راهنمای خرید گوشتکوب برقی

0 1,116

گوشتکوب برقی یک وسیله کاربردی برای تهیه انواع سوپ‌ها، سس‌ها، اسموتی و سایر مواد غذایی است؛ شما می‌توانید از گوشتکوب برای خرد کردن، مخلوط کردن و پوره کردن مواد غذایی نرم و سفت استفاده کنید. این دستگاه‌ها اندازه کوچکی دارند و بدون آنکه وسیله یا ظرفی کثیف شود؛ در ظرف مورد نظرتان عملیات مخلوط کردن، خرد کردن و میکس کردن را به سرعت انجام می‌دهند. شست و شوی آن آسان است و به همین دلیل توانسته‌اند در آشپزخانه جای خوبی پیدا کنند. اگر قصد خرید یک گوشتکوب برقی مناسب را دارید؛ این راهنما به شما کمک می‌کند تا بهترین گوشتکوب را متناسب با نیاز و بودجه‌تان پیدا کنید. این راهنما درباره تفاوت گوشتکوب برقی با سایر مخلوط کننده‌ها، ویژگی‌های یک گوشتکوب خوب و لوازم جانبی صحبت می‌کند. با ما همراه باشید:

چقدر برای یک گوشتکوب برقی هزینه کنیم؟

گوشتکوب توسط برندهای مختلف و با مدل‌های متنوعی عرضه می‌شود؛ برخی از آن امکانات کمتری دارند و ارزان‌تر هستند و برخی کیفیت بالاتری ارائه داده و با توجه به قابلیت‌های خود گران‌ترند. مثلاً گوشتکوب‌های ساده‌تر تنها از یک دکمه خاموش و روشن تشکیل شده‌اند که با آن گوشتکوب، عملیات خرد کردن را آغاز می‌کند. مدل‌های گران‌تر تنظیمات اضافه مانند سرعت‌های متفاوت، تیغه مناسب و متنوع و ظرف‌های مخصوص و مندرج برای جلوگیری از پاشیدن مواد غذایی را در خود جای داده‌اند؛ گوشتکوب های گران‌تر، لوازم جانبی متنوعی برای خرد کردن سایر مواد غذایی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند و کار آنها محدود به یک تیغه نیست. بنابراین این شما هستید که با توجه به بودجه‌ای که دارید یک گوشتکوب مناسب تهیه می‌کنید.

تفاوت گوشتکوب با همزن دستی، مخلوط کن و غذاساز

گوشتکوب دستگاه‌ کاربردی است که با وزن کم و جثه کوچک خود می‌تواند به راحتی مواد غذایی نرم و سفت را با هم مخلوط کند. این دستگاه محدوده وزنی ۲ تا ۵ پوند دارد و نسبت به مخلوط کن‌های کاسه‌ای و همزن‌های دستی فضای کمتری را اشغال می‌کند و به راحتی در کشو جای می‌گیرند. این دستگاه هیچ تنظیمات خاصی نداشته و رابط کاربری بسیار ساده دارد؛ شما بدون کثیف کردن یک ظرف اضافی می‌توانید از گوشتکوب برای پوره کردن مواد غذایتان استفاده کنید؛ لازم نیست منتظر خنک شدن مواد غذایی‌تان باشد؛ گوشتکوب برقی را در آن قرار داده و روشن کنید.

البته مخلوط کن‌های سنتی قدرت بیشتری دارند و برای مخلوط‌های سفت و سنگین مانند میوه‌های یخ زده مناسب‌ترند؛ این دستگاه‌ها تنظیماتی زیادی ارائه می‌دهند؛ اما بزرگ و جاگیر هستند.

غذاساز بیشتر برای خرد کردن مواد غذایی خشک استفاده می‌شود؛ اغلب انواع متعددی تیغه دارند که برای مواد غذایی متنوعی قابلیت استفاده دارد. این دستگاه نیز فضای زیادی را اشغال کرده و فرایند شست و شو آنها سخت است.

درنهایت همزن دستی تنها مواد را با هم مخلوط می‌کند. سبک وزن است؛ اما قدرت لازم برای خرد کردن مواد غذایی سفت را ندارد.

مواردی که باید قبل از خرید گوشتکوب برقی در نظر بگیرید:

قبل از خرید یک گوشتکوب برقی بهتر است به سه سؤال زیر پاسخ دهید:
چقدر از آن استفاده می‌کنید؟

اگر شما روزانه به یک گوشتکوب نیاز دارید و مرتب از آن استفاده می‌کنید؛ بهتر است به دنبال مدل‌های قوی‌تر و بادوام‌تر بروید؛ اما اگر مصرف کمی دارید و ممکن است در طول هفته چند بار آن را روشن کنید؛ نیازی نیست هزینه زیادی را بابت قدرت آن بپردازید.

اغلب چه مواد غذایی را با گوشتکوب برقی مخلوط می‌کنید؟

آیا مواد غذایی که با گوشتکوب مخلوط می‌کنید نرم یا خیلی سخت هستند؟ اگر تنها برای تهیه سوپ، سس و مواد غذایی نرم از گوشتکوب استفاده می‌کنید؛ یک گوشتکوب معمولی برای شما مناسب است. اما برای تهیه اسموتی ها باید از یک گوشتکوب قوی استفاده کرده و یا آن را به مخلوط کن‌های سنتی بسپارید.

بی سیم باشد یا سیمی؟

در مورد فضای آشپرخانه و دسترسی به برق فکر کنید. اگر در آشپرخانه‌تان به برق دسترسی ندارید؛ بهتر است از مدل‌های بی سیم استفاده کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که گوشتکوب های بی سیم قدرت کمتری دارند.

ویژگی‌های یک گوشتکوب برقی خوب
قدرت موتور

گوشتکوب‌ها دارای قدرت‌های متفاوتی هستند. باید گوشتکوبی انتخاب کنید که قدرت کافی برای مخلوط کردن و خرد و پوره کردن مواد غذایی نرم و سفت را داشته باشد. گوشتکوب شما بهتر است حداقل ۲۰۰ وات قدرت داشته باشد تا بتواند مواد غذایی را درگیر کرده و مخلوط کند.

کنترلر

بررسی کنید که آیا دکمه روشن و خاموش دستگاه به آسانی عمل می‌کند یا خیر. برخی از گوشتکوب ها وزنی به اندازه یک کاغذ را دارند و برخی آنقدر سنگین هستند که شما فکر می‌کنید یک پاکت شکر در دست گرفته‌اید؛ بنابراین در صورتی که وزن آن سنگین باشد؛ کنترل کردن دستگاه و استفاده از دکمه خاموش و روشن آن سخت است. برخی از این دستگاه‌ها دارای دستگیره‌های ارگونومیک و کنترلرهای لمسی هستند که استفاده از دستگاه را ساده‌تر می‌کند. مدل‌های ساده‌تر تنها از دکمه خاموش و روشن تشکیل شده و یک سرعت را ارائه می‌دهند. اما مدل‌های پیشرفته‌تر دارای تنظیم سرعتی نیز هستد که شما می‌توانید از آن بسته به نوع نیازتان استفاده کنید.

میزان سرعت

همانطور که گفتیم برخی دستگاه‌ها تک سرعته و برخی دارای تنظیمات سرعتی متفاوت، سه سرعته، ۵ سرعته و … هستند؛ گوشتکوبی که از تنظیمات سرعتی بهره مند است؛ نسبت به گوشتکوب‌های تک سرعته کارایی بیشتری دارد. بنابراین بهتر است به دنبال گوشتکوب‌های چند سرعته (حداقل دو سرعت) باشید.

طراحی

مخلوط کن باید راحت باشد. مهم‌ترین جنبه این دستگاه طراحی دسته آن است؛ اندازه و محل قرار گیری دکمه‌ها روی بدنه اهمیت دارد. در هنگام استفاده از برخی از این دستگاه‌ها می‌توانید در حین کار با یک دست سرعت را کم و زیاد کنید.

وزن

همانطور که اشاره شد وزن سنگین باعث می‌شود تا به مرور خسته شوید. گوشتکوب‌هایی که بدنه و یا سری فلزی دارند سنگین‌ترند.

لوازم جانبی

برخی از گوشتکوب‌ها تعدادی از لوازم جانبی کاربردی به همراه دارند که امکانات خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلاً برخی از گوشتکوب‌ها دارای یک ظرف درب بسته هستند که باعث می‌شود مواد غذایی نزدیک تیغه بماند و پراکنده نشود؛ علاوه بر این، ظرف دیگری مانند ظرف مندرج، ظرف نگهداری مواد از لوازم جانبی‌های کاربردی یک دستگاه گوشتکوب برقی محسوب می‌شود. در کنار این لوازم، تیغه‌های متنوعی که روی سری گوشتکوب وصل می‌شوند و این امکان را به کاربر می‌دهند تا مواد غذایی متنوعی را با آن مخلوط کرده و یا خرد کنند. در این صورت گوشتکوب شما به یک همزن دستی، یک مخلوط کن و یک غذا ساز تبدیل می‌شود. البته قبل از آنکه هزینه بیشتری بابت خرید این گوشتکوب همراه با لوازم جانبی آن بپردازید؛ بهتر است به دقت بررسی کنید که آیا به این لوازم جانبی نیاز دارید یا خیر؟

مواد سازنده

سری دستگاه مهم‌ترین قسمت یک گوشتکوب است. سری باید به قدری بزرگ باشد که بتواند مواد غذایی مختلف را درگیر کند. گوشتکوب‌های برقی همراه با سری فلزی نسبت به مدل‌های پلاستیکی کمتر دچار مشکل می‌شوند. این بخش از گوشتکوب در بین مواد غذایی می‌ماند و اغلب مرطوب و کثیف است و در صورتی که از جنس مناسبی برخوردار نباشد؛ ممکن است دچار خرابی، زنگ زدگی و یا شکستگی شود. البته مدل‌ها فلزی سنگین‌تر هستند و در صورتی که زمانی زیادی از آن استفاده کنید خسته می‌شوید. سری‌های پلاستیکی شیک‌تر هستند؛ اما در مجاورت با مواد غذایی گرم ممکن است تغییر حالت دهند. بهترین انتخاب سری‌هایی از جنس فولاد ضد زنگ با روکش سیلیکونی است که هم قدرت خوبی دارند و هم دوام شان بالا است؛ از طرفی روکش سیلیکونی باعث ایجاد خط و خش روی ظروف نمی‌شود.

سیمی با بی سیم؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم انتخاب یک گوشتکوب بی سیم یا سیمی به نیاز شما مربوط می‌شود. مدل‌های سیمی برخی مشکلات را برای شما ایجاد می‌کنند؛ به طور مثال در تعدادی از این نمونه‌ها سیم آنقدر کوتاه است که آزادی عمل به شما نمی‌دهد و بسیار دست و پا گیر است؛ اما مدل‌ها بی سیم ازادی عمل بیشتری داشته و به جریان برق نیاز ندارد. البته مدل‌های بی سیم گران‌ترند؛ وزن سنگین‌تری دارند و اغلب سرعت کمتر و زمان کمتری روشن می‌مانند.

حداکثر زمان اجرا

حداکثر زمانی که می‌توانید از یک گوشتکوب برقی بی سیم استفاده کنید؛ نبست به مدل‌های دیگر از ده ثانیه تا بیشتر تفاوت دارد.

میزان صدا

برخی از گوشتکوب‌های برقی به محض روشن شدن صدای موتور بالایی دارند که ممکن است آزار دهنده باشد. هر چه قدرت این دستگاه‌های بیشتر باشد؛ ممکن است صدای زیادتری نیز تولید کنند. البته برخی مدل‌های گران‌تر قدرت بالای موتور را در کنار صدای کم ارائه می‌دهند و برای افرادی مناسب است که بچه کوچک دارند.

روش شست و شو

یک جنبه مهم و غیر قابل انکار گوشتکوب برقی، روش شست و شو و تمیز کردن آن می‌باشد. برخی از این دستگاه‌ها دارای دستگیره‌های قابل جداسازی هستند و شما می‌توانید آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. در این صورت قسمت موتور جدا شده و مابقی در ماشین ظرفشویی شسته می‌شوند.

موردی که نیازی نیست در مورد آنها نگران باشید:
ولتاژ

شما می‌توانید میزان ولتاژ را در قسمت توضیحات دستگاه مشاهده کنید. ولتاژ بالاتر نتایج و کیفیت بهتری ر تضمین نمی‌کند؛ اینکه یک گوشتکوب با دوام است یا خیر به ولتاژ ربطی ندارد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد