راهنمای خرید پرینتر و آشنایی با انواع مدل‌های پرینتر

0 1,014

printer-1

از سال ۱۹۸۴ که HP اولین پرینتر ارزان قیمت خود را معرفی کرد، این محصول با تغییرات زیادی روبه‌رو شده‌ است. امروزه می‌توان پرینترهایی با اندازه و قیمت‌های مختلف، از پرینترهای کوچک تا پرینترهای بزرگ و صنعتی، در بازار پیدا کرد. بعضی از این دستگاه‌ها برای عکاسان و بعضی برای کارهای دفتری طراحی شده‌اند. پرینتر‌ها ویژگی‌های مختلفی هم به غیر از کار اصلی خود دارند. بعضی از این ویژگی‌ها باعث گمراهی در خرید می‌شوند و بعضی از آن‌ها راه‌گشا هستند. گروهی از محصولات به شما امکان پرینت از موبایل یا تبلت را می‌دهند و گروهی، از فناوری‌هایی نظیر NFC استفاده می‌کنند. در نتیجه انتخاب یک پرینتر مناسب می‌تواند کار سختی باشد. در این مقاله سعی شده تا راه‌کارهایی برای خرید یک پرینتر مناسب به شما داده شود.

گروه‌های استفاده کننده

استفاده خانگی: کاربران خانگی نیازهای متفاوتی دارند. این دسته از کاربران به دنبال پرینت یک صفحه کاغذ، کتاب یا صفحه وب‌سایت مورد علاقه خود با بودجه‌ای محدود می‌گردند. به همین دلیل بهترین انتخاب برای این دسته خرید پرینترهای چندکاره یا پرینترهای کوچک است.

دانشجویان: این گروه از کاربران به دلیل استفاده زیاد از پرینتر به چاپ‌گرهایی احتیاج دارند که بتوانند متون خود را در کمترین زمان چاپ کنند. بنابراین سرعت و کیفیت چاپ برای این دسته از کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلایل و استفاده‌های چند منظوره دانشجویان، استفاده از پرینترهای چندکاره می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

عکاسان: در بازار چاپ‌گرهای مختلفی با قابلیت چاپ رنگی وجود دارند. اگر شما به عنوان یک عکاس حرفه‌ای به دنبال چاپ عکس‌های خود با بالاترین کیفیت هستید، چاپ‌گرهای مخصوص و انحصاری این کار به بازار ارائه شده‌اند. این پرینترها از قابلیت‌های متفاوتی همچون اتصال مستقیم به دوربین‌های دیجیتال برخوردار هستند.

کسب‌وکارهای کوچک: وابسته به نوع و نیاز کسب‌و‌کارها، پرینترهای مختلفی برای این دسته از استفاده‌کنندگان تولید شده‌ است. کسب‌وکارها معمولا به دستگاه‌هایی مثل فکس و اسکنر هم نیاز دارند. بنابراین دستگاه‌های چندمنظوره از جمله دستگاه‌های مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک هستند. برای چاپ سریع اسناد هم دستگاه‌های پرینت لیزری از گزینه‌های مناسب برای کسب‌وکارها محسوب می‌شوند.

سازمان‌های بزرگ: به دلیل استفاده از کاربران متفاوت و حجم کاری بالا، استفاده از پرینترهای تحت شبکه با سرعت زیاد بهترین گزینه است. پرینترهای زیادی در بازار هستند که با سرعت‌های بالا تا ۳۵ ورق در دقیقه اسناد را چاپ می‌کنند، سازمان‌های بزرگ می‌توانند با نیازسنجی به خرید این دستگاه‌ها بپردازند.

انواع مدل‌های پرینتر

printer-2

پرینترهای جوهرافشان: این نوع از چاپ‌گرها از سال ۱۹۸۸ در بازار متداول شدند. قیمت مناسب و کارایی بالای دستگاه‌های جوهرافشان از دلایل استقبال کاربران در سال‌های گذشته به این پرینترها بوده است. این نوع از پرینترها برای چاپ اسناد، قطرات جوهر را بر روی کاغذ پخش می‌کنند. امروزه پرینترهای جوهری هم برای چاپ اسناد و هم برای چاپ عکس یا برای هر دو منظور استفاده می‌شوند.

پرینترهای جوهرافشان از یک بخش خیلی مهم به نام هد تشکیل شده‌اند. هد مجموعه‌ای از افشانک‌ها است که جوهر را از کارتریج گرفته و بر روی کاغذ پخش می‌کند. تفاوت چاپ‌گرها در تفاوت بین تکنیک‌های مختلفی است که تولیدکنندگان در هد محصولات خود استفاده می‌کنند. این تفاوت‌ها در اندازه افشانک‌ها، نحوه پخش رنگ بر روی صفحه و الگوریتم‌های ترکیب رنگ نهفته است. اگرچه پرینترهای جوهرافشان با قیمت کم توانسته نیاز خیلی از افراد را مرتفع سازند ولی نسبت به پرینترهای لیزری از سرعت بسیار پایین‌تری برخوردار هستند. در نتیجه برای افرادی که کیفیت چاپ در تصاویر را مهم تلقی می‌کنند، استفاده از پرینترهای جوهرافشان گزینه‌ای بسیار مناسب است. در غیر این صورت برای کابران خانگی یا اداره‌ها به دلیل سرعت چاپ پایین و قیمت بالای کارتریج‌های جوهری استفاده از جوهرافشان‌ها توصیه نمی‌شود.

نکات مثبت:

  • کیفیت در چاپ تصاویر
  • قیمت ارزان دستگاه

نکات منفی:

  • هزینه بالای نگهداری
  • سرعت چاپ پایین
  • صدای زیاد

printer-3

پرینترهای لیزری: این نوع پرینترها از پیشتازان اصلی بازار چاپ‌گرها هستند. به دلیل ترکیب سرعت بالا، کیفیت خوب و هزینه پایین چاپ برای هر صفحه از محبوبیت زیادی برخوردارند. اساس کار این پرینترها استفاده از الکتریسیته ساکن است. در این دستگاه‌ها استوانه‌ای دوار حامل الکتریسیته قرار دارد که با تابیدن لیزر به آن و پوشاندن صفحه توسط پودری که در داخل تونر قرار دارد، متن یا تصویر با سرعت بالایی چاپ می‌شود. بسیاری از چاپ‌گرهای ارزان قیمت لیزری به صورت تک‌رنگ (سیاه و سفید) کار می‌کنند. بنابراین برای چاپ اسناد و تصاویر و نمودارهای ساده کاربرد دارند. در طرف مقابل پرینترهای لیزری با قابلیت پرینت رنگی قیمت بالایی دارند و برای استفاده‌های خانگی مناسب نیستند.

نکات مثبت:

  • سرعت چاپ بالا
  • کیفیت بالای چاپ اسناد
  • هزینه چاپ پایین‌تر
  • عمر مفید بالاتر

نکات منفی:

  • قیمت بالاتر
  • هزینه بالای تعویض تونر

printer-4

پرینترهای چندکاره یا All-in-one: تولیدکنندگان لوازم اداری بر روی پرینترهای تولیدی خود علاوه بر چاپ، قابلیت‌های کاربردی دیگری مثل اسکنر، فکس و گوشی تلفن اضافه می‌کنند. این دستگاه‌ها به پرینترهای چندکاره یا All-in-one معروف شده‌اند. با توجه به قابلیت‌های متنوع خرید این دستگاه‌ها برای مصرف‌کنندگان خانگی و غیرحرفه‌ای مقرون به صرفه است. تکنولوژی چاپ این پرینترها هم از نوع لیزری و هم جوهرافشان است. مدل‌های متنوعی از چاپ‌گرهای چندکاره در بازار موجود هستند. بسته به نیاز می‌توان از بین مدل‌هایی که دارای اسلات کارت حافظه، ورودی شبکه،‌ چاپ دو رو و قابلیت Pic-Bridge هستند انتخاب کرد.

نکات مثبت:

  • قیمت مناسب در مقایسه با خرید به صورت تکی
  • فضای اشغال‌شده کمتر

پرینترهای چاپ عکس: این نوع از پرینترها مخصوص افرادی است که علاقه زیادی به چاپ عکس‌ دارند. این چاپ‌گرها معمولا از تکنولوژی جوهرافشان استفاده می‌کنند. پرینترهای چاپ عکس در مقایسه با پرینترهای جوهرافشان معمولی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. برای خرید این چاپ‌گرها باید به نکات مختلفی از جمله میزان دقت رنگ، چاپ جزییات، دامنه دینامیکی و تضاد رنگ‌ها توجه کرد.

نکات مثبت:

  • کیفیت بالای چاپ عکس

نکات منفی:

  • قیمت بالای کارتریج
  • قیمت بالای کاغذهای مخصوص چاپ

ویژگی‌های پرینتر

دانستن انواع دستگاه‌های موجود در خرید پرینتر مناسب کافی نیست. دستگاه‌های مختلف از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار هستند که بر روی خروجی و نحوه عملکرد آن‌ها تاثیرگذار است.

رزولوشن چاپ: یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در این زمینه، رزولوشن چاپ است. این مفهوم بیانگر تعداد نقطه در هر اینچ (dpi) از صفحه چاپ شده است. به عنوان مثال رزولوشن ۶۰۰ در ۶۰۰ پرینترهای لیزری بیانگر آن است که در یک اینچ از صفحه چاپ شده ۶۰۰ نقطه در حالت‌های عمودی و افقی قرار می‌گیرد. بعضی از شرکت‌های تولیدکننده رزولوشن را در حالت‌های عمودی و افقی به طور جداگانه بیان می‌کنند. رزولوشن ۶۰۰ کمترین رزولوشن در بین پرینترهای رایج در بازار است که کیفیت مطلوبی دارد. ولی اگر به دنبال چاپ تصاویر یا اسناد با دقت بالا هستید بهتر است به دنبال رزولوشن‌های بالاتر مثل ۱۲۰۰ dpi باشید. به طور کلی رزولوشن ۶۰۰ برای استفاده معمولی خوب و با کیفیت است اما باید دقت کنید که کیفیت چاپ رابطه نزدیکی با کیفیت و نوع کاغذ استفاده شده نیز دارد. البته رزولوشن دستگاه تنها معیار خرید  نیست و عوامل مختلفی بر روی خرید می‌توانند تاثیرگذار باشند.

سرعت پرینت: این ویژگی نشان می‌دهد که پرینتر در یک دقیقه قابلیت چاپ چه تعداد صفحه را دارد. البته برای تست مقدار این عدد شرکت‌های تولیدکننده از چاپ اسناد با پایین‌ترین کیفیت استفاده می‌کنند، این عمل باعث افزایش سرعت چاپ می‌شود. در حالت عادی و در استفاده روزمره مسلما این اتفاق نمی‌افتد و باید انتظار سرعتی پایین‌تر از سرعت درج شده روی محصول را داشت.

اتصالات: بر روی تمامی پرینترهایی که امروزه در بازار موجود هستند درگاه USB 2.0 وجود دارد. در کنار این دستگاه‌ها، چاپ‌گرهایی هم برای استفاده تحت شبکه ساخته شده‌اند که از درگاه Ethernet پشتیبانی می‌کنند. استفاده از Bluetooth، NFC، Infrared و پشتیبانی از شبکه بی‌سیم وای‌فای از دیگر امکاناتی است که در اکثر چاپ‌گرهای امروزی به کار می‌روند. با فراگیر شدن اینترنت و استفاده از گوشی‌های هوشمند، شرکت‌هایی مثل گوگل از سرویس‌هایی چون Cloud Print رونمایی کرده‌اند. این ویژگی امکان چاپ اسناد را در شرایط و مکان‌های مختلف به مصرف‌کنندگان می‌دهد. مکانیزم این سیستم بر پایه استفاده از سرویس ابری شرکت گوگل است. شرکت‌هایی مثل HP نیز با راه‌اندزی سرویس Email Print امکان چاپ را تنها با فرستادن اسناد به آدرس ایمیل اختصاصی پرینتر به خریداران می‌دهند.

چاپ دورو: چاپ بر دو روی کاغذ می‌تواند تا حد زیادی در مصرف کاغذ مخصوصا در ادارات صرفه‌جویی کند. بعضی از چاپ‌گر‌ها قابلیت چاپ دورو به صورت اتوماتیک را دارند و بعضی دیگر این قابلیت را به صورت دستی این امکان را به شما می‌دهند.

ظرفیت سینی کاغذ: بهتر است میزان کاغذی که در سینی پرینتر قرار می‌گیرد از تعداد صفحاتی که در روز چاپ می‌کنید بیشتر باشد. سینی پرینترهای معمولی برای ۱۵۰ برگ کاغذ گنجایش دارند. در بعضی از مدل‌ها سینی مخصوص کاغذ برای چاپ عکس هم وجود دارد. مدل‌های پیشرفته‌تر و  ادارای ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ برگ را پشتیبانی می‌کنند.

printer-6

جمع‌بندی

استفاده از پرینتر برای چاپ اسناد و تصاویر به یک امر معمول در طول روز تبدیل شده است. اما برای خیلی از افراد خرید یک چاپ‌گر مناسب کاری پیچیده است. با دانستن نیازها و شناخت کلی مدل‌ها و مشخصات فنی پرینترها می‌توان یک انتخاب درست انجام داد. نکته مهم در خرید چاپ‌گرها نوع و میزان استفاده روزانه از دستگاه است. بعضی از دستگاه‌ها برای دسته خاصی از مصرف‌کنندگان طراحی شده‌اند و برخی با کنار هم قرار دادن چندین امکان مختلف در یک دستگاه سعی در جذب خریداران در دسته‌های مختلف دارند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد