موهایتان را با روغن‌های طبیعی تقویت کنید

0 1,647

همه دوست دارند موهای سالم و براقی داشته باشند، و در این راستا از انواع مواد درمانی مانند ماسک‌های مختلف استفاده می‌کنند، اما در اصل این مواد شیمیایی ممکن است به ساختار مو آسیب بیشتری وارد کنند، بنابراین بهتر است در طبیعت به دنبال راه‌حل باشیم. در طبیعت، روغن‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند موهای شما را درمان کنند.

در این راستا برای حفاظت موهایتان می‌توانید از دو نوع روغن استفاده کنید، روغن‌های ضروری (اسانس روغنی) و روغن‌های حامل.

اسانس‌های روغنی، در واقع روغن‌های فرار و غلیظی هستند که براثر تماس با اکسیژن تبخیر می‌شوند. بنابراین برای استفاده از این روغن‌های اسانسی، باید آن را در یک روغن حامل و یا محصولات آرایشی بهداشتی روغنی رقیق کرده و سپس استفاده کنید. روغن‌های اسانسی را نباید به‌ صورت مستقیم بر روی پوست و مو بگذارید.

روغن‌های ضروری(اسانسی) مناسب برای مو:

 

Ylang-ylang-oil

  1. روغن یلنگ یلنگ (Ylang ylang)

یلنگ یلنگ به معنی گل گل‌ها است و خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارد. برای استفاده از این روغن بهتر است آن را با یک روغن حامل یا اسطوخدوس و یا روغن لیمو مخلوط کرده و به موهایتان بزنید.

این روغن موها را ضخیم‌تر، براق‌تر و سالم‌تر می‌کند و از طریق تحریک رشد موهای نازک، به‌سلامتی موهایتان کمک خواهد کرد. علاوه بر این با تولید چربی مفید پوست سر، مواد مغذی لازم در برای موهای خشک و آسیب دیده را فراهم می‌آورد.

این روغن علاوه بر فوایدی که برای پوست و مو دارد، برای آرامش نیز تجویز می‌شود و باعث کاهش استرس در بدن خواهد شد. استرس در مواردی باعث ریزش مو می‌شود. بنابراین با استفاده از این روغن با یک تیر دو نشان زده‌اید و با کاهش استرس، میزان ریزش موهایتان را نیز کمتر کرده‌اید. در برخی موارد این روغن به‌عنوان محافظ مو، از ابتلا به شپش جلوگیری می‌کند.

 

Tea-tree-oil

  1. روغن درخت چای(Tea tree)

این روغن، یکی از روغن‌های مفید برای تسکین پوست‌های آسیب دیده ازجمله پوست سر است. ازآنجایی‌ که این روغن ضروری ضد قارچ است، برای درمان شوره بسیار مفید و کاربردی است. در مطالعه‌ی انجام شده، با مصرف روغن چای و استعمال آن بر روی پوست سر، تا ۴۱ درصد علائم شوره، خارش و چربی بیش‌ از اندازه پوست رفع شد. این روغن باعث کاهش ریزش مو و افزایش رشد موها می‌شود. این روغن نیز مانند روغن یلنگ یلنگ، شپش سر را درمان می‌کند.

 

Lavender-oil

  1. روغن اسطوخدوس (Lavender)

اسطوخدوس یکی از روغن‌های مورداستفاده برای پوست است که فواید بسیار زیادی برای مو نیز دارد. این روغن تعداد فولیکول‌های مو را دو برابر کرده و مو را ضخیم‌تر و پرپشت‌تر می‌کند. علاوه بر این فولیکول‌های جدید در عمق زیادتری از پوست سر تشکیل می‌شوند تا ریشه‌ها قوی‌تر شده و ریزش مو کمتر شود. این روغن در رشد مو بسیار مهم  و تأثیرگذار است.

 

 

cedar-wood--oil

  1. روغن چوب صدر (cedar wood)

روغن چوب صدر به دلیل بوی مردانه و چوبی که دارد بسیار موردعلاقه است. بنابراین اگر همسر شما از روغن‌های اسطوخدوس و یلانگ یلانگ استفاده نمی‌کند، بهتر است روغن چوب صدر را به او پیشنهاد دهید. این روغن فولیکول مو را تقویت کرده و تحریک می‌کند و باعث افزایش گردش خون در پوست سر شده و موهای ضعیف را درمان می‌کند. این روغن در بهبود شوره سر نیز بسیار مفید است.

 

Rosemary-oil

  1. رزماری(Rosemary)

رزماری به علت توانایی برای کاهش خارش پوستی و لکه‌های پوستی و شوره بسیار موردتوجه قرار گرفته است. با استفاده از این روغن می‌توانید موهای خشک و موهای بیش‌ازاندازه چرب را درمان کنید و همچنین مانع از موخوره و دوشاخه شدن موها می‌شود. برای مؤثر بودن تأثیرات آن، رزماری باید در یک دوره ۶ ماهه مصرف شود البته میزان و دوز استفاده در افراد مختلف متفاوت است. این عصاره از طاسی زودرس جلوگیری کرده و فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند.

 

lemon-oil

  1. روغن لیمو

روغن لیمو به افزایش گردش خون در پوست سر، به‌ منظور افزایش رشد مو کمک می‌کند. همچنین برای درمان موهای بیش‌ از اندازه چرب بسیار مفید است. در استفاده از این روغن برای پوست و مو احتیاط کنید، مصرف بیش ‌از اندازه آن ممکن است به پوست آسیب وارد کند، بهتر است این روغن را در شب و یا حداقل ۱۲ ساعت قبل از قرارگرفتن در زیر نور خورشید استفاده کنید و غلظت روغنتان بیش از ۲ درصد نباشد. علاوه بر این می‌توانید چند قطره از آن را در شامپو بریزید و بدون نگرانی به بیرون از خانه بروید.

 

Berries-oil

  1. روغن توت

این روغن با عطر و بو میوه‌ای خود به‌راحتی با سایر روغن‌ها مانند روغن لیمو یا سدر ترکیب می‌شود. این روغن برای درمان موهای بیش ‌از اندازه چرب بسیار مفید است، به تقویت موهای شکننده کمک می‌کند. خواص ضد عفونتی این روغن برای مقابله با مشکلات پوستی بسیار تأثیرگذار است و خواص رطوبتی آن نیز باعث می‌شود فولیکول مو تقویت‌شده و از ریزش مو جلوگیری شود.

 

mint-oil

  1. روغن نعنا(Peppermint)

همه با عطر و بو نعنا آشنا هستیم. طبق مطالعه صورت گرفته محققان به این نتیجه رسیدند که ترکیب روغن نعنا سه درصد در روغن جوجوبا، ضخامت و رشد مو را بیشتر کرده و با ایجاد فولیکول‌های عمیق در پوست سر، موها را قوی‌تر می‌کند و مانع از ریزش آن‌ها می‌شود. این روغن می‌تواند به‌آرامی رشد مو را زیادتر کند اما استفاده از آن برای کودکان توصیه نمی‌شود.

 

 

Lemon-grass-oil

  1. روغن علف لیمو (Lemon grass)

علف لیمو (Lemongrass) از انواع گیاهانی است که به‌صورت خودرو یا پرورشی در مناطق شمال و غرب ایران روییده و مصارف دارویی متعددی دارد. عصاره علف لیمو دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است که برای انواع مشکلات پوستی مفید است. در طی مطالعه‌ای که صورت گرفت، استفاده از روغن علف لیمو با غلظت ۱۰ درصد بهترین نتیجه را برای مهار شوره سر از خود نشان داده است.

 

در بورسیکا بخوانید: چه روش‌هایی برای تیره کردن مو با مواد طبیعی وجود دارد؟

 

طرز استفاده از روغن‌های ضروری ذکرشده:
  • شما می‌توانید این روغن‌ها را در شامپو، روغن‌های آرایشی بهداشتی و یا روغن‌های حامل بریزید و به‌صورت معمول استفاده کنید.
  • بیشتر این روغن‌ها در طی یک دوره ۶ ماه مصرف، اثرات خود را نشان می‌دهند.
  • برخی از این روغن‌ها قابلیت افزوده شدن به آلوئه‌ورا را دارند و می‌توانید بعد از ترکیب کردن آن با آلوئه‌ورا آن را بر روی موهایتان اسپری کنید( البته در هنگام استفاده از روغن لیمو مواظب باشید که سریعا به زیر نور خورشید نروید).
  • شما می‌توانید این روغن‌های ضروری را با روغن‌های حامل ترکیب کرده و بر روی پوست سر خود ماساژ دهید تا باعث کاهش علائم شوره سر، پسوریازیس یا تحریک پوستی شوند. روغن را به پوست سر و ساقه‌ها بمالید. انگشتان دست خود را بر روی پوست سر خود قرار داده و در سراسر آن حرکت دهید البته از تماس با فشار زیاد با پوست سر جلوگیری کنید. این کار را قبل از حمام انجام داده و حداقل به آن یک ساعت زمان دهید و سپس به حمام رفته و بشویید.

 

روغن‌های حامل برای مو:

روغن‌ حامل یک روغن مشتق شده از گیاهان است که برای حمل ماده دیگری مانند اسانس‌ها و روغن‌های دیگر به پوست و مو استفاده می‌شود. اسانس‌ها و روغن‌های ضروری به دلیل غلظت بالا و فرار بودن نمی‌توانند به‌صورت مستقیم استفاده شوند و ممکن است باعث تحریک پوست شوند. در این قسمت چند روغن حامل مفید برای مو را به شما  معرفی می‌کنیم که می‌توانید در کنار روغن‌های اسانسی بالا استفاده نمایید.

 

avocado-oil

  1. روغن آووکادو(Avocado)

روغن آووکادو با پتاسیم دو برابر موز و اسید آمینه‌ها و پروتئین یک روغن حامل مفید است. خواص مرطوب‌کنندگی آن مو را براق کرده و وجود اسیدهای چرب ویتامین E باعث تقویت پوست و مو می‌شود. این روغن فولیکول مو را تحریک کرده و  فولیکول‌های مسدود شده را از بین می‌برد تا موهای جدید رشد کنند. این روغن به حفظ و تقویت مو در سطح سلولی کمک می‌کند. ویتامین E به بهبود آسیب‌های پوستی سر کمک کرده و  مانع از ریزش مو می‌شود و یتامین B به رشد مو کمک خواهد کرد. این روغن رطوبت را به سلول‌های مو تزریق کرده و آن‌ها را تغذیه می‌کند.

روش استفاده: شما می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری روغن آووکادو را به همراه ۲ قطره روغن‌های ضروری مانند اسطوخدوس و رزماری  مخلوط کرده و به پوست سر خود ماساژ دهید. این مواد را در شب بر روی مو قرار داده و صبح با یک شامپو ملایم گیاهی شست‌وشو دهید و این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

 

Apricot-kernel-oil

  1. روغن هسته زردآلو

روغن هسته زردآلو دارای اسید اولئیک است که یک اسید چرب امگا۹ به حساب می‌آید که باعث نرم شدن پوست سر و موها می‌شود. این روغن پوست سر را مرطوب نگه می‌دارد و با افزایش هیدراسیون مانع از خشکی پوست سر می‌شود. این روغن ساقه مو را نیز تقویت کرده و مواد مغذی را به آن می‌رساند.

روش استفاده: برای مصرف این روغن کافی است ۱ تا ۲ قاشق روغن هسته زردآلو را با ۲ قطره روغن ضروری اسطوخدوس و ۲ قطره روغن رزماری مخلوط کرده و به پوست سر و مو بزنید و این کار را در شب انجام دهید و یا ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از حمام رفتن، در نهایت آن را با شامپوی ملایم گیاهی بشویید. این کار را دو تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

 

aragon-oil

  1. روغن آرگان

روغن آرگان از روغن‌های مفید برای مو است این روغن می‌تواند به‌عنوان یک مرطوب‌کننده برای پوست سر باشد و خشکی و شوره مو را از بین ببرد. همچنین با رشد موها، آن‌ها را تقویت کرده و موهای نازک و شکننده شما را تقویت کند. این روغن می‌تواند آسیب‌هایی را که مواد شیمایی مانند رنگ و دکلره به موهایتان وارد کرده است را بهبود ببخشد. ویتامین E به مقدار زیاد در این روغن یافت می‌شود که باعث رشد سالم موها می‌شود زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تقویت سلول‌ها و تولید موهای جدید کمک می‌کند. این روغن باعث می‌شود موهای خشک و شکننده، نرم و لطیف شود.

روش استفاده: ۱ قاشق روغن آرگان را با یک دوم قاشق روغن آواکادو ۳ قطره روغن آویشن مخلوط کنید. به پوست سر و مو بزنید و این کار را در شب انجام دهید و یا ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از حمام رفتن، در نهایت آن را با یک شامپوی ملایم گیاهی بشویید. این کار را دو تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

 

  1. روغن جوجوبا (Jojoba):

روغن جوجوبا غنی از ویتامین‌های E و B و مواد معدنی مهمی مانند سیلیکون، مس و روی است. وجود ویتامین E به رشد و تقویت مو کمک می‌کند، ویتامین B نیز باعث حفظ رطوبت مو خواهد شد. این روغن پوست سر را آب‌رسانی کرده و از آن محافظت خواهد کرد. خواص ضد میکروبی آن پوست شما را از انواع قارچ‌ها و عفونت‌ها حفظ می‌کند، و مانع از التهاب پوست و ایجاد شوره سر می‌شود.

jojoba-oil

روش استفاده: یک قاشق از روغن جوجوبا را با یک دوم قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E و سه قطره روغن رزماری مخلوط کرده و در شب یا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از حمام بر روی پوست سر و موهای خود قرار دهید و سپس با شامپوی ملایم گیاهی بشویید و ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

 

  1. روغن کرچک

روغن کرچک بهترین گزینه برای داشتن موهای سالم است. روغن کرچک دارای اسید ریکینولیک است که گردش خون را به پوست سر تسریع می‌کند، درنتیجه باعث افزایش رشد مو می‌شود. این کار از طریق تغذیه پوست سر و تقویت ریشه‌ها انجام می‌شود. این روغن دارای خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی و ضد قارچی است و از این طریق از پوست سر شما محافظت می‌کند. از این روغن می‌توانید برای درمان مشکلات عمده پوست سر  مانند تکه‌های قهوه‌ای، زخم و … استفاده کنید. روغن کرچک با مواد مغذی ضروری مانند ویتامین E، اسیدهای چرب امگا ۶ و غیره پر شده است که مانع از ایجاد موخوره می‌شود. این روغن با نفوذ در فولیکول مو، باعث تقویت، ترمیم و تغذیه موها می‌شود.

Castor-oil

روش استفاده: ۱ قاشق غذاخوری روغن آرگان را با یک دوم قاشق غذاخوری روغن کرچک و ۳ قطره روغن رزماری و ۳ قطره روغن اسطوخدوس مخلوط کنید. در شب یا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از حمام بر روی پوست سر و موهای خود قرار دهید و سپس با شامپو ملائم گیاهی بشویید و ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

 

  1. روغن‌زیتون

روغن‌زیتون قدرت ارتجاعی و کشیدگی موهای شما را بیشتر می‌کند. بنابراین بر اثر سشوار و یا شانه کردن کمتر آسیب می‌بیند و قوی‌تر خواهد شد. یکی از ویژگی‌های مهم روغن‌ زیتون، کاهش ریزش مو است. افراد ممکن است به دلایل زیادی از جمله مواد شیمیایی مضر و یا به علت هورمون‌های DTH موهای خود را از دست بدهند، روغن‌زیتون مانع از تولید هورمون‌های DTH می‌شود و مشکلات ریزش مو ناشی از این هورمون را درمان می‌کند. روغن‌زیتون حاوی مقادیر قابل‌توجه آنتی‌اکسیدان‌ها است که باعث سلامتی پوست شما می‌شود.

olive-oil

روش استفاده: ۱قاشق غذاخوری روغن ‌زیتون، یک دوم قاشق چای‌خوری ویتامین E، یک دوم قاشق چای‌خوری روغن آووکادو، و ۴ قطره روغن رزماری را مخلوط کرده و در شب یا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از حمام بر روی پوست سر و موهای خود قرار دهید و سپس با شامپوی ملائم گیاهی بشویید و ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

 

 

  1. روغن آفتابگردان

این روغن شامل اسید اولئیک بالا است که نوعی از چربی‌های امگا۹ است. اسید امگا ۹ از اسیدهای ضروری برای مراقبت از مو است و رشد طبیعی مو را تحریک کرده و افزایش می‌دهد. این اسید مانع از شکنندگی موها و ریزش مو می‌شود. علاوه بر این روغن آفتابگردان حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، پتاسیم، آهن و کلسیم که برای موهای شما بسیار مفید است. اگر روغن آفتابگردان به‌طور مستقیم به موهایتان اعمال شده و به‌طور مستقیم ماساژ داده شود، در واقع موهای شما را تغذیه می‌کند، و آن را نرم‌تر شفاف‌تر و سالم‌تر نگه می‌دارد.

روغن آفتابگردان به‌عنوان محافظ موهای شما در برابر نور UV است و آن را مرطوب نگه می‌دارد، و از پوست‌پوست شدن سرتان جلوگیری می‌کند.

Sunflower-oil

روش استفاده: ۱ تا ۲ قاشق روغن آفتابگردان را به همراه یک دوم قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E مخلوط کنید، در شب یا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از حمام بر روی پوست سر و موهای خود قرار دهید و سپس با شامپو ملائم گیاهی بشویید و ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

Bitter-Almond-oil

  1. روغن بادام

روغن بادام به‌صورت تلخ و شیرین در دسترس است. روغن بادام تلخ به درخشندگی و افزایش حجم مو کمک می‌کند. در این روغن منیزیم وجود دارد که مانع از ریز مو می‌شود. در این روغن انواع آنتی‌اکسیدان‌های مختلف، ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد که باعث تقویت فولیکول مو شده و رشد مو را تحریک می‌کند و مانع از خشکی و شکنندگی آن می‌شود. به‌صورت دقیق‌تر روغن بادام، محتوی اسید چرب بالاتری نسبت به هر روغن دیگری است و غنی از ویتامین‌های A،B1،B2،B6 و E، بعلاوه زینک، منیزیم و کلسیم است و بنابراین یک مرطوب‌کننده قوی است. درعین‌حال به‌طور شگفت‌آوری سبک و غیر چرب است.

منیزیم و بیوتین موجود در روغن بادام باعث تقویت و افزایش رشد ریش می‌شود. مقداری روغن بادام را بر روی پوست صورت و ریش‌ها بمالید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب بشویید. علاوه بر این می‌توانید از این روغن برای پرپشت شدن ابروها  و مژه‌ها نیز استفاده کنید.

علاوه بر این روغن بادام شیرین نیز مانع از ایجاد شوره بر روی پوست سر خواهد شد. و موها را نرم و درخشان می‌کند.

coco-oil

  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به‌سلامت موها کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E، ویتامینK، در روغن نارگیل یافت می‌شود و این ویتامین‌ها برای مو بسیار مفید هستند. ویتامین E و K کمک به ترمیم و ساخت بافت‌های سالم مو می‌پردازند. هنگامی‌که روغن نارگیل را روی پوست سر می‌گذارید، التهاب را کم می‌کند و آسیب‌های ناشی از ریزش مو توسط محصولات شیمیایی را کاهش می‌دهد. ویتامین E و K باعث می‌شوند موها نرم، قابل‌کنترل و براق باشند. اسید کاپریلیک یک اسیدچرب اشباع شده دارای خواص ضدباکتری، ضدویروسی، ضدقارچی و ضدالتهابی است که در روغن نارگیل وجود دارد. این ویژگی باعث از بین رفتن باکتری‌ها و میکروب‌ها شده و از آسیب به پوست جلوگیری می‌کند و مانع از ایجاد شوره و یا ریزش مو می‌شود.
پروتئین مو به‌راحتی با اسید لاوریک از این روغن پیوند می‌یابد که به‌تدریج منجر به تقویت رشته‌های مو می‌شود و مانع از شکستگی مو می‌شود.

روش استفاده: ۱قاشق غذاخوری روغن نارگیل را همراه با ۱/۲ قاشق غذاخوری روغن کرچک و ۱ قطره اسانس رزماری، یک قطره روغن اسطوخودوس،۱/۲ قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E مخلوط کنید و در شب یا ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از حمام بر روی پوست سر و موهای خود قرار دهید و سپس با یک شامپوی ملایم بشویید و ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

منابع:
www.alluringsoul.com
www.wellnessmama.com
بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: با رایج‌ترین مشکلات مو و درمان آن‌ها آشنا شوید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد