خواص هویج برای کودکان

0 2,755

هویج یکی از محبوب‌ترین سبزیجات در جهان است که فواید بسیاری دارد. هویج رنگ را به مواد غذایی اضافه می‌کند و ما را سالم نگه می‌دارد. این گیاه پر از مواد مغذی ضروری و ویتامین‌ها می‌باشد که نه تنها ظاهر زیبایی دارد بلکه خوشمزه و سالم هم می‌باشد.

ارزش تغذیه‌ای هویج
هویج یکی از پرطرفدارترین سبزیجات است، زیرا هم رشد آن آسان است و هم سالم است. در اینجا چند دلیل بیان شده است که به شما ثابت می کند باید هویج را در رژیم غذایی روزانۀ کودک خود قرار دهید.

– هویج غنی از بتا کاروتن است و رنگ نارنجی آن هم به همین دلیل می باشد. بتاکارون یکی از مواد مغذی ضروری است که باعث رشد کودکان می شود. بتا کاروتن نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و دارای خواص ضد پیری هم می باشد.

– بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که برای فعال شدن دید در شب ضروری است.

– هویج غنی از تیامین، نیاسین و ویتامین B6 می باشد.

– هویج دارای فیبر رژیمی است که جذب قندهای داخل خون را تسریع می کند.

– هویج منبع منگنز، ویتامین C و K می باشد. ریشۀ هویجِ تازه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C می باشد که ۹٪ از نیاز روزانه را تامین می کند.

– هویج غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، مس و فسفر می باشد.

۱. بهبود بینایی:
یک گزارش علمی نشان می دهد که هر ساله حدود ۲۵۰،۰۰۰ تا ۵۰۰،۰۰۰ کودک به دلیل کمبود ویتامین A بینایی خود را از دست می دهند. واقعیت این است که ویتامین A برای بینایی ضروری است. خبر خوب این است که این ویتامین در هویج به مقدار زیاد وجود دارد. هویج حاوی بتا کاروتن است که در سلول های کبدی به ویتامین A تبدیل می شود. خوردن روزانۀ هویج می تواند بینایی را بهبود ببخشد و مانع از بروز اختلالات مربوط به چشم مانند شب کوری شود.

۲. جلوگیری از دژنراسیون ماکولا:
خوردن هویج از خطر دژنراسیون ماکولا در بچه ها جلوگیری می کند. دژنراسیون ماکولا شایع ترین علت کوری در جهان است، در این بیماری ماکولا یا لکه زرد در شبکیه چشم تخریب می شود. هویج مقدار خوبی از بتا کاروتن را تامین می کند، که خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را به میزان ۴۰٪ کاهش می دهد. همچنین، بتا کاروتن در بدن تقسیم می شود تا پرو ویتامین A را تولید کند. پرو ویتامین A آنتی اکسیدان های مورد نیاز برای چشم را تامین می کند تا فرد بینایی خوب و دید تیز داشته باشد.

۳. پوست سالم:
هویج حاوی بتا کاروتن است، بتا کاروتن رنگدانه ای است که سبب رنگ نارنجی آن می شود. بتا کاروتن باعث سلامت و شادابی پوست می شود، در حالی که ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات پوست را از آسیب های خورشید حفظ می کنند. کمبود ویتامین A همچنین باعث موهای شکننده، ناخن و پوست خشک می شود. اگر رژیم غذایی شما شامل هویج باشد، باعث کند شدن پیری پوست می شود، زیرا بتاکاروتن در تعمیر سلول های آسیب دیده پوست کمک می کند.

۴. جلوگیری از یبوست و بهبود گوارش:
هویج حاوی مقادیر زیادی از فیبر رژیمی می باشد که دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. همچنین فیبر موجود در هویج، ترشح آب معده را تحریک می کند و حرکات روده صاف را تضمین می کند. بنابراین، خوردن هویج مانع از یبوست و سایر اختلالات معده می شود.

خواص هویج برای کودکان

۵. درمان اسهال:
هویج به سرعت و به طور موثر اسهال کودکان را درمان می کند. نوشیدن سوپ هویج یا آب هویج کمبود آب بدن را از بین می برد.

۶. از بین بردن کرم روده:
هویج به حذف کرم روده کمک می کند، کرم روده در معده رشد می کند. مصرف سوپ هویج یا هویج خرد شده اختلالات معدۀ ناشی از کرم روده را درمان می کند.

۷. بهبود حافظه:
هویج همچنین نقش مهمی در بهبود حافظه ایفا می کند. آنها حاوی ترکیبات مهمی به نام لوتئولین هستند که می توانند از التهاب مغزی و از دست دادن حافظه تدریجی جلوگیری کنند.

۸. پاکسازی بدن:
یکی از بهترین چیزها در مورد هویج به عنوان یک میان وعده سالم این است که این سبزیجات کلسترول کمی دارند. این تمامِ فواید آن نیست بلکه هویج کمک می کند تا کلسترول بد از کبد حذف شود، در حالی که سطح صفرا را در بدن حفظ می کند. مصرف هویج در رژیم غذایی به شما کمک می کند تا بدن را از تمام سموم پاک کنید. فیبر رژیمی در سبزیجات به حفظ روده بزرگ کمک می کند و حذف زباله را سریع تر می کند.

۹. سلامت دندان‌ها:
آیا تا به حال فکر کرده اید چرا پس از خوردن غذا هویج خام می خوریم؟ هویج ساینده طبیعی می باشد که به تمیز کردن دندان ها کمک می کند. آنها پلاک را از لثه ها و دندان ها پاک می کنند و هر بوی بد تولید شده توسط غذاهای مصرف شده را از بین می برند. کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در هویج با میکروب ها مبارزه می کند و دندان ها را سالم و تمیز نگه می دارند.

مهمترین چیز این است که هویج نیروگاهی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که سلامت کودکان را تضمین می کند. بنابراین آن را بخشی از رژیم غذایی کودک قرار دهید و آن ها را تشویق به خوردن آن ها کنید.

خواص هویج برای کودکان

علاوه بر این، هویج دارای منافع بلندمدت گوناگونی نیز می باشد. آنها در موارد زیر کمک می کنند:

۱. پیش‌گیری از سرطان:
ترکیب فالاکارینول در ترکیب با بتا کاروتن می تواند به جلوگیری از انواع مختلف سرطان ها، از جمله پستان، گلو، دهان، پروستات، مثانه و روده کمک کند. مطالعات ثابت کرده است که افراد سیگاری یا افرادی که در معرض توتون قرار دارند، حداقل یکبار یا دو بار در هفته هویج بخورند، زیرا مصرف هویج احتمال ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد.

۲. کاهش بیماری قلبی:
بتا کاروتن و آلفا کاروتن به عنوان ضد اکسید کننده عمل می کنند و در کنترل فشار خون کمک می کنند. رژیم غذایی غنی از کاروتنوئید ها به مبارزه با بیماری های قلبی کمک می کند. همچنین، هویج به کاهش کلسترول LDL کمک می کند، همانطور که می دانید کلسترول LDL برای قلب مناسب نیست.

۳. پیشگیری از سکته مغزی:
هویج در کاهش سکته مغزی نقش مهمی دارد. بر اساس مطالعه ای در دانشگاه هاروارد، مصرف منظم سبزیجات، از جمله هویج، می تواند احتمال سکته را کاهش دهد. فردی که حداقل هشت بار از میوه ها و سبزیجات استفاده می کند، شانس ابتلا به سکته را ۳۰٪ کاهش می دهد.

انتخاب هویج برای کودکان و نوجوانان:
هنگامی که هویج را برای بچه ها انتخاب می کنید، مطمئن شوید که در آن هیچ لکه یا خرابی وجود ندارد. هویج را نصف کنید و به کودک خود بدهید. اگر آن را دوست نداشت می توانید آب هویج را بگیرید.

خواص هویج برای کودکان

بهترین راه برای خوشمزگی هویج برای کودکان:
اکثر بچه ها هویج را دوست دارند زیرا خوشمزه و کمی شیرین است. اما مانند سایر سبزیجات، خوردن هویج می تواند خسته کننده باشد، به ویژه اگر قرار باشد هر روز مصرف شود. در اینجا چند ایده در مورد چگونگی طبخ هویج بیان شده است که می تواند برای کودکان جذاب باشد. به کارگیری این روش ها در حالی است که خاصیت مواد مغذی هویج حفظ می شود.

– جوشیدن یکی از راه های تهیه هویج است. یک فنجان آب را داخل ۱۰۰ گرم هویج بریزید و بگذارید در شعله کم بجوشد. به این ترتیب آب آن تبخیر می شود و مواد مغذی دست نخورده باقی می مانند. در غیر این صورت، ممکن است بخش خوبی از مواد مغذی با آب تخلیه شود. اگر قصد استفاده از آب داخل ظرف را دارید می توانید هویج را بردارید.

– بخارپز کردن بهتر از جوشیدن است، زیرا برای پختن هویج به آب نیاز ندارید. هویج بخار شده را می توان با پنیر مخلوط کرد و به عنوان یک میان وعده به کودکان داد.

– اگر فرزندانتان هویج را سفت می دانند، می توانید هویج را در یک تابه سرخ کنید. شما می توانید از نصف قاشق چای خوری روغن پخت و پز برای تهیه هویج استفاده کنید. بعد از آنکه آنها را طبخ کردید، مقداری نمک اضافه کنید و آن را با یک جعفری کوچک تزئین کنید. هویج طعم دار یک گزینه عالی برای شام کودک است.

– هویج پخته شده مانند هویج بخارپز سالم است، جز اینکه آن ها نرم نیستند. پختن یک جایگزین سالم برای سرخ کردن هویج است، زیرا از روغن پخت و پز یا چربی کمتری استفاده می شود.

– راه دیگر برای تهیۀ هویج خوشمزه و جذاب این است که به آن ها طعم بدهید. ابتدا هویج ها را بجوشانید یا بخارپز کنید. سپس آنها را در کره سرخ کنید و کمی شکر یا آب پرتقال به آن اضافه کنید.

– آب هویج یک گزینه عالی برای کودکان نوپا و بچه های کوچک است که مایعات را به جامدات ترجیح می دهند. همچنین می توانید هویج را با شیر، سیب و عسل مخلوط کنید.

– هویج بو داده یک میان وعده سالم است و حتی می تواند در مهمانی نیز سرو شود. هویج را به صورت عمودی و نوارهای نازک برش دهید و آنها را در یک تابه با روغن زیتون سرخ کنید. همچنین می توانید هویج ها را در دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. به این ترتیب، هویج بو دادۀ تازه کمتر از نیم ساعت آماده می شود.

– راه سالم برای طبخ هویج جوشیدن یا بخار دادن آن می باشد. اگر رنگ آن ها عوض شود باعث از بین رفتن هر گونه مواد مغذی می شود.

واقعیت‌های جالب هویج:
آیا هویج جزء میوه ها می باشد یا سبزیجات؟ رنگ نارنجی هویج به چه دلیل است؟ در مطلب زیر برخی از واقعیت ها بیان شده است:

– آیا می دانید هویج ریشه گیاه است؟ بله درست حدس زدید. این گیاه در زیر زمین رشد می کند! چیزی که ما می خوریم در واقع ریشۀ گیاه هویج است.

– رنگ هویج می تواند به دلیل وجود بتا کاروتن باشد. اما آیا می دانید هویج در رنگ های بنفش، سفید، سیاه، قرمز و زرد هم وجود دارد؟

– ۸۸٪ هویج از آب تشکیل شده است! آن ها ۷٪ قند طبیعی دارند و بقیه پروتئین، فیبر، خاکستر و چربی می باشد.

– هویج غنی از مواد مغذی می باشد، یک هویج متوسط می تواند نیاز روزانۀ کودک به چند سبزی را تامین کند.

– به طور متوسط، آمریکایی ها هر ساله ۱۰.۶ پوند هویج تازه مصرف می کنند.

– آیا می دانید، مردم برای اهداف دارویی هویج پرورش می دهند؟ در واقع، کلمه “هویج” ابتدا در کتاب گیاهان، در سال ۱۵۳۸ ظاهر شد.

– اسناد و نقاشی های تاریخی نشان می دهد که هویج ۵۰۰۰ سال قبل برداشت شده است.

– شعار جهانی جنگ جهانی دوم این بود: “هویج شما را سالم نگه می دارد و به شما کمک می کند تا در حالت خاموشی ببینید”.

– بزرگترین هویجی که تا کنون رشد کرده است ۱۹ فوت طول و ۱۹ پوند وزن داشت.

– پرتقالی ها از هویج مربا درست می کنند. به همین دلیل، برخی معتقدند که هویج میوه است نه سبزی.

– پس از سیب زمینی، هویج محبوب ترین سبزیجات در جهان است.

– سبزی های بالای هویج نیز خوراکی هستند، گرچه بسیاری از مردم در مورد آن نمی دانند.

– از هر گونه تغییر در رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: با خواص زنجبیل برای بدن بیشتر آشنا شوید

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد