درمان خانگی موهای چرب

0 1,142

جنس موهای انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است و تا حدودی به ژنتیک آن‌ها مربوط می‌شود. برخی از موهای خشک خود ناراضی هستند و برخی از چربی بیش‌ازاندازه موهایشان تنفر دارند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد دسته دوم حرف بزنیم. افرادی که  از براق و کثیف به نظر رسیدن موهایشان، کلافه شده‌اند. درواقع شما با استفاده از راهکارهای خانگی زیر می‌توانید چربی‌های مضر مو را از آن جدا کنید. البته چربی‌های طبیعی مو، برای مو مفید هستند و برای محافظت مو به آن‌ها احتیاج دارید.

 

در بورسیکا بخوانید: ۱۲ نکته برای داشتن موهایی صاف و درخشان

 

در ابتدا بهتر است با دلیل چرب بودن موها آشنا شده و موهای خود را بهتر بشناسید تا با استفاده از راهکارهای مخصوص خودتان، بتوانید موهایتان را درمان کنید:

علت چرب شدن موها چیست؟

پوست تمام قسمت‌های بدن ازجمله پوست سر، دارای حفره‌هایی با غدد چربی است،  به‌طور معمول این غدد، چربی تولید می‌کنند تا از این طریق از پوست شما محفاظت کنند. مقدار معینی چربی بر روی سطح پوست طبیعی و مفید است، زیرا اگر این چربی نباشد پوست ما خشک و شکننده خواهد شد، اما تولید بیش‌ از اندازه این چربی‌ها باعث مشکلات زیادی می‌شود. مشکلاتی مانند جوش و آکنه بر روی صورت، موهای چرب و کثیف، شوره سر و …

تولید چربی بیش‌ از اندازه در پوست دلایل متعددی دارد که برخی از آن‌ها هنوز ناشناخته هستند. اما در بیشتر موارد این چربی بیش‌ از اندازه ناشی از عدم تعادل در هورمون‌ها، رژیم غذایی نامناسب، ژنتیک و یا برخی از بیماری‌های پوستی است.

البته نحوه رفتار شما با موهایتان نیز تأثیر بسیاری زیادی بر روی  فعالیت این غدد چربی دارد. شست‌وشوی دیربه‌دیر موها به‌اندازه شستن زودبه‌زود آن‌ها، مضر است. در دسته اول روغن و چربی مو بیش‌ از اندازه بر روی پوست سر می‌ماند و آن را چرب می‌کند و در مورد دوم چربی‌های مفید و لایه محافظ از روی پوست و مو جدا می‌شود و درنتیجه غدد چربی را برای تولید بیشتر روغن تحریک خواهد کرد.

بنابراین شما با تغییر روتین روزانه موهایتان، می‌توانید آن‌ها را درمان کنید.

شستن بیش‌ از اندازه موها، آن‌ها را چرب‌تر می‌کند.

وقتی موهایتان را هرروز می‌شویید، روغن طبیعی مو را از بین می‌برید، در این صورت مو و پوست شما در برابر آلودگی‌ها، مواد شیمیایی، اتو و سشوار و اشعه خورشید آسیب‌پذیر می‌شود، در این صورت بدن شما به‌صورت طبیعی به این غدد چربی فرمان می‌دهد تا روغن بیشتری تولید کنند و این چربی بیش‌ از اندازه از پوست سر به ساقه موها منتقل‌شده و آن را چرب و کثیف می‌کند. اکثر موهای چرب، چربی بیش‌ از اندازه ای در نزدیک ریشه و پوست سر دارند و هر چه به ساقه نزدیک‌تر می‌شوید؛ موها خشک‌تر می‌شوند، بنابراین اگر پوست سر و ریشه موهایتان بسیار چرب است اما ساقه‌ موی خشکی دارید، حتماً موهایتان را بیش‌ از اندازه می‌شویید.

در شرایط عادی باید هر دو تا ۴ روز یک‌بار موهایتان را بشویید. اگر موهایتان را روزانه می‌شویید بهتر است آن را به یک روز در میان تغییر دهید. ممکن است در تغییر روتین، در روزهای ابتدایی موهایتان تغییر حالت ندهند اما به‌مرور با این شرایط عادت کرده و غدد چربی فعالیتشان را متعادل‌تر می‌کنند.

شامپوی مناسب تهیه کنید.

روش های از بین بردن چربی مو

برای بهتر شدن حال موهایتان، بهتر است از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنید، هر محصولی که باعث درخشندگی و صافی موها می‌شود اندکی روغن دارد که ممکن است موهای چرب را چرب‌تر کند. از شامپوهای حاوی سولفات استفاده نکنید. این شامپوها ممکن است چربی موهایتان را از بین ببرند اما با از بین بردن چربی‌های مفید پوست، آن را خشک و شکننده خواهند کرد.

همیشه واکنش موهایتان به یک شامپو جدید را بررسی کنید. برای موهایتان دو شامپو تهیه کنید. زیرا استفاده زیاد از یک شامپو باعث می‌شود موهایتان به آن عادت کند و تأثیرگذاری آن کم شود. از یک شامپو برای سه تا ۴ هفته استفاده کرده و بعد به سراغ شامپو بعدی بروید.

استفاده از نرم‌کننده حتی برای موهای چرب نیز لازم است. اما باید نوع نرم‌کننده و روش مصرف آن را بدانید. نرم‌کننده فقط باید به ساقه مو در تماس باشد و به‌هیچ‌وجه به پوست سر و ریشه برخورد نکند. نرم‌کننده‌تان نیز نباید بر پایه روغن باشد.

بعد از حمام از ماسک‌های موی چرب استفاده نکنید و تنها از محصولات اسپری بر پایه آب بهره ببرید. بعد از استعمال این مواد بر روی سر آن را خوب شانه کنید تا باقی‌مانده مواد از آن خارج شود.

با موهایتان وَر نروید.

بازی روش های از بین بردن چربی موکردن با موها یکی از دلایل اصلی چربی مو است، اکثر ما این کار را انجام می‌دهیم اما افراد عصبی و استرسی بیشتر با موهایشان بازی می‌کنند و درنهایت موهایشان بیشتر چرب می‌شود.

لمس موها باعث می‌شود غدد چربی سرتان تحریک شود و چربی بیشتری تولید کند، اگر ترک عادت سخت است بهتر است مدل موهایتان را تغییر دهید تا در دسترس شما نباشند. اگر این کار شما را عصبی  می‌کند و استرس شما را بالاتر می‌برد ، وسیله‌های کاهش استرس مانند توپ‌های مچی را همیشه همراه خود داشته باشید. وقتی دست شما مشغول باشد دیگر سراغ موهایتان نمی‌رود. درنتیجه موهایتان چرب نخواهد شد و اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت.

بهتر است مدل موهایتان را تغییر دهید.روش های از بین بردن چربی مو

وقتی موهایتان به‌صورت باز بر روی صورتتان قرار می‌گیرد بیشتر آن‌ها را لمس می‌کنید، و در نهایت چربی موهایتان بیشتر می‌شود، به همین دلیل با تغییر مدل موی خود می‌توانید این مشکل را حل کنید. افراد دارای موهای چرب بهتر است از انواع تِل سر، سنجاق‌سر و … برای نگه‌داشتن موهایشان استفاده کنند. اگر این مدل‌ها باعث می‌شود موهایتان صاف و کم‌حجم به نظر برسد مدل‌ موی دم‌اسبی برای شما بسیار مناسب‌تر است.

 

سبک زندگی و رژیم غذایتان را تغییر دهید.

روش های از بین بردن چربی مو

اگر موهای چرب دارید و این آثار چربی بر روی صورتتان نیز نمایان می‌شود بهتر است مشکل را در رژیم غذایتان جست‌وجو کنید. برخی از مواد غذایی مانند گوشت، محصولات سرخ‌شده و شیرینی‌ها بر روی پوست و موی شما تأثیر منفی دارند و باعث چربی بیش‌ازاندازه آن‌ها می‌شوند. میوه و سبزیجات تازه و آب زیاد می‌توانند تمام این چربی‌های بدنی‌تان را متعادل کنند. با تغییر سبک زندگی خود، استرس را کاهش دهید. استرس طولانی مدت بر تمام قسمت‌های بدن تأثیر منفی می‌گذارد، گردش خون را ضعیف می‌کند که به همین دلیل مواد مغذی کافی به مو و پوستتان نمی‌رسد و درنتیجه آن‌ها را از بین می‌برد و دچار مشکل خواهد کرد.

 

درمان‌های خانگی برای موهای چرب

علاوه بر موارد بالا شما می‌توانید به استفاده از مواد طبیعی ، چربی مو  خود را کنترل کنید. بنابراین نیازی به خرید ماسک‌های گران‌قیمت نیست.

ماسک تخم‌مرغ برای موهای چرب

روش های از بین بردن چربی مو

این روش بارها توسط مادربزرگ‌های ما استفاده شده است، تخم‌مرغ یک روش عالی برای از بین بردن چربی‌های پوست و مو است. بسته به طول موهای خود دو تا ۴ عدد زده تخم‌مرغ را بردارید، مقداری آب لیموی تازه در آن بریزید و مواد را خوب هَم بزنید، بعد از شامپو کردن موهایتان، این ماسک را بر روی موهای مرطوب قرار دهید. یک کلاه رنگ بر روی سرتان قرار دهید و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید، در این فاصله می‌توانید قسمت‌های دیگر بدنتان را بشویید. درنهایت موهایتان را آب‌کشی کنید و در آخر موهایتان را با آب سرد بشویید تا کراتین مو بسته شود و موها صاف‌تر و شفاف‌تر شود و کمتر آسیب بیند.

عسل برای موهای چرب

روش های از بین بردن چربی مو

نصف مشکلات سلامتی بدن با عسل رفع می‌شود. این ماده یک محصول مراقبت از پوست و موی خشک و چرب است. عسل چربی مضر موها را جذب می‌کند و به تنظیم عملکرد غدد چربی کمک خواهد کرد و موهایتان را تقویت می‌کند. دو تا سه قاشق غذاخوری عسل را  با دو زده تخم‌مرغ مخلوط ‌کنید و آن را بر روی موهای شسته و مرطوب، قرار دهید و  تا نیم ساعت نگه‌دارید و درنهایت با آب ولرم بشویید. این درمان را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید مطمئناً از نتایج آن شگفت‌زده خواهید شد.

آب‌لیمو از بین برنده روغن‌های مضر

روش های از بین بردن چربی مو

آب‌لیمو علاوه بر از بین بردن چربی‌های مو، سلول‌های پوست را تحریک می‌کند و عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد. اما اگر موهایتان را به‌تازگی رنگ کرده‌اید آب لیمو رنگ آن را از بین می‌برد و کم‌رنگ می‌کند بخصوص اگر مرتب آن را تکرار کنید.

یک لیمو تازه را در یک لیوان آب فشار دهید و رقیق کنید. به‌منظور نتایج بهتر می‌توانید یک قاشق عسل نیز به آن اضافه کنید. محلول را روی موهایتان بریزید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و آن را با آب آشامیدنی بشویید. این کار را دو بار در هفته تکرار کنید. اما اگر خشکی موهایتان زیاد شد آن را به یک‌بار در هفته کاهش دهید.

سرکه سیب چربی مو را از بین می‌برد

روش های از بین بردن چربی مو

عملکرد سرکه سیب بر روی موها مانند آب لیمو است. برای استفاده از آن دو قاشق سرکه سیب را با نیم فنجان آب رقیق کرده و بر روی موهایتان قرار دهید و بعد از یک ربع بشویید. ممکن است بوی آن اندکی ماندگار باشد و شما را اذیت کند  بعد از چند ساعت می‌توانید موهایتان را با یک شامپو بشویید.

الکل

شستن موها با الکل رقیق‌شده یک روش دیگر برای کاهش چربی مو است. البته این روش ممکن است به‌شدت موهایتان را خشک کند و باید در شدیدترین حالت حداکثر دو بار در هفته انجام شود.

جوش شیرین برای از بین بردن چربی موها

روش های از بین بردن چربی مو

جوش شیرین یک روش ساده و مؤثر برای از بین بردن چربی‌های مو است، این ماده باعث می‌شود ذرات روی مو خنثی شود و چربی مو از بین خواهد رفت.  این درمان برای افرادی که از شوره سر رنج می‌برند بسیار مفید است شما می‌توانید دو تا سه بار در هفته بعد از شست‌وشو موها،  یک قاشق جوش شیرین را به  مقدار شامپویی که استفاده می‌کنید اضافه نمایید و موهایتان را بشویید. این مواد را دو دقیقه بر روی سرتان نگه دارید البته ماساژ این مخلوط بر روی سر می‌تواند نتایج بهتری به وجود آورد.

این درمان‌ها در طولانی مدت به شما جواب می‌دهد. بنابراین بهتر است صبور باشید. اما وقتی برای یک جلسه کاری مهم می‌خواهید به بیرون بروید، اما موهایتان چرب است و فرصت حمام رفتن را ندارید، چه باید بکنید. در اینجا چند راهکار فوری برای از بین بردن چربی مو و پرپشت نشان دان موها به شما آموزش می‌دهیم با ما همراه باشید.

 

در بورسیکا بخوانید: تقویت مو در خانه با روغن‌های طبیعی

 

راهکارهای موقت و فوری برای از بین بردن چربی مو

استفاده از شامپوی خشک

روش های از بین بردن چربی موشامپوی خشک در قالب اسپری‌هایی ارائه می‌شود که به‌سرعت چربی مو را جذب کرده و موها را حجیم‌تر نشان می‌دهد البته از این روش به‌صورت روزانه استفاده نکنید، زیرا این مواد شیمیایی هستند و ممکن است به موهایتان آسیب بزند؛، این روش فوری در موارد ضروری و کمبود وقت مناسب است. برای استفاده از شامپوهای خشک باید موهایتان را اندکی مرطوب کنید، سپس اسپری مو را از فاصله ۱۵ سانتی‌متری بر روی ریشه مو بزنید. و بعد از دو دقیقه سر را ماساژ دهید. البته ازآنجایی‌که این مواد به ریشه مو زده می‌شود، بهتر است زیاد استفاده نشود و بعد از برگشتن به خانه نیز سرتان را بشویید.

ضدعفونی‌کننده دست برای موهای چرب

روش های از بین بردن چربی مو

مایع ضدعفونی‌کننده دست یک‌ راه حل سریع برای موهای چرب است. البته درصورتی‌که حاوی الکل باشد.  این مایع چربی بیش‌ازاندازه پوست و مو را می‌گیرد. مقدار کمی از این محصول را بر روی دست خود بریزید و به‌آرامی به ریشه موهایتان بزنید قسمت‌هایی که چربی بیشتری دارند. بعد از استعمال لازم نیست  سرتان را بشویید زیرا بعد از چند ساعت تبخیر می‌شود.

 

عطر و اودکلن

روش های از بین بردن چربی مو

یک روش دیگر برای از بین بردن چربی مو به‌صورت فوری استفاده از عطر است. در این روش نیز از خواص الکل برای از بین بردن چربی استفاده می‌شود. این  ماده را به ریشه موهایتان اسپری کنید و به‌آرامی ماساژ دهید. البته عطر را بیش‌ازاندازه مصرف نکنید زیرا بوی آن بسیار قوی است و ممکن است ناخوشایند باشد.

 

استفاده از دستمال مرطوب

روش های از بین بردن چربی مو

یکی دیگر از وسایلی که  در هر خانه‌ای یافت می‌شود دستمال مرطوب است. این وسیله می‌تواند چربی موهایتان را به‌سرعت کم کند، البته تنها دستمال مرطوب حاوی الکل این کار را انجام می‌دهد. بعد از استفاده از دستمال مرطوب و کشیدن بر روی موها، ممکن است اندکی خیس به نظر برسد. بنابراین باید چند دقیقه منتظر باشید تا خشک شود.

 

این روش‌های فوری در بلندمدت به موهایتان آسیب جدی وارد می‌کنند بنابراین بهتر است از این روش‌ها تنها در مواقع ضروری استفاده کنید و با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی و استفاده از ماسک‌ها و مواد طبیعی‌ای که در ابتدا به آن‌ها اشاره کردیم طبیعت موهایتان را درمان کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

منبع:
www.mediafamily.org
بلاگ بورسیکا
بیشتر بخوانید: جوش‌های سرسیاه چرا می‌آیند، چگونه می‌روند؟
بیشتر بخوانید: روغن ‌آرگان چه خواصی برای پوست و مو دارد؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد