راهنمای جامع خرید جارو‌برقی

0 784

امروزه وسایل بسیار زیادی برای تمیز کردن خانه بوجود آمده اما جاروبرقی‌ها همچنان مقام نخست را در این دسته وسایل دارند. جاروبرقی‌ها هم با پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی کرده‌اند و ویژگی‌های مختلفی به آنها اضافه شده است. همه این‌ها تنها برای راحتی هرچه بیشتر کاربران است. جاروبرقی‌ها به همان میزان که برای تمیز کردن خانه لازم و مفید هستند گاهی به دلیل صدای بلند، ایجاد آلرژی یا نحوه تخلیه زباله و… می‌توانند آزاردهنده باشند. برندهای مختلف سعی کرده‌اند به نوعی این مشکلات را کاهش دهند. در ادامه سعی خواهیم کرد تا در خرید یک جاروبرقی مناسب به شما کمک کنیم.

نکاتی که باید هنگام خرید جارو برقی بدانید

جاروبرقی وسیله‌ای است که همه در خانه از آن استفاده می‌کنند. اگر قصد خرید جاروبرقی جدید دارید بد نیست که بیشتر درباره آن‌ها بدانید. طی سال‌های گذشته، ویژگی‌های جدیدی به این مکنده‌های پرکاربرد اضافه شده است که در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر به آن‌ها بپردازیم.

  •  نوع مخزن زباله: جاروبرقی‌ها از نظر مخزن زباله دارای مدل‌های مختلفی هستند. مدل‌های کیسه‌دار به دو نوع کیسه ثابت و غیرثابت تقسیم می‌شوند. به زبان ساده‌تر، مدل‌های مجهز به کیسه‌ی ثابت، بعد از تخلیه زباله‌ها قابلیت استفاده‌ی مجدد خواهند داشت. اما کیسه‌های غیر ثابت باید همراه با زباله‌ها دور ریخته شوند. مدل دیگری از جاروبرقی‌ها نیز هستند که کیسه ندارند اما زباله‌ها را با روش خاصی فشرده می‌کنند تا کم حجم شده و در محفظه‌ای ذخیره شوند. همچنین در این روش، دور ریز زباله‌ها نیز راحت‌تر می‌شود. جاروبرقی‌های سطلی که کیسه ندارند شاید در نظر اول به دلیل نبود مشکلات کیسه‌دارها خوب باشند اما این مدل‌ها نیز مشکلات خاص خودشان را دارند. مثلا تخلیه زباله آن‌ها دشوار است و خصوصا برای کسانی که آلرژی یا تنگی نفس دارند مناسب نیست و احتمال خروج هوا و گرد و غبار از داخل محفظه به بیرون نیز بالا است. مزیت دیگر مدل‌های دارای کیسه، وجود نشانگر پر و خالی بودن آن است و مانند سطلی‌ها نیازی نیست که در محفظه را باز کرده و پر و خالی بودن آن را بررسی کنید.
  • ظرفیت:  اینکه جاروبرقی شما  چه ظرفیتی داشته باشد بستگی به متراژ جایی دارد که می‌خواهید از آن استفاده کنید. هر چه متراژ بیشتر باشد طبیعتا باید ظرفیت بالاتری را انتخاب کنید. این ظرفیت‌ها از ۱.۲ لیتر تا ۲۵ لیتر برای مصارف خانگی متفاوت است. البته ممکن است مدلی با ظرفیت ۱.۲ به دلیل برخورداری از قابلیت فشرده‌سازی، بتواند تا ۴ لیتر زباله را در خود جای دهد. برخی مدل‌ها در برند LG تاکید خاصی بر این قابلیت دارند.
  • طول سیم: طول سیم جاروبرقی یک ویژگی‌ بسیار مهم است. اگر می‌خواهید از جاروبرقی در محیط‌های بزرگ استفاده کنید، حتما مدلی را انتخاب کنید که سیم بلندی داشته باشد.
  • توان موتور: می‌توان گفت مهم‌ترین مشخصه در یک جاروبرقی، توان موتور آن است. هرچه میزان توان بیشتر باشد قدرت مکش و جمع کردن زباله ها بهتر خواهد شد. میزان توان موتور معمولا از ۱۲۰۰ تا ۲۸۰۰ وات متغیر است و باید براساس نوع کاربریتان از جاروبرقی، میزان توان مورد نیاز خود را انتخاب کنید.
  • انواع برس‌ها: برس‌های مختلفِ جاروبرقی‌ها در  هرچه بهتر تمیز کردن خانه نقش مؤثری دارند. انواع سری‌ها‌ی مخصوص فرش، پارکت، مبلمان، گوشه‌ی پنجره‌ها، درزها و فضاهای با دسترسی کم، باعث می‌شوند بتوانیم تمام نقاط منزل را تمیز کنیم.
  • فیلتر هوا: در برخی مدل‌ها فیلترهایی برای جلوگیری از پخش شدنِ آلودگی در هوا، ایجاد آلرژی و مشکلات تنفسی تعبیه شده‌اند. هر برند از فیلتری با استاندارد خاص و مشخص بهره می‌برد، اما از بهترین فیلترهای موجود، فیلتر هپا (HEPA) را می‌توان نام برد. این فیلتر کاملا هوای خروجی از جاروبرقی را تصفیه و از آلودگی‌ها پاک می‌کند. اگر از مشکل تنفسی یا آلرژی رنج می‌برید یا در خانه کودک دارید توصیه می‌شود که از این مدل جاروبرقی‌ها خریداری کنید.
  • سروصدا: هیچ چیزی به اندازه صدای بلند جاروبرقی‌ها موقع استراحت آزاردهنده نیست. تصور عمومی این است که هرچه میزان توان موتور بالاتر باشد سروصدای آن نیز بیشتر می‌شود. البته این تصور تا حدی درست است اما برخی برندها مدل‌هایی از جاروبرقی‌ها را روانه بازار کرده‌اند که ضمن داشتن توان بالا، کم‌صدا نیز هستند. بنابراین الزاما نمی‌توان بر این موضوع تاکید کرد.
  • وزن: هنگام خرید به وزن جاروبرقی حتما دقت کنید، زیرا شما باید برای یک خانه با متراژ ۱۰۰ متر مربع حداقل ۲۰ دقیقه این وسیله را به دنبال خود بکشید. در ضمن وزن دسته‌ی جاروبرقی نیز بسیار مهم است و باید به آن نیز دقت کنید. پس متناسب با توانایی خود، وزن مناسبی از جاروبرقی‌ها را انتخاب کنید.

سایر ویژگی‌های جاروبرقی

  • مصرف انرژی: به طور کلی جاروبرقی‌ها از وسایل پرمصرف خانه هستند. با توجه به اینکه هربار جارو کشیدن خانه حداقل ۲۰ دقیقه زمان می‌برد، باید زمان استفاده از جاروبرقی را به ساعات بعد از پیک مصرف برق موکول کنید. در ضمن هنگام خرید حتما محصولی را خریداری کنید که دارای برچسب انرژی و کم مصرف باشد.
  • برای اینکه طول عمر جاروبرقی خود را افزایش دهید، سعی کنید کیسه و فیلتر هوای آن را مرتب تمیز کنید، همچنین این کار باعث می‌شود از آلودگی‌های احتمالی ایجاد شده توسط جاروبرقی ها جلوگیری شود.
  • دسته جاروبرقی: شاید هنگام خرید این موضوع به نظرتان مهم نباشد، اما اشتباه نکنید. وقتی درحال جارو کشیدن هستید مهم‌ترین چیز برای شما راحتی، ارتفاع مناسب و سبکی دسته جاروبرقی است. جاروبرقی‌های دسته تلسکوپی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند و کاربری آنها بسیار راحت است.
  • روان بودن: اگر زمانی که دارید از جاروبرقی استفاده می‌کنید برسِ آن روان و راحت روی فرش حرکت نکند جارو کشیدن بسیار سخت و خسته کننده می‌شود، پس حتما به این مسئله دقت کنید که برس‌ها روان باشند.
  • جاروبرقی های بد بو: همیشه جدای از سروصدای زیاد جاروبرقی‌ها، بوی بدی که همراه با هوا از دستگاه خارج می‌شود نیز از معایب این وسیله‌ی با ارزش و مفید به شمار می‌رود. برخی برندها تلاش کرده‌اند با استفاده از فناوری‌های خاصی این مشکل را نیز برطرف کنند. پودر نقره یا فناوری نانو سیلور نیز به همین منظور توسعه یافته و در بعضی مدل‌ها از آن استفاده شده است.
  • قابلیت مکش مایعات: به جاروبرقی‌هایی که این ویژگی را دارند، مدل آب و خاک می‌گویند. این مدل‌ها برای کسانی که فرزند خردسال در خانه دارند عالی است. با داشتن این مدل‌ها دیگر نیازی نیست از ریختن مایعات روی فرش یا سرامیک یا دیگر سطوح خانه نگران باشید.
  • تکنولوژی امگا: این فناوری از اختراعات شرکت سامسونگ است. نحوه کارکرد آن بدین صورت است که با ایجاد مسیر امگا شکل (Ω) در گردش هوای درون جاروبرقی، باعث می‌شود crown در هنگام کارکرد تا ۱۰ برابر کمتر از سایر جاروبرقی‌ها صدا تولید کند و در نتیجه صدای خروجی از آن تا ۷۴ دسی‌بل کاهش یابد.
  • قدرت مکش: همه جاروبرقی‌ها دارای تنظیمات قدرت مکش هستند. باید براساس سطحی که می‌خواهید آن را جارو کنید درجه مناسبی را انتخاب کنید. استفاده‌ی مداوم از حداکثر قدرت مکش برای همه سطوح کار درستی نیست و ممکن است به فرش‌هایی که نازک‌تر و لطیف‌تر هستند آسیب جدی وارد کند.

جاروبرقی‌های هوشمند

انسان‌ها همیشه به دنبال اختراع رباتی بودند که کارهای خانه را انجام دهد. حتی این آرزو در فیلم‌ها و کارتون‌ها بارها به تصویر کشیده شد. امروزه جاروبرقی‌های هوشمند درواقع همان ربات‌ها هستند. کافیست آن‌ها را روشن کنید تا دستگاه به صورت خودکار در سطح خانه حرکت کرده و زباله‌ها را ببلعد! افرادی هستند که ترجیح می‌دهند بجای صرف زمان برای جارو کشیدن خانه، وقت خود را به کار مفیدتری اختصاص دهند. اگر در این دسته از افراد قرار می‌گیرید و البته جیب پرپولی هم دارید، یک جاروبرقی هوشمند بسیار برای شما با ارزش خواهد بود.

چقدر می‌خواهید هزینه کنید

جاروبرقی‌ها نیز مانند سایر لوازم خانگی دارای ویژگی‌های مختلف و زیادی هستند. از این رو بازه قیمتی متفاوت نیز طبیعی به نظر می‌رسد. در مجموع، مدل‌هایی که ویژگی‌های بیشتری دارند یا مجهز به فیلترهای هوا هستند قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند. قبل از خرید درباره مدل‌های مختلف و ویژگی‌های آن‌ها تحقیق کنید و براساس ویژگی‌های مورد نیازتان جاروبرقی مناسبی بخرید.

نتیجه‌گیری

جاروبرقی‌ها نقش اصلی در تمیز کردن خانه را بر عهده دارند پس در هنگام خرید باید به ویژگی‌هایی که از جاروبرقی خود نیاز دارید دقت کنید. گارانتی یکی از این ویژگی‌ها است. داشتن گارانتی معتبر بسیار مهم است حتما هنگام خرید به آن توجه کنید. از دیگر نکات مهم برچسب انرژی است، جاروبرقی‌ها از وسایل پرمصرف برق هستند، مدلی را انتخاب کنید که کم مصرف باشد. وزن دستگاه و قدرت مکش شاخصه اصلی جاروبرقی‌ها است و باید براساس نوع و محل استفاده تان مدل و قدرت مناسبی راانتخاب کنید. واحد اندازه گیری قدرت جاروبرقی‌ها وات است و هرچه این مقدار بیشتر باشد، جاروبرقی قدرت بیشتری دارد. در پایان امیدواریم با استفاده از راهنمایی داده شده در این مقاله بتوانید جاروبرقی مورد نیاز خود را خریداری کنید.

برای خرید اینترنتی جاروبرقی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی بورسیکا مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: جاروبرقی یا جاروشارژی، کدام را بخریم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد