بررسی دلایل شارژ نشدن گوشی همراه و حل انواع مشکلات آن

0 4,051

وقتی باتری گوشی همراه شما تمام شده و خاموش می شود چه می کنید؟ مطمئنا” آن را به شارژر متصل کرده و باتری آن را شارژ می کنید. در بسیاری از موارد با اتصال گوشی به شارژ، فرایند شارژ انجام نمی شود. طبق آمار دستگاه های اندروید به میزان بیشتری مستعد این نوع مشکل هستند. از این رو کاربران اندروید همیشه شکایت دارند که با اینکه گوشی خود را از طریق شارژر خود دستگاه به جریان برق وصل می کنند، فرایند شارژ انجام نمی شود و یا گوشی شان به کندی شارژ شده و در مقابل، فرایند تخلیه شارژ آن به سرعت انجام می شود.

دلیل اینکه چرا گوشی، تبلت و یا لپ تاپ ما شارژ نمی شود، آنقدرهای پیچیده نیست. بنابراین شما می توانید از طریق چند راهکار این مشکل را برطرف کنید.

آیا به تازگی گوشی تان ضربه نخورده است؟ شاید به دلیل ضربه و فشاری که به گوشی وارد شده فرایند شارژ دچار اختلال شده است که در این صورت باید به تعمیرکار مراجعه کنید اما قبل از این عکس العمل بهتر است با روش های دیگر آشنا شده و راهکارهای زیر را به کار گیرید.

شاید باتری گوشی تان خراب شده و یا مشکل از شارژر یا آداپتور آن است

در ابتدا کابل شارژر را بررسی کنید و در صورت امکان با یک کابل دیگر فرایند شارژ را امتحان کنید.
کابل های شارژ بعد از مدتی ممکن است آسیب ببیند و جریان برق را به خوبی منتقل نکنند. سعی کنید همیشه از کابل اصلی شارژر خود استفاده کرده و یا سیم شارژر خوب و با کیفیت خریداری کنید تا در این پروسه به گوشی شما و یا آداپتور آسیب وارد نشود.
این کابل ها ممکن است پیچ خرده و تاب بردارند و اتصالات داخلی آنها قطع شود و یا در محل اتصال به پورت شارژر دچار مشکل شده و مانع از برقراری جریان به سمت گوشی همراه شما شوند. بنابراین در صورتی که یک کابل دیگر در خانه دارید به وسیله آن گوشی تان را شارژ کنید، اگر گوشی شارژ نشد به این معنی است که کابل شارژر شما سالم است و باید سراغ راه حل های دیگر بروید.

پورت شاررژ بر روی گوشی همراه را بررسی کرده و تمیز کنید

اگر گوشی تان را در جیب شلوارتان نگه می دارید ممکن است پرز های لباس درون پورت رفته و آن را مسدود کنند و یا در صورت قرار دادن گوشی در فضای باز و پر از گرد و غبار این ذرات به درون آن نفوذ می کنند و یا ممکن است گوشی خود را در کیف گذاشته و مقداری بیسکویت خرد شده به درون آن برود.
پورت شارژ گوشی همراه در واقع یک سوراخ کوچک است که کابل شارژر برای برقرای جریان برق در آن قرار می گیرد. مشکل این است که اغلب سطوح فلزی در داخل پورت USB و شارژر microUSB در تماس با گرد و غبار ها ممکن است اتصال را دچار مشکل کرده باشند. این محفظه باز است و پوششی برای محافظت آن وجود ندارد، بنابراین ممکن است ذرات گرد و غبار کوچک به درون آن رسوخ کرده و آن را مسدود کنند و مانع از دریافت سنسورها و ارسال جریان برق شود.
بهترین راهکار این است که این پورت را به وسیله یک پین مرطوب و یا مسواک نرم به آرامی تمیز کنید. اما این کار را به آهستگی انجام دهید تا به حسگرهای آن آسیب وارد نشود.

آداپتور را بررسی و تعویض کنید

برای این کار کابل شارژ خود را به یک آداپتور دیگر متصل کنید. اگر گوشی شما شارژ نشد به این معنا است که اداپتور شما سالم است و مشکل از جای دیگری است.

از یک منبع برق دیگر استفاده کنید

شاید مشکل از منبع برق و جریانی است که تولید می شود. بنابراین بهتر است شارژر خود را به یک منبع برق دیگر مثل یک پریز برق دیگر وصل کنید. در برخی موارد شما از سه راهی ها و محافظ های برق استفاده می کنید. برای پی بردن به مشکل تان بهتر است یک بار شارژر را به پریز برق اصلی روی دیوار وصل کنید تا از سالم بودن شارژر خود مطمئن شود.
شارژ از سوکت دیواری همیشه سریعتر از شارژ کردن از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ است، زیرا پورت های USB کامپیوترها قدرت بسیار زیادی را ارائه نمی دهند. یک سوکت دیواری می تواند دو برابر قدرت را به عنوان یک پورت USB تحویل دهد و شارژرهای سریع آن می توانند تا پنج برابر قدرت را تحویل دهند – یعنی شارژ بسیار سریع تر و سریع تر. بنابراین بهتر است از جریان مستقیم برق برای امتحان کردن شارژر خود استفاده کنید.

حافظه پنهان (Cache) را در گوشی پاک کنید

این روش یک روش خوب و کاربردی برای حل این مشکل است که باعث می شود حافظه غیر ضروری دستگاه شما خالی شود. پاک کردن حافظه پنهان، تمام داده های ناخواسته و فایل های ذخیره شده غیر ضرروی در دستگاه شما پاک می کند، داده هایی که ممکن است باید بروز مشکلات نرم افزاری در گوشی همراه شما شده باشد و از این طریق بر روی فرایند شارژ تاثیر بگذارد.
برای پاک کردن حافظه پنهان گوشی مراحل زیر را طی کنید:
• وارد تنظیمات (Settings) گوشی همراه خود شوید و گزینه Storage را انتخاب کنید.
• بر روی گزینه Cached Data کلیک کنید.
• سپس OK را بزنید.
به این ترتیب حافظه پنهان گوشی پاک شده و فایل ها و داده های اضافی و ناخواسته حذف می شوند. بعد از پاک کردن حافظه پنهان، تلفن خود را دوباره شارژ کنید، اگر تغییری در وضعیت گوشی به وجود نیامد و گوشی تان شارژ نشد نگران نباشید راه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید مشکل را برطرف کنید پس با ما همراه باشید.

دستگاه را ری استارت یا ریبوت کنید

راه اندازی مجدد دستگاه یا همان ری استارت (Re-start) یک راه حل موثر برای رفع مشکلات این چنینی است. این روش نه تنها مشکلات نرم افزاری دستگاه شما را رفع می کند بلکه سایر مشکلات و برنامه های پس زمینه را متوقف کرده و مشکلاتی مانند عدم شارژ دستگاه را برطرف می کند.
با استفاده از مراحل زیر می توانید دستگاه را راه اندازی مجدد کنید:
• دکمه پاور را به مدت چند ثانیه نگه دارید.
• از گزینه ظاهر شده گزینه ری استارت و یا ریبوت را انتخاب کنید.

برنامه Ampere را دانلود و نصب کنید

این برنامه یک برنامه مناسب برای مدیریت شارژ دستگاه است. به وسیله این برنامه می توانید از فرایند شارژ گوشی و ایرادات موجود در آن مطلع شوید. با استفاده از این برنامه می توانید وضعیت شارژ، میزان شارژ باقیمانده، سلامتی باتری، دمای باتری را اندازه گیری کنید.
در ابتدا این برنامه آن را اجرا کنید و به مدت ۱۰ ثانیه صبر کنید. در این مدت پیام measuring را مشاهده خواهید کرد. پس از این زمان، شارژ و یا تخلیه فعلی نشان داده خواهد شد. جریان بدست آمده به عامل های نوع شارژر (USB/AC/Wireless)، کابل یو اس بی، نوع تلفن، وظایف فعلی در حال اجرا، روشنایی صفحه نمایش، وضعیت WiFi و وضعیت GPS بستگی دارد. اگر برنامه در انتها فرایند خود؛ رنگ سبز را نشان داد به این معنی است که دستگاه شما مشکلی نداشته و مشکل شارژ به سیستم شما ربط ندارد. در صورت نشان دادن رنگ نارنجی ممکن است مشکل از سیستم شما باشد.
این برنامه برای سیستم عامل اندروید ارائه شده است اما بر روی همه گوشی های اندروید کار نمی کند و تنها مدل هایی که دارای رابط کاربری مناسب هستند می توانند از آن بهره ببریند.

نرم افزار را به روز رسانی کنید

به روز رسانی نسخه اندروید نیز یک ایده خوب برای رفع مشکل عدم شارژ دستگاه است. زیرا نرم افزار و رابط کاربری گوشی، سنسورهای شارژ را دریافت کرده و فرمان لازم برای شارژ را به دستگاه ارسال می کنند. پس اگر نسخه سیستم عامل شما قدیمی است با آپدیت و به روز رسانی آن می توانید مشکل عدم شارژ دستگاه را رفع کنید.
• برای بررسی و نصب بروزرسانی در دستگاه خود، باید به WiFi یا یک شبکه تلفن همراه متصل شوید.
• بعد، به «تنظیمات» بروید و «درباره دستگاه» About device را انتخاب کنید.
• حالا بر روی «بروزرسانی نرم افزار Software Update» کلیک کنید.
اگر دستگاه شما نیاز به بروز رسانی داشته باشد، گزینه مذکور در آنجا وجود دارد و از شما خواسته می شود تا آن را دانلود کنید. برای نصب بروز رسانی تمامی دستورالعمل ها را به ترتیب انجام دهید.

دستگاه خود را ریست فکتوری (برگشت به حالت کارخانه) کنید

این گزینه باید به عنوان راه حل های انتهایی شما باشد و قبل از انجام آن بررسی های دقیقی انجام شود. قبل از اینکه گوشی خود را ریست فکتوری کنید از تمام اطلاعات درون آن پشتیبان تهیه کنید و محتویات را بر روی فضای ذخیره سازی ابری و یا هارد یا هر نوع حافظه ای ذخیره کنید. زیرا در صورت ریست فکتوری تمام فایل ها، رسانه ها، محتویات، داده ها و حتی تنظیمات دستگاه شما از بین می رود.
برای انجام ریست فکتوری مراحل زیر را طی کنید:
• در ابتدا بر روی تنظیمات دستگاه کلیک کنید.
• سپس گزینه Backup and Reset را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.
• سپس به قسمت Factory data reset رفته و گزینه Reset Device را فشار دهید.
• در نهایت بر روی ERASE EVERYTHING کلیک کرده و دستگاه خود را ریست کنید.
هنگامی که این فرایند را انجام دادید دستگاه شما ری استارت شده و روشن می شود. در این حالت تمام تنظیمات را از نو ثبت کرده و عملیات شارژ را انجام دهید.
البته فرایند ریست فکتوری بدون روشن کردن دستگاه و از طریق دکمه های پاور، هوم و ولوم صدا نیز امکان پذیر است که با جست و جو مدل گوشی خود می توانید روش های مذکور را پیدا کنید.

باتری دیگری جایگزین کنید

در صورتی که هیچ یک از روش های بالا مناسب نبود و فرایند شارژ را بهبود نبخشید باید باتری گوشی خود را تعویض کنید. باتری ها بعد از مدتی ممکن است کارایی خود را از دست بدهند. هرچه قدر که فرایند شارژ و دشاژر در آنها بیشتر رخ دهد و فرایند شارژ کردن به صوت اصولی انجام نشود عمر باتری ها کمتر شده و به مرور از رده خارج می شوند و باید آنها را تعویض کنید.
قبل از خرید و تعویض باتری خود با یک تعمیرکار مشورت کنید. زیرا گوشی های مختلف به باتری های متفاوتی نیاز دارند و برخی از گوشی های جدید با باتری های ثابت ارائه شده اند که تنها توسط تعمیرکار تعویض می شوند.
شما به راحتی می توانید برخی از باتری های معیوب را تشخیص دهید، مثلا سطح آنها باد کرده و یا دچار نشتی می شوند.

راه رفع مشکل شارژ نشدن گوشی همراه

روش‌های کاربردی برای کاهش آسیب به باتری:
  • گوشی خود را در نزدیکی آب و یا شرایط گرم و مرطوب نگه ندارید. این شرایط می تواند به گوشی شما و سوکت شارژ آن آسیب وارد کند.
  • به شارژرهای ارزان قیمت که تبلیغات آن در همه جای اینترنت پخش شده است، اعتماد نکنید. هنگام خرید هر نوع تجهیزات و وسایل الکترونیکی، سعی کنید نوع استاندارد و ایمنی آن را تهیه کنید زیرا استفاده از این شارژرها ممکن است به مرور به فرایند شارژکردن گوشی تان آسیب وارد کند.
  • همچنین هر گوشی متناسب با قدرت باتری خود از شارژرهایی با یک جریان ورودی و خروجی استفاده می کند بنابراین بهتر است از شارژر های گوشی های دیگر استفاده نکنید زیرا ممکن است به باتری شما آسیب وارد کند.
  • سعی کنید زمانی که گوشی تان به شارژ صفر رسید و خاموش شد آن را به شارژر وصل کنید و تا زمان اتمام شارژ آن را از شارژر خارج نکرده و یا از آن استفاده نکنید. مثلا اگر در حال صحبت با اسکایپ و نور صد در صد روشن هستید و گوشی خود را به شارژ متصل کرده اید طبیعتا فرایند شارژ گوشی بسیار افت کرده و به باتری شما آسیب وارد می شود.
  • بهتر است در هنگام شارژ گوشی را خاموش کرده و یا آن را در حالت آفلاین قرار دهید تا سیگنال های دریافتی از طریق سیمکارت بر سرعت شارژ کردن گوشی تاثیر نداشته باشد و همچنین از اینترنت وایفای و یا سیمکارت استفاده نکنید.
  • بعد از اینکه گوشی به شارژ ۱۰۰ درصد رسید آن را از برق خارج کنید. البته گوشی های جدید با استفاده از قابلیت های کاربردی که در انها تعبیه شده است پس از اتمام شارژ، به صورت اتوماتیک جریان برق را قطع می کنند تا به گوشی آسیب وارد نشود. اما مدل های قدیمی این ویژگی را در خود ندارند و بر اثر شارژ بیش از اندازه، گوشی داغ شده و این عمل می تواند به باتری آن‌ها آسیب وارد کند.
  • سعی کنید تنها در مواقع لازم گوشی خود را به پاوربانک(شارژر همراه) متصل کنید و در مواقع عادی آن را با برق شهری شارژ کنید.
منبع: فروشگاه اینترنتی بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: راهکارهایی برای افزایش سرعت شارژ شدن باتری گوشی‌های همراه
در بورسیکا بخوانید: چگونه باید گوشیمان را فلش کنیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد