات بد که ریشه آن‌ها استرس حاد است، به امور نابود کننده‌ای دست می‌زنند که موقتا میزان هورمون‌های دوپامین و سروتونین را بالا می‌برد. نوشیدن الکل، مصرف مواد مخدی مثل تریاک، تنباکو و…، شیوه‌های متداولی هستند که اشخاص برای مداوای استرس انجام می‌دهند. استرس حاد نیز احتمال دارد باعث اعتیاد به مصرف، قمارباز شدن، مشاهده‌ی بیش از حد فیلم و ماهواره و بازی‌های کامپیوتری شود. این مشکلات در طولانی مدت سبب شدت گرفتن معضلات می‌شود و نتایج نامطلوب جسمی و روحی به همراه دارد.

 

در بورسیکا بخوانید: یوگا همراهی برای روح، درمانی برای جسم

 

جمع بندی

زندگی خود را تحت کنترل و نظارت خود قرار دهید و شرایطی را که سبب استرس می‌شوند، بشناسید. جنبه و روحیه خود را تقویت نموده و تفکرات و اندیشه هایی را که باعث به وجود آمدن استرس می شوند، تشخیص دهید. به امور دلچسب و خوشحال کننده بپردازید، فعالیت فیزیکی و ورزش را فراموش نکنید، در جامعه حضور داشته باشید و با افراد دیگر در ارتباط باشید. درصورتی که نمی‌توانید وزن‌تان را به علت استرس حاد کنترل کنید، شیوه‌های کاهش‌دهنده‌ی هورمون استرس مثل استفاده گیاهان اداپتوژن پیشنهاد خوبی است.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد