خواص حنا برای موهای چرب

1 4,307

حنا یک گیاه طبیعی است که از سالیان دور برای رنگ کردن موها استفاده می‌شد. این ماده علاوه بر رنگ خواص بسیاری زیادی برای مو و پوست دارد؛ ازاین‌رو زنان و مردان از زمان‌های قدیم، موهای خود را با حنا رنگ می‌کردند. امروزه رنگ‌های شیمیایی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند در مدت زمان کمتر، رنگ‌های جذاب‌تری را به شما ارائه دهند؛ اما همان‌طور که می‌دانید این مواد شیمیایی برای بدن و موها بسیار ضرر دارند و موجب خراب شدن مو  یا خارش پوست می‌شوند. بنابراین بهتر است از مواد گیاهی مانند حنا برای رنگ کردن موهایتان استفاده کنید تا علاوه بر زیبایی، سلامت موهایتان نیز بیشتر از قبل شود.

البته جنس موهای افراد متفاوت است و بهتر است بسته به جنس موها از حنا برای درمان و احیای آن استفاده کرد. مثلاً افرادی که موهای چربی دارند می‌توانند از ماسک‌های مخصوص حنا استفاده کرده و چربی‌های مو و پوستشان را متعادل کنند. در این مطلب قصد داریم در مورد خواص و ماسک‌های کاربردی حنا برای موهای چرب حرف بزنیم.

موهای چرب به شدت آزار دهنده هستند؛ چرب شدن موها آن‌ها را تیره و کم‌حجم‌تر از حالت معمول نشان می‌دهد. علاوه بر این موهای چرب به‌راحتی خاک و گردوغبار را جذب می‌کنند و به نگهداری و مراقبت بیشتری نیاز دارند. این چربی زیاد در برخی موارد باعث ریزش مو در سنین پایین‌تر نیز می‌شود. بنابراین باید این مشکل را به‌سرعت درمان کنید. اگر موهای چربی دارید نگران نباشید؛ شما می‌توانید با کنترل غذایی و استفاده از برخی راهکارهای خانگی چربی موهایتان را به حد تعادل برسانید. یکی از روش‌های گیاهی که می‌تواند چربی مو را کنترل کند استفاده از حنا است. البته این نکته را در نظر بگیرید که همه این چربی‌ها بد نیستند؛ درست همانند پوست، مقداری معینی از این روغن‌ها از مو محافظت می‌کنند. اما زمانی که ترشح آن‌ها بیشتر از حد معمول شود؛ مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

در ابتدا باید عامل چرب  شدن موهایتان را بشناسید و آن را رفع کنید و سپس از حنا استفاده کنید. چربی مو ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

عواملی که باعث چربی مو می‌شوند:

  • رطوبت: اگر آب‌وهوای شهری که در آن زندگی می‌کنید مرطوب است؛ ممکن است بلافاصله بعد از استحمام بخصوص در فصل تابستان، پوست و موهایتان چرب شود.
  • دست زدن به مو: اگر شما از آن دسته آدم‌هایی هستید که با موهایتان ور می‌روید و مرتب به آن دست می‌زنید؛ موهای چربی دارید؛ زیرا چربی به‌راحتی از روی پوست و انگشتان دست به موها منتقل شده و باعث می‌شود بعد از چند دقیقه موهایتان نیز چرب شود.
  • سرم ها و کرم‌های مو: استفاده از مواد شیمیایی مانند سرم ها و کرم‌های مو می‌تواند موهایتان را چرب کند.
  • کمبود ویتامین B در بدن: یکی دیگر از مواردی است که باعث چرب شدن پوست و مو می‌شود.
  • عدم تعادل هورمونی: اگر هورمون‌های بدنتان درست کار نکنند؛ مثلاً اگر دچار کم کاری تیروئید باشید این عدم تعادل هورمونی می‌تواند در برخی موارد باعث چربی مو شود.
  • استحمام زیاد: افرادی که مو و پوست چربی دارند؛ مرتب حمام می‌کنند. اما این کار اشتباه است؛ حمام بیش از اندازه باعث می‌شود تا چربی استاندارد مو و پوست از بین برود و به مرور پوست تحریک شود تا چربی بیشتری تولید کند. در نتیجه موهایتان چرب‌تر از قبل می‌شود.
  • شوره سر درمان نشده: در برخی موارد چربی مو را زیادتر می‌کند.
  • دیر به دیر حمام رفتن

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد حنا  یکی از بهترین و معروف‌ترین داروهای گیاهی برای احیا و زیبایی مو است که در هند، ایران و سایر کشورهای جهان رایج می باشد. شما می‌توانید از پودر یا برگ حنا برای درمان موهایتان استفاده کنید. حنا بسته به منطقه و نوع آن، در صورتی که روی موها قرار بگیرد؛ رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به قرمز و در برخی موارد رنگ‌های تیره‌ای مانند سیاه ایجاد می‌کند. از این ماده برای رنگ کردن طبیعی مو، درمان مشکلات مو و  احیا آن و یا ایجاد طرح بر روی پوست استفاده می‌شود.

مواردی که باید قبل از استفاده حنا بدانید

  • در ابتدا باید موهایتان را کاملاً بشویید و آب‌کشی کرده و خشک کنید.
  • به این نکته دقت کنید که رنگ پایه مو، در رنگ حنا تأثیر می‌گذارد. یعنی اگر موهایتان سفید و خاکستری است؛ حنا روی آن ممکن است به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز در بیاید. البته نمونه‌های بی‌رنگ نیز در بازار وجود دارند که از آن می‌توانید برای خواص درمانی حنا استفاده کنید.
  • بهتر است قبل از استفاده از حنا موهایتان تمیز و خشک شده باشد. استفاده از روغن همراه حنا تأثیر پذیری آن را بیشتر می‌کند؛ اما قبل از استفاده از حنا، به هیچ وجه موهایتان را چرب نکنید.
  • اگر حنا را به تنهایی بر روی موهایتان استفاده کرده‌اید؛ بهتر است در نهایت از آب خالی برای آب کشی آن استفاده کنید. اما در صورتی که آن را با روغن یا مواد دیگری مانند تخم‌مرغ مخلوط کرده‌اید از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید.
  • بوی حنا ممکن است اندکی آزار دهنده باشد. برای از بین بردن بو، مخلوطی از پودر دارچین، زنجبیل و سیاه دانه را به حنا اضافه کنید. البته مطمئن شوید که پوست و موهایتان به این مواد حساسیت ندارند.

حنا برای موهای چرب

حنا یک ماده طبیعی است که  می‌تواند موهای شما را تغذیه کرده و سالم‌تر کند.  این ماده به شما کمک می‌کند تا به مرور از روغن‌های اضافه روی سرتان خلاص شوید. افرادی که از محصولات گیاهی استفاده می‌کنند به طور یقین در منزل خود پودر حنا دارند. البته حنا باید با مواد دیگر مانند روغن زیتون مخلوط شود تا منجر به خشکی زیاد نشود. بنابراین اگر موهای چربی دارید و از چرب بودن آن خسته شده‌اید؛ می‌توانید از ماسک‌های ترکیبی حنا استفاده کنید که در قسمت بعد به آن می پردازیم.  استفاده از حنا برای موهای چرب بسیار توصیه می‌شود. این ماده طبیعی می‌تواند تولید چربی اضافی توسط غده‌های چربی رو کنترل کند. حنا pH پوست سر را به سطح طبیعی خود می‌رساند و در نتیجه کیسه‌های ترشحی مو را تقویت می‌کند و شما موهای نرم درخشان و دارای چربی متعادل خواهید داشت.

ماسک حنا برای موهای چرب

ماسک حنا برای موهای چرب (۱): حنا + سفیده تخم مرغ+ روغن نارگیل

برای تهیه این ماسک به یک دوم فنجان پودر حنا، ۱ عدد سفیده تخم مرغ و ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل احتیاج دارید. در ابتدا حنا را با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و برای جلوگیری از خشک شدن بیش از اندازه مو به آن دو قاشق روغن نارگیل اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید و خمیر را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بر روی موهایتان بگذارید و در نهایت با آب بشویید.

ماسک حنا برای موهای چرب (۲): حنا+ خاک رس قهوه‌ای + مقداری آب

ترکیب مقداری از مولتانی میتی یا همان خاک رس قهوه‌ای به همراه حنا و آب می‌تواند چربی موهایتان را متعادل کند. این ماسک را درست کنید و آن را به صورت یک خمیر به موهایتان بمالید و دور آن پلاستیک بپیچید یک حوله بگذارید. اجازه دهید ماسک از شب تا صبح بر روی موهایتان بماند. صبح موهایتان را با یک شامپو متعادل و فاقد سولفات بشویید و آب کشی کنید. به مرور متوجه می‌شوید که چربی موهایتان کم شده و متعادل‌تر است.

ماسک حنا برای موهای چرب (۳): حنا+ تخم مرغ+ روغن زیتون+ عسل+ آب گرم

برای تهیه آن در یک کاسه ۳ قاشق غذاخوری پودر حنا بریزید؛ یک تخم مرغ به آن اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ریخته و دو قاشق عسل و مقداری آب گرم بریزید. همه را مخلوط کرده و بر روی موهایتان قرار دهید. دو ساعت صبر کنید و سپس با یک شامپو ملایم و بدون سولفات آب کشی نمایید. شما با استفاده از ماسک‌های حنا در ۱۵ روز الی یک ماه می‌توانید به نتایج شگفت‌انگیزی برسید.

خواص فوق‌العاده حنا برای  مو

علاوه بر متعادل کردن چرب مو، حنا خواص بسیار زیادی دارد که در این قسمت به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. حنا رشد موهایتان را زیادتر می‌کند: این ماده گیاهی سرشار از  مواد مغذی و روغن‌های ضروری است که می‌تواند رشد موهایتان را زیادتر کند.
  2. ریزش مو را کم می‌کند: ترکیب حنا به همراه روغن خردل می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.
  3. موهای خشک را درمان می‌کند: می‌توانید مقدار کمی از حنا را با روغن‌هایی مانند روغن زیتون، شیرنارگیل مخلوط کنید و برروی موهایتان قرار دهید.
  4. موها را نرم و درخشان می‌کند: این خاصیت حنا برای تغذیه و شادابی موها بسیار مفید است و آن را نرم و درخشان می‌کند.
  5. موهایتان قوی و محکم می‌شود: استفاده منظم از حنا علاوه بر خواص ذکر شده باعث مقاومت و ضخیم‌تر شدن تار موهایتان می‌شود و در نتیجه ریزش مو کاسته می‌شود.
  6.  موخوره را درمان می‌کند: حنا باعث می‌شود موها تغذیه و هیدراته شود و از موخوره جلوگیری می‌کند. بهتر است حنا را با تخم مرغ و روغن آووکادوو مخلوط کنید.

راهکارهای خانگی دیگر برای موهای چرب

علاوه بر حنا با روش‌های زیر می‌توانید چربی موها را  کنترل کنید:

  • یک دوم فنجان ماست+۲ قاشق آبلیمو+ یک قاشق جوش شیرین.
  • جو پرک پخته شده یا خام.
  • روغن عناب یا جوجوبا می‌تواند منافذ پوستتان را پاک کند و  به این ترتیب از ترشح چربی زیاد روی پوست سر جلوگیری کند.
  • یک سفیده تخم مرغ+ یک قاشق آب لیمو.
  • استفاده از پودر نارگیل آسیاب شده و ریختن آن بر روی سر و شانه زدن مو.
  • روغن آرگان.
  • یک دوم فنجان چای سبز به همراه یک فنجان آب.
  • جوش شیرین.
  • اضافه کردن نمک اپسوم به شامپو.
  • یک تا دو قاشق ژل آلوئه ورا+ یک قاشق آب لیمو+ یک فنجان آب.
  • روغن نارگیل.
  • ۲ تا ۳ قاشق سرکه سیب به همراه یک فنجان آب.
  • مخلوط روغن درخت چای با هر نوع روغن حامل مانند روغن نارگیل
  • علاوه بر این شما می‌توانید با مصرف ویتامین‌ها مخصوصاً ویتامین B، از شر این چربی‌های اضافه روی سرتان راحت شوید. ویتامین‌های B2  و B6  میزان ترشح چربی و روغن روی پوست‌ها را کنترل می‌کنند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه‌های این پست
  1. مریم گفته:

    ماسک حنارو گفتین تو ۱۵ الی ۲۰ روز نتیجه میگیریم تو این مدت چند بار باید ماسکو استفاده کنیم؟هر روز؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد