راه‌های کاهش آلرژی در فصل بهار

0 1,092

بسیاری از افراد در فصل بهار با آلرژی روبرو می شوند و از علائم آلرژی فصلی مانند گرفتگی، آبریزش بینی، بثورات، خارش، رزاسه، سرفه، عطسه و چشم های خیس شکایت می کنند. اما، این بدان معنا نیست که باید عطسه و ناراحتی را برای همیشه تحمل کنید. این مقاله شما را با چند راه برتر آشنا می کند و به شما کمک می کند تا بدون دارو از آلرژی جلوگیری کنید، همچنین به شما اجازه می دهد تا عوامل آلرژی را مسدود کنید.

۱. ماسک بزنید

این ممکن است اولین و مهم ترین چیزی باشد که همه افراد می توانند به آن عمل کنند. اگر می خواهید کار باغبانی خود را به پایان برسانید، از ماسک استفاده کنید تا بینی و دهان خود را از گرده ها دور نگه دارید.

۲. بینی خود را پاک کنید

شستن بینی با آب شور، یک روش طبیعی برای پاک کردن گرده و سایر عوامل تحریک کننده در بینی است. بینی مانند شیشۀ جلوی اتومبیل است، بنابراین باید سعی کنید یک شستشوی بینی از داروخانه تهیه کنید و بینی خود را تمیز کنید. اگر این کار را نمی کنید، کرومولین سدیم گیاهی بدون نسخه را خریداری کنید، زیرا می تواند از واکنش های آلرژیک در بینی جلوگیری کند.

شستشو یا دوش گرفتن می تواند گرفتگی بینی و سینوس را خنثی کند. علاوه بر این، دوش گرفتن برای افرادی که از حساسیت بهار رنج می برند، سود بیشتری را به همراه می آورد. شستشوی سریع بعد از ساعت ها فعالیت در فضای باز می تواند به حذف آلرژن ها کمک کند.

استفاده از سرم شستشو یک درمان اصلی برای سینوس ها و آلرژی ها می باشد. استفاده از این سرم بسیار ساده است. کافی است سر خود را به سمت راست بچرخانید، سپس مخلوط را در یک سوراخ بینی وارد کنید تا آب به طرف دیگر جریان یابد. همین کار را در سمت دیگر بینی تکرار کنید. به خاطر داشته باشید فقط از آب مقطر یا آب جوش استفاده کنید، زیرا آب شیر می تواند باکتری ها یا موجودات خطرناک را به بدن وارد کند.

حیوانات خانگی

۳. اجازه ندهید حیوانات خانگی کنار شما بخوابند

شاید این ایده خوبی برای شما یا هر فرد دیگری باشد که با حیوان خانگی خود بخوابد، اما این ایده را رد کنید. حتی افرادی که آلرژی ندارند هم با شوره سر، پوست خشک شده و… روبرو می شوند. بنابراین، بین سرماخوردگی و آلرژی تفاوت وجود دارد، شواهد آشکار آن زمانی است که مدام عطسه می کنید و به مدت سه هفته یا بیشتر آبریزش بینی دارید. بنابراین، در نظر داشته باشید که اگر می خواهید آلرژی نداشته باشید، نباید با حیوان خانگی دوست داشتنی خود بخوابید.

۴. درب خانه و پنجره را بسته نگه دارید

شما نمی توانید خارج از خانه خود را مهروموم کنید، اما می توانید برای جلوگیری از ورود گرده ها و عوامل حساسیت زا درب ها را ببندید. وقتی فصل بهار با آب و هوای خوبش از راه می رسد احتمالا می خواهید پنجره ها را باز کنید تا هوا تازه شود. اما بهتر است آن ها را ببندید و سیستم تهویه هوا را روشن کنید.

۵. میزان گرد و غبار را کاهش دهید

در خانه هایی که گرم تر از ۷۰ درجه است و میزان رطوبت آن ها بالاتر از ۵۰ درصد می باشد، گرد و غبار بیشتری رشد می کند. بنابراین، دمای خانه خود را به طور متوسط کمتر از ۶۰s و رطوبت آن را بین ۴۰٪ و ۴۵٪ نگه دارید.

یک راه برای اندازه گیری رطوبت در خانه خرید یک رطوبت سنج است.

شستن ملافه

۶. ملافه را بجوشانید

توصیه می شود افرادی که آلرژی دارند هفته ای یکبار ملحفه و روبالشی های خود را در آب گرم بشویند. این دما از گرد و غبارهای بسیار زیاد می کاهد. همچنین، انجام این کار، باعث خوش بوشدن ملافه ها نیز می شود.

۷. از تهویه مطبوع و سیستم های گرمایشی استفاده کنید

این یکی دیگر از نکات موثر برای جلوگیری از آلرژی ها می باشد که باید به آن توجه کنید. اگر به گرده و غبار حساسیت دارید، یکی از راه ها برای جلوگیری از گرد و غبار تابستان، استفاده از تهویه مطبوع مناسب است. این وسیله به عنوان رطوبت ساز خوب عمل می کند؛ بنابراین، رشد گرد و غبار را کنترل می کند. یکی دیگر از مزایای غیر منتظره تهویه این است که جریان هوا سوسک ها را از بین می برد، زیرا سوسک ها فضاهای غیر تهویه را ترجیح دهند.

سیستم های گرمایشی ممکن است با فیلترهای الکترواستاتیک همراه باشند که ذرات کوچکتر را از فیلترهای منظم دریافت می کنند. فیلترها ذرات را در هوا شارژ می کنند زیرا می توانند از طریق یک فیلتر قدرتمند باشند. این دستگاه ها نیز باید اغلب تمیز شوند.

فیلترهای HEPA می توانند به کاهش علائم ناشی از تجمع آلرژن ها و تحریک کننده های هوا مانند گرد و غبار و پرندگان حیوانی کمک کنند. تمیز کننده های هوایی که به این فیلترها مجهز هستند، برای تمیز کردن هوا در فضاهای محدود بسیار موثر عمل می کنند. سیستم خانه ها اغلب فیلترهای HEPA را به تهویه، حرارت و سیستم تهویه مطبوع متصل می کنند.

۸. برای تمیز کردن خانه از کسی کمک بگیرید

جارو کردن و تمیز کردن باعث پخش گرد و غبار می شود و دفع آنها ممکن است بیش از ۲ ساعت طول بکشد.

اگر نمی توانید برای تمیز کردن خانه کسی را استخدام کنید، بهتر است یک فیلتر هوای ذره ای با راندمان بالا خریداری کنید و یک یا چند ماسک فیلتری معتبر بخرید تا از گرد و خاک جلوگیری شود.

۹. نمایشگر خود را با کنترل محیطی کاهش دهید

در صورت امکان، قرار گرفتن در معرض کرم ها را با کنترل های محیطی کاهش دهید. اتاق خواب مهم ترین مکان برای شروع است، زیرا روزی ۶ تا ۸ ساعت را در این محیط می گذرانیم. برای تشک، بالش و تشک فنردار خود پوشش های ویژه ای را مورد استفاده قرار دهید. پوشش های معمولی پلاستیکی و یا پارچه های محصور شده قادر نخواهند بود از این جلبک های میکروسکوپی دور باشند. این پوشش های ویژه مانع از نفس کشیدن افراد در هنگام خواب می شود. به یاد داشته باشید که هنگام باغبانی بینی و دهان خود را از گرد و غبار و باکتری محافظت کنید.

دوش

۱۰. دوش بگیرید و لباس خود را عوض کنید

گردوغبار می تواند بر روی لباس و مو جمع شود، بنابراین، به محض اینکه به خانه برمی گردید، به حمام بروید و لباس های خود را عوض کنید.

با شستن موهایتان گرده ها را از بین ببرید، به ویژه اگر ژل یا کرم مو زده باشید حتما باید موهایتان را بشویید زیرا این محصولات می توانند گرده ها را جذب کنند.

۱۱. هر روز مقداری عسل بخورید

مصرف منظم عسل می تواند به کاهش حساسیت کمک کند. در حقیقت، زنبورها گرده را از گل های شکوفا به عسل تبدیل می کنند؛ به این ترتیب، اگر هر روز کمی عسل بخورید، به طور پیوسته در مقابل اثرات تحریک کننده گرده در امان می مانید.

۱۲. از مکمل ها و گیاهان استفاده کنید

برخی گیاهان و مکمل های حاوی گیاه شناسی و اسپیرولنا می توانند آلرژی کمتری داشته باشند. گیاه عصاره butterbur می تواند التهاب هوا را به آسانی کاهش دهد. بر طبق برخی مطالعات صورت گرفته قرص های Butterbur علائم آلرژی را به طور مساوی با سمیتروتین و آنتی هیستامین های بدون نسخه تقلیل می دهند.

آنزیم موجود در آناناس می تواند برای جلوگیری از التهاب پس از جراحی سینوس استفاده شود.

عطر و بوی قوی روغن اوکالیپتوس باعث افزایش استنشاق بخار و کمک به باز کردن بینی ها و سینوس ها می شود. محققان معتقدند که روغن های ضروری استخراج شده از برگ های اکالیپتوس دارای عوامل ضد باکتری و ضد التهابی هستند و می توانند نفس کشیدن را راحت تر کنند.

علاوه بر روغن اوکالیپتوس، می توانید از گیاه نعناع به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان آلرژی ها استفاده کنید. برگ ها را در یک فنجان بگذارید. فنجان را با آب گرم پر کنید و بگذارید مدت ۵ دقیقه بماند. استنشاق بخار نعناع به درمان آلرژی کمک می کند. اگر آب و نوشیدنی دوست دارید می توانید چای نعناع مصرف کنید.

۱۳. از بخار استفاده کنید

هر بار که سینوس ها مسدود می شوند، احساس می کنید به خیس شدن و یا دستمال خیس نیاز دارید. سایر روش های استنشاق بخار مانند خریدن بخارساز می تواند برای مرطوب کردن بینی، مخاط و همچنین دوش استفاده شود.

ساده ترین راه برای انجام این کار این است که آب جوش را داخل کاسه بریزید، سپس یک حوله روی سر خود قرار دهید تا یک چادر تشکیل شود و به مدت ۱۰ دقیقه از طریق بینی نفس عمیق بکشید. چهره خود را بیش از حد به آب نزدیک نکنید، زیرا ممکن است صورتتان بسوزد. اگر احساس می کنید راه بینی و گلویتان مسدود شده است، حتما از این راه استفاده کنید.

۱۴. ورزش کنید

ورزش، یک روش درمانی برای آلرژی فصل بهار نیست، اما فعالیت بدنی ممکن است در کاهش برخی از علائم تاثیرگذار باشد.

ورزش برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن توصیه می شود. همچنین گردش خون را افزایش می دهد و به شما کمک می کند آلودگی ها را نیز پاک کنید. رگ های خونی در بینی می توانند در طول یک واکنش آلرژیک خاص باعث التهاب و تراکم شوند. هنگام کار کردن، نفس عمیق و جریان خون سریع دریافت خواهید کرد. بنابراین، این می تواند در کوتاه مدت برخی از انسدادها را کاهش دهد. نگهداری مناسب می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند که ممکن است در حفظ سیستم ایمنی بیش از حد بدن کمک کند.

رژیم غذایی مناسب

۱۵. غذاهای مناسب مصرف کنید

هنگامی که به دنبال پیشگیری از آلرژی و راه های درمان آن هستید، نمی توانید نکات تغذیه ای را فراموش کنید. آلرژی فصلی سبب التهاب در گلو و بینی می شود، بنابراین لازم است برخی غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بتوانند با آلرژی مبارزه کنند و رژیم غذایی را تسکین دهند. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد خوردن رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش علائم آلرژی فصلی می شود. اگر میوه ها، سبزیجات، ماهی، روغن زیتون و آجیل های سرشار از مغذی بالا مصرف کنید، به احتمال زیاد آلرژی و علائم آسم کمتر می شود.

مواد دیگری که سرشار از آنتی هیستامین های طبیعی مانند کورستین هستند شامل غذاهای قرمز مانند انگور، تمشک، سیب و پیاز قرمز هستند. منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند بذر چیا، ماهی تن و ماهی آزاد با التهاب مبارزه می کنند.

ماست حاوی پروبیوتیک ها و باکتری های سالم است که به سیستم ایمنی بدن اجازه می دهد واکنش بیشتری نسبت به آلرژن هایی مانند گرده داشته باشد. پروبیوتیک ها می توانند باکتری های مفید موجود در روده را متعادل کنند که از سیستم ایمنی پشتیبانی می کنند و به کاهش واکنش های آلرژیک کمک می کند.

۱۶. طب سوزنی انجام دهید

اکثر ما با پیوند طب سوزنی برای کاهش درد آشنا هستیم. با این وجود، اگر سوزن های کوچک در بسیاری از قسمت های بدن قرار بگیرند، خارش چشم یا عطسه مربوط به آلرژی فصلی را درمان می کنند. در صورتی که از بعضی داروهای ضد آلرژی یا درمان ها رضایت ندارید یا از عوارض جانبی داروهای معمولی رنج می برید، می توانید از مزایای طب سنتی بهره ببرید.

۱۷. لباس و پارچه های طبیعی بپوشید

آیا تا به حال متوجه شده اید که گرد و غبار روی صفحه نمایش تلویزیون بیشتر دیده می شود؟ این به این دلیل است که روی صفحه تلویزیون، بار الکتریکی شکل می گیرد و ذرات کوچک موجود در هوا را جذب می کند. همین مسائل زمانی اتفاق می افتد که مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر، در برابر یکدیگر قرار می گیرند. بنابراین، برای جلوگیری از این وضعیت، بهتر است لباس های پنبه، کتان یا دیگر الیاف طبیعی بپوشید.

۱۸. از خوردن غذاهای سرد و ناراحت کننده اجتناب کنید

در واقع برخی غذاها حاوی پروتئین هایی هستند که مشابه با گرده ها هستند، به طوری که خوردن آنها می تواند سیستم ایمنی بدن را آلوده کند. خبر خوب این است که گرما به سرعت پروتئین های ناراحت کننده را تجزیه می کند، بنابراین خوردن غذاهای گرم یک راه خوب برای جلوگیری از آلرژی است.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد