تشخیص عینک آفتابی اصل

0 1,453

اکثر انسان‌ها عینک آفتابی را نوعی اکسسوری جذاب می‌دانند و آن را به خاطر زیبایی و جذابیت که به چهره‌شان می‌بخشد؛ استفاده می‌کنند. اما بهتر است از ظاهر خارج شده و به کیفیت و جنس عینک آفتابی‌تان نیز اهمیت دهید. اینکه یک عینک آفتابی تا چه اندازه می‌تواند اشعه‌ مضر ماوراءبنفش را فیلتر کند و از چشم‌های شما محافظت نماید بسیار اهمیت دارد. علاوه بر این یک عینک آفتابی خوب می‌تواند از تابش نور خورشید به پوست‌های نازک و حساس دور چشم جلوگیری کرده و مانع از ایجاد چین‌وچروک دور چشم آن شود. بنابراین بهتر است در کنار زیبایی و جذابیت عینک آفتابی، به ویژگی ها و توانایی آن دقت کنید. البته امروزه در بازار یک سری از افراد سودجو برای کسب سود بیشتر عینک‌های تقلبی و فیک را به جای عینک‌های اصل می‌فروشند و شما در قبال  پرداخت هزینه‌های زیاد، یک محصول بی کیفیت می‌خرید و  هیچ نمی‌دانید که این  عینک آفتابی نه تنها از چشم شما مراقبت نمی‌کند بلکه به آن‌ها آسیب نیز می‌زند. تشخیص یک عینک اصل از عینک تقلبی کار بسیار سختی است؛ اما در این مطلب می‌توانید آن را به‌راحتی یاد بگیرید.

۱. عینک اصل هیچ‌گونه نقص ظاهری ندارد

به شکل ظاهری عینک نگاه کنید؛ یک عینک اصل دارای ظاهری زیبا  بوده و از مواد باکیفیتی ساخته شده است. به نوع طراحی، درزها، جنس بدنه و شیشه آن دقت کنید؛ آیا نقص و ایرادی در آن مشاهده می‌کنید؟ بر روی بدنه و دسته عینک اگر رگه رگه‌ها و درزهایی مشاهده کردید؛ مطمئن باشید آن عینک تقلبی است. زیرا مواد پلاستیک به کار رفته در آن در حین قالب‌گیری به خوبی عمل نکرده و بدنه دچار ترک‌هایی ریزی شده  است.

۲. وزن و کیفیت عینک قابل قبول است

کیفیت کلی عینک را در نظر بگیرید. کیفت عینک و بسته بندی آن باید بسیار خوب و قابل قبول باشد. عینک آفتابی‌های خیلی سبک و کیفیت پایین جعلی هستند.

۳. به برچسب برند آن دقت کنید

عینک‌های اصل معمولاً بر چسب برند خود را روی لنز، قسمت بازویی عینک و یا بر روی دسته‌ پشت گوش هک می‌کنند. برندهای هک شده روی عینک، دارای فونت، اندازه و رنگ یکسانی هستند. هرگونه خطا و تغییر جزئی در فونت‌ها می تواند نشان دهنده این باشد که عینک شما جعلی است. مثلاً استفاده از نام “Guci” به جای “Gucci از ترفندهایی است که اغلب شرکت‌های تقلبی آن را به کار می‌گیرند تا خریدار در نگاه اول متوجه تفاوت برند آن نشود. قبل از خرید برند موردنظر به وب سایت سازنده بروید و نوع فونت برند مذکور،محل قرارگیری  لوگو بر روی بدنه عینک، رنگ و سایر مشخصات آن را بررسی کرده و با نمونه موردنظرتان تطبیق دهید.

۴. شماره مدل عینک را بررسی کنید

اغلب عینک‌های اصل دارای شماره مدل هستند که اصولاً بر روی فریم عینک درج شده است. بنابراین شماره عینک خود را با شماره عینک مدل اصل در سایت سازنده تطبیق دهید.

۵. به بسته بندی عینک دقت کنید

یک عینک آفتابی معتبر دارای یک جعبه با برچسب و کد باربری و اطلاعات سازنده است؛ برخی دیگر نیز به همراه خود یک سری ضمانت نامه‌ها، گواهینامه یا اطلاعات تکمیلی دارند. بنابراین به بسته بندی عینک و لوازم همراه آن دقت کنید.

۶. قاب عینک را بررسی کنید

هر عینک اصل یک قاب یا همان کیف مقاوم دارد که نام برند بر روی آن حک شده است. قاب عینک باید از مواد باکیفیت و مقاومی ساخته شده باشد و برند و لوگو شرکت با فونت واضح بر روی آن حک شده باشد. برخی از این عینک‌ها داری دستمال‌های نانو  برای پاک کردن گرد و غبار عینک هستند که بر روی پارچه نیز لوگوی شرکت حک شده است.

۷. شیشه و پدهای بینی را بررسی کنید

لوگو شرکت اصولاً  بر روی شیشه و در قسمت راست آن حک شده است. این لوگو باید قابل شناسایی و واضح باشد. پدهای بینی نیز با کیفیت و سایز مناسب برروی عینک قرار دارند و به بینی فشار نمی‌اورند.

۸. قاب و عینک را تطابق دهید

نوع لوگو شرکت، شماره سریال، فونت و رنگ لوگو روی عینک را با مشخصات روی قاب بررسی کنید. این مشخصات روی عینک باید با مشخصات روی جعبه تطابق داشته باشد؛ اگر بین فونت و سایر مشخصات روی عینک و قاب آن تفاوتی مشاهده کردید؛ احتمال فیک بودن عینک زیاد است.

۹. از فروشنده بخواهید تا ویژگی‌های عینک را تست کند

عینک های اصل اصولاً دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های بهتری هستند؛ مثلاً میزان محافظت آن‌ها در برابر اشعه مضر خورشید بهتر بوده و بالاتر است؛ در مقابل عینک‌های تقلبی ممکن است میزان حفاظت کمتری در برابر اشعه‌های یو وی داشته باشند. در صورتی که برند خاصی موردنظر است؛ میزان محافظت یو وی آن را از سایت سازنده استخراج کرده و با میزان حفاظت عینک موردنظرتان تطبیق دهید. اگر می‌خواهید عینکی بخرید که از چشم‌های شما محافظت کند باید حداقل ۹۹ درصد از اشعه UVB و حداقل ۹۵٪ اشعه UVA را مسدود نماید. قابلیت دیگری که باید تست شود؛ پلاریزه بودن عینک‌ها است. عینک‌های پلاریزه محافظت بیشتری از آفتاب فراهم می‌کنند و برای چشم مفیدتر هستند. لنزهای ضد انعکاسی قادر هستند که تشعشع نور را کاهش دهند تا از چشم‎ها مراقبت بیشتری کنند. لنزهای پلاریزه چشم را از تشعشع حفظ می‎کنند؛ اما اشعه UV را حذف نمی‌کنند.

شما می‌توانید پلاریزه بودن عینک را از طریق گوشی موبایل تست کنید. گوشی موبایلتان را روش کنید و روشنایی آن را در بیشترین حالت خود قرار دهید و یکی از شیشه‌های عینک را به گوشی موبایلتان نزدیک نمایید؛ به‌گونه‌ای که سطح داخلی شیشه عینک به سمت گوشی باشد و سطح بیرونی عینک رو به شما قرار گیرد. حال زاویه عینک را تغییر داده و به نود درجه برسانید و تصاویر را از توی شیشه عینک مشاهده کنید؛ در صورتی که رنگ و روشنایی تصویر تغییر کرد؛ عینک پلاریزه است. امروزه تصاویر و عکس‌هایی، برای اثبات پلاریزه بودن عینک ها در مغازه‌ها وجود دارند که فروشنده‌ها از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این شما می‌توانید عینک پلاریزه ای که از اصل بودن آن مطمئن هستید را به همراه داشته باشید و عینکی  که قصد خرید آن را دارید را با عینک اصل مقایسه کنید.

۱۰. حرکت عینک آفتابی را تست کنید

یکی از تست‌های رایج برای مشخص کردن اصل یا تقلبی بودن عینک، تست حرکت است. عینک را به چشم بزنید و به یک خط صاف مانند خط کاشی و سرامیک نگاه کنید؛ عینک را تکان دهید اگر باز هم خط را صاف و بدون موج دیدید عینکتان اصل است؛ اما اگر با تکان دادن ظاهری عینک، خط به هم خورد و بر روی آن موج ایجاد شد عینک استاندارد نبوده و اصل نیست.

۱۱. از یک مغازه معتبر عینک اصل بخرید

عینک‌های اصل اصولاً از طریق فروشگاه‌های معتبر و با سابقه به فروش می‌رسد. اغلب فروشنده های خیابانی عینک‌های تقلبی و فیک می‌فروشند. در صورتی که عینک آفتابی خود را از یک وب سایت تهیه می‌کنید؛ سعی کنید این فروشگاه اینترنتی، شماره تلفن، آدرس و مشخصات معتبری داشته باشد. امروزه کالاهای تقلبی چینی در بازار بسیار زیاد شده است که فروشگاه‌های غیر معتبر و بدون نظارت این کالاها را به فروش می‌رسانند. به بخش نظرات کاربران رفته و کامنت‌های افراد دیگر در مورد آن محصول را بررسی کنید. این وب سایت‌ها در صورتی که معتبر باشند؛ دارای ضمانت خرید می‌باشند.

۱۲. شما می‌توانید از طریق چشم پزشک اقدام کنید

خرید عینک آفتابی مناسب از طریق چشم پزشک بهترین و مطمئن‌ترین راه خرید یک عینک اصل است. یک چشم پزشک می‌تواند یک عینک مناسب برای چشمان شما پیشنهاد دهد و علاوه بر این فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین مناسب را به شما معرفی کند.

۱۳. قیمت بالا لزوماً نشان دهنده یک عینک اصل نیست

هیچ رابطه‌ای بین میزان کیفیت و اصل بودن یک عینک و قیمت آن وجود ندارد. برخی از فروشنده‌ها از عینک‌های تقلبی استفاده کرده و آن را با قیمت عینک اصل به فروش می‌رسانند. بنابراین شما نمی‌توانید از گران یا ارزان بودن یک عینک،  به اصل یا فیک بودن آن پی ببرید. برندهای کمتر شناخته شده، عینک‌های اصل با کیفیت بالا و قیمت ارزان‌تری دارند که دلیل بر تقلبی بودن و یا کیفیت پایین آن‌ها نیست.

۱۴. در نهایت حس ششم خود را به کار گیرید

ممکن است کالای تقلبی به قدری خوب و ظریف ساخته شده باشد که هیچ تفاوتی با کالا اصل نداشته باشد. در این طور مواقع  تشخیص عینک اصل بسیار سخت است. قبل از خرید در مورد برند موردنظرتان و مدلی که قصد خرید آن را دارید؛ تحقیق کنید و اطلاعات کافی به دست بیاورید. به مغازه و یا وب سایت معتبر بروید؛ اگر قیمت محصول خیلی پایین است با توجه به عوامل دیگر به اصل یا فیک بودن آن شک کنید.

کلام آخر…

امروزه برخی شرکت‌های متفرقه اقدام به ساخت و تولید عینک‌های آفتابی بی کیفیتی کرده‌اند که از نظر ظاهری با عینک‌های اصل کاملاً مشابه است؛ اما هیچ یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. ظاهر این عینک‌ها به قدری شبیه است که شما نمی‌توانید آن را از مدل‌های اصل تشخیص دهید و ممکن است فریب خورده و یک جنس تقلبی را به قیمت و هزینه بالا بخرید که نه تنها از چشم و پوست دور چشم شما مراقبت نمی‌کند بلکه در طولانی مدت باعث آسیب‌ها جدی‌تری به چشم خواهد شد.

ما در این مطلب سعی کردیم نکات کلی و جامع برای تشخیص عینک اصل را به شما آموزش دهیم. در صورتی که برند خاصی مد نظرتان است؛ می‌توانید روش تشخصی اصل یا فیک بودن آن برند خاص را در اینترنت جست و جو کنید. شما می‌توانید قبل از خرید یک عینک آفتابی، اصل و فیک بودن آن را از طریق جست وجود در اینترنت متوجه شوید. کافی است مدل و برند موردنظرتان را در گوگل بزنید و تفاوت اختصاصی عینک‌های فیک و اصل آن برند را  شناسایی کنید. در جست‌وجوهای گوگل، سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که تفاوت‌های عینک‌های اصل و تقلبی هر برند معروف مانند ری بن را به صورت مفصل و با جزئیات توضیح داده‌اند که می‌تواند برای شما مفید باشد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد