خواص اعجاب‌انگیز روغن آرگان برای پوست و مو

0 1,435

روغن آرگان یک طلای مایع است؛ این محصول ارگانیک از هسته‌ی میوه‌ی درخت آرگان که در مراکش وجود دارد استخراج می‌شود، در این روغن مواد مغذی مانند اسیدهای چرب و ویتامین E به‌وفور یافت می‌شود. روغن آرگان در محصولات بهداشتی و زیبایی و برای سلامت پوست و مو به کار برده می‌شود، بنابراین هر انسانی که به‌سلامت پوست و مو خود احترام می‌گذارد، بهتر است از این روغن در روتین‌های روزانه خود استفاده کند. در این مطلب با تعدادی از خواص شگفت‌انگیز روغن آرگان برای پوست و مو آشنا می‌شویم.

روغن آرگان (ارقان) سرشار از اسیدهای چربی مانند اسید لینولئیک (۳۷ درصد) و اسید اولئیک در حدود ۴۳٪ است و در آن ویتامین E به‌وفور مشاهده می‌شود. این روغن یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که اکسیژن‌رسانی درون‌سلولی را افرایش دهد. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند (توکوفرول‌ها – فنول‌ها- کارتنوئیدها) به میزان زیادی در این روغن یافت می‌شوند. آسکولین نیز یک ترکیب ضد سرطان است که در روغن آرگان وجود دارد.

خواص روغن آرگان برای پوست

۱. مرطوب‌کننده صورت

خواص روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان به‌سرعت جذب پوست می‌شود و رطوبت کافی را به آن می‌رساند. در ابتدا پوست خود را با یک پاک‌کننده طبیعی پاک‌سازی کنید و سپس مقداری روغن آرگان بر روی کف دست خود بمالید تا گرم شود و سپس آن را به‌صورت حرکت دایره‌ای بر روی صورت و گردن خود اعمال کنید.

در ماه‌های سرد سال که خشکی پوست شدیدتر می‌شود؛ چند قطره روغن آرگان می‌تواند رطوبت کافی به پوستتان برساند. با افزایش رطوبت پوست، و وجود ویتامین‌های A و E چین‌وچروک‌های صورتتان نیز کمتر خواهد شد. علاوه بر این طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شده این روغن اثر ضد پیری دارد.

۲. ضد پیری

این روغن علاوه بر مرطوب‌کنندگی باعث درخشش پوست و کاهش چین‌وچروک و در واقع توقف روند پیری پوست خواهد شد. اثر ضد اکسیدکننده روغن آرگان در کنار ویتامین‌های A و E یک محصول ایده‌ال ضد پیری است، بهتر است قبل از خواب چند قطره از این روغن را به پوست صورت و گردن خود ماساژ دهید.

۳. مرطوب‌کننده بدن

از روغن آرگان می‌توان به‌عنوان مرطوب‌کننده بدن نیز استفاده کرد. بهتر است مرطوب‌کننده و لوسیون‌های حاوی مواد شیمایی را کنار بگذارید و از این مرطوب‌کننده استفاده نمایید. کافی است یک قطره روغن آرگان را با مقداری روغن حامل (نارگیل، زیتون، جوجوبا، بادام) اضافه کرده و بلافاصله بدنتان بزنید. مثلاً در قسمت‌هایی از پاشنه پا یا آرنج که دچار خشکی شده است، می‌توانید از این روغن استفاده کنید و ماساژ دهید.

۴. تونر پوست

تنفس و تعادل پوست بسیار مهم است، تونرها وظیفه متعادل‌ کردن پوست از نظر PH را بر عهده دارند. استفاده از این محصول آخرین مرحله از پاکسازی پوست را شامل می‌شود. پوست شما معمولاً پس از شستشو و پاک کردن دچار عدم تعادل pH می‌شود و این عدم تعادل ممکن است سطح پوست را اسیدی یا قلیایی کند که برای سلامت پوست زیان‌آور است. تونر پوست با تنظیم کردن و متعادل کردن pH  پوست، پوستی سالم‌تر و شاداب‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید با استفاده از روغن ارگان یک تونر طبیعی بسازید. برای این کار در یک فنجان آب جوش مقداری چای سبز ریخته و ۷ تا ۱۰ دقیقه صبر ‌کنید تا دم بکشد، سپس وقتی به دمای محیط رسید، یک یا دو قطره اسانس مورد نظرتان مانند آب نارنج، لیمو به آن اضافه کرده و در نهایت ۲ تا ۴ قطره روغن آرگان در آن بریزید و خوب مخلوط کنید.

۵. لایه‌برداری پوست

روغن آرگان یک لایه بردار طبیعی برای پوست است

شما می‌توانید با استفاده از برخی مواد طبیعی در خانه، لایه‌بردار درست کرده و سلول‌های مرده پوستتان را از بین ببرید. برای استفاده از روغن آرگان به‌عنوان لایه‌بردار کافی است یک قاشق شکر قهوه‌ای را با چند قطره روغن آرگان مخلوط کرده و دو تا ۴ دقیقه به‌صورت دایره‌ای بر روی پوستتان حرکت دهید و در نهایت با آب گرم (نه داغ) آب کشی کنید. لایه‌برداری منظم باعث می‌شود تا سلول‌های مرده پوست از بین رفته و خطوط و چین‌وچروک‌های پوستتان محوتر شود و درعین‌حال رنگ پوست شاداب‌تری داشته باشید.

۶. درمان آکنه

روغن آرگان آکنه‌ی پوست‌های چرب را درمان می‌کند

روغن آرگان می‌تواند آکنه‌هایی که بر روی پوست‌های چرب ایجاد شده را درمان کند؛ کرم‌های شیمایی اغلب گران هستند و در بلندمدت ممکن است پوست را حساس کرده و به آن آسیب وارد کنند، اسید لینولئیک بالای روغن آرگان، باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه (به‌غیراز بثورات، عفونت و نیش حشرات) می‌شود و به کاهش سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

به این منظور می‌توانید روغن آرگان را  با چند قطره روغن چای نیز مخلوط کنید. زیرا روغن چای دارای خواص ضد باکتریایی و ضدویروسی و قارچی است که می‌تواند با آکنه‌ها مبارزه کرده و التهاب و زخم را بهبود دهد.

۷. جلوگیری و درمان ترک پوستی

روغن آرگان برای ترک‌های پوستی مفید است

روغن آرگان می‌تواند علامت‌های ترک پوستی را کم کرده و در نهایت درمان کند. این ترک‌های پوستی در دروان بارداری به‌وفور مشاهده می‌شود، درواقع روغن آرگان به‌واسطه ویتامین E که در آن وجود دارد، خاصیت کششی پوست را بیشتر کرده و مانع از ترک پوست خواهد شد. برای استفاده از آن ۲ تا ۳ قطره روغن آرگان را در کف دستان خود قرار دهید و به‌آرامی بر روی شکم، باسن، ران یا هر قسمتی از پوستتان که دچار ترک شده است بمالید. ویتامین A و E موجود در آن می‌تواند به بهبود پوست کمک کرده و آن را مرطوب کند و نشانه‌های ترک پوستی را از بین ببرد.

۸. التهاب ناشی از اصلاح صورت و بدن

روغن آرگان کاهش دهنده التهاب پس از اصلاح است

اصلاح صورت با ریش‌تراش‌ها ممکن است پوست شما را ملتهب کند، روغن آرگان می‌تواند این التهاب پوستی را تسکین داده و درمان کند. البته زنان نیز می‌توانند بعد از اصلاح دست‌وپا از این روغن برای کاهش التهاب پوستشان بهره ببرند. یک یا دو قطره روغن آرگان را در دستانتان گرم کرده و به نقاط موردنظر اعمال کنید.

خواص روغن آرگان برای مو

۱. نرم‌کننده مو

روغن آرگان تنها برای پوست مفید نیست و شما می‌توانید از آن برای تغذیه و سلامت موهایتان نیز استفاده کنید، این روغن موهایتان را چرب نمی‌کند؛ اما رطوبت و آب‌رسانی خوب برای موهایتان است. این روغن می‌تواند موهایتان را از آسیب‌های حرارتی مانند سشوار و اتو محافظت کند. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که روغن ارگان حتی برای رشد موها نیز ضروری است. برای استفاده از آن بسته به حجم موهایتان از یک تا سه قطره روغن آرگان استفاده کرده و آن را بر روی کف سرتان مالش دهید. با استفاده از روغن آرگان بر روی موهایتان، موها نرم‌تر، ابریشمی‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

۲. درمان خشکی و شوره سر

اگر موهای خشک و شکننده‌ای دارید یک بار در هفته از ماسک آرگان استفاده کنید. ۴ تا ۱۰ قطره روغن را با توجه به حجم موهایتان بر روی سر تمام قسمت‌های موهایتان اعمال نمایید و بر روی آن یک کلاه پلاستیکی قرار دهید و در نهایت صبح موهایتان را آب کشی کنید. این درمان علاوه بر نرم کردن موها باعث از بین رفتن شوره سر نیز می‌شود.

۳. جلوگیری از موخوره

وقتی موها بلندتر می‌شوند، انتهای آن‌ها خشک‌تر شده و در نتیجه ممکن است دو شاخه شود. با اعمال روغن آرگان به انتهای موهایتان احتمال بروز موخوره در آن کاهش می‌یابد؛ این روغن علاوه بر تقویت ریشه موها، باعث ضخیم‌تر شدن و سلامت هرچه بیشتر موهایتان خواهد شد.

نرم‌کننده لب؛ درمان ناخن و ترک‌های پا

روغن آرگان به رفعه ترک و خشکی لب کمک می‌کند

ارگان علاوه بر پوست و مو برای درمان لب‌های خشک و پوسته‌پوسته نیز مفید است. یک تا دو قطره روغن آرگان را بر روی لب‌های خود بمالید و به‌خوبی ماساژ دهید و اضافه آن را پاک کنید. این روغن لب‌های ترک خورده را درمان کرده و پوست آن را نرم می‌کند.

روغن آرگان برای داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم

روغن آرگان برای درمان مشکلات ناخنی نیز بسیار مؤثر است، ناخن‌های براق و صورتی نشان‌دهنده سالم بودن آن‌ها است. روغن ارگان با توجه به ویتامین E می‌تواند ناخن‌ها را تقویت کرده و ترک‌های ایجاد شده بر روی ناخن را به‌مرور درمان کند.

علاوه بر این برای از بین بردن ترک‌های پوستی و خشکی پوست در ناحیه پا می‌توانید مقداری از این روغن را بر روی پا ماساژ داده و در آن را با یک پلاستیک بپوشانید و در نهایت یک جوراب به پا کنید و تا صبح استراحت نمایید تا ترک‌های پوستی پا از بین برود.

کلام آخر…

روغن آرگان یک روغن طبیعی و مفید برای سلامت پوست و مو است اما اگر این روغن طبیعی و استاندارد نباشد می‌تواند نتایج معکوسی به بار بیاورد. بنابراین بهتر است از مارک‌های معتبر و روغن‌ها باکیفیت و استاندارد استفاده کنید.

روغن آرگان را در سایز کوچک‌تر بخرید، زیرا این روغن ماندگاری زیادی نداشته و هر چه تازه‌تر باشد بهتر است, حداکثر استفاده از یک بطری روغن ارگان شش ماه است و بعد از آن کیفیت روغن پایین می‌آید، و بهتر است بعدازاین مدت، روغن را کنار گذاشته و یک شیشه جدید بخرید. شیشه روغن آرگان را در جای خشک و خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: رازهای داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم چیست؟
در بورسیکا بخوانید: چه ویتامین‌هایی برای داشتن مو و ناخن‌های سالم ضروری است؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد