خواص شگفت‌انگیزی که میوه‌های پاییزی دارند

0 1,581

تغییر فصل بر خلق‌ و خوی شما تأثیر می‌گذارد، تابستان تمام شده و اکنون وارد پاییز شده‌ایم و طبیعت در حال آماده‌سازی برای ورود به فصل سرد سال است، برگ‌ها از درختان سقوط می‌کنند، گل‌ها خشک و زرد می‌شوند و درجه حرارت هوا کم‌کم پایین می‌آید. اما با این‌ حال پاییز فصل قشنگی است که پر از رنگ‌های زیبا است، برگ‌های درختان به رنگ‌های قرمز، زرد و قهوه‌ای درمی‌آیند و میوه‌ها و سبزیجات جدیدی می‌رویند. بنابراین پاییز علاوه بر رنگ‌های زیبایی که به ما می‌بخشد، میوه‌های خوشمزه‌ای در اختیار ما قرار می‌دهد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد میوه‌های خوشمزه و پر از خاصیت پاییز حرف بزنیم.

سیب: سرشار از فیبر و پکتین برای تنظیم سیستم گوارشی شما

خواص سیب

زرد، قرمز و یا سبز! مهم نیست سیبتان چه رنگی است، تا زمانی که سیب را با پوست می‌خورید، می‌تواند برای فعالیت روده و سیستم گوارشی‌تان مفید باشد. از آنجایی که سیب سرشار از فیبر است، مخصوصاً اگر آب‌پز شود برای درمان یبوست بسیار مناسب می‌باشد.

این میوه ضد پیری است و در انواع مختلفی در سراسر جهان یافت می‌شود که بسته به نوع آن‌ها میزان مواد مغذی در آن کم‌ و زیاد است.

 

انگور: سرشار از فلانوئید و آنتی‌اکسیدان

انگور چه خواصی دارد؟

هر دانه انگور مانند یک دارودرمانی کوچک است، آب‌رسان، تصفیه‌کننده، مغذی و پر از انرژی. در این فصل انواع انگور یافت می‌شود، انگور با دانه یا بدون دانه، بزرگ و کوچک، این دانه‌ها سرشار از قند و کالری هستند. در هر ۱۰۰ گرم انگور ۶۶ کالری وجود دارد، مواد معدنی، پتاسیم، آهن، ید، سیلیس، کلر آرسنیک، کلسیم، منیزیم، منگنز و ویتامین A B C به همراه فلاونوئیدها است که در این آنتی اکسید قوی قرار داده شده است.

با توجه به غلظت بالای فلانوئیدها و آنتی‌اکسیدان ها برای سیستم گوارشی، گردش خون بهتر و همچنین یائسگی مفید است. علاوه بر این برگ‌های انگور نیز خوراکی هستند( البته اگر با افت کش‌ها و سایر مواد شیمیایی تماس نداشته باشند). خواص برگ انگور شامل کاهش التهاب، کنترل سطح گلوکز بدن، بهبود عملکرد گوارشی، جلوگیری از یبوست، کمک به درمان اسهال و محافظت از روده، جلوگیری از کم‌‌خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن و … می‌باشد.

انار: سرشار از ویتامین‌ها و فلانوئیدها

فواید انار

انار به خاطر تمام خواص درمانی خود به‌عنوان یک سمبل طول عمر شناخته می‌شود. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و فلانوئیدها است. غلظت بالایی از ویتامین‌های A ، B، C و پتاسیم و فسفر، و همچنین ویتامین‌‌های K،E در آن وجود دارد تا در هوای سردتر از بدن محافظت کرده و مانع از مریض شدن ما شود. در هر ۱۰۰گرم انار ۸۳ کالری و ۴گرم فیبر وجود دارد، پوست سفید انار نیز سرشار از پلی‌فنل‌ها است که از التهاب روده جلوگیری کرده و اسهال را بهبود می‌بخشد.

 

انجیر: میوه‌ای شیرین، پرکالری و غنی از آهن، پروتئین و فیبر

فواید انجیر سیاه

در رابطه با انجیر تحقیقات بسیار زیادی صورت گرفته و مزایای بسیار زیادی را برای آن برشمارده‌اند. انجیر دارای خواص ضد یبوست است و اثر ضدالتهابی و گوارشی دارد. این میوه پرخاصیت را می‌توانید برای درمان کم خونی و در مواقع خستگی میل کنید. فیبر موجود در آن نیز به درمان یبوست کمک می‌کند.

 

خرمالو: خرمالو سرشار از فیبر و پتاسیم

خواص خرمالو

خرمالو به دلیل وجود فیبر و پتاسیم در ساختارش، برای افرادی که به یبوست دچار شده‌اند بسیار مفید می‌باشد. با خوردن این میوه می‌توانید ویتامین A و بتا کاروتن دریافت کنید. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین آ در بدن است بنابراین هر دو ماده برای سلامتی چشم و بینایی، بسیار مفید هستند. ویتامین C یکی دیگر از ویتامین‌های مهمی است که در خرمالو یافت می‌شود که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که مانع از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و … خواهد شد.

این میوه طعم شیرینی دارد و منبع انرژی می‌باشد. در هر ۱۰۰ گرم خرمالو، ۷۰ کالری وجود دارد، و دلیل نرم بودن بافت آن به خاطر پکتین (نوعی فیبر) است که به کاهش چربی خون کمک می‌کند.  در این مقدار خرمالو تقریباً ۴ گرم فیبر وجود دارد. فلانوئید موجود در آن  ضد عفونت و التهاب است و بتولینیک موجود در آن  ضد تومور است.

پرتقال و نارنگی: غنی از ویتامین C، افزایش‌دهنده قدرت سیستم ایمنی بدن

خواص پرتقال و نارنگی

این دو میوه نیز سرشار از ویتامین C هستند و برای سرماخوردگی‌های پاییزی بسیار مفید می‌باشند، سیستم ایمنی بدنتان را قوی‌تر کرده و  از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند و دوران نقاهت را کاهش می‌دهد. شما با نوشیدن یک لیوان آب پرتقال به بیش از نیاز روزانه‌تان به ویتامین C دست پیدا می‌کنید. این میوه سرشار از پتاسیم است، که فشارخون را کنترل می‌کند. علاوه بر ویتامین سی، هر نارنگی مقادیر زیادی بتا کاروتن دارد. بتاکاروتن، پیش‌نیاز ساخت ویتامین آ است که علاوه بر ریکاوری بدن به‌سلامت چشم و بینایی نیز کمک می‌کند.

چغندر (لبو): افزایش جریان خون و سلامت قلب و آنتی‌اکسیدان

خواص چغندر قرمز (لبو)

چغندر در تمام فصل‌ها یافت می‌شود اما در فصل پاییز فراوان‌تر است، دو نوع چغندر داریم، یکی چغندر ساده که بنفش تیره و یا قرمز است که لبو نام دارد و یکی چغندرقند که رنگ زرد روشن دارد که این چغندر برای تهیه شکر استفاده می‌شود. بنابراین علاوه بر لبو با رنگ قرمز آشنای آن، شما می‌توانید چغندرهای سفید، و چندرنگ را نیز امتحان کنید. این ماده برای  بیماری‌های قلبی و کبدی بسیار مفید است و جریان خون به مغز را بیشتر می‌کند و احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد. درواقع نیترات معدنی غیرآلی در چغندر درنهایت باعث می‌شود عروق خونی گشادتر شوند و جریان خون در رگ‌ها بهتر صورت بگیرد. درصورتی‌که ورزشکار هستید می‌توانید از این ماده برای کاهش خستگی خود استفاده کنید. علاوه بر موارد ذکر شده این میوه حاوی بتاکاروتن، پیش‌نیاز ساخت ویتامین آ است که علاوه بر ریکاوری بدن به‌سلامت چشم و بینایی نیز کمک می‌کند.

ازگیل: سرشار از ویتامین C و یک آنتی‌اکسیدان قوی

خواص میوه ازگیل

ازگل یک میوه مفید شمالی است که در فرهنگ‌های مختلف با نام‌های متعددی از آن یاد می‌شود. این میوه سرشار از ویتامینC است و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این برای درمان یبوست نیز بسیار مفید است، فیبرهای گیاهی در آن به سیستم گوارشی بدن کمک کرده و آنتی‌اکسیدان های موجود در آن از سلول‌های بدن در مقابل تأثیرات منفی رادیکال‌های آزاد حمایت می‌کنند. البته در ذهن خود داشته باشید که هرگز هسته‌های آن را نخورید.

 

 

گلابی: منبع ویتامین و مس

خواص موجود در گلابی

گلابی یک میوه مفید و خوشمزه فصل پاییز است که به‌صورت خام و پخته مصرف می‌شود. عطروطعم آن بسیار دل‌نشین است و منبع خوبی برای ویتامین سی و مس می‌باشد. با یک گلابی شما می‌توانید ۴ گرم فیبر به دست بیاورید درنتیجه هیچ‌گاه به یبوست دچار نمی‌شوید.

 

 

کدوتنبل

کدو تنبل چه خواصی دارد؟

این میوه نیز در فصل پاییز بسیار فراوان است،  مزه‌ی آن شیرین است و شما می‌توانید آن را پخته و میل کنید و یا در انواع کیک‌ها و دسرها استفاده نمایید. در کدو اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین‌های A و B، پتاسیم و فیبر به مقدار زیاد یافت می‌شود.

 

 

کیوی: منبع پتاسیم، مس و ویتامین C

میوه پاییز

کیوی یک میوه مفید و سرشار از ویتامین C است، که میزان ویتامین C آن بیشتر از پرتقال است. در این میوه مقادیر زیادی پتاسیم و مس، فیبر، منیزیم، منگنز و آنتی‌اکسیدان نیز یافت می‌شود. این میوه فشارخون را تنظیم کرده و از قلب و روده حفاظت می‌کند و مانع از آسم خواهد شد.

 

 

گریپ‌فروت: سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان

این میوه دارای مزه خاصی است که با ذائقه همه افراد جور نیست. اما مواد مغذی زیادی دارد، شما با مصرف گریپ‌فروت بیش از ۷۵ درصد ویتامین C مورد نیاز بدن را دریافت می‌کنید، این میوه منبع لیکوپن است. پکتن موجود در  آن به کاهش کلسترول کمک می‌کند. گریپ‌فروت سرشار از آنتی‌اکسیدان است و درصورتی که به‌صورت ناشتا میل شود فشارخون را پایین می‌آورد.

بِه: میوه معطر پاییزی

میوه پاییزی

بِه یک میوه خوش طعم و عطر پاییزی است که به صورت خام و پخته مصرف می شود. این میوه سرشار از ویتامین c است و نوعی خاصیت ضد التهابی دارد. سدیم و کلسیم کمی دارد و برای کاهش وزن مناسب است. از آن می توانید برای امراض معده نیز استفاده کنید. پُلی فنولیک موجود در آن خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که برای بیماری های قلبی مفید است. شما با مصرف بِه می توانیداز قابلیت ضدویروسی، کاهش دهنده فشار خون و کلسترول، ضد سرطان و کاهش استرس این میوه استفاده نمایید.

گل‌کلم: کاهش فشارخون

میوه پاییزی

درصورتی‌که فشارخون بالا دارید می‌توانید از گل‌کلم استفاده کنید. این ماده با داشتن فیبر و پتاسیم به کاهش فشارخون بدنتان کمک می‌کند، و تا حدودی ویتامین C موردنیاز بدن را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

 

کلم بروکسل: غنی از پروتئین

در این کلم، نوعی ماده فتوشیمیایی به نام سولورافان قرار دارد که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند، علاوه بر این یک منبع غنی از پروتئین است بنابراین درصورتی‌که ورزش بدن‌سازی انجام می‌دهید می‌توانید از این ماده برای افزایش حجم عضلانی خود استفاده کنید.

بنابراین این میوه‌های پاییزی تا میزان بسیار زیادی می‌توانند مواد مغذی را در اختیار بدن قرار داده و فواید بسیار زیادی برای آن داشته باشند. در فصل پاییز احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی و یبوست زیاد می‌شود و شما می‌توانید با استفاده از میوه‌های پاییزی این بیماری‌ها را درمان کنید.

 

بیشتر بخوانید: 
با خواص شگفت انگیز بِه آشنا شوید
خرمالو چه خواصی دارد؟
با خواص انار پادشاه میوه‎‌ها آشنا شوید
پیشنهاداتی برای سفره و میوه‌آرایی شب یلدا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد