درمان‌های خانگی برای ناراحتی معده

0 961

احتمالا همه ما بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی ناراحتی معده یا سوء‌هاضمه را تجربه کرده‌ایم. در صورت بروز این مشکل هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و اغلب میتوانید علائم آن را با استفاده از داروهای خانگی درمان کنید. در مطلب زیر درمان‌های خانگی برای ناراحتی معده بیان شده‌اند اما قبل از آن بهتر است با علائم شایع ناراحتی معده و سوء هاضمه آشنا شوید. این علائم عبارتند از:

– سوزش سر دل، یا ریفلاکس اسید
– حالت تهوع
– نفخ
– گاز
– احساس تلخی در دهان
– باد خالی کردن
– احساس بوی بد در دهان
– سکسکه یا سرفه

درمان‌های خانگی برای ناراحتی معده

برخی از محبوب‌ترین درمان های خانگی برای ناراحتی معده و سوء هاضمه عبارتند از:

۱. آب آشامیدنی

بدن برای هضم و جذب مواد مغذی از غذاها و نوشیدنی‌ها به آب نیاز دارد. از دست دادن آب بدن هضم را سخت‌تر می‌کند که این باعث افزایش ابتلا به ناراحتی معده می‌شود. به طور کلی بخش سلامت و پزشکی (HMD) توصیه می‌کند که:

زنان در روز حدود ۲.۷ لیتر یا ۹۱ اونس آب مصرف کنند و مردان در روز حدود ۳.۷ لیتر یا ۱۲۵ اونس آب مصرف کنند.

تقریبا ۲۰ درصد این میزان آب، از غذاها بدست می‌آید و بقیه آن از نوشیدنی‌ها بدست می‌آیند. اکثر مردم باید در روز تقریبا ۸ فنجان آب بنوشند. کودکان جوان نسبت به بزرگسالان به آب کمتری نیاز دارند. افرادی که مشکلات گوارشی دارند، باید بدن خود را هیدراته کنند. استفراغ و اسهال می‌تواند به سرعت به کمبود آب منجر شود، به طوری که افراد مبتلا به این علائم باید آب بدن خود را حفظ کنند.

نوشیدن آب و درمان ناراحتی معده

۲. اجتناب از دراز کشیدن

هنگامی که بدن در حالت افقی قرار دارد اسید معده احتمالا به سمت عقب حرکت می‌کند و به سمت بالا می‌رود که این می‌تواند موجب سوزش معده شود. افراد مبتلا به ناراحتی معده باید از دراز کشیدن اجتناب کنند یا حداقل چند ساعت صبر کنند و بعد به خواب بروند. افرادی که به دراز کشیدن نیاز دارند باید سر، گردن و سینه خود را با بالش در زاویه ۳۰ درجه قرار دهند.

۳. زنجبیل

زنجبیل یکی از درمان‌های خانگی برای ناراحتی معده است. زنجبیل حاوی مواد شیمیایی به نام gingerols و shogaols است که می‌تواند سرعت انقباض معده را افزایش دهد. زنجبیل ممکن است باعث حرکت موادی شود که اسید معده را بوجود آورده‌اند. مواد مغذی موجود در زنجبیل همچنین ممکن است به کاهش تهوع، استفراغ و اسهال هم کمک کند. افراد مبتلا به ناراحتی معده می‌توانند زنجبیل را به مواد غذایی خود اضافه کنند یا آن را به عنوان چای بنوشند. چای زنجبیل به طور گسترده در سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین در دسترس است.

۴. نعناع

منتول موجود در نعناع علاوه بر شیرین کردن نفس، ممکن است در موارد زیر مفید باشد:
– جلوگیری از استفراغ و اسهال
– کاهش اسپاسم عضلانی در روده
– تسکین درد

محققان دریافتند که نعناع یک درمان سنتی برای سوء هاضمه، گاز و اسهال در ایران، پاکستان و هند است. شما میتوانید برگ‌های نعناع را به صورت خام و پخته مصرف کنید. به طور سنتی، مردم اغلب برگ‌های نعناع را با هل می‌جوشانند تا چای تهیه کنند. همچنین ممکن است برگ‌های نعناع را به صورت پودر یا آب با سایر چای‌ها، نوشیدنی‌ها یا غذاها مخلوط کنند. برگ نعناع به طور گسترده در فروشگاه‌های آنلاین و سوپر مارکت‌ها در دسترس است. مکیدن آب نبات نعناع ممکن است راه دیگری برای کاهش درد و ناراحتی سوزش سر دل باشد.

استفاده از کیسه گرم و درمان ناراحتی معده

۵. دوش آب گرم و استفاده از کیسه گرم

گرما ممکن است عضلات متشنج را آرام کند و باعث تسکین درد معده شود، بنابراین مصرف حمام آب گرم ممکن است باعث کاهش ناراحتی معده شود. بنابراین میتوانید یک کیسه یا پد گرم را به مدت ۲۰ دقیقه یا تا زمان سرد شدن روی معده خود قرار دهید.

۶. رژیم غذایی BRAT

پزشکان ممکن است رژیم BRAT را به افراد مبتلا به اسهال توصیه کنند. رژیم غذایی BRAT شامل موز، برنج، سیب زمینی و … است. این غذاها همگی حاوی نشاسته هستند، به طوری که آنها می‌توانند غذاهای خود را با هم ترکیب کنند و مدفوع را قوی‌تر کنند. این ممکن است تعداد دفعات دفع مدفوع و اسهال را کاهش دهد. همان طور که این غذاها بی‌نظیر هستند، حاوی موادی نیستند که باعث تحریک معده، گلو و روده شوند. بنابراین، این رژیم غذایی می‌تواند تحریک بافت ناشی از اسیدهای معده را تضعیف کند. بسیاری از غذاها در رژیم BRAT دارای مواد مغذی مانند پتاسیم و منیزیم هستند و می‌توانند اسهال و استفراغ را درمان کنند.

۷. اجتناب از مصرف سیگار و نوشیدن الکل

سیگار کشیدن می‌تواند گلو را تحریک کند و موجب ناراحتی معده شود. اگر فرد دچار استفراغ شود، سیگار کشیدن می‌تواند بافت‌های مناقصه‌ای را تحریک کند که در حال حاضر از اسید معده بوجود می‌آید. از طرفی هضم الکل بسیار دشوار است و می‌تواند باعث آسیب به کبد و معده شود. افراد مبتلا به ناراحتی معده باید از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنند تا احساس خوبی داشته باشند.

۸. اجتناب از مواد غذایی دشوار

هضم برخی از غذاها نسبت به هضم غذاهای دیگر سخت‌تر است، که این باعث افزایش خطر ریفلاکس معده می‌شود. افراد مبتلا به ناراحتی معده باید از غذاهای زیر اجتناب کنند:
– غذاهای سرخ شده یا چرب
– غذاهای غنی یا خامه‌ای
– غذاهای شور و یا به شدت حفظ شده

۹. لیموترش یا آب لیمو، جوش شیرین و آب

برخی مطالعات نشان می‌دهند که مخلوط کردن لیموترش با آب و جوش شیرین می‌تواند به کاهش انواع مشکلات گوارشی کمک کند. این ترکیب باعث تولید اسید کربنیک می‌شود که میتواند به کاهش گاز و سوء هاضمه کمک کند. همچنین ممکن است ترشح کبد و تحرک روده را بهبود بخشد. اسیدیته و سایر مواد مغذی در آب لیمو می‌توانند به جذب و هضم چربی و الکل کمک کنند، در حالی که اسیدهای صفراوی را خنثی می‌کنند و اسید معده را کاهش می‌دهند. اکثر دستورالعمل‌های سنتی توصیه می‌کنند مقادیر زیر را مخلوط کنید:
۱ قاشق غذاخوری (قاشق غذاخوری) لیمو یا آب لیمو تازه
۱ قاشق چایخوری جوش شیرین
۸ اونس آب تمیز

دارچین و درمان ناراحتی معده

۱۰. دارچین

دارچین یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای ناراحتی معده می‌باشد. دارچین حاوی آنتی اکسیدان‌های متعددی است که ممکن است باعث تسکین هضم و کاهش تحریک و آسیب در دستگاه گوارش شود. برخی از آنتی اکسیدان‌های موجود در دارچین عبارتند از:
– eugenol
– سینامالدئید
– لینالول
– کافور

مواد دیگر دارچین ممکن است به کاهش گاز، التهاب، گرفتگی و کشیدگی کمک کند. آنها همچنین ممکن است برای خنثی کردن اسیدیته معده، کاهش سوزش سر دل و سوء هاضمه هم مفید باشند. افراد مبتلا به ناراحتی معده می‌توانند یک قاشق چایخوری پودر دارچین یا یک اونس چوب دارچین را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنند. همچنین می‌توانند دارچین را با آب جوش مخلوط کنند و چای درست کنند. نوشیدن دو یا سه فنجان در روز ممکن است برای از بین بردن ناراحتی معده مفید باشد.

۱۱. میخک

گل میخک حاوی موادی است که باعث کاهش اسید معده می‌شود و ترشحات معده را افزایش می‌دهد. این گیاه می‌تواند هضم آرام را تسریع کند و فشار و گرفتگی را کاهش دهد. میخک‌ها همچنین ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ هم کمک کنند. فرد مبتلا به ناراحتی معده می‌تواند یک یا دو قاشق چایخوری از پودر میخک را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کند و یکبار در روز قبل از خواب مصرف کند. برای رفع حالت تهوع و سوزش سر دل، بهتر است آن را با ۸ اونس آب جوش مخلوط کنید و یک بار یا دو بار در روز آن را بنوشید.

۱۲. زیره

دانه‌های زیره سبز حاوی مواد فعالی هستند که می‌توانند برای موارد زیر مفید باشند:
– کاهش سوء هاضمه و اسید معده بیش از حد
– کاهش گاز
– کاهش التهاب روده
– اقدام به عنوان یک ضد میکروب

فرد مبتلا به ناراحتی معده می‌تواند یک یا دو قاشق سوپخوری زیره سبز را به وعده‌های غذایی خود اضافه کند. همچنین می‌توانند چند قاشق چایخوری دانه زیره یا پودر زیره را به آب جوش اضافه کند و به عنوان چای مصرف کند.

دانه‌های زیره و درمان ناراحتی معده

۱۳. انجیر

انجیرها حاوی مواد هستند که می‌توانند به عنوان ملین‌ها در کاهش یبوست موثر عمل کنند و حرکات روده سالم را تشویق کنند. انجیرها همچنین حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است باعث کاهش ناراحتی معده شوند. فرد مبتلا به ناراحتی معده می‌تواند چند بار در روز انجیر مصرف کند تا علائم بیماری بهبود یابد. همچنین آنها می‌توانند ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری برگ انجیر را بجوشانند و چای درست کنند. با این حال، اگر این افراد مبتلا به اسهال باشند، باید از مصرف انجیر خودداری کنند.

۱۴. آب آلوئه‌ورا

مواد موجود در آب آلوئه‌ورا ممکن است برای مشکلات زیر مفید باشد:
– کاهش اسید معده اضافی
– تشویق حرکات روده سالم و حذف سموم
– بهبود هضم پروتئین
– ترویج تعادل باکتری‌های گوارشی
– کاهش التهاب

در یک مطالعه، محققان دریافتند افرادی که در روز ۱۰ میلی‌لیتر آب آلوئه ورا را به مدت ۴ هفته مصرف کردند، از علائم بیماری ریفلاکس گوارشی (GERD) رهایی یافتند:
– سوزش سر دل
– نفخ شکم
– تهوع و استفراغ
– اسید و رژیم غذایی

۱۵. بومادران

گل‌های بومادران حاوی فلاونوئیدها، پلی فنول‌ها، لاکتون‌ها، تانن‌ها و صمغ‌ها هستند که می‌توانند اسید تولید شده در معده را کاهش دهند. آنها بر روی عصب اصلی گوارش تاثیر می‌گذارند که عصب مغزی نامیده می‌شود. کاهش سطح اسید معده می‌تواند احتمال سوزش سردل و سوء هاضمه را کاهش دهد. فرد مبتلا به ناراحتی معده می‌تواند جوانه‌های گیاه بومادران را در یک سالاد خام یا غذا بخورد. همچنین ممکن است با اضافه کردن ۱ یا ۲ قاشق سوپ خوری بومادران خشک شده یا گل بومادران به آب جوش چای تهیه کنند.

نعناع و درمان ناراحتی معده

۱۶. ریحان

ریحان حاوی موادی است که ممکن است گاز را کاهش دهد، همچنین اشتها را افزایش دهد، کمخونی را کاهش دهد و هضم کلی را بهبود بخشد. ریحان همچنین حاوی اوژنول است که ممکن است به کاهش اسید معده کمک کند. ریحان حاوی مقادیر زیادی اسید لینولئیک است که دارای خواص ضد التهابی است. فرد مبتلا به ناراحتی معده میتواند ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری برگ‌های خشک شده نعناع یا برگ‌های تازه را به غذا اضافه کند. برای دریافت نتایج سریع‌تر، آنها می‌توانند نصف قاشق چایخوری ریحان خشک یا چند برگ تازه را به آب جوش اضافه کنند و چای درست کنند.

۱۷. شیرین بیان

ریشه شیرین بیان حاوی مواد معدنی است که ممکن است به کاهش التهاب معده و همچنین التهاب مربوط به زخم معده کمک کند. فرد مبتلا به ناراحتی معده می تواند چندین بار در روز نوشیدنی ریشه شیرین بیان مصرف کند تا علائم آنها بهبود یابد. چای ریشه شیرین بیان به طور گسترده در دسترس است، اما شما میتوانید آن را در خانه با مخلوط کردن ۱ یا ۲ قاشق سوپ خوری پودر ریشه شیرین بیان با آب جوش تهیه کنید.

۱۸. موز

موز حاوی ویتامین B6، پتاسیم و فولات است. این مواد مغذی می تواند به کاهش گرفتگی، درد و اسپاسم عضلانی کمک کند. موز همچنین می‌تواند با اضافه کردن حجم به دفع مدفوع کمک کند و اسهال را کاهش دهد.

۱۹. آب نارگیل

آب نارگیل حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم و منیزیم است. این مواد مغذی باعث کاهش درد، اسپاسم عضلات و گرفتگی عضلات می‌شود. آب نارگیل برای آبرسانی نیز مفید است و گزینه مناسب‌تری نسبت به اکثر نوشیدنی‌های ورزشی است، زیرا کالری، قند و اسیدیته کمی دارد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد