روش‌های کاربردی برای پشتیبان‌گیری (بکاپ) از عکس‌ها

روش های بکاپ (Backup) از عکس ها

0 1,185

انسان های موفق در زندگی خود، جانب احتیاط را رعایت کرده و همیشه با برنامه ریزی به سمت جلو حرکت می کنند. با پیشرفت تکنولوژی این نگرانی ها تغییر کرده و شکل دیگری به خود گرفته است. اکنون شما نگران فایل، عکس ها و اسنادی هستید که ذخیره کرده اید و همیشه این ترس همراه شماست که نکند این فایل ها آسیب دیده و از بین بروند.

عکس ها، یادگاری از خاطرات ما هستند که تا سال ها می توانند تداعی کننده روز های شاد و غمگین زندگی مان باشند، بنابراین عکس ها بسیار ارزشمند هستند؛ از این رو پشتیبان (بک آپ) گرفتن از فایل های گوشی ها و کامپیوتر ها، امر بسیار ضروری است.

در این میان، روش های بسیار زیادی وجود دارد که از طریق آن می توانید از این فایل ها پشتیبان تهیه کرده و همیشه در یک جای امن نگه دارید. برای انجام این کار بهتر است از استراتژی ۳-۲-۱ استفاده کنید:

۳: سه کپی از اطلاعات خود داشته باشید
۲: آنها را در دو محل جداگانه ذخیره کنید
۱: حداقل یکی از محل های ذخیره سازی خارج از سیستم تان باشد.

شاید این کار اندکی مشکل و سخت به نظر برسد اما تا زمانی که این مشکل گریبان گیر شما نشده است و هزاران فایل و عکس را از دست نداده اید، این حادثه را درک نخواهید کرد.

از بین رفتن اطلاعات و عکس ها به معنی از بین رفتن تمام سرمایه و خاطرات شماست، بنابراین بهتر است این کار را مانند یک عادت هر چند وقت یک بار انجام دهید. پشتیبان گیری به موقع اطلاعات بسیار ارزشمند است، اگر چه این کار، زندگی فیزیکی و عاطفی شما را نجات نمی دهد اما باعث حفظ زندگی دیجیتالی شما می شود.

همه ما این نکته را باید به خاطر سپاریم که هیچ راه امنی برای حفاظت ۱۰۰ درصدی از عکس ها و فایل هایمان وجود ندارد و همه روش های ذخیره سازی تا حدودی شکست خورده اند.

بنابراین اگر عکاس مبتدی هستید می توانید از روش های زیر برای پشتیبانی از عکس هایتان استفاده نمایید. البته این روش های برای عکاسان حرفه ای پیشنهاد نمی شود، زیرا آنها باید از روش های قابل اعتماد و سریع تری برای ذخیره فایل ها و عکس های حرفه ای خود استفاده نمایند.

درایو خارجی
بهتر است علاوه بر ذخیره عکس ها در هارد دیسک کامپیوتر، یک کپی از آن را در یک درایو خارجی نگه دارید. این عمل باعث می شود در صورت آسیب رسیدن به کامپیوتر یک بک آپ از آن را نیز داشته باشید. البته این روش نیز به اندازه کافی ایمن نیست و ممکن است درایو خارجی شما نیز آسیب ببیند.

بهتر است فایل اصلی عکس هایتان را در درایو c (درایو سیستم عامل) نگه داری نکنید زیرا در صورتی که مجبور شوید ویندوزتان را عوض کنید تمامی اطلاعاتتان از بین می روید.

درایو خارجی Western Digital یک وسیله خوب و ایمن برای پشتیبان گیری اطلاعات است، ظرفیت آن ۴ ترابایت بوده و تقریبا برای تمامی فایل ها و عکس های شما کفایت می کند. اگر فکر می کنید این درایو خارجی گران است و به این میزان حجم احتیاج ندارید بهتر است سراغ درایو های کم ظرفیت تر و ارزانتر بروید.

نگهداری پشتیبان در محل فیزیکی دیگر
بهتر است یک کپی از عکس های خود را در محیط خارج از خانه و محل کارتان نگه دارید، به طور مثال آنها را در یک درایو خارجی ریخته و به دوست یا پدر و مادرتان بدهید، در این صورت می توانید با اطمینان بیشتری از این عکس ها محافظت کنید.

سرویس های ذخیره سازی ابری
استفاده از سرویس های ذخیره سازی ابری یکی دیگر از روش های کاربردی ذخیره فایل ها و عکس ها می باشد. امروزه این سرویس ها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند و شما می توانید با توجه به نوع نیاز تان از آنها بهره ببرید.

دراپباکس نمونه ای از این سرویس های ذخیره سازی است که امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است، در صورت عضویت در آن می توانید از ۲ گیگابایت فضای رایگان نیز استفاده کنید. در صورتی که به فضای بیشتری نیاز دارید، باید هزینه آن را به صورت ماهیانه بپردازید، در صورت دعوت از دوستان و آشنایان، سرویس دراپباکس فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد. در وبلاگ بورسیکا مقاله تحت عنوان انواع سرویس های ذخیره سازی ابری منتشر شده است که با مراجعه به این لینک می توانید از انواع این سرویس ها اگاهی یابید. استفاده از این روش باعث می شود تا نگرانی شما بابت از دست دادن اطلاعات، کاهش یابد. همچنین در صورت استفاده از این روش، می توانید در هر نقطه و با هر وسیله دیگر به فایل های عکس های خود دسترسی داشته باشید.

دسته بندی اطلاعات با تاریخ
در مبحث ذخیره سازی و پشتیبانی از فایل ها، نظم و انضباط حرف اول را می زند، بهتر است عکس ها را در پوشه های جداگانه به صورت منظم دسته بندی کرده و برای هر کدام یک نام مخصوص در نظر بگیرید در این صورت پیدا کردن فایل مورد نظر نیز آسان تر است.

البته در انجام این کار هیچ قانون کلی وجود ندارد اما بهتر است این عادت را در خود تقویت کرده و زود به زود فایل ها و عکس هایتان را از گوشی و دوربین خود خارج کرده و درون لپ تاپ و هارد خود ذخیره کنید. در این حالت می توانید بر روی پوشه ها تاریخ عکس ها را ذکر کنید تا زمان تهیه بک آپ ثبت شود.

استفاده از برنامه های شخص ثالث
اگر در این راستا از برنامه ها سازماندهی و مدیریت عکس ها مانند Lightroom و ACDSee استفاده می کنید، درون این برنامه ها گزینه هایی برای پشتیبان گیری خودکار وجود دارد که با تعیین زمان هر چند وقت یک بار این کار را انجام می دهد. در صورتی که در طول هفته عکس های زیادی ثبت می کنید بهتر است یک روز در هفته را به پشتیبان گیری فایل هایتان اختصاص دهید.

هر یک از این روش ها نقاط ضعفی را در خود جای داده اند و روش کاملا مطمئنی وجود ندارد، حتی اگر عکس هایتان را چاپ کنید ممکن است بر اثر رطوبت، آسیب فیزیکی و یا هر اتفاق دیگری از بین بروند.

برای حفاظت از فایل خود می توانید از هارد داخلی و خارجی، فضاهای ذخیره سازی ابری، سی دی و دی وی دی ها و یا ترکیبی از روش های موجود استفاده نمایید، هیچ یک از این روش ها بر دیگری برتری ندارند. مثلا پدرم هنوز از دیسک سخت خود، برای ذخیره سازی عکس هایش استفاده می کند، یکی از دیسک های او شکست و بسیاری از اطلاعاتش از بین رفت، اما هنوز از این روش استفاده می کند. اما من ترجیح می دهم از فضاهای ذخیره سازی ابری استفاده کنم تا از هر نقطه ای از جهان به فایل های خود دسترسی داشته باشم. شما از چه روشی برای پشتیبان گیری از عکس هایتان استفاده می کنید؟؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد