خواص شگفت انگیزی که انار دارد

0 1,344

انار یکی از سالم‌ترین و مفیدترین میوه روی کره زمین است، که برای بدن شما مزیت‌ها و فواید بسیار زیادی به ارمغان می‌آورد و احتمال ابتلا به بیماری مختلف را در بدن کاهش می‌دهد. این میوه پاییزی، با ظاهر زیبا و دلفریب و طعم شیرین و آبدار خود، مورد علاقه اکثر انسان‌ها است. قطر آن ۵ تا ۱۲ سانتی‌متر است و درون آن دانه‌های قرمز رنگ با نظم زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند. پوست انار ضخیم و ناپایدار است و به راحتی شکافته می‌شود.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد فواید این میوه خوش‌طعم، نکاتی را ارائه دهیم:

خواص انار

  1. انار، این میوه پاییزی سرشار از مواد مغذی است

یک فنجان انار معادل با ۱۷۴ گرم:

  • ۷ گرم فیبر
  • ۳ گرم پروتئین
  • ۳۰ درصد ویتامین c
  • ۳۶ درصد ویتامین k
  • ۱۶ درصد اسیدفولیک یا فولات یا ویتامین B 9
  • ۱۲ درصد پتاسیم
  • یک فنجان انار شیرین حاوی ۲۴ گرم قند و ۱۴۴ کالری است.

در واقع انار غنی از ویتامین‌ها و مواد مفید است، یک عدد انار، علاوه بر ویتامین C و ویتامین E، منبع فولات، پتاسیم ویتامین K می‌باشد. بنابراین برای دریافت این ویتامین‌ها به‌صورت طبیعی می‌توانید انار مصرف کنید. در صورت استفاده از آب انار، آن را به‌صورت طبیعی تهیه کرده و یا مطمئن شوید که آب انار خالص و بدون شکر است.

  1. انار دارای دو ترکیب گیاهی با خواص دارویی قوی است

انار دارای دو ماده منحصربه‌فرد است که بیشترین مزایا را برای سلامتی انسان دارد.

  • ماده Punicalagins پونیکالاجین: آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی‌ای در آب انار و پوست وجود دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در آب انار سه برابر چای سبز است. امروزه از عصاره انار و پودری که از پوست آن تهیه می‌شود، به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار بالا، استفاده‌های پزشکی می‌شود.
  • اسید پانیک: که در روغن دانه‌های انار موجود است، اثر بیولوژیکی بسیار قوی‌ای دارد و برای پوست و مو نیز مفید است.
  1. خواص ضد التهابی انار

التهاب مزمن یکی از علت‌های بروز انواع بیماری‌های خطرناک مانند بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، آلزایمر و حتی چاقی است. انار دارای خواص ضد التهابی است که عمدتاً به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی پانالالژین‌ها به وجود آمده است. این دانه‌های شگفت‌انگیز می‌توانند فعالیت‌های التهابی در دستگاه گوارش، سینه و سلول‌های سرطانی روده را کمتر کنند. یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای در افراد مبتلا به دیابت نشان داد که ۱.۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب انار در روز، شاخص‌های التهابی CRP و اینترلوکین ۶ را به ترتیب ۳۲ و ۳۰ درصد کاهش دادند.

  1. کنترل و جلوگیری از سرطان پروستات

سرطان پروستات نوعی سرطان رایج در مردان است. مطالعات نشان داده است که عصاره انار می‌تواند تولید سلول‌های سرطانی را کاهش داده و باعث مرگ سلول‌های سرطانی شود. آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) یک نشانگر خون برای سرطان پروستات است. سطح PSA در مردان مبتلا به سرطان پروستات، در یک دوره کوتاه مدت دو برابر می‌شوند، و در نهایت در معرض خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پروستات قرار می‌گیرند، جالب توجه است، که طی یک مطالعه انسانی نشان داده شد که نوشیدن ۸ اونس (۲۳۷ میلی لیتر) آب انار باعث می‌شود که PSA بجای اینکه در مدت ۱۵ روز، دو برابر شود، در مدت ۵۴ روز این اتفاق بیفتد و دوبرابر شود که این افزایش زمان بسیار چشمگیر و مفید است.

  1. دانه‌های انار برای مبارزه با سرطان سینه

سرطان پستان یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در زنان است. عصاره انار می‌تواند سلول‌های سرطانی را مهار کند، و در برخی موارد آن‌ها را از بین ببرد. بنابراین در بهبود سرطان سینه نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. البته در این باره هنوز تحقیق اثبات شده‌ای صورت نگرفته است.

  1. انار باعث کاهش فشارخون می‌شود

فشارخون بالا یکی از دلایل اصلی حملات قلبی و سکته مغزی است، در طی یک مطالعه افراد بعد از مصرف ۱۵۰ میلی لیتر آب انار، به‌صورت روزانه و در طی دو هفته فشارخون خود را کاهش دادند. بنابراین مصرف منظم آب انار به میزان کمتر از دو هفته باعث کاهش فشارخون می‌شود.

 

  1. انار می‌تواند به بهبود آرتروز و درد مفاصل کمک کندخواص انار

آرتریت یک مشکل رایج در افراد است این درد انواع مختلفی دارد اما مهم‌ترین آن‌ها التهاب در مفاصل می‌باشد. با توجه به ضد التهابی بودن انار، با مصرف آن می‌توانید به مرور آرتروز را درمان کنید. علاوه بر این، ترکیبات موجود در انار آنزیم‌هایی که باعث صدمه به مفاصل افراد را می‌شود را کاهش می‌دهد.

 

  1. آب انار خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ زودرس در جهان است. این بیماری پیچیده بوده و از طریق عوامل مختلفی تشدید می‌شود. اسید پونیک موجود در انار، در چندین مرحله روند رشد بیماری قلبی در بدن را کاهش داده و ریسک سکته‌های قلبی را کم می‌کند. در یک مطالعه در طی ۴ هفته در ۵۱ نفر که به تری گلیسیرید بالا مبتلا بودند، نشان داده شد که ۸۰۰ میلی گرم روغن دانه انار می‌تواند میزان تری گلیسیرید را کاهش داده و میزان تری گلیسیرید HDL را بهبود ببخشد.

مطالعه دیگری در مورد اثرات آب انار در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و کلسترول بالا انجام شده است، که نشان دهنده کاهش کلسترول بد (LDL) بعد از مصرف انار در بدن می‌شود. در نهایت، یک تحقیق تحلیلی نتیجه گرفت که آب انار، فشارخون بالا را کاهش می‌دهد که یکی از عوامل خطر مهم بیماری قلبی است.

  1. آب انار به درمان اختلال نعوظ کمک می‌کند

آب انار می‌تواند جریان خون در ناحیه تناسلی را بیشتر کرده و به مشکلات نعوظ کمک کند. در مطالعه‌ای که در ۵۳ مرد مبتلا به اختلالات نعوظ انجام شد آب انار توانست به آن‌ها کمک کند اما از نظر آماری به نتایج قابل استنادی نرسیدند.

  1. آب انار می‌تواند به بهبود عفونت‌های قارچی و باکتریایی کمک کند

ترکیبات گیاهی انار به مبارزه با میکروارگانیسم‌های بدن کمک می‌کند و در طی تحقیقاتی در مبارزه با انواع باکتری‌ها مفید بوده است. اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی ممکن است باعث عفونت و التهاب دردهان شما شود که انار می‌تواند به این مشکلات کمک کند.

  1. سلامت دهان و دندان

انار با خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی خود، پلاک دندان را کاهش داده و از آن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند.

  1. انار می‌تواند حافظه را بهبود ببخشد.

شواهد وجودی دارد که نشان می‌دهد آب انار حافظه را بهبود می‌بخشد. در طی مطالعه‌ای نشان داده شد که ۲ گرم عصاره انار می‌تواند به حافظه شما بهبود ببخشد. در مطالعاتی که بر روی موش‌ها انجام شده است، انار ممکن است به بیماری‌های آلزایمر کمک کند.

  1. انار می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود ببخشد

بهتر است قبل از رفتن به باشگاه از کربوهیدرات سالم استفاده کنید. انار دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات است که به حفظ انرژی شما در تمرینات ورزشی کمک می‌کند. انار دارای نیترات‌های رژیم غذایی است که عملکرد ورزشی شما را بهبود می‌بخشد. در طی مطالعه‌ای که بر روی ۱۹ ورزشکار شد، به این نتیجه رسیدند که مصرف انار نیم ساعت قبل از ورزش می‌تواند باعث افزایش جریان خون، عدم خستگی و افزایش کارایی ورزشی شود.

  1. انار، منبع انرژی

اغلب ما از نوشیدنی‌های انرژی‌زا و دارای مواد مصنوعی مضر استفاده می‌کنیم تا به اصطلاح سطح انرژی خود را بالا ببریم. آب انار حاوی قندها ویتامین‌هایی است که در طول روز سطح انرژی شما را حفظ می‌کند. کربوهیدرات‌های وجود در آن انرژی زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد، ۹۰ درصد کالری موجود در انار از کربوهیدرات آن است.

  1. هضم بهتر غذا

آب انار می‌تواند التهاب روده را کمتر کرده و فرایند هضم را بهبود ببخشد. بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌های روده می‌توانند از این میوه استفاده کنند، با توجه به اینکه در مورد مضر بودن انار برای اسهال، نظرات متناقض زیادی وجود دارد، اما اکثریت پزشکان بر این باورند که بهتر است در زمان ابتلا به اسهال، انار نخورید.

  1. افزایش سلامت جنسی

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که آب انار، تستوسترن بزاق را افزایش داده و باعث می‌شود خلق‌وخوی شما بهتر شود، و سلامت جنسی‌تان ارتقا پیدا کند. خواص انار به افزایش باروری کمک کرده و باعث بهبود اختلالات جنسی خواهد شد.

خواص انار

  1. فواید انار برای پوست

مفید برای پوست‌های خشک و چرب: آب انار مناسب پوست‌های خشک است و پوست‌های چرب نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. رطوبت سطح پوست شما را بیشتر کرده و آن را هیدراته می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین سی است، پوستتان را نرم و لطیف کرده و میزان خشکی آن را کاهش می‌دهد. استفاده از روغن دانه‌های انار به‌صورت موضعی باعث بازسازی اپیدرم (لایه بیرونی پوست) و مرمت پوست خواهد شد.

محافظت از نور خورشید: علاوه بر این انار می‌تواند پوست شما را در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت کند. قرار گرفتن در معرضِ اشعه‌های فرابنفش به پوست شما آسیب می زند، اما انار می‌تواند مانع از این کار شود، این میوه شامل آنتوسیانین‌ها، تانن‌ها، و آنتی اکسیدان‌هایی است که خواص ضد التهابی دارند، و آسیب اشعه‌های نور خورشید را کاهش می‌دهند.

خواص ضد چروک انار: این میوه خواص ضدپیری دارد، و با مصرف آن می‌توانید پوست درخشان و جوان‌تری داشته باشید. انار سلول‌های مسئول تولید کلاژن و الاستین را تحریک کرده و باعث می‌شود پوست سرزنده باشد و از ایجاد چین و چروک بر روی آن جلوگیری شود، پوست وقتی کلاژن و الاستین خود را از دست می‌دهد در نتیجه مستعد پیری و چروک می‌شود، انار می‌تواند این مشکل را حل کند. نوشیدن یک لیوان آب انار به‌صورت روزانه تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی پوست شما دارد.

انار حاوی آنتوسیانین‌ها و تانن‌های هیدرولیز شده است که دارای ویژگی‌های قوی ضد اکسیدکننده و ضد تومور هستند. هنگامی‌که به‌طور مستقیم بر روی پوست استفاده می‌شود، اسید ellagic، یک آنتی اکسیدان پلی فنول موجود در انار، رشد سرطان پوست را مهار می‌کند.

  1. فواید انار برای مو

آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در انار به فولیکول‌های مو کمک کرده و آن را تقویت می‌کنند، گردش خون بر روی پوست سر بیشتر شده و باعث سلامت موها خواهد شد. خوردن دانه‌های انار به همراه هسته آن، باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود این دانه‌ها حاوی پانیک اسید است که موهایتان را قوی‌تر می‌کند.

کلام آخر

اهمیت انار در رژیم غذایی غیرقابل انکار است، این میوه خوشمزه مزایای زیادی دارد، انار یکی از بهترین و سالم‌ترین و مفیدترین میوه‌های موجود در کره خاکی ما است که سرشار از مواد مغذی، و ترکیبات گیاهی می‌باشد. این میوه مزایای زیادی دارد و به بیماری‌های قلبی، سرطان، آرتریت و سایر بیماری‌های التهابی کمک می‌کند، چه بسا باعث بهبود عملکرد شما و افزایش حافظه‌تان شود. اگر می‌خواهید از مزایای این میوه بهره‌مند شوید از میوه انار استفاده کرده و یا آب انار طبیعی میل کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: خرمالو یک میوه پاییزی پرخاصیت

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد