آموزش راهکارهای ساده برای خشک کردن گوشی آیفون

0 1,153

اگر این مطلب را باز کرده اید و به دنبال راهکار هستید، به نظر می رسد گوشی آیفون شما خیس شده است. این حادثه ممکن است در دریا، ساحل و یا حمام اتفاق افتاده باشد. اگر تلفن، ساعت و یا ردیاب شما ضد آب نباشد و در پی یک حادثه خیس شود، اولین کاری که می کنید چیست؟ در چنین مواقعی بهتر است آنها را فورا از آب خارج کرده و خاموش کنید.

آسیب دیدن آیفون بسیار دردناک است و ممکن است هزینه های زیادی به بار بیاورد. طبق تحقیقات، شکسته شدن صفحه نمایش اولین و رایج ترین نوع آسیب این وسایل به شمار می آید و دومین حادثه به خیس شدن آن مربوط می شود.

همانطور که اشاره شد اولین قدم در هنگام مواجه شدن با چنین حوادثی، خاموش کردن گوشی همراه است. بنابراین اگر گوشی شما کار می کند و اثری از آسیب دیدگی در آن مشاهده نمی کنید، فریب نخورید زیرا ممکن است بعد از چند دقیقه دیگر، اتصالی کند. بنابرین صبور باشد و در ابتدا گوشی را خاموش کنید.

گام اول: خاموش کردن
اولین کاری که باید انجام دهید قطع جریان مدار در داخل آیفون است. زیرا ممکن است منجر به اتصال کوتاه شده و آسیب طولانی مدتی به گوشی شما وارد کند. بنابراین هیچ وقت وسوسه نشوید و برای آگاهی از سالم بودن، آن را روشن نکنید. البته اگر قبل از افتادن در آب، ایفون شما در حالت آفلاین و پرواز قرار داشت، این شرایط می تواند آسیب به آن را به حداقل برساند.

در هنگام مواجه شدن با چنین حوادثی ممکن است وسیله شما به صورت داخلی آسیب ببیند. در ابتدا بعد از خاموش کردن آن سطح آن را خشک کنید، سیمکارت را خارج کرده و سعی کنید قسمت هایی از گوشی که باز است را خشک کنید. مثلا قسمت پورت ها، سوکت ها، محل سیمکارت و یا قسمت شارژ گوشی مکان مناسبی برای نفوذ آب به درون دستگاه است. قاب را جدا کرده و گوشی را در حالت ایستاده قرار دهید. این کار باعث می شود تا آب بیشتر جذب گوشی شما نشود.

هیچ تغییری در گوشی ایجاد نکنید. یعنی هیچ یک از دکمه های سایلنت، خاموش ، ولوم صدا و …. را فشار ندهید، گوشی را نلرزانید و تکان ندهید و یا درون آن فوت نکنید.

گام دوم: استفاده از برنج خام
در این مرحله باید رطوبت درون دستگاه را از بین ببریم. هیچ وقت از خشک کن و یا سشوار برای این کار استفاده نکنید زیرا می تواند به قسمت های داخلی گوشی آسیب وارد کند.

همه ما در خانه خود، برنج داریم و از ویژگی های آن مطلع هستیم. یکی از خاصیت های برنج مکیدن فوق العاده آب است. البته سعی کنید از برنج های تمیز و درشت استفاده کنید تا گرد و غبار و آشغال های ریز به درون دستگاه شما نفوذ نکند. یک کاسه بزرگ تهیه کنید و سپس گوشی، ساعت و یا ردیاب خود را درون آن قرار دهید به طوری که کاملا درون برنج مخفی شود و سپس به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت به همان حال رها کنید.

گام سوم: استفاده از بسته های ژل رطوبت گیر
در صورتی که گوشی خود را خارج کردید و متوجه شدید روشن نمی شود، می توانید از بسته های ژل رطوبت گیر(ژل سیلیکا) استفاده کنید که مطمئنا در هر کفش و کیفی قرار دارد و تولید کنندگان در مناطق گرم و مرطوب این بسته ها را در جعبه لوازم برقی نیز قرار می دهند. با استفاده از این بسته های تمام سطح پشت و جلوی گوشی را بپوشانید. البته ممکن است تاثیر آن کمتر از برنج باشد اما ظرف مدت ۴۸ ساعت می تواند رطوبت درون آیفون را خشک کند.

گام چهارم: باز کردن بدنه گوشی
در صورتی که سابقه تعمیرات وسایل الکتریکی را دارید، می توانید پیچ های پشتی بدنه آیفون را باز کنید. در اکثر مدل ها پیچ گوشتی های مخصوص به آن نیز ارائه می شود که به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید. البته به یا داشته باشید در صورت انجام این کار، نمی توانید از مزایای گارانتی آن استفاده کنید و ممکن است به گوشی آسیب بیشتری وارد شود.

بعد از باز کردن آیفون، باتری را به آهستگی جدا کرده و تمام قسمت های زیرین و اطراف آن را با یک حوله نرم خشک کنید. البته همانطور که گفتیم این راه حل ریسک آور است. بنابراین اگر روش های قبلی هیچ تاثیری نداشته و ضمانت کالا نیز برای شما مهم نیست در صورت آگاهی از اصول تعمیر، می توانید گوشی را باز کنید.

بعد از گذشت چند روز، مطمئنا رطوبت آیفون شما از بین رفته است. بهتر است آیفون را روشن کنید. اگر متاسفانه گوشی شما روشن نشد، باید آن را نزد یک تعمیرکار اپل بروید تا با آشکار ساز های مایعات داخلی از وجود رطوبت درون گوشی شما مطلع شوند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است بعد از مدتی گوشی شما دوباره دچار مشکل شود. به طور مثال یک گوشی ایفون بعد از افتادن در آب استخر به وسیله تکنیک برنج، تعمیر شد اما بعد از یک سال بدنه دستگاه بیش از اندازه گرم می شد و در نهایت گوشی بعد از یک سال کارکرد، از بین رفت و سوخت. بنابراین بهتر است بعد از روش کردن گوشی از تمام فایل های درون آن یک پشتیبان تهیه کنید. البته امیدواریم این روش ها باعث بهبود طولانی مدت در گوشی شما شوند.

کارهایی که هرگز نباید انجام دهید:
• هیچ وقت گوشی خیس شده را در دستگاه خشک کن قرار ندهید. حتی اگر آن را در یک جوراب و بالش گذاشته و سپس در دستگاه خشک کن بگذارید، ممکن است به صورت ناخواسته به گوشی شما آسیب وارد شود.
• گوشی خود را بر روی رادیاتور قرار ندهید تا رطوبت آن از بین برود این کار نیز به دستگاه آسیب وارد می کند.
• دستگاه مرطوب را با سشوار خشک نکنید. این یک راه حل منسوخ شده است که بسیاری از کاربران در ابتدا این عمل را انجام می دهند و گوشی خود را خراب تر می کنند.
• دستگاه خیس شده خود را در فریزر قرار ندهید.

امیدواریم روش های بالا بتوانند به شما کمک کنند. شما می توانید برای جلوگیری از این حوادث اقدامات زیر را انجام دهید:

استفاده از قاب های ضد آب و بسته های خشک کن
اب برای ایفون و ایپد خوب نیست و در صورت نفوذ عمیق در مدارها می تواند باعث خرابی و اتصال شود. بنابراین عکس گرفتن در ساحل یا استفاده از گوشی در حمام و دستشویی می تواند گوشی شما را تهدید کند. در صورتی که دوست دارید در استخر یا حمام کتاب های الکترونیکی بخوانید و یا از آهنگ های گوشی خود بهره ببرید، بهتر است از پوشش های ضد آب برای آیفون و آیپد خود استفاده کنید. مورد دیگر دستبندها و مچ بندهایی است که دستگاه را به دست شما متصل کرده و مانع از افتادن و لیز خوردن آن می شود. در برخی موارد می توانید از بسته های خشک کن آماده برای گوشی خود استفاده کنید و همیشه یک بسته آن را در کیف خود قرار دهید و این گونه مدیریت بحران انجام دهید.

استفاده از گوشی های ضد آب
اگر دوست ندارید از قاب ها و پوشش های ضد اب استفاده کنید، می توانید مدل گوشی خود را ارتقا داده و از مدل های ضد آب آن استفاده کنید. از زمان راه اندازی گوشی های آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس؛ گوشی های آیفون ضد آب شده اند و گواهی استاندارد IP67 به آنها تعلق گرفته است. به این معنی که تا ۳۰ دقیقه می توانند در آب غوطه ور بمانند. البته عمق آب نباید بیشتر از یک متر باشد و در صورتی که بیش از ۳۰ دقیقه در آب بماند ممکن است به سیستم گوشی آسیب وارد شود.

در این لیست گوشی های اپل مقاوم در برابر آب با گواهی IP67 را به شما معرفی می کنیم:

• آیفون ۷
• آیفون ۷ پلاس
• آیفون ۸
• آیفون ۸ پلاس
• آیفون ۱۰

استفاده از برنامه سونیک (Sonic) برای خارج کردن آب درون اسپیکرها
گوشی های آیفون ۷ به بالا، دارای قابلیت ضد آب هستند اما ممکن است آب به درون اسپیکر های آن نفوذ کند. البته در ساعت های اپل قابلیت هایی قرار داده شده است که آب درون دستگاه را پس می زند و مانع از ماندگاری رطوبت در ساعت خواهد شد. اما این قابلیت در گوشی های آیفون قرار داده نشده است.
البته شما می توانید با نصب یک برنامه این عمل را انجام دهید. این برنامه سونیک (Sonic) نام دارد و با ایجاد موج سینوسی با فرکانس ۰ تا ۲۵۰۰۰ هرتز این کار را انجام می دهد و هدف آن خارج کردن آب در اثر لرزش در فرکانس های مختلف است. برنامه را دانلود کرده و نصب کنید و فرکانس آن را بر روی ۱۶۵ مگا هرتز قرار دهید (البته پیداکردن دقیق این فرکانس اندکی دشوار است بنابراین بهتر است محدودهی ۱۶۰ تا۱۷۰ را پیدا کنید) و سپس روی پخش (Play) ضربه بزنید. با کشیدن صفحه به بالا می‌توانید فرکانس را افزایش و با کشیدن به پایین، می‌توانید فرکانس را کاهش دهید.

منبع: فروشگاه اینترنتی بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: چرا نباید در سرویس بهداشتی از تلفن همراه استفاده کنیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد