راهنمای استفاده بهتر از ماشین لباسشویی

0 915

بسیاری از تولیدکنندگانِ ماشین‌های لباسشویی از مدل‌های بسیار پیشرفته‌ی خود پرده‌برداری کرده‌اند. در حالیکه تحقیقات نشان می‌دهند اکثر استفاده‌کنندگان از این قابلیت‌ها بی‌اطلاع هستند و تنها از دو قابلیت برنامه روزانه شستشو و شستن با آب گرم استفاده می‌کنند. مدل‌های جدید ماشین لباسشویی از امکانات زیادی برای آسان شدن فرآیند شستشو برخوردار هستند.

انتخاب درستِ برنامه شستشو، می‌تواند به صرفه‌جویی در آب و انرژی بیانجامد و حتی در حفظ و نگهداریِ بهترِ لبا‌س‌ها نیز موثر باشد. مانند سایر لوازم خانه و آشپزخانه، برای استفاده از ماشین‌ لباسشویی نیز راه‌کارهایی وجود دارد که با عمل کردن به آن‌ها، نتیجه بهتری را از این دستگاه می‌توان گرفت.

قبل از استفاده از ماشین لباسشویی
  • نباید بیشتر از ظرفیتِ ماشین لباسشویی، آن را پُر کنید. این کار نه تنها کمکی به افزایش سرعت شست‌وشو نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود لباس‌ها خوب و تمیز شسته نشوند . چراکه برای شستشو، لباس‌ها باید در درون ماشین به راحتی جابه‌جا شوند و با زیاد پُر کردنِ دستگاه، این فرآیند به درستی انجام نمی‌گیرد.

 

washing-machine-1

  •  لباس‌ها را از هم جدا کنید. برای جلوگیری از رنگ‌دهی لباس‌ها، بهتر است قبل از روشن کردنِ لباسشویی، لباس‌های تیره را از روشن جدا کنید. با این کار احتمالِ رنگ گرفتگی لباس‌های خود را کم خواهید کرد.

 

  • به برچسب روی لباس‌ها توجه کنید. بیشتر لباس‌هایی که خریداری می‌کنید، برای شستن توسط ماشین لباسشویی تولید شده‌اند. برای اطمینان بیشتر از نحوه شستن لباس‌ها باید به برچسب روی آنها توجه کنید؛ چرا که این برچسب‌ها نکات زیادی را برای شست‌شوی لباس بیان می‌کنند. اما بعضی از لباس‌ها از پارچه‌هایی خاص تهیه شده‌اند که ساختار ظریفی دارند. این نوع لباس‌ها را نمی‌توان با ماشین لباسشویی شست. البته برخی مدل لباسشویی‌ها برنامه‌ی ویژه‌ای برای شستن این پارچه‌ها نیز دارند.

washing-machine-2

  • انتخاب درست ماده شوینده. ماده شوینده باید مخصوصِ استفاده در ماشین لباسشویی باشد. مواد شوینده‌ی مخصوص لباسشویی، در بازار در دو نوع پودری و مایع موجود هستند. پودرها از قیمت پایین‌تری برخوردارند اما دیرتر در آب حل می‌شوند و گاها این موضوع، باعث ایجاد نقطه‌هایی سفید بر روی پارچه هنگام شستشو با دمای پایین، می‌شود. در طرف مقابل مایع‌های لباسشویی ضمن داشتنِ قیمت بالاتر، توان بیشتری در پاک کردن چربی‌ها و لکه‌های لباس‌ها دارند. همچنین استفاده از مایع لباسشویی، نیازمند درجه‌ی حرارت خاصی نیست و در دماهای متفاوت می‌توان از آن بهره‌ برد، که این امر سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌شود. مقدار استفاده از پودر و مایع شوینده براساس میزانِ کثیف بودن لباس‌ها، بر روی جعبه‌ی آنها نوشته شده است. باید پیش از ریختن این مواد در محفظه‌ی مشخص آنها در لباسشویی، نحوه استفاده از آن‌ها را به خوبی مطالعه کنید. چراکه استفاده کمتر از نیازِ لباس‌ها موجب به خوبی تمیز نشدن، و استفاده بیش از اندازه‌، لکه‌های پودر و مایع را روی لباس‌ها باقی می‌گذارد.
  • سرعت شستشو و سرعت چرخش ماشین لباسشویی به‌ دو دسته‌ی کلی زیر تقسیم می‌شود:

1- سرعت بالا به معنای حرکت بیشتر لباس‌ها در ماشین لباسشویی است. با این کار قدرت ماشین برای از بین بردن لکه‌ها بیشتر می‌شود. اما در طرف مقابل فرسایش لباس در فرآیند شست‌وشو بالاتر می‌رود.

2- سرعت پایین‌تر دقیقا معنای مخالف سرعت بالا را دارد. در این سرعت قدرت پاک‌کنندگی کمتری دارد و به لباس‌ها آسیب کمتری وارد می‌کند. همچنین از این درجه سرعت برای لباس‌هایی با پارچه‌های ظریفتر استفاده می‌شود.

در مورد سرعت چرخش هم می‌توان همین توضیحات را داد. سرعت پایین برای حفظ اتوی لباس مهم است. اما رطوبت لباس را از آن نمی‌گیرد.

  • دمای آب

– شستشو با استفاده از آب گرم باعث می‌شود قدرت لکه‌بری و گندزدایی لباس‌ها افزایش یابد. در طرف مقابل استفاده از دمای بسیار بالا، باعث رنگ‌پریدگی لباس‌ها می‌شود. برای شستن لباس‌های بسیار کثیف و همچنین لباس‌های سفید بهتر است از این دما استفاده شود.

– برای شستشوی لباس‌های تیره، ظریف و لباس‌های ورزشی آب سرد مناسب است. استفاده از درجه حرارت پایینِ آب، موجب جلوگیری از آب‌رفتگی لباس‌ها می‌شود.

– بهترین دما برای شستشو، دمای آبِ متعادل یا ولرم است. استفاده از این آب برای شستشوی پارچه‌های جین، کتان و حوله‌ها مناسب است.

برنامه‌های شستشو

washing-machine-4

لباس‌های مختلف برنامه‌های مختلفی برای شستشو نیاز دارند تا به طور کامل تمیز شوند. با استفاده از این برنامه‌ها از آسیب رسیدن به لباس‌ها مثل رنگ دادن آن‌ها جلوگیری می‌شود. شرکت‌های مختلف برای لباسشویی‌های خود برنامه‌های متفاوتِ شستشو را طراحی می‌کنند. همیشه باید قبل از شروع به کار با ماشین لباسشویی، دفترچه راهنمای آن را بخوانید تا از ویژگی‌ها و برنامه‌های مختلف آن اطلاعات کسب کنید. اما اینکه این امکانات چه چیزهایی هستند و در هر برنامه چه اتفاقی می‌افتد را می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.

شستشوی عادی: این برنامه برای لباس‌های کتان، رنگی و الیاف مصنوعی کابرد دارد. برنامه عادی از آب گرم (۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد) برای شستشو و از آب سرد برای آب‌کشی با سرعت چرخش متوسط استفاده می‌کند.

شستشوی سفید: مختص شستشوی لباس‌های سفید است. این برنامه از آب داغ (۶۰ یا ۹۰ درجه سانتی‌گراد) و سرعت چرخش بالا برای پاک کردن انواع لکه‌ها از روی لباس استفاده می‌کند.

شستشوی ظریف: برای پارچه‌هایی که از جنس‌های ظریف‌تری برخوردار هستند، طراحی شده است. از آنجا که امکان آسیب دیدن این لباس‌ها با شستشوی عادی زیاد است، استفاده از برنامه شستشوی ظریف برای آنها توصیه می‌شود.  شستشوی ظریف، از آب سرد با سرعت چرخش پایین استفاده می‌کند. برای شستشوی این دست لباس‌ها بهتر است از مایع‌های مخصوصی که در بازار موجود هستند استفاده کرد.

پرس دائمی (Permanent Press): این برنامه برای لباس‌هایی که نیازی به اتوکشی ندارند استفاده می‌شود که ترکیبی از شستشوی سریع و چرخش آهسته، یعنی ترکیبی از برنامه‌های شستشوی ظریف و عادی است. شستشوی عادی، لباس‌ها را تمیز و شستشوی ظریف از چروکیدگی و آسیب دیدن بافتِ لباس‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین، بیشتر لباس‌ها را می‌توان با استفاده از این برنامه شست. همچنین این برنامه برای شستشوی لباس‌هایی با جنس پلی‌استر و بافتنی نیز مناسب است.

آب‌کشی سریع: این برنامه برای شستن لباس‌هایی با کثیفی و حجم کم مناسب است. در این برنامه مقدار کمی آب مصرف می‌شود که در نتیجه‌ی آن در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی خواهد شد .

پیش شستشو: این برنامه جهت شستشوی لباس‌هایی که به شدت کثیف هستند، مناسب است. برنامه پیش شستشو، یک مرحله آب‌کشی اضافی با آب سرد قبل از شروع به کارِ برنامه‌ی اصلیِ شستشو است. بنابراین در این برنامه نمی‌توان از مواد شوینده استفاده کرد.

در کنار برنامه‌های شستشو که در ماشین‌های لباسشویی به کار می‌روند، سیستم اندازه‌گیری حجم لباس هم از ویژگی‌هایی است که در این محصولات کاربرد دارد. این سیستم قادر به اندازه‌گیری حجم لباس‌هایی است که قصد شستن آن‌ها را دارید. بدین ترتیب دستگاه، خود برای استفاده از آب و انرژی برنامه‌ریزی می‌کند. بنابراین با استفاده از این ویژگی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

بعد از استفاده از ماشین لباسشویی

1- بعد از اتمام کار ماشین، سریعا آن را خالی کنید تا از بو گرفتن ماشین و در نتیجه انتقال آن به لباس‌ها جلوگیری شود.

2- شستشوی ماهانه‌ی ماشین لباسشویی، می‌تواند از بو گرفتن سطل داخلی جلوگیری و آن را ضدعفونی کند. برای این کار می‌توانید از مایع شوینده و آب داغ استفاده کنید. در مدل‌های جدید این امکان به طور پیش فرض در برنامه‌های ماشین قرار داده شده است.

3- بعد از اتمام شستشو، درِ ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا رطوبت موجود در آن از بین رود.

4- تمیز کردن قسمت بیرونی ماشین هم نباید فراموش شود. بهتر است از یک دستمال مرطوب و تمیز برای این کار استفاده کنید. دقت کنید که این دستمال نباید زبر باشد تا بر روی دستگاه شما خراشی ایجاد شود.

5- فیلتر خروجی ماشین لباسشویی از دیگر مواردی است که باید نسبت به تمیز نگه‌داشتن آن دقت داشته باشید. این فیلتر مواد معدنی و اضافی موجود در ماشین لباسشویی را در حین کارِ آن جمع‌آوری می‌کند. وقتی این فیلتر مسدود باشد آب در ماشین به درستی جریان پیدا نمی‌کند. بنابراین باید هر چند وقت یک‌بار آن‌را بررسی و تمیز کنید.

جمع‌بندی

ماشین‌‌های لباسشویی به دستگاهی ضروری در خانه‌‌ها تبدیل شده‌اند. ماشین‌های لباسشویی دارای برنامه‌های شستشوی متفاوتی هستند که باید براساس نوع لباس‌هایی که قصد شستن آن‌ها را دارید برنامه‌ی مناسب را انتخاب کنید. با دانستن برنامه‌های شستشو، لباس‌هایی تمیز و سالم خواهید داشت. در این مقاله سعی کردیم نکات مهمِ استفاده‌ی بهینه‌ از ماشین لباسشویی را بیان کنیم.

در بورسیکا بخوانید: علت روشن نشدن ماشین لباسشویی
در بورسیکا بخوانید: چه مواقعی باید ماشین لباسشویی جدید بخریم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد