روش‌های بازیابی اطلاعات پاک‌شده بر روی کامپیوتر

0 1,304

برای همه ما ممکن ست این اتفاق افتاد باشد که ناگهان بر روی گزینه “حذف” کلیک کرده و به سرعت و به آسانی تمام اطلاعات خود را از دست داده باشیم. این اتفاق بسیار درد اور است، ممکن است این اطلاعات برای ما بسیار ارزشمند باشد و به هر دری می زنیم تا بتوانید اطلاعات را باز گردانیم. رایج‌ترین سناریو بازیابی اطلاعات شامل معیوب شدن سیستم عامل، نقص فنی و منطقی دستگاه‌های ذخیره‌سازی، حذف شدن یا آسیب‌های تصادفی است. در این مطلب هدف ما تشریح روش هایی برای بازیابی فایل هایی است که به صورت اتفاقی پاک شده اند.

در این راستا تعدادی از برنامه های رایگان به منظور بازیابی اطلاعات طراحی و روانه بازار شده اند. اما بهتر است قبل از نصب و راه اندازی آنها مراقب یک سری عوامل باشیم .زیرا زمانی که یک فایل را به اشتباه پاک می کنیم، تا زمان بازیابی اطلاعات نباید از آن سیستم استفاده کنید. بنابراین برای جستجو کردن درباره این مشکل، رفع آن و دانلود نرم افزار های مخصوص برای این کار، بهتر است از یک سیستم دیگر و یا گوشی همراهتان استفاده کنید. در واقع این یکی از محدودیت های این روش است، و شانس شما را در بازیابی لطلاعاتتان کمتر می کند. بنابراین سعی کنید به جز دستوالعمل هایی که به در راستای بازیابی اطلاعات به شما گفته می شود، از کامپیوترتان استفاده ای دیگری نکنید و فایلی را نصب یا راه اندازی نکنید.

درواقع اطلاعات در بخشی از این سیستم وجود دارند و یک فضای برای ذخیره سازی آنها در نظر گرفته شده است. اطلاعات شما شبیه به یک پاکت نامه بدون آدرس است، محتویات هنوز داخل نامه هستند اما پستچی نمی دانند که آن را باید به کجا تحویل دهد. بسیاری از برنامه های بازیابی از طریق فلش USB اجرا می شوند، اما باید اصل فایل را از یک سیستم دیگر دانلود کنید؛ استفاده از مرور گر نیز می تواند شانس شمادر بازریابی اطلاعات را کمتر کند.

به طور کلی زمانی که فایلی را به اشتباه پاک می کنید، اولین جایی که باید به آن مراجعه کنید سطل زباله ویندوز است. ویندوز هیچ اصراری مبنی بر پاک کردن فایل های شما ندارد و در صورتی که از عملکرد معمولی حذف، برای پاک کردن اطلاعات خود استفاده کردید به راحتی می توانید اطلاعات پاک شده تان را در سطل زباله ویندوز مشاهده نمایید. در صورتی که فایل مورد نظر را در سطل زباله یافتید به راحتی می توانید بر روی آن کلیلک راست کرده و گزینه بازیابی(Restore) را انتخاب کنید. در این حالت فایل مورد نظر به مکان قبلی خود باز خواهد گشت.

اگر در پیدا کردن آیکون سطل زباله دچار مشکل شده اید به راحتی می توانید عبارت ” Recycle Bin” را در منوی استارت جستجو کنید و یک میانبر برای آن روی دسکتاپ خود قرار دهید.

البته نمی توان به این قابلیت ویندوز اطمینان کرد. زیرا پوشه سطل زباله دارای ظرفیت محدود است و در صورتی که این ظرفیت پر شود شروع به حذف فایل های قدیمی تر می کند. این ظرفیت مناسب است و امکان اینکه شما بتوانید فایل پاک شد خود را در این پوشه بیابید، بسیار زیاد است. برای بررسی ظرفیت و یا تغییر آن می توانید بر روی آیکون سطل زباله راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.

در صورتی که از عملکرد شیفت+دیلیت (Shift-Delete) استفاده کرده اید یا فایل هایتان را از روی SD کارت و یا فلش USB پاک کرده اید، این شانس همراه شما نخواهد بود و فایل های حذف شده را نمی توانید در پوشه سطل زباله پیدا کنید.

قب از اینکه به سراغ برنامههای بازیابی اطلاعات بروید، بیشتر فک کنید، ایا این فایل ها را در ایمیل و یا جیمیل خود به اشتراک نگذاشته اید آیا آنها را در فضاهای ذخیره سازی ابری ذخیره نکرده اید؟ آیا از فایل مورد نظرتان پشتیبان تهیه نکرده اید؟ در صورتی که جواب تمام این سوالات منفی باشد می توانید به سراغ برنامه های بازیابی اطلاعاتی بروید.

قبل از استفاده از برنامه بازیابی اطلاعات، می توانید از قابلیت زیر برای برگرداندن فایل های خود استفاده کنید.

بازیابی اطلاعات بدون برنامه و با استفاده از قابلیت Previous Version
البته برای استفاده از این روش باید از قبل، این قابلیت را در ویندوز خود فعال کرده باشید. این ویژگی تنها برای درایو C کامپیوتر فعال است و در صورتی که فایل شما در درایو دیگری باشد نمی توانید از آن استفاده کنید. اما بهتر است در فرصت مناسب این قابلیت را برای درایو های دیگرتان نیز فعال نمایید تا بعد ها با مشکل مواجه نشوید.
برای استفاده از این قابلیت ابتدا باید آن را بروی ویندوز خو فعال داشته باشید. برای فعالسازی آن کافی است وارد کنترل پنل شده و گزینه سیستم و امنیت(System and Security) را انتخاب نمایید و به بخش سیستم بروید. سپس در پنجره به نمایش در آمده در سمت چپ، گزینه System protection را انتخاب کنبد. سپس در برگه System protection و در بخش protection setting درایو مورد نظر خود را فعال کرده و برر وی Configure کلیک کنید. در پنجره باز شده می توانید از گزینه Restore system settings and previous version of files برای قابلیت بازیابی اطلاعات در کنار قابلیت قبلی نیز بهره ببرید. و سپس از قسمت Disk Space Usage به دلخواه یک فضا برای آن در نظر بگیرید.
به منظور استفاده ازاین قابیت می توانید بر روی پوشه مورد نظرتان کلیک راست کرده و گزینه Restore previous version را انتخاب کنید در پنجره به نمایش گذاشته شده می توانید به نسخه های قبلی پوشه مورد نظرتان دسترسی داشته باشید.

بازیابی اطلاعات به وسیله برنامه Disk Digger
در این مطلب می خواهیم به منظور بازیابی اطلاعات، برنامه Disk Digger را پیشنهاد می کنیم. اکثر برنامه های بازیابی اطلاعات نیز به همین روش و به صورت تقریبا مشابه عمل می کنند.
ابتدا برنامه Disk Digger را از یک سیستم دیگر دانلود کرده و فایل اجرایی آن را نصب نمایید. دیسک یا درایو حاوی فایل های حذف شده را انتخاب کرده و روی گزینه بعدی (Next) کلیک کنید و به برنامه اجازه دهید فایل های موجود را اسکن کند. در این زمان برنامه مذکور، لیستی از تعداد فایل های وجود در دیسک را به نمایش می گذارد که شما با انتخاب فایل های مورد نظرتان می توانید آنها را بازیابی کنید.
در این زمان یک موقعیت و مکان جدید به منظور ذخیره سازی اطلاعات معرفی کنید (از مکان فعلی این اطلاعات متفاوت باشد).

در این مطلب تنها یکی از این برنامه ها را به شما معرفی نمودیم، صد ها برنامه مشابه دیگر ، نیز وجود دارد که در صورت تمایل می توانید از آنها استفاده نمایید. به شما پیشنهاد می کنیم مطلب بعدی تحت عنوان، ” برنامه های کاربردی بازیابی اطلاعات “را دنبال کنید و در آن با انواع برنامه های سال ۲۰۱۸ آشنا شوید.

 

بیشتر بدانیم: معرفی ۱۳ برنامه بازیابی اطلاعات از دست رفته

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد