راهنمای خرید اسکوتر کودک

0 3,382

اسکوتر یک وسیله هیجان‌انگیز برای کودکان و بزرگسالان است که توسط برندهای مختلفی ساخته می‌شود. اسکوتر کودک نمونه‌ای از اسکوترهای محبوب می‌باشد که باعث فعالیت بدنی بیشتر، یادگیری مهارت‌های حرکتی جدید و دور شدن کودکان از گوشی و شبکه‌های مجازی می‌شود. این وسیله امروزه کاربردهای وسیعی دارد و به عنوان یک وسیله حمل‌ونقل داخل شهری است. از آنجایی که کودکان در کنترل و استفاده از اسکوتر مبتدی هستند؛ پدر و مادرها در هنگام خرید این وسیله، دچار استرس و سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند کدام اسکوتر برای کودکشان مناسب‌تر است. جای هیچ نگرانی نیست؛ درصورتی‌که اسکوتر را مناسب با سن کودکتان تهیه کنید و  فرزندتان تان از تمهیدات ایمنی استفاده کند؛ همه‌چیز خوب پیش می‌رود.

چرا بچه‌ها به اسکوتر نیاز دارند:

  • برای افزاش اعتمادبه‌نفس در کودکان و توسعه مهارت حرکتی.
  • انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش در فضای باز.
  • آمادگی برای یادگیری دوچرخه سواری.
  • سرگرمی.

انواع اسکوترها

۱. اسکوتر کودک سه چرخ

این اسکوتر مخصوص کودکان نوپا و کوچک است که در طراحی آن از دو چرخ عقب و یک چرخ جلو استفاده شده است. چرخ‌های عقب در برخی مدل‌ها به صورت جداگانه و در برخی دیگر به صورت یکپارچه طراحی می‌شود؛ بزرگ‌ترین مزیت این نوع اسکوترها تعادل بالا و امنیت آن می‌باشد.

۲. اسکوتر کودک دو چرخ

این اسکوتر همانطور که از نام آن مشخص است؛ تنها دو عدد چرخ دارد. این اسکوترها برای کودکانی استفاده می‌شود که سن بیشتری دارند و می‌توانند تعادل خود را حفظ کنند. مواد بدنه آن عمدتاً از فلز و بادوام است؛ بنابراین تحمل وزن بیشتری داشته و قابلیت آن را دارد که با سرعت بالاتری حرکت کند. کودکان ۶ تا ۱۰ سال می‌توانند از این اسکوترها استفاده کنند.

۳. اسکوتر کودک Stunt

این اسکوترها برای بچه‌های بزرگ‌تر طراحی شده‌اند و مشخصه اصلی آن طراحی به صورت “T” است که پایه تکیه‌گاه ندارد و اصولاً تک چرخ است و در حالت حرفه‌ای و در پیست‌های مخصوص استفاده می‌شود.

۴. اسکوترهای برقی

اسکوترهای برقی در ابتدا به صورت دسته‌دار و مشابه اسکوترهای دو چرخ طراحی می‌شدند؛ با این تفاوت که خود حرکت می‌کردند و نیازی به تلاش فرد نبود. اما امروزه اسکوترهای برقی بدون دسته به صورت یک برد به بازار آماده‌اند که نیاز به تعادل بیشتری دارد. این اسکوترها با باتری‌های قابل شارژ و یا تعویضی کار می‌کنند و می‌توانند کودکتان را حمل‌ونقل کنند. در این اسکوترها کودک از نظر جسمی درگیر نمی‌شود. اسکوترهای برقی سنگین‌تر هستند و چرخ‌های بزرگ‌تری دارند. به علت وزن سنگین، پایداری بالاتری دارد و قیمت آن‌ها نیز گران‌تر است.

اسکوتر کودک

حال که با انواع اسکوترها آشنا شده‌اید با اطلاعات بیشتر می‌توانید برای فرزند دلبندتان یک اسکوتر تهیه کنید. در هنگام خرید یک اسکوتر کودک باید به این سؤال پاسخ دهید؛ فرزندتان چند سال دارد؟ آیا این اسکوتر را برای تفریح می‌خواهید یا قصد دارید یک مهارت را به او آموزش دهید؟ ترجیح می‌دهید جنس اسکوتر ازچه موادی باشد؟

انتخاب اسکوتر بر اساس سن کودک

سن فاکتور بسیار مهمی در انتخاب اسکوتر کودک است؛  شما باید بر اساس سن و به منظور امنیت و ایمنی بیشتر یک اسکوتر مناسب سن کودکتان تهیه کنید:

چه سنی برای خرید اولین اسکوتر کودک مناسب است؟

کودکان در هر سنی دارای مهارت‌های حرکتی متفاوتی هستند؛ بنابراین نمی‌توان برای همه کودکان یک عدد و یک سن را در نظر گرفت. به‌طور کلی هر  کودکی که بتواند به‌طور آهسته قدم بزند؛ می‌تواند یک اسکوتر داشته باشد. بنابراین بسته به استعداد حرکتی کودکان سن ۲ تا ۳ سالگی برای خرید اولین اسکوتر کودک مناسب است.

کودکان نوپا

کودکان نوپا که در حال یادگیری مهارت راه رفتن هستند به اسکوتری نیاز دارند که ثبات زیادتری دارد. به همین منظور اسکوترهای سه چرخ برای این رده سنی کاربردی‌تر است؛ زیرا پایدارتر هستند و سرعت کمتری دارند .شما می‌توانید از اسکوترهای سه چرخ دارای صندلی برای این رده سنی استفاده کنید تا در مواقع ضروری کودک بر روی جایگاه آن بنشیند.

کودکان ۴ تا ۱۲ ساله

برای کودکان این رده سنی انتخاب‌های زیادی وجود دارد. این کودکان می‌توانند با توجه به علائق شخصی خود از اسکوترهای مناسب استفاده کنند. کودکان بالای ۴ سال قادر هستند تعادل خود را بهتر حفظ کنند؛ بنابراین هم اسکوترهای سه چرخ و هم دو چرخ برای آن‌ها مناسب می‌باشد. در صورتی که کودکتان سن بالاتری دارد و می‌تواند در حین حرکت تعادل خود را حفظ کند اسکوتر دو چرخ برای او مناسب‌تر است و می‌تواند با سرعت بیشتری حرکت کند. شما باید با توجه به مهارت‌های کودکتان انتخاب نمایید؛ امنیت مهم‌ترین عامل در خرید یک اسکوتر است. اسکوتر دو چرخ برای کودکان بالای هفت سال مناسب‌تر می‌باشد.

نوجوانان

این کودکان با توجه به سن بالاترشان می‌توانند از اسکوترهای تی شکل، دو چرخ و الکترونیکی استفاده کنند. در این گروه سنی اجازه دهید خودِ کودک اسکوتر مورد نظرشان را انتخاب کنند؛ اما امنیت آن‌ها را نیز مدنظر بگیرید.

 انتخاب اسکوتر بر اساس مواد سازنده بدنه

اسکوترها اغلب از مواد پلاستیکی، فلزی و یا هر دو و به صورت ترکیبی ساخته می‌شوند. اسکوترهای پلاستیکی سبک‌تر بوده و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. این اسکوترها به علت تحمل وزن پایین آن‌ها برای کودکان زیر سه سال مناسب می‌باشند. اما اسکوترهای فلزی، مقاومت بالاتری دارند و می‌توانند وزن بیشتری را تحمل کنند. به‌کارگیری فلزاتی مانند آلومینیوم باعث می‌شود تا با بالا بردن مقاومت اسکوتر، وزن آن بیش‌ازحد سنگین نشود.

جنس دستگیره اسکوتر

جنس دستگیره بهتر است از موادی باشد که باعث عرق و حساسیت کف دست کودک نشود؛ همچنین ضد لغزش باشد. جنس لاستیکی با کیفیت و نرم و راحت بهترین گزینه برای یک اسکوتر کودک است.

بدنه

بدنه اسکوترها اصولاً از فلز ساخته می‌شود. نمونه‌های آلومینیومی آن سبک‌تر بوده و دوام زیادتری دارند.

پدال‌ها

پدال‌ها از جنس  پلاستیکی، سازگار با محیط زیست، ضد لغزش و ایمنی باشند.

چرخ‌ها

اندازه چرخ‌ها بر اساس ترجیح و علاقه کودک می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. اما چرخ‌های پهن‌تر تعادل را بهتر حفظ می‌کنند؛ به طور کلی اسکوتری که چرخ‌های بزرگ‌تری دارد برای کودکان بزرگ‌تر طراحی شده است. این دیدگاه اشتباه را کنار بگذارید که چرخ‌های کوچک تحمل وزن زیاد را ندارد. بدنه این اسکوترها از آلومینیوم است و می‌تواند تا صد کیلوگرم وزن را تحمل کند. اسکوترهایی که چرخ‌های کوچک‌تر دارند؛ سبک‌تر بوده و  به راحتی جابه جا می‌شوند و مسیرها را می‌پیمایند. اندازه چرخ‌های اسکوتر با توجه به سایز آن‌ها به شرح زیر است:

  • کوچک: ۱۰۰mm تا ۱۴۰mm.
  • متوسط: ۱۴۵mm تا ۱۸۰mm
  • بزرگ: ۱۸۵mm تا ۲۰۵mm.
  • خیلی بزرگ: ۲۱۰ میلی‌متر و بالاتر

معیارهای دیگر در انتخاب یک اسکوتر  کودک

وزن و قد کودک

والدین در هنگام خرید یک اسکوتر باید به وزن و قد کودکشان نیز دقت کنند. البته همه اسکوترها تحمل وزن یک کودک را دارند؛ با این حال نمونه‌های کوچک‌تر آن ممکن است از مواد ضعیف‌تری ساخته شده و تحمل وزن کودکان بالای ۷ سال را نداشته باشند. در برخی موارد کودکان با کوله پشتی و یا دوست خود سوار یک اسکوتر می‌شوند که باید تمام این موارد در هنگام خرید یک اسکوتر در نظر گرفته شود. از نظر ارتفاع دسته‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که با قد کودک شما تنظیم بوده و کودک به راحتی با دست‌های خود دسته‌های اسکوتر را نگه دارد.

سیستم ترمز

سیستم ترمز یک اسکوتر باید خیلی با کیفیت و خوب ساخته شود تا در مواقع ضروری عمل کرده و مانع از تصادف کودکتان شود.

بیشینه سرعت اسکوتر

شما باید یک اسکوتر با حداکثر سرعت مشخص و ایمن برای کودکتان تهیه کنید. کودکان نوپا و مبتدی بهتر است از اسکوترهای با سرعت کمتر استفاده کنند تا ایمنی و امنیت آن‌ها  تضمین گردد.

در صورتی که سن کودکتان بالای ده سال است می‌توانید از اسکوترهای برقی استفاده کنید. در هنگام خرید یک اسکوتر برقی به نکات زیر دقت کنید:

باتری اسکوتر

باتری‌های لیتیوم یونی به کار رفته در اسکوترها وزن سبک‌تری دارد و در حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشد تا شارژ شود. ظرفیت این باتری‌ها بر اساس آمپر ساعت و یا میلی آمپر ساعت بیان می‌شود و بر روی میزان ساعتی که می‌تواند به اسکوتر قدرت حرکت بدهد؛ تأثیر می‌گذارد.  این باتری‌ها از طریق برق شهری شارژ می‌شوند.

علاوه بر این نوع چرخ‌ها و اندازه و کیفیت آن‌ها، میزان حداکثر سرعت اسکوتر برقی، وزن اسکوتر نیز  اهمیت دارد. سیستم ترمز یکی دیگر از موارد مهم هنگام خرید اسکوتر برقی است؛  این اسکوترها در هنگام که سرعتشان بالا می‌رود می‌تواند حادثه‌ای به وجود آورده و به کودک آسیب بزنند. بنابراین اسکوتر برقی بهتر است از ترمزهای جلو و عقب برخوردار باشد. بهتر است بر روی سطوح فرش و چمن اسکوتر برقی  استفاده نکنید؛ زیرا به موتور آن فشار وارد می‌کند.

ایمنی در اسکوتر

در هنگام خرید یک اسکوتر بهتر است تجهیزات ایمنی آن را نیز تهیه کنید تا در صورت حادثه، آسیب جدی به فرزندتان وارد نشود. در این قسمت با مهم‌ترین تمهیدات ایمنی اسکوتر سواری آشنا می‌شوید:

کلاه ایمنی: کلاً ایمنی جزو اصلی و اساسی اسکوتر سواری است؛ بهتر است کلاهی انتخاب کنید که کیفیت خوبی داشته و متناسب با سایز سر کودکتان باشد. بر روی سرش لق نزند و یا برای او تنگ نباشد. در این صورت این کلاه می‌تواند در حین حادثه از سر کودکتان محافظت کند.

دستکش: دستکش نیز برای جلوگیری از عرق کردن و فشار بر روی مچ‌ها در هنگام اسکوتر سواری اهمیت دارد؛ اما اهمیت آن به اندازه کلاه ایمنی نیست.

زانو بند و آرنج بند: زانو بند و آرنج بند یکی دیگر از قسمت‌های بدن هستند که درحین حادثه و تصادف در اسکوتر سواری آسیب می‌بینند. برای جلوگیری از این آسیب‌ها بهتر است از آرنج بند و زانو بند استفاده شود.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد