تفاوت دوربین‌های SLR و DSLR در چیست؟

0 2,478

عکس‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از خاطرات ما هستند، به‌راستی اگر دوربین‌ها اختراع نمی‌شدند؛ خاطرات را چگونه ثبت می‌کردیم؟ گوشی‌های هوشمند را کنار بگذارید؛ لذت عکاسی در دوربین‌های عکاسی نهفته است؛ یک دوربین عکاسی باکیفیت می‌تواند  تصاویر و مناظر زیبایی را ثبت کند و آن را در دفترچه خاطرات شما نگه دارد. بنابراین اگر برای خرید یک دوربین عکاسی ترغیب شده‌اید؛ اما اطلاعات کمی دارید با ما همراه باشید. اولین سؤالی که در هنگام خرید دوربین‌های عکاسی به وجود می‌آید این است که چه دوربینی بخریم؟ در این مطلب قصد داریم در مورد دو دوربین SLR و DSLR حرف بزنیم و تفاوت‌های آن‌ها  را با زبان ساده بیان کنیم.

دوربین SLR مخفف Single-Lens Reflex به معنی یک دوربین با یک لنز تک و یک آینه Reflex یا همان دوربین تک لنزی بازتابی است؛ دوربین DSLR به یک SLR دیجیتال  اشاره دارد که به جای ذخیره‌سازی عکس‌ها در رول فیلم، آن را در یک کارت حافظه ذخیره می‌کند؛ بنابراین شما قادر هستید با این دوربین دیجیتالی هزاران عکس ثبت کنید.

در ابتدا بهتر است با روش کار این دو دوربین آشنا شوید:

روش کار دوربین SLR

دوربین SLR یک دوربین رفلکس تک لنز است که بر اساس سیستم آینه و منشور کار می‌کند که به عکاس این اجازه را می‌دهد که از طریق لنز نگاه کند و سپس دکمه شاتر را فشار دهد. در دوربین SLR یک آینه در یک زاویه مشخص بین لنز و شاتر قرار دارد؛  در قسمت بالای آن دو جزء دیگر به نام صفحه نمایش و منشور نیز قرار گرفته است. وقتی شما از طریق لنز درون دوربین  SLR نگاه می‌کنید؛  تصویر واقعی از آینه پشت بر روی صفحه نمایش  شفاف باز می‌شود و سپس به منشور منعکس خواهد شد. تصویری که به منشور تابانده شده معکوس می‌شود.

روش کار دوربین SLR به این صورت است که در هنگام انتخاب منظره و چشم‌انداز، آینه نوری را که از لنز متصل شده وارد می‌شود، به میزان نود درجه به سمت بالا منحرف می‌کند؛ سپس این نور دو بار توسط منشور پنج وجهی شیشه‌ای یا آینه‌ای منعکس می‌شود و به چشم عکاس فرستاده می‌گردد. در طول نورگیری آینه به سمت بالا می‌چرخد، دریچه دیافراگم تنگ می‌شود؛ شاتر باز می‌شود و اجازه می‌دهد لنز نور را روی سنسور تصویر بیندازد. سپس شاتر دوم روی سنسور را می‌پوشاند، یعنی زمان نورگیری به پایان رسیده‌است. آینه پایین می‌آید و شاتر به جای خود برمی گردد. طول زمانی که آینه به بالا می‌چرخد را خاموشی منظره یاب می‌نامند. یک آینه و شاتر سریع بهتر است در زمانی که سوژه در حال حرکت است و تأخیری داشته باشد(ویکی پدیا).

روش کار دوربین SLR دیجیتالی

دوربین دیجیتالی تک لنزی بازتابی با استفاده از یک آینه نور را از لنز دوربین به سمت منظره یاب اپتیکی هدایت می‌کند؛ منظره یاب اپتیکی چشمی است که در پشت دوربین عکاسی قرار گرفته و با استفاده از آن نگاه می‌کنید و سوژه را می‌بینید. درنهایت آینه حرکت کرده و نور می‌تواند به‌طور کامل از حسگر تصویر عبور کند. وقتی شما از طریق منظره یاب یا چشمی به سوژه نگاه می‌کنید؛ تصویر سوژه  از طریق لنز به دوربین منتقل خواهد شد. سپس نور از جهت سوژه به سمت لنز می‌تابد و بعد از عبور از آن به یک آینه ۴۵ درجه‌ای داخل دوربین برخورد می‌کند. آینه ۴۵ درجه‌ای  نور را به صورت عمودی به سمت یک منشور ۵ وجهی  بازتاب می‌دهد و نور عمودی را به نور افقی تبدیل می‌کند و در نهایت نور را به منظره یاب یا همان چشمی می‌رساند. وقتی دکمه شاتر  فشار می‌دهید؛ آینه ۴۵ درجه به سمت بالا رفته و مسیر عمودی را می‌بندد و به نور اجازه می‌دهد در یک خط راست عبور کند؛ شاتر باز شده و نور مستقیماً  به سنسور تصویر می‌رسد و تا زمان ثبت عکس با حسگر، شاتر باز می‌ماند. در نهایت شاتر بسته شده و آینه ۴۵ درجه به محل اولیه خود برمی گردد تا حرکت نور سمت منظره یاب ادامه پیدا کند. در نهایت عکس پردازش می‌شود و آن را در فرمت مناسب  در مموری ذخیره می‌کند.

تفاوت‌های دوربین‌های  SLR و DSLR

۱. شکل ظاهری

از نظر شکل ظاهری دوربین‌های DSLR جثه بزرگ‌تر و در نتیجه وزن بسیار سنگین‌تری دارند؛ اما دوربین‌های SLR اندازه‌شان کوچک‌تر بوده و وزنشان نیز متوسط می‌باشد.

۲. ثبت عکس

همانطور که مطالعه کردید روش کار این دو دوربین تقریباً مشابه است و تفاوت اصلی آن در پردازش تصاویر می‌باشد. دوربین SLR دارای یک رول فیلم معمولاً ۳۵ میلیمتری است که تصاویر در آن ثبت شده‌اند که بعد بازیابی می‌شود. اما دوربین‌های DSLR دارای یک سنسور دیجیتالی است که تصاویر و فیلم‌های ضبط شده را پردازش کرده و بر روی کارت حافظه قرار می‌دهد و خبری از رول فیلم محدود نیست.

۳. سرعت شاتر در دوربین‌های SLR و DSLR

سرعت شاتر فاکتوری است که کیفیت تصویر را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ در دوربین‌های SLR سرعت شاتر چیزی در حدود یک ثانیه تا یک هزارم ثانیه است و این فاکتور در دوربین‌های DSLR چیزی در حدود  ۱/۴۰۰۰ – ۱/۸۰۰۰  ثانیه می‌باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت سرعت شاتر در دوربین‌های DSLR بیشتر بوده و در نتیجه کیفیت تصاویر آن بالاتر است.

۴. فضای ذخیره‌سازی در دوربین‌های SLR و DSLR

فضای ذخیره‌سازی در دوربین‌های DSLR به مراتب بیشتر است؛ دوربین‌های SLR حداکثر ۳۶ عکس در هر رول فیلم ذخیره می‌کنند، در حالی که دوربین‌های DSLR می‌تواند هزاران عکس را روی کارت حافظه خود ذخیره کنند. در دوربین‌های DSLR شما می‌توانید عکس‌های ثبت شده را در دوبین مشاهده کرده و در صورت  تمایل برخی از آن‌ها را حذف کنید؛ شما  قادر هستید تصاویر مورد نظرتان را به سیستم کامپیوتری نیز منتقل کنید؛ قابلیت‌هایی که در دوربین‌های DSLR وجود ندارد.

۵. قابلیت فیلمبرداری

دوربین‌های DSLR به صورت اختصاصی برای فیلمبرداری ساخته نشده‌اند؛ اما برخی از مدل های آن می توانند با کیفیت مناسب علاوه بر عکس، فیلم نیز ضبط کنند.

۶. تفاوت‌های عملکردی

ازآنجایی‌که DSLR بر اساس تکنولوژی جدیدتری ایجاد شده‌اند؛ به همین دلیل طیف وسیعی از عملکردها را ارائه می‌دهند که در دروبین های SLR وجود ندارد. مثلاً همانطور که اشاره کردیم شما می‌توانید تصاویر را در دوربین مشاهده کرده و در صورت نیاز حذف یا ذخیره کنید. علاوه بر این شما می‌توانید برخی ویرایش‌های اولیه را از طریق دوربین انجام دهید و در نهایت برای ویرایش نهایی عکس‌ها، آن‌ها را به سیستم کامپیوتری‌تان منتقل کنید.

DSLR مناسب آماتورها _ SLR مناسب حرفه‌ای‌ها

دوربین‌های DSLR برای عکاسان آماتور مناسب‌تر هستند؛ چون عکاس می‌تواند عکس‌ها را به صورت پیش نمایش مشاهده کرده و در صورت نامناسب بدون عکس، عکس جدیدی ثبت کند. اما در دوربین‌های SLR شما در هر حلقه فیلم تعداد محدودی عکس ثبت می‌کنید و در صورت اشتباه، فیلم شما از بین می‌برد. عکاسان حرفه‌ای هنوز هم دوربین‌های SLR را ترجیح می‌دهند و آن هم به دلیل ظاهر قدیمی‌تر و نوستالژی رنگ‌های اشباع شده کمتر در عکس‌ها و کنترل بیشتر عکاس در فرایند ثبت عکس که از زمان فشار دادن شاتر آغاز می‌شود و در نهایت در تاریک خانه عکس ظاهر خواهد شد.

دوربین‌های DSLR انتخاب بهتر و عاقلانه

اما  وقتی سرعت، فضای ذخیره‌سازی، و انعطاف پذیری دوربین‌های DSLR را با دوربین‌ها SLR مقایسه می‌کنیم؛ به این نتیجه می‌رسیم؛ دوربین‌های دیجیتالی DSLR انتخاب عاقلانه‌تری است. این دوربین‌ها اگر چه در کارکرد خود شباهت‌هایی با هم دارند؛ اما دوربین‌های DSLR قابلیت‌های بسیار زیادتری در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال نیازها و مهارت‌های هر فرد در عکاسی فرق دارد و شما باید بر اساس روش و سبک تکنولوژی مناسب با نیازهای عکاسی خود؛ یکی از این دو دوربین را انتخاب کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد