درمان آب‌ریزش بینی در فصل بهار

0 2,064

بهار فصل زیبایی است؛ اما با آغاز این فصل آلرژی‌های مخصوص آن نیز شروع می‌شود. آلرژی، به واکنش‌های شدید و غیرعادی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل خارجی گفته می‌شود که عوارض گوناگون دارد. برخی افراد دچار آب‌ریزش و برخی دچار قرمزی چشم می‌شوند. خشک شدن پوست و عطسه نیز یکی دیگر از آلرژی‌های فصل بهار است. ازآنجایی‌که آب‌ریزش بینی در فصل بهار بسیار شایع است؛ تصمیم گرفتیم با شروع این فصل زیبا، راهکارهای خانگی درمان آب‌ریزش بینی را به شما آموزش دهیم تا از شر این آلرژی بهاری خلاص شوید و از این فصل زیبا لذت ببرید.

در ابتدا با مشکلات و آلرژی‌هایی آشنا شوید که باعث آب‌ریزش بینی در فصل بهار می‌شود. یکی از شایع‌ترین دلایل آب‌ریزش بینی در فصل بهار، تب یونجه است. تب یونجه از جمله واکنش‌های آلرژیکاست که در فصل بهار و با گرده افشانی، زیاد می‌شود. این واکنش آلرژیک به یونجه یا تب هیچ ربطی ندارد و تنها یک واکنش آلرژیک به مواد حساسی زا است که بینی، سینوس‌ها، گلو لوله‌های برونشیتی را درگیر می‌کند. نشانه‌های تب یونجه عطسه، احتقان و آبریزش بینی، خارش در بینی، چشم یا سقف دهان رخ می‌دهد.

آب‌ریزش بینی در فصل بهار

درمان شیمیایی قطع آبریزش بینی استفاده از آنتی هیستامین‌ها است. این داروها شیمیایی هستند و ممکن است به مرور به بدن آسیب وارد کرده و همچنین فرد مصرف کننده را دچار خواب آلودگی کنند. بنابراین اگر در فصل بهار دچار آبریزش بینی می‌شوید؛ بهتر است سبک زندگی خود را تغییر داده و از مایعات و مواد و گیاهان دارویی بیشتری استفاده کنید تا این آلرژی بهاری کنترل شده و شما را آزار ندهد. در این مطلب قصد داریم راهکارهایی برای درمان آبریزش بینی در فصل بهار را به شما پیشنهاد دهیم. همه این راهکارها به تنهایی جوابگو نیستند و بهتر است چند روش را هم‌زمان در نظر گرفته و انجام دهید تا آبریزش بینی شما قطع شود.

ترکیبات طبیعی و مهمی در برخی گیاهان و میوه‌های خاص وجود دارد که به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باعث کاهش آلرژی فصلی مانند آب‌ریزش بینی می‌شود.

  • بروملین: این آنزیم در میوه‌هایی مانند آناناس وجود دارد و باعث می‌شود ترشحات بینی از بین رفته و تنفس فرد آسان‌تر شود.
  • کورستین: یک ترکیب آنتی اکسیدانی رایج در پیاز، سیب، کلم بروکلی، زغال اخته و .. است که می‌تواند آلرژی‌های فصلی را کاهش دهد.
  • اسیدهای چرب امگا۳: اسیدهای چرب امگا ۳ که در گوشت سالم، ماهی‌های دریایی و تخم‌مرغ وجود دارند؛ می‌تواند از بدن شما در برابر آلرژی‌های فصل بهار محافظت کرده و آبریزش شما را بهبود ببخشند.

درمان آبریزش بینی در فصل بهار

  • مصرف مایعات

کمبود آب بدن می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد. ممکن است احساس خستگی، سردرد و یا نفخ کنید. به‌طور خلاصه آب برای سلامتی بسیار مفید است و هر چه بیشتر آب بخورید احساس مطلوب‌تری خواهید داشت. در صورت کمبود آب بدن علائم آلرژیک مانند آب‌ریزش بینی در فصل بهار شدت می‌گیرد. بهتر است نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و یا نوشیدنی‌های الکلی و گازدار ننوشید.

  • نوشیدنی‌های داغ

نوشیدنی‌های گرم مانند چای می‌توانند ضدالتهاب و آنتی هیستامین باشند و شما با نوشیدن آن می‌توانید آب‌ریزش بینی خود را به‌صورت طبیعی درمان کرده و از خواص دیگر آن نیز استفاده کنید. در این میان چای‌های گیاهی مانند چای بابونه، چای زنجبیل، چای نعنا و چای گزنه برای درمان آب‌ریزش بینی بسیار مفید و کاربردی هستند.

  • بخور

استنشاق بخار تا حدودی می‌تواند مشکل آبریزش بینی شما را حل کند. با این حال این درمان بیشتر برای آبریزش‌های ناشی از سرماخوردگی مناسب است و می‌تواند روند بیماری را نیز آهسته ترکند. برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های بخور و یا یک قابلمه آب جوش استفاده کنید و درون آن اسانسی طبیعی مانند روغن اوکالیپتوس، رزماری، مریم گلی، نعناع، درخت چای یا گیاهان دیگر بریزید. اگر روغن موجود نباشد می‌توانید از برگ‌های خشک شده آن استفاده کنید.

  • شست‌وشو بینی با آب نمک یا استریل‌های دیگر

شست‌وشو بینی برای از بین بردن مخاط بینی صورت می‌گیرد که به وسیله محلول‌ها موجود در داروخانه‌ها با ظرف‌های مخصوص به راحتی انجام می‌شود. در صورتی که به تب یونجه مبتلا شده‌اید از این محلول برای شست‌وشو بینی خود استفاده کنید. شما می‌توانید از ترکیب نمک و جوش‌شیرین نیز استفاده کنید به این صورت که یک چهارم قاشق چای خوری نمک را به همراه یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط کرده و به آن آب ولرم اضافه کنید. بهتر است از آب مقطر، استریل یا جوشانده استفاده شود.

  • پروبیوتیک‌ها

در برخی موارد علائم آلرژی به علت عدم تعادل سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهند. این شرایط باعث می‌شود که واکنش شدیدی به محرک‌های خارجی مانند گرده، گردوغبار و چمن داشته باشید و دچار آبریزش بینی شوید. پروبیوتیکها، با وارد کردن باکتریهای مفید به دستگاه گوارش، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کنند.

  • گیاه پتازیت دورگ

دم کرده این گیاه برای سردرد، تب و آبریزش بینی بسیار مناسب است و باعث می‌شود تورم بینی کمتر شود. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۲ بر روی ۱۲۵ بیمار صورت گرفت نشان داد که گیاه پتازیت دورگ دارای تأثیری مشابه آنتی هیستامین بوده؛ اما هیچ گونه خواب آلودگی ایجاد نمی‌کند. امروزه قرص‌های این دارو گیاهی در داروخانه‌ها نیز موجود است.

  • اسطوخدوس

این گیاه در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای خواص ضدالتهابی و آنتی هیستامین است. بنابراین می‌توانید از آن در فصل بهار و برای درمان آلرژی‌هایی مانند آبریزش بینی استفاده کنید. در صورتی که روغن اسطوخدوس موجود باشد؛ چند قطره را در دستتان ریخته و به بینی‌تان نزدیک کنید.

بابونه

  • بابونه

بابونه علاوه بر خاصیت آنتی هیستامینی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. شما می‌توانید از دم‌نوش بابونه استفاده کرده و آن را چند بار در روز مصرف کنید.

زنجیل

  • زنجبیل

زنجبیل یک آنتی هیستامین طبیعی است که شما می‌توانید در مواقعی از آن بهره ببرید که دچار آب‌ریزش بینی در فصل بهار شده اید. این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ ضدالتهاب است. برای استفاده از زنجبیل می‌توانید آن را به‌صورت خام مصرف کنید و یا به‌صورت دم‌نوش استفاده نمایید.

  • زردچوبه

زردچوبه با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود باعث درمان آب‌ریزش بینی می‌شود. علاوه بر این برای درمان سایر حساسیت‌های بهاره نیز از آن می‌توان استفاده کرد. برای مصرف زردچوبه می‌توانید یک قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان شیر مخلوط کنید و بنوشید.

  • گزنه

گزنه التهاب مجاری تنفسی شما را آرام می‌کند و به‌عنوان یک آنتی هیستامین است. در صورتی که در فصل بهار دچار عطسه، خارش و آب‌ریزش بینی شده‌اید؛ مقداری از گیاه گزنه را دم کرده و مصرف کنید.

  • پیاز

پیاز یک آنتی هیستامین و ضدالتهاب رایج است که برای درمان آلرژی‌های بهاری استفاده می‌شود. در صورتی که می‌توانید مقداری از پیاز را به‌صورت خام بجویید و یا آب پیاز را با آب ولرم مخلوط کرده و قرقره کنید.

  • عسل

عسل به‌عنوان یک ماده طبیعی که از گل‌های طبیعی ایجاد می‌شود و می‌تواند بدن شما را در برابر آلرژی‌ها محافظت کند. خوردن عسل بلافاصله علائم آلرژی مانند آبریزش بینی و آبریزش چشم را درمان می‌کند. بنابراین بهتر است از این ماده طبیعی غافل نشوید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب یک شربت طبیعی ضد آلرژی است، زیرا به راحتی سیستم لنفاوی شما را پاک سازی می‌کند. سرکه سیب می‌تواند با خواص خود آب‌ریزش بینی را قطع کند. این ماده باعث می‌شود مجرای بینی شما آزاد شده و تنفس بهتر صورت بگیرد. اما بهتر است آن را به‌صورت خالص و مستقیم ننوشید و با مقداری آب رقیق کنید و در نهایت یک قاشق عسل به آن اضافه کنید تا خوردن آن آسان‌تر شود.

  • طب سوزنی

طب سوزنی برای درمان مشکلات زیادی استفاده می‌شود؛ از افسردگی گرفته تا مسائل گوارشی، ضعف عضلانی و بهبود سیستم ایمنی بدن از طریق طب سوزنی قابل درمان است. طبق مطالعات جدید شما می‌توانید از طب سنتی برای درمان آلرژی‌های فصلی خود استفاده کنید؛ در این صورت علائمی مانند آبریزش بینی، آب چشم، قرمزی چشم و خارش که در فصل بهار به سراغ شما می‌آیند؛ به کلی درمان می‌شوند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد