تفاوت عطر تلخ و شیرین

2 4,580

عطرها اسرار پیچیده‌ای دارند؛ پشت تمام این رایحه‌هایی که به مشام شما می‌رسد؛ ترکیباتی زیادی نهفته است. ترکیباتی که با علم و آگاهی و هنر باهم در آمیخته شده‌اند تا شما از عطری که انتخاب کرده‌اید لذت ببرید. عطرها دارای اصول و اصطلاحات زیادی هستند؛ در این مطلب قصد داریم در مورد رایحه‌ها حرف بزنیم. یک عطر ممکن است چند رایحه را به صورت همزمان یا پشت هم داشته باشد. این رایحه‌های ممکن است تلخ یا شیرین، خنک یا گرم، تند، رایحه طبیعت یا خوراکی باشند. رایحه‌های تلخ و شیرین دو رایحه رایج به کار گرفته شده در عطرها هستند که در ادامه به ویژگی‌ها و تفاوت‌های عطر تلخ و شیرین می‌پردازیم.

چرخ عطر

عطرها بر اساس چرخ رایحه یا همان Fragrance wheel طبقه بندی می‌شوند که ساده‌ترین روش نام گذاری و طبقه بندی عطرها میباشد. این روش در سال ۱۹۸۳ توسط مایکل ادوارد متخصص عطر بریتانیایی اختراع شد. در این چرخ، عطرها در دسته‌های مختلفی مانند چوبی، شرقی، چرمی، گل‌دار، میوه‌ای، مرکبات، آروماتیک و چابپره جای می‌گیرند.

نت‌های عطر یک عنصر مهم برای توصیف یک عطر در این چرخ است. نت‌های عطر در واقع دوره‌های عطر پس از تماس با پوست را نشان می‌دهند که به سه دسته نت ابتدایی یا آغازین، نت میانی و نت پایانی یا پایه تقسیم می‌شود.

نت‌های عطر

نت‌ها در واقع مواد تشکیل دهنده عطرها هستند؛ هر کدام از این ماده‌هایی که در نت‌های عطر استفاده شده از مولکول‌هایی ساخته شده است که ویژگی‌هایی دارند. همان‌طور که اشاره کردیم همه عطرها حتی ساده‌ترین عطرها حداقل از ۳ نت تشکیل شده‌اند. ترکیبات این سه نت، عطر را منحصر به فرد می‌کند.

نت ابتدایی یا بالایی درواقع عطری است که بلافاصله بعد از تماس عطر با پوست حس می‌شود؛ مواد تشکیل دهنده این نت‌ها درواقع ملکول هایی هستند که به سرعت تبخیر می‌شوند و شما می‌توانید آن را حس کنید. نت‌های ابتدایی در فروش عطرها بسیار تأثیرگذار هستند؛ زیرا اولین بویی که خریدار بعد از تست عطر حس می‌کند؛ نت ابتدایی آن است. در نت ابتدایی از رایحه‌های ریحان، اکالیپتوس، ترنج، کجوت، دارچین، مریم گلی، گریپ فروت، لیمو، نارنگی، گشنیز، نعناع، آویشن و … استفاده می‌شود.

نت میانی زمانی حس می‌شود که نت ابتدایی شروع به ناپدید شدن می‌کند؛ نت میانی به همراه عطر پایه در واقع بوی اصلی را تشکیل می‌دهند و باعث می‌شوند بوی تند و ناخوشانید ابتدای عطر، اندکی تعدیل شود. این نت‌ها اندکی دل‌پذیرتر هستند و ممکن است بعد از دو دقیقه تا یک ساعت بعد از استفاده از عطر ظاهر شوند. رایحه‌هایی که در نت‌های میانی استفاده می‌شوند اغلب رایحه‌های کاج، هل، اسطوخودوس، رزماری، سرو کوهی، بابونه، مرزنجوش، جوز و حتی فلفل سیاه است.

نت‌های پایانی یا پایه، به عطر عمق می‌بخشند و بوی آن‌ها طولانی‌تر است. نت‌های پایانی زمانی ظاهر می‌شوند که نت‌های میانی کم‌کم ناپدید خواهند شد و می‌تواند تا ۲ ساعت طول بکشند. ملکول های مواد تشکیل دهنده نت‌های پایانی بسیار آهسته از بین می‌روند و بوی آن‌ها قوی و ماندگار است. در این میان از رایحه‌های صمغ، کندر، گل رز، وانیل، زنجبیل، گل میخک و چوب سدر و … استفاده می‌شود.

حال که با نت‌های عطرها آشنا شدید بهتر است بدانید عطرها رایحه‌های مختلفی دارند که در این نت‌ها جای می‌گیرند. یک عطر ممکن است یک رایحه خاص و یا ترکیبی از چند رایحه متناسب با هم باشد. به طور کلی رایحه‌ها در ۷ دسته بندی مستقل قرار می‌گیرند؛ رایحه تلخ، رایحه شیرین، رایحه تند، رایحه گرم، رایحه خنک، رایحه طبیعی و رایحه خوراکی، که در این قسمت به صورت مختصر هر یک از این رایحه‌ها را شرح داده و رایحه‌های تلخ و شیرین را مفصل‌تر توضیح می‌دهیم.

  • رایحه تلخ

امروزه یکی از محبوب‌ترین عطرها در دسته بندی رایحه‌های تلخ قرار می‌گیرند؛ البته منظور ما از عطر تلخ، همان مزه تلخی نیست؛ این رایحه‌ها بسیار جذاب و دل‌نشین هستند و می‌توانند عطرهای نظیر چوب سوخته، قهوه و نعناع، میخک، دارچین و … داشته باشند. در واقع این رایحه‌ها به نسبت‌های مشخص با هم مخلوط شده و یک عطر منحصر به فرد به وجود می‌آورد.

به طور کلی رایحه‌های تلخ اصولاً از برخی گیاهان، ادویه‌های تند و ریشه درختان به دست می‌آیند. این عطرها سنگین هستند و بیشتر در مکان‌های رسمی و برای مردان استفاده می‌شوند؛ البته عطرهای تلخ تنها مخصوص مردان نیست؛ امروزه عطرهای تلخ زنانه‌ای نیز وجود دارد که می‌تواند بسیار جذاب و دل‌نشین باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که عطرهای تلخ سنگین هستند و بهتر است در فصل زمستان و پاییز استفاده شود. اما اگر یک عطر تلخ را می‌پسندید می‌توانید آن را به عنوان امضا و در تمام فصول استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما ترکیب یک عطر با رایحه تلخ و تند می‌باشد.

  • یک نمونه عطر تلخ مردانه
  • عطر BOIS D`OMBRIE EDT EAU D’ITALIE

این عطر ملایم و تلخ ایتالیایی، یک گزینه جذاب برای مردان و زنان است. این عطر یک عطر جذاب چوبی- دودی است که تندی ملایمی دارد. نت ابتدایی و آغازین این عطر با رایحه‌های چرم و تنباکو و خاک و گیاهان خشک آغاز می‌شود، به مرور رایحه‌ها محوتر شده و عطر چوبی و صمغی باقی می‌ماند. در نهایت رایحه چوب به همراه رایحه چرم سوخته همراه شده و عطر پایه بروز می‌کند. این عطر بیشتر با سلیقه مردانه هماهنگ است.

  • یک نمونه عطر تلخ زنانه
  • عطر Angel Schlesser Pirouette

این عطر زنانه گرم و تلخ است؛ به همین دلیل بهتر است در پاییز و زمستان استفاده شود. نت ابتدایی آن دارای رایحه‌های انگور سیاه، گل رز و ترنج می‌باشد؛ به محض استفاده نت ابتدایی کم‌کم محوتر شده و رایحه‌های گل‌های سوسن، ارکیده، یاس به همراه کاکائو و عنبیه و مانگا بیشتر می‌شود. نت پایانی این عطر که قسمت ماندگار آن را تشکیل می‌دهد؛ دارای رایحه‌های وانیلی، نعناع، سدر، مشک و عنبر است.

  • رایحه شیرین

عطرهای شیرین از موادی استفاده شده است که طعم شیرینی دارند؛ در واقع در این عطر از اسانس‌های گوناگون اما شیرین استفاده شده است. اگر دوست دارید با اطرافیان خود احساس صمیمیت بیشتری داشته باشید؛ در واقع جمعی که در آن قرار دارید صمیمی است؛ می‌توانید از عطرهای شیرین استفاده کنید. این عطرها بر خلاف عطرهای تلخ که برای مکان‌های رسمی مناسب‌ترند؛ در جمع‌ها صمیمی و دوستانه و خانوادگی بیشتر استفاده می‌شود. بنابراین اگر در مجالس صمیمی حضور دارید و فردی خونگرم هستید؛ می‌توانید از عطرهای شیرین استفاده کنید. این عطرها هم برای شما و هم برای اطرافیانتان آرامش‌بخش خواهند بود.

تنها در عطرهای زنانه از رایحه‌های شیرین استفاده نمی‌شود؛ بلکه امروزه عطرهای مردانه از برندهای معروفی در بازار هستند که دارای رایحه‌ای شیرین می‌باشند و نشان دهنده یک مرد جذاب، خون گرم، شاد و صمیمی است.

به طور مثال یکی از رایحه‌های خوراکی شیرین، رایحه کارامل است. چوب نیز نمونه‌ای دیگر از رایحه‌های شیرین است که بیشتر در عطرهای کلاسیک استفاده می‌شود. گل‌ها نیز عطرهای شیرینی دارند که بیشتر در عطرهای زنانه و برای افرادی که به عطرهای آرامش‌بخش نیاز دارند؛ استفاده می‌شوند.

  • یک نمونه عطر شیرین مردانه
  • عطر مردانه Million Paco Rabanne

این عطر ملایم و شیرین مخصوص مردان جذاب است و بهتر است در میهمانی‌ها و فصل‌های سرد مانند زمستان و پاییز استفاده شود. به محض استفاده از این عطر رایحه‌های نعناع، گریپ فروت و ماندراین را حس خواهید کرد؛ نت‌های ابتدایی محوتر شده و جای خود را به نت‌های میانی دارچین، ادویه‌ها و رز می‌دهند. در نهایت شما بوی ماندگار چوب، عنبر و نعناع اندونزیایی را حس خواهید کرد. این عطر اسپانیایی ماندگاری بسیار خوب و پخش بوی عالی دارد.

  • یک نمونه عطر شیرین زنانه
  • عطر GUCCI GUILTY BLACK POUR FEMME

این عطر ملایم و شیرین مختص خانم‌های جذاب، بی پروا و جسور است. بهتر است از این عطر در مهمانی‌های خود استفاده کنید. هنگامی که از این عطر گوچی استفاده می‌کنید رایحه‌های توت قرمز و فلفل به مشامتان می‌رسد؛ نت‌های میانی آن شامل گل بنفشه، یاس، هلو و رزبری است و در نهایت نت پایه این عطر را رایحه‌های عنبر و نعناع هندی تشکیل می‌دهد.

همانطور که دیدید هرکدام از عطرهای تلخ و شیرین از رایحه‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ تا این حس شیرینی و تلخی را به فرد و اطرافیان او منتقل نمایند. با این حال برخی عطرهای خاص هم تلخ هستند و هم شیرین. به طور مثال در عطرهایی که از رایحه بابونه استفاده می‌شود؛ این عطرها با ترکیب بابونه و رز یک عطر تلخ و شیرین جذابی را به وجود می‌آورد که محبوب است.

علاوه بر رایحه‌های تلخ و شیرین، عطرها دارای رایحه‌های دیگری مانند رایحه تند، گرم، خنک، طبیعت و خوراکی نیز هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • رایحه تند

عطرهای تند دارای رایحه‌های تند و زننده‌ای هستند؛ که به طور مثال درون آن‌ها از موادی مانند فلفل قرمز، دارچین استفاده شده است.

  • رایحه گرم

با استفاده از عطرهای گرم فرد حس گرما به خود می‌گیرد. که به طور مثال در آن از موادی مانند کهربا و چرم استفاده شده ‌است. از آنجا که این رایحه‌ها گرم هستند بهتر است در فصل‌های خنک از آن‌ها استفاده کنید.

  • رایحه خنک

منظور از رایحه خنک با طبع خنک متفاوت است؛ رایحه‌های خنک؛ حس خنکی به فرد می‌دهند.

  • رایحه طبیعت

در رایحه‌های طبیعت از عناصر موجود در طبیعت استفاده می‌شود؛ به گونه‌ای وقتی شما از آن‌ها استفاده می‌کنید به یاد طبیعت جنگل، دریا؛ چوب و … هستید.

  • رایحه خوراکی

در رایحه‌های خوراکی از مواد طبیعی و مصنوعی خوراکی استفاده می‌شود و شما با استفاده از آن‌ها به یاد این مواد خوراکی هستید..

همانطور که مطالعه کردید این رایحه‌ها بسیار متنوع هستند و در یک عطر ممکن است از چند رایحه استفاده شود. مثلاً عطرهایی که رایحه تند و تلخی دارند؛ یا عطرهایی که رایحه گرم و شیرینی دارند.

طبع عطر

علاوه بر رایحه‌ها، عطرها دارای دو نوع طبع هستند؛ در استفاده از برخی عطرها شما احساس گرما خواهید کرد و به محض استفاده از برخی عطرهای دیگر حس خنکی دارید؛ بنابراین برخی عطرها برای برخی افراد مناسب‌ترند. علاوه بر این شما می‌توانید از عطرها با طبع خنک در فصل‌های تابستان استفاده کنید تا با استنشاق آن حس خنکی به شما دست بدهد و در مقابل عطرهای با طبع گرم را در زمستان کاربردی‌ترند.

منبع: بلاگ بورسیکا

2 Comments
  1. عاطفه نانکلی گفته:

    سلام و احترام.
    از شما در مورد این مطلب به شما و همکاران محترم ایشان ، متشکرم.

  2. نیلوفر گفته:

    سلام، توضیحات بسیار عالی و کمک کننده بودند برای انتخاب بهترین عطر. با سپاس

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد