راهنمای خرید فر توکار و انواع فرهای توکار

0 1,086

از زمانی که اجاق گازهای رومیزی مورد استقبال قرار گرفتند، فر توکار نیز به عضوی مهم در آشپزخانه‌های امروزی تبدیل شدند. این مساله تا به آنجا پیش رفته که گاهی نبود این فرها در محیط کاملا احساس می‌شود. گازهای رومیزی در کنار فرها و مایکروفرها، ظاهری زیبا و شیک به آشپزخانه می‌بخشند. انواع مختلف و گوناگونی از فرها در بازار موجود است که اگر بدون آگاهی قبلی، اقدام به خرید آن‌ها کنید کاملا گیج خواهید شد. در این مطلب سعی شده تا آگاهی لازم در این زمینه به شما داده شود.

فر توکار چیست؟

فرهای توکار ظاهری شبیه به مایکروفر دارند، اما کارایی آن‌ها به نوع و مدل‌شان بستگی دارد. اگر نمی‌خواهید به هیچ عنوان  از اشعه‌ی مایکروویو استفاده کنید، فرها و خصوصا فرهای گازی گزینه مناسبی خواهند بود که می‌توانید به لطف آن‌ها، انواع غذا و شیرینی‌ها را در منزل درست کنید. همچنین به دلیل اینکه این فرها در کابینت نصب می‌شوند، فضای قابل استفاده‌ی بیشتری در آشپزخانه باقی خواهد ماند.

انواع فرهای توکار

انواع فرهای توکار

فرهای توکار از جنبه‌های متعددی دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه سعی می‌کنیم به اختصار هر کدام را توضیح دهیم:

  • برقی، گازی و برقی-گازی: اگر در آشپزخانه‌ی خود از گاز شهری استفاده می‌کنید و شیر گاز مناسب برای فر توکار نیز در محیط تعبیه شده، می‌توانید انواع گازی و برقی-گازی را بعنوان یک گزینه‌ی مناسب برای خرید در نظر داشته باشید. در غیر این صورت، بهتر است فقط به دنبال فرهای برقی باشید. لازم به ذکر است که فرهای برقی-گازی از برخی ویژگی‌های موجود در مدل‌های برقی و گازی بصورت مشترک برخوردار هستند. برای نمونه، ویژگی گریل (گریل حالتی است که در آن حرارت زیاد از بالا بر سطح غذا تابیده می شود) که در فر برقی موجود است را در مدل‌های برقی-گازی نیز می‌توان یافت.
  • معمولی، کانوکشن و چند منظوره:

فر معمولی: در فرهای معمولی، گرما از بالا و پایین محفظه‌ی داخلی تابیده می‌شود و حرارت لازم را تامین می‌کند. باید در نظر داشت که فرهای معمولی، فن ندارند و گرما به صورت عادی به بالا منتقل می‌شود که در نتیجه، هوای قسمت بالایی گرم‌تر از سطح پایینی خواهد بود. این به معنی داشتن دو درجه متفاوت دما در فر است. با این حال فرهای معمولی، عامه پسندتر از سایر مدل‌ها هستند.

فر کانوکشن یا فن دار: فرهای فن‌دار به دلیل برخورداری از فن داخلی، گرما را به صورت یکنواخت در همه جای فر پخش می‌کنند. در این حالت، همه‌ی طبقه‌ها دارای دمای یکسان خواهند بود. در این مدل، سرعت داغ شدن فر قبل از قرار دادن غذا درون آن بالاتر است و زمان پخت نیز تا ۳۰% کاهش می‌یابد. همچنین در فرهای کانوکشن از امواج مایکرویو و المنت‌های برقی بصورت همزمان استفاده می‌شود.

فرهای چند منظوره: فرهای چندمنظوره برنامه‌ها و تنظیمات متفاوتی دارند. افزون بر این، تنظیمات کنترل دما در این نمونه‌ انعطاف بیشتری داشته و قدرت مانور بهتری در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. فرهای چند منظوره به دلیل تنوع زیاد در برنامه‌ی پخت، منعطف‌ترین و کاراترین فرهای موجود دربازار به شمار می‌روند. این مدل از امواج مایکروویو نیز استفاده می‌کند. برای کسانی که نمی‌توانند از بین مدل‌های معمولی و کانوکشن یکی را انتخاب کنند، فرهای چند منظوره بهترین گزینه هستند.

ویژگی‌های مختلف فر توکار

ویژگی‌های مختلف فر توکار

  • حجم محفظه داخلی فر: در خرید فر، انتخاب حجم مناسب محفظه اهمیت خاصی دارد. لازم است تعداد افراد خانواده و مقدار غذایی که مایل به تهیه آن هستید را بعنوان یکی از فاکتورهای اصلی خرید در نظر بگیرید. معمولا محفظه‌ها از ۲۵ لیتر تا ۷۰ لیتر حجم دارند.
  • کنترلِ تنظیمات: اینکه کلیدهای کنترل تنظیمات آنالوگ باشد یا دیجیتال به سلیقه‌ی خود شما بستگی دارد. مدل‌های آنالوگ از کنترل‌هایی کاملا دستی بهره می‌برند، در حالی که در مدل‌های دیجیتال شاهد برنامه‌های از پیش تنظیم شده و نمایشگر لمسی هستیم. معمولا مدل‌های لمسی به دلیل زیبایی بیشتر و مدل‌های غیر لمسی و آنالوگ برای استفاده ساده‌تر مورد انتخاب قرار می‌گیرند.
  • طبقه‌های فر: فرها بر اساس اندازه‌ی خود، از تعداد طبقه‌های متفاوتی نیز برخوردار هستند. بدیهی است که هرچه اندازه فر بزرگ‌تر باشد تعداد طبقات نیز بیشتر خواهد بود. انتخاب مدل‌هایی با طبقات زیاد یا کم، بستگی کامل به عادت پخت و پز شما دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که به طبخ چند نوع غذا بصورت همزمان علاقه دارند یا مجبور به پخت و پز در حجم بالا هستید، توصیه می‌کنیم در هنگام انتخاب محصول، آینده‌نگرانه تصمیم بگیرید.
  • ایمنی فرها: سعی کنید مدل و برندی را انتخاب کنید که بعد از پایان فرآیند پخت به طور خودکار خاموش شود. این ویژگی باعث می شود نگرانی شما از خاموش بودن یا نبودن فر از بین برود.
  • روشنایی فر: گاهی در هنگام پخت غذا در فر، لازم است فرآیند طبخ را زیر نظر داشته باشیم. وجود یک لامپ در داخل فر می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد. برخی مدل‌ها دارای لامپ قابل تنظیم هستند که نه تنها شما را برای بررسی وضعیتِ پخت یاری خواهد کرد، بلکه باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز خواهد شد.
  • در و شیشه فر: در و شیشه فرها به دلایل متعددی مهم هستند.

مزایا و معایب فرهای گازی و الکتریکی

اول: گاهی لازم است که غذا را هنگام پخت و بدون نیاز به باز کردن درِ فر مورد بررسی قرار داد. یک فرِ خوب دارای یک شیشه‌ی بزرگ، شفاف و ترجیحا بدون فریم است.

دوم: درِ فر باید به اندازه کافی ضخیم باشد تا گرما را در داخل محفظه نگه دارد. این مورد جنبه‌ی ایمنی نیز خواهد داشت. افزایش حرارت خارجیِ در که بستگی مستقیم به ضخامت آن دارد ممکن است خطرآفرین باشد.

سوم: درِ فر باید به شکلی باز و بسته شود که بتوان غذا را به راحتی در آن گذاشت و برداشت. شیوه‌ی باز و بسته شدن در نیز به دو حالت راست به چپ و بالا به پایین است. اگرچه انتخاب از میان این دو حالت بستگی به محیط آشپزخانه و محل قرارگیری فر دارد، اما حالت بالا به پایین معمولا زحمت کمتری به شخص تحمیل خواهد کرد.

  • سیخ جوجه گردان، طبقات ریلی: با داشتن مدل‌هایی که دارای سیخ جوجه گردان هستند می‌توانید به راحتی و در منزل خود مرغ بریان درست کنید. مزیت طبقات ریلی زمانی مشخص می‌شود که برای دستیابی به فضای بیشتر در محفظه‌ی فر، نیاز به خارج کردن برخی طبقه‌ها داشته باشید.
  • انواع  حرارت‌دهی در فر برقی: حرارت‌دهی فرها با استفاده از المنت انجام می‌شود و فرهای مختلف نیز دارای المنت‌های متفاوتی هستند. مدل‌های مختلف قرارگیری المنت حرارت‌دهی عبارتند از: المنت بالا، المنت پایین، المنت از پشت، المنت از پشت با فن، گریل بالا با سطح کامل، گریل بالا با سطح نصف فضای بالا، المنت پیش گرمایی، المنت بالای دوبل، المنت پایین دوبل و هوای داغ سه‌بعدی.
  • تاخیر در اجرا: برخی مدل‌ها دارای ویژگی تاخیر در پخت هستند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید از ۱ تا ۲۴ ساعت شروع پخت را به تاخیر بیاندازید. همچنین اگر نسبت به سطح مصرف انرژی حساس هستید، می‌توانید شروع پخت را به بعد از ساعت پیک مصرف انرژی موکول کنید. افزون بر این، با بهره‌گیری از این خصوصیت می‌توان زمان شروع پخت را طوری تنظیم کرد که زمان بازگشت از سر کار به خانه، غذای محبوب شما آماده و گرم باشد.
  • مادون قرمز: برخی فرهای برقی نیز از تکنولوژی مادون قرمز در اشعه خود استفاده می‌کنند که این مساله باعث می‌شود مدت زمان داغ شدن فر تا ۲۰% کاهش یابد.

اندازه فر توکار

فرها در چه اندازه‌هایی موجود هستند؟

فر توکار براساس عرض و پهنای خود در اندازه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود. اندازه‌های استاندارد موجود در بازار شامل ۶۰، ۷۰ و ۹۰ سانتی‌متر است که باید با توجه به مکانی که می‌خواهید فر را در آن قرار دهید اندازه مناسبی را انتخاب کنید. در آشپزخانه‌های امروزی بخاطر فضای محدود، فرهای ۶۰ سانتی‌متری محبوب‌ترین اندازه به شمار می‌روند. فرهای ۷۰ سانتی دارای دو طبقه هستند و ۹۰ سانتی متری‌ها سه طبقه دارند که بالاترین طبقه مخصوص گریل کردن است.

مزایا و معایب فرهای گازی و الکتریکی

انتخاب از میان این دو مدل، بستگی به این دارد که شما در آشپزخانه‌ی خود دسترسی به شیر گاز برای فر توکار دارید یا خیر.

  • فرهای برقی پرطرفدارتر از مدل گازی هستند، اما فرهای گازی-برقی که ترکیبی از ویژگی‌های هر دو مدل را به همراه دارند نیز بخاطر انعطاف بالای تنظیمات حرارتی و برنامه‌های پخت گسترده گزینه بسیار مناسبی هستند.
  • اگر از جنبه‌ی هزینه‌ی سوخت مصرفی موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، فرهای گازی با توجه به این که در کشور ما گاز ارزان‌تر از برق است توجیه بهتری خواهند داشت.
  • فرهای گازی تنوع پخت بیشتری دارند. در نظر داشته باشید که فرهای معمولی و کانوکشن جزء فرهای برقی هستند.
  • یکی از مزایای فرهای گازی این است که حرارت ایجاد شده توسط آن‌ها، از مقدار کمی رطوبت برخوردار است که این موضوع باعث می‌شود غذای داخل فر خشک نشود.
  • فرهای گازی بسیار سریع‌تر از مدل‌های برقی داغ می‌شوند.
  • فرهای گازی مانند مدل کانوکشن، دارای فن داخلی برای انتشار حرارت هستند و دما را به طور همگن پخش می‌کنند.

بهترین فر توکار

قابلیت چربی زدایی خودکار

ممکن است شما نیز با دشواری‌های تمیز کردن فر توکار پس از انجام پخت و پز آشنا باشید. فرهایی که دارای ویژگی چربی‌زدایی خودکار هستند این فرآیند را بسیار راحت‌تر می‌کنند. در فرهای مجهز به این قابلیت، با زدن یک دکمه حرارت شدیدی در داخل فر ایجاد می‌شود که تمامی چربی‌ها را ذوب کرده و موجب ریزش آن‌ها به کف محفظه می‌شود. پس از آن فقط کافی‌ست با یک دستمال مرطوب، کف فر را پاک کنید تا دستگاه برای بار دیگر آماده‌ی استفاده باشد.

نتیجه گیری

فرها امروزه جای اجاق گاز را در بسیاری آشپزخانه‌ها گرفته‌اند و تبدیل به یکی از مهمترین لوازم آشپزخانه شده‌اند. قبل از اقدام به خرید، لازم است به ویژگی‌هایی مانند اندازه‌ی محفظه داخلی فر، محل جایگیری آن در آشپزخانه، شیوه‌ی باز و بسته شدن در و قابلیت‌های خاص آن نظیر انعطاف در برنامه‌پذیری توجه ویژه داشته باشید.

نیاز و سبک زندگی هر فرد با دیگری متفاوت است و هر شخص در آشپزی خود از وسیله مورد علاقه‌اش برای پخت و پز استفاده می‌کند. بر همین اساس، تصمیم‌گیری نهایی که البته باید بر پایه‌ی اطلاعات و شناخت کامل باشد بر عهده‌ی خود شما خواهد بود.

می‌دانید که منابع انرژی بسیار ارزشمند و البته گران قیمت هستند. بنابراین سعی کنید برای صرفه‌جویی در منابع و هزینه‌ها مدلی را انتخاب کنید که دارای بهترین سطح برچسب انرژی باشد. همچنین از معتبر بودن گارانتی محصول خریداری شده اطمینان حاصل کنید تا در مقابل مشکلات احتمالی، راهکار مناسبی در اختیار داشته باشید.

تلاش کنید بر اساس ویژگی‌هایی که مد نظر دارید مدلی را انتخاب کنید که سطح مناسب نیازهای شما را پوشش دهد. ترکیب این فاکتورها با مواردی نظیر زیبایی و برند شناخته شده، در نهایت شما را به سمت انتخابی مناسب هدایت خواهد کرد.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد