راهنمای کامل خرید سرخ‌کن

0 1,145

روش‌های سنتی سرخ‌‌کردن غذا همچون استفاده از روغن زیاد در ماهی‌تابه دردسرهای خاص خود را دارد؛ بوی نامطلوب روغن، کثیف شدن آشپزخانه و زمان زیاد آماده شدن غذا از مشکلات این روش است. سرخ‌کن‌ها توانایی صرفه‌جویی در وقت و هزینه را دارند. سرخ کن حتی گزینه ایمن‌تری نسبت به روش‌های دیگر به حساب می‌آید. پس اگر علاقه زیادی به خوردن سیب‌زمینی، مرغ یا ماهی سرخ کرده دارید، خرید سرخ‌کن می‌تواند در برنامه‌ خرید شما جای گیرد.

انواع  مختلف سرخ‌کن:

fryer-1

سرخ‌کن‌های معمولی: این نوع محصولات از قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و ارزان‌ترین سرخ‌کن‌های موجود در بازار هستند. سرخ‌کن‌های معمولی دارای سبدی هستند که مواد غذایی در آن‌ها قرار می‌گیرد و از انرژی الکتریکی تغذیه می‌کنند. این سبد در درون مخزن روغن قرار می‌گیرد و غذا مستقیما با آن در تماس است، بنابراین نتیجه کار غذایی لذیذ اما با چربی فراوان است.

سبد این نوع سرخ‌کن‌ها دارای دستگیره‌ای است که با بالا کشیدن آن، در دستگاه به حالت آسانسوری باز می‌شود و می‌توان آن را از دستگاه جدا کرد. روغن در محفظه زیرین سبد ریخته شده و با المنت‌هایی که در زیر آن وجود دارد داغ می‌شود. سرخ‌کن‌های معمولی در مقایسه با روش‌های قدیمی از مزایای زیادی برخوردار هستند؛ در استفاده از اجاق‌خانگی، ممکن است دمای ظرف تا سیصد درجه سانتی‌گراد بالا رود که باعث پاشیدگی روغن به اطراف و در نتیجه احتمال سوختگی آشپز، ظرف یا غذا می‌شود. اما در سرخ‌کن‌های امروزی می‌توان دمای دستگاه را مشاهده کرد، با استفاده از تایمر و دفترچه راهنما زمان لازم برای سرخ کردن مواد غذایی را دقیق تحت نظر داشت و در نتیجه مانع سوختگی مواد غذایی و فرد آشپز شد. به علاوه بسته به نوع مصرف می‌توان چندین بار از روغن استفاده کرد.

بیشتر تولیدکنندگان در دفترچه راهنمای خود از پنج تا بیست و پنج بار استفاده از روغن را پیشنهاد داده‌اند ولی بهتر است که روغن به طور مرتب و با فاصله هشت تا ده بار مصرف تعویض شود. سبد چرخان، تکنولوژی جدیدتری است که در سرخ‌کن‌ها به کار برده می‌شود. در این محصولات ظرف حامل مواد غذایی در حین پخت حرکت چرخشی انجام می‌دهد. در نتیجه این نوع حرکت مواد غذایی با روغن تماس کمتری دارند. سرخ‌کن‌های چرخشی تا ۵۰ درصد در مصرف روغن صرفه‌جویی می‌کنند و نتیجه کار غذایی سالم‌تر است.

نکات مثبت:

1- امکان سرخ کردن انواع مواد غذایی

2- ظرفیت بالا برای مهمانی‌ها

3- غذای آماده شده خوشمزه و ترد است

4- قیمت مناسب

نکات منفی:

1- غذای سرخ‌شده پرکالری و با چربی فراوان است و برای افراد رژیمی مناسب نیست

2- استفاده زیاد از روغن

3- بوی نامطبوع و سختی در تمیز کردن محفظه غذا که البته در مدل‌های جدید این مشکل تا حد زیادی رفع شده است

 

fryer-2

سرخ‌کن‌های بدون روغن: شرکت‌های معروف در زمینه تولید لوازم خانگی سرخ‌کن‌های جدیدی را به مرحله تجاری‌سازی رسانده‌اند. شرکت تفال با معرفی سری ActiFry و فیلیپس با سری AirFryer سعی کردند نکته منفی سرخ‌کن‌های معمولی را مرتفع سازند. استفاده از روغن زیاد و غذای ناسالم از دلایلی هستند که هر کسی به دنبال سرخ‌کن‌های قدیمی نمی‌رود. اما در سرخ‌کن‌های جدید دیگر خبری از روغن نیست و غذا با هوای داغ سرخ می‌شود. بر طبق ادعای شرکت‌های سازنده، این دستگاه‌ها تا هشتاد درصد در مصرف روغن صرفه‌جویی می‌کنند. نتیجه کار یک غذای سالم، بدون روغن و کم کالری خواهد بود. شست‌شوی این دستگاه‌ها هم راحت‌تر از قبل شده  و در بعضی از مدل‌ها حتی قطعات دستگاه از هم جدا می‌شوند و می‌توان به راحتی بخش‌های مختلف سرخ‌کن را در ماشین ظرف‌شویی قرار داد.

نکات مثبت:

1- غذای سالم با مصرف حداقل روغن

2- استفاده آسان و شست‌وشوی راحت

نکات منفی:

1- گران بودن

2- غذای پخته شده به خوشمزگی و تردی پخت با سرخ‌کن‌های معمولی نیست

 

به چه نکاتی در هنگام خرید سرخ کن باید توجه کنیم:

 

fryer-3

برای خرید یک سرخ‌کن که منطبق با نیازهای شما باشد باید به نکات مختلفی توجه کرد که در ادامه چند مورد مهم را بررسی خواهیم کرد:

ظرفیت: تعداد استفاده‌کنندگان دستگاه از مهم‌ترین معیارهای خرید است. اگر در خانواده‌ای کم جمعیت زندگی می‌کنید، خرید سرخ‌کن‌هایی با ظرفیت پایین معقول‌تر به نظر می‌رسد. این مدل‌ها دارای یک سبد و ایده‌آل برای پخت مواد غذایی با حجم پایین هستند. افراد با مصرف پایین که سرخ‌کن‌هایی با حجم بالا خریداری می‌کنند، در حقیقت پول خود را هدر داده‌اند، چرا که با بالا رفتن حجم دستگاه، قیمت آن هم بالاتر می‌رود و با سرخ کردن مقدار کمی از مواد غذایی، روغن و انرژی صرف شده نیز بیشتر خواهد شد. سرخ‌کن‌هایی در حجم بالا نیز در بازار وجود دارند که از دو یا چند سبد به طور همزمان پشتیبانی می‌کنند و شما به وسیله آن‌ها می‌توانید حجم متنوعی از غذا را در مقدار زیاد تهیه کنید.

کنترل‌کننده درجه حرارت: سرخ‌کن‌های جدید قابلیت کاربردی کنترل درجه حرارت روغن دارند که بدین طریق دستگاه به طور مداوم حرارت روغن را کنترل می‌کند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. با بالا رفتن دمای روغن، دستگاه متوقف می‌شود تا دمای روغن در یک حد ثابت نگه داشته شود. تایمر از دیگر قابلیت‌های کاربردی است که در اکثر محصولات وجود دارد و با این قابلیت دیگر نباید نگران فراموش کردن وضعیت غذا و سوختگی آن باشید.

فیلتر: تکه‌های به جا مانده از مواد غذایی در روغن می‌تواند باعث مشکلاتی همچون کاهش کیفیت و سلامت روغن در استفاده‌های متعدد و بروز انواع حساسیت‌های غذایی شود. این فیلتر می‌تواند از ورود این تکه‌ها به روغن جلوگیری کند. در جهت کاهش بخار و بوی نامطلوب هنگام پخت غذا فیلترهای دیگری در سرخ‌کن‌ها استفاده می‌شود. این فیلترها در دو نوع قابل تعویض و غیرقابل تعویض هستند. فیلترهای غیرقابل تعویض را می‌توان در ماشین ظرف‌شویی شست و فیلترهای قابل تعویض را باید به طور مرتب عوض کرد.

قابلیت شست‌وشو: قبل از خرید سرخ‌کن باید به نحوه شست‌وشوی آن توجه کرد. شستن راحت‌تر دستگاه به معنی کیفیت بالاتر غذای پخته شده است. بعضی مدل‌های سرخ‌کن دارای فرآیند پیچیده‌ای برای شست‌وشو هستند. برخی دیگر از مدل‌ها از قطعات جدا شونده تشکیل شده‌اند که می‌توان در ماشین ظرف‌شویی گذاشت. شستن محفظه روغن هم از جمله نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد.

جمع‌بندی:

در خانه‌های امروزی، سرخ‌کن به یکی از وسایل مهم تبدیل شده است. خرید یک سرخ‌کن متناسب با نیاز‌‌های خانواده می‌تواند به کیفیت زندگی کمک زیادی کند، چرا که می‌توان طبخ انواع غذاها و حتی بعضی دسرها را به این دستگاه سپرد. اگر نگران سلامتی خود هستید و از خوردن غذاهای چرب اجتناب می‌کنید، استفاده از سرخ‌کن‌های بدون روغن پیشنهاد می‌شود. با این مدل از سرخ‌کن‌ها غذای سالم‌تری درست خواهید کرد.

fryer-4

منبع: فروشگاه اینترنتی بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد