رشد مو با آب پیاز

0 2,653

آب پیاز یک درمان خانگی و شناخته شده برای سلامتی موها است؛ این درمان از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت. آب پیاز می‌تواند به رشد موهای ضخیم و سالم کمک کند؛ مواد مغذی موجود در آب  پیاز، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند و حجم، درخشش و سلامتی آن را بیشتر از قبل خواهند کرد. در این قسمت قصد داریم در مورد خواص آب پیاز و رشد مو با آب پیاز حرف بزنیم.

آیا واقعاً آب پیاز برای مو مفید است؟

در مورد تأثیر آب پیاز بر روی رشد مو، رویش مجدد آن و سلامتی موها تحقیقات بسیار کم و محدودی انجام شده است؛ البته برخی تحقیقات با جامعه آماری کوچک نشان می‌دهد که آب پیاز به رشد موها و سلامت آن در زنان و مردان کمک می‌کند. نتایج نشان می‌دهد افرادی که دو بار در روز و به مدت ۲ هفته از آب پیاز بر روی موهای خود استفاده می‌کنند؛ رویش موها  روی سر آن‌ها بیشتر شده است. تقریباً ۷۴ درصد از شرکت‌کنندگان بعد از ۴ هفته استفاده از آب پیاز، رشد موهایشان بیشتر شده و ۸۷ درصد بعد از ۶ هفته رویش مجدد مو داشتند. هم زنان و هم مردان در این مطالعه و تحقیق شرکت کرده‌اند که رویش مجدد موها بعد از استفاده از آب پیاز در مردان بیشتر از زنان رخ داده است.

چه نوع پیازی برای موها مناسب‌تر است؟

پیازها در رنگ‌ها و انواع مختلفی وجود دارد؛ پیازهای قرمز، سفید و زرد در بازار در دسترس هستند که هرکدام خواص  زیادی را به موها می‌دهند. در این میان پیازهای قرمز آنتی‌اکسیدان و فلانوئیدهای بیشتری دارند و مغذی‌تر هستند و برای درمان شوره سر و مشکلات پوست و مو بهتر عمل می‌کنند. بااین‌حال میزان گوگرد در پیاز سفید بیشتر است و به همین دلیل پیاز سفید برای ریزش مو مناسب‌تر می‌باشد.

آب پیاز به دلیل موارد زیر باعث رویش و رشد موها می‌شود:

۱. گوگرد خوراکی

سولفور یا گوگرد خوراکی یکی از مواد معدنی مفید در بدن است که برای تولید آنزیم و پروتئین‌ها در بدن بسیار ضروری است ازآنجایی‌که این ماده معدنی در کراتین مو نیز وجود دارد؛ به دلیل فقدان آن ممکن است سلامت موها تهدید شود. بنابراین شما با مصرف آب پیاز می‌توانید مقدار مورد نیاز گوگرد خوراکی را در اختیار موها قرار دهید تا به سلامت و رشد موها کمک کند.

۲. خاصیت ضد میکروبی پیاز

شما با مصرف آب پیاز بر روی موها می‌توانید از خواص ضد میکروبی آن نیز استفاده کنید. عفونت‌های روی سر یکی از موارد کاهش رشد مو و بیماری‌های سر است؛ بنابراین با مصرف آب پیاز می‌توانید این عفونت‌ها را کاهش داده و رشد موها  را بیشتر کنید.

۳. خواص آنتی‌اکسیدانی پیاز

رادیکال‌های آزاد می‌تواند فرایند پیری را سریع‌تر کند و فولیکول‌های مو را از بین ببرند؛ خواص آنتی‌اکسیدانی پیاز با این رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و به سلامت فولیکول‌ها کمک می‌کند.

تأثیر آب پیاز بر روی موها

رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یک عارضه شایع در میان زنان و مردان است؛ طبق آمار ۸۰ میلیون زن و مرد در ایالات متحده دارای ریزش مو هستند؛  ریزش مو دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وراثت است و به دلیل اثرات یک دارو یا تغییرات هورمونی در بدن شدت می‌یابد. آب پیاز می‌تواند تا میزان زیادی به رشد موهای شما کمک کند. پیاز حاوی مواد معدنی است که برای رشد مو بسیار مفید است.

گوگرد در قسمت کراتین مو یافت می‌شود و برای رشد و سلامت موها بسیار مفید است. بنابراین آب پیاز می‌تواند این سولفور اضافی را در اختیار موهای شما قرار دهد و باعث رشد مجددو جلوگیری از ریزش موهایتان شود. علاوه بر این گوگرد موجود در پیاز به تولید کلاژن پوستی نیز کمک می‌کند و این کلاژن برای تولید سلول‌های پوست سر به کارگرفته شده باعث سلامت مو و پوست سر می‌شود.

آب پیاز گردش خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه اکسیژن بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رساند که باعث رشد موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها خواهد شد.

موهای قوی

گوگرد موجود در پیاز می‌تواند فولیکول‌ها و موهای شما را تغذیه کرده و باعث رشد موها شود. در نتیجه موهای سالم و قوی‌تری خواهید داشت. موهای نازک آسیب‌پذیر هستند و زودتر دچار ریزش مو می‌شوند.

درمان شوره سر

سبزی‌های مختلف مانند پیاز قادر هستند با باکتری‌ها مبارزه کنند. این خواص ضد باکتریایی پیاز می‌تواند باعث سلامت پوست سر شما شوند و در نتیجه  شوره سر را از بین برده و پوست سر سالم‌تری به شما ببخشند.

درمان خارش و  التهاب سر

درصورتی‌که دچار خارش سر شده‌اید؛ می‌توانید مقداری آب پیاز تهیه کرده و برای چند دقیقه بر روی کف سرتان به آرامی ماساژ دهید. مراقب باشید که کف سرتان تحریک نشود.

درمان عفونت‌های سر

این ماده با خواص ضد باکتریایی خود برای درمان عفونت‌های سر نیز بسیار مؤثر است. اما در این مواقع بهتر است با نظر پزشک از آب پیاز استفاده کنید.

روش استفاده از آب پیاز برای موها

  • برای استفاده از پیاز برای موها کافی است یک یا دو عدد پیاز را پوست بگیرید.
  • شما می‌توانید از رنده یا غذاساز برای آب گرفتن از پیاز استفاده نمایید.
  • آب پیاز را می‌توانید بر روی موها و یا روی ریشه موهایتان به آرامی ماساژ دهید و در نهایت بعد از چند دقیقه آب کشی کنید.
  • قبل از استفاده از پیاز بر روی موها و سرتان مطمئن شوید به این ماده آلرژی نداشته باشید.

ماسک‌های مفید با استفاده از آب پیاز

شما می‌توانید از آب پیاز به همراه مواد طبیعی دیگری نیز استفاده کنید که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم:

آب پیاز به همراه روغن زیتون

امروزه همه ما در مورد خواص روغن زیتون برای پوست، ناخن و مو آشنا هستیم؛ مخلوط روغن زیتون و آب پیاز می‌تواند رشد موهای شما را بیشتر کند. سه قاشق غذاخوری آب پیاز را به همراه دو قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و بر روی موها و کف سرتان ماساژ دهید.

آب پیاز به همراه عسل

شما می‌توانید میزان تأثیر آب پیاز را با اضافه کردن عسل بیشتر کنید. یک چهارم فنجان آب پیاز را به همراه یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و بر روی سر و موهایتان ماساژ دهید.

آب پیاز و ماست

برای تهیه این مخلوط به ماست تازه نیاز دارید. دو قاشق ماست را به همراه چند قاشق آب پیاز مخلوط کرده و ماده را بر روی موهایتان قرار دهید و بعد از چند دقیقه آب کشی کند.

آب پیاز و برگ کاری

چند قطعه برگ کاری را بشویید و آن را به قطعاتی تقسیم کرده و خرد کنید و در مقداری آب پیاز قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید سپس این خمیر را بر روی موها، ریشه مو و کف سرتان ماساژ دهید و بعد از چنددقیقه آب کشی کنید.

آب پیاز و روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روغن‌های مفید برای پوست و مو است که در کنار آب پیاز می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. دو قاشق غذاخوری  به همراه دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را مخلوط کرده و به آن چند قطره روغن درخت چای اضافه کنید و به مدت سی دقیقه بر روی مو و پوست سرتان قرار دهید.

روغن کرچک و آب پیاز

این درمان خانگی بر روی رشد موهای شما بسیار تأثیر می‌گذارد؛  بهتر است این ماده را به مدت یک ساعت بر روی پوست سر و موهایتان قرار دهید. دو قاشق روغن کرچک را به همراه دو قاشق آب پیاز مخلوط کنید و یک ساعت بر روی پوست و موهایتان قرار دهید. روغن کرچک برای افزایش رشد موها بسیار مفید و کاربردی است و هنگامی که با آب پیاز ترکیب می‌شود؛ ریزش مو را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود ضخامت موها زیادتر از قبل شود.

تخم‌مرغ و آب پیاز

شما می‌توانید پوست سرتان را با مخلوط تخم‌مرغ، آب پیاز و روغن‌های ضروری ماساژ داده و سی دقیقه بر روی سرتان قرار دهید و درنهایت با شامپوی خفیف آن را شسته و آب کشی کنید. یک قاشق غذاخوری آب پیاز را به همراه یک تخم‌مرغ کامل و ۲ تا ۳ قطره اسانس رزماری یا اسطوخودوس مخلوط کرده و به مدت  ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی سرتان ماساژ دهید و سپس آبکشی نمایید.

زنجبیل و آب پیاز

زنجبیل به عنوان یک ماده مفید و ضد التهابی شناخته شده است که به همراه آب پیاز می‌تواندبر روی سر قرار گرفته و بعد از نیم ساعت گردش خون را بیشتر کرده و مانع از ریزش موها شود و در نهایت سلامت پوست سر و موهایتان را بیشتر از قبل کند.

استفاده از پیاز به طور کلی برای شما امن است؛ اما در برخی موارد نادر ممکن است عوارض جانبی مانند قرمز و خارش پوست به وجود بیاورد. بنابراین:

اگر  به پیاز حساسیت دارید به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. قبل از استفاده از آن،  پیاز را بر روی قسمتی از پوستتان تست کنید. در صورت حساسیت مقداری آلوئه‌ورا و روغن نارگیل را به آب پیاز اضافه کرده و بر روی سرتان قرار دهید تا خارش ایجاد نکند.

برخی داروها مانند آسپیرین باعث افزایش حساسیت به آب پیاز می‌شود؛ درصورتی‌که این دارو را مصرف می‌کنید در استفاده از آب پیاز احتیاط کنید.

مراقب باشید آب پیاز به درون چشم‌هایتان نروید.

برای از بین بردن بوی پیاز از روی موهایتان می‌توانید از سرکه سیب استفاده کنید. دو قاشق سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کرده و بر روی موهایتان ماساژ دهید و سپس آبکشی نمایید تا بوی پیاز از بین برود.

 کلام آخر…

آب پیاز یک درمان خانگی، سالم، طبیعی و مقرون به صرفه برای رشد موها است؛ این ماده طبیعی می‌تواند ضخامت موها را بیشتر کرده و رشد آن‌ها را تحریک کند و حتی مانع از ریزش موها شود. بااین‌حال از این ماده برای درمان آلوپسی و سایر اختلالات مربوط به مو استفاده نکنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد