سفیداب برای جای جوش و لکه‌های صورت

5 34,320

سفیداب یا همان روشور، یک ماده لایه‌بردار در طب سنتی ایرانی است که از زمان‌های بسیار قدیم مورداستفاده قرار می‌گرفت. سفیداب به شکل توپک‌های سفیدرنگی است که مواد اولیه آن بر اساس چربی حیوانی می‌باشد. از گذشته تاکنون از این ماده در هنگام استحمام و برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شد. در واقع شما با مالیدن سفیداب بر روی پوست سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برید و این کار باعث روشن‌تر شدن و سالم‌تر شدن پوست می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم به خواص لایه‌برداری سفیداب و استفاده از آن برای از بین بردن جای جوش بپردازیم. در واقع سفیداب با ضدعفونی کردن پوست و از بین بردن سلول‌های مرده جای جوش‌های صورت و بدن را نیز از بین خواهد برد.

سفیداب یا روشور چیست؟

سفیداب از گل سفید و نخاع برخی حیوانات (چربی حیوانی) درست می‌شود. انواع دیگری از سفیداب، به نام‌های سفیداب قلع و  سفیداب سرب هم وجود دارد که از سوزاندن فلزات قلع و سرب به دست می‌آیند.

سفیداب یک لایه‌بردار طبیعی است که به‌راحتی می‌تواند کار لایه‌بردارهای شیمیایی را برایتان انجام دهد با این تفاوت که مواد درون آن کاملاً ارگانیک می‌باشد و برای پوست صورتتان عوارضی نداشته و در برخی مواد باعث حساسیت نمی‌شود. این ماده لایه‌بردار بسیار فراوان بوده و باقیمت کم در عطاری‌ها موجود است. البته نوع بسته‌بندی آن ممکن است شما را متعجب کند؛ زیرا بعد از سال‌ها قدمت سفیداب در ایران و خواص شگفت‌انگیز آن برای پوست هنوز تعداد کمی از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند این ماده را به‌صورت شکیل‌تر و زیباتر بسته‌بندی نمایند. بااین‌حال بسته‌بندی ساده و ابتدایی آن چیزی از ارزش‌های طبیعی سفیداب کم نمی‌کند.

این ماده خواص شگفت‌انگیز زیادی دارد؛ شما می‌توانید از سفیداب برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه، اسکارهای باقی‌مانده روی صورت، از بین بردن لک‌ها  و جای جوش‌ها استفاده کنید. البته اگر پوست بسیار حساس و جوش‌های ملتهب دارید بهتر است از لایه‌بردار طبق نظر پزشک استفاده کنید.

درگذشته از سفیداب به‌عنوان آرایش صورت استفاده می‌کردند و کاربرد آن تنها در حین حمام کردن نبود. اصطلاح رایج سرخاب سفیداب مطمئناً به گوشتان خورده است؛ در واقع سفیداب کار پودرهای آرایشی امروزی را انجام می‌داد و باعث سفید نشان دادن پوست صورت می‌شد و هیچ‌وقت عوارضی به وجود نمی‌آورد. اما امروزه خواص این ماده بیشتر در لایه‌برداری و ایجاد پوست شفاف و عاری از جوش است.

خواص سفیداب

سفیداب خواص درمانی بسیاری زیادی برای پوست دارد که در این قسمت به آن می‌پردازیم. خواصی مانند لایه‌برداری پوست و روشن‌تر شدن رنگ آن، از بین بردن جای جوش و لک‌هایی که بر روی صورت و بدن ایجاد شده مخصوصاً لکه‌های بارداری، جلوگیری از التهاب پس از اصلاح صورت، جلوگیری از  تأثیر منفی تابش نور خورشید و بسیاری از موارد دیگر از ویژگی‌های شگفت‌انگیز سفیداب است.

سفیداب برای جای جوش

جوش صورت ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد؛ مثلاً ممکن است به علت تغییرات هورمونی، تغییرات PH، مواد غذایی چرب و یا بیماری‌ها و داروهای خاص بر روی پوستتان جوش ایجاد شود. برای از بین بردن این جوش‌ها می‌توانید از خواص شگفت‌انگیز سفیداب بهره ببرید؛ البته در کنار آن باید عامل اصلی بروز جوش‌های صورت را شناسایی کرده و آن را نیز رفع کنید. مثلاً از غذاهای چرب دوری کرده و یا با مراجعه به پزشک مشکل هورمونی خود را حل کنید. این ماده طبیعی دارای خواص ضدعفونی‌کننده است و باعث می‌شود میکروب‌ها و چربی‌های اضافه روی پوست از بین رفته و  به‌مرور جوش‌ها کمتر و کمتر شوند. بیشتر افرادی که صورت و بدنشان جوش می‌زنند؛ پوست چرب‌تری دارند و این چربی اضافی شرایط مناسبی برای ایجاد جوش‌های پوستی فراهم می‌کند. البته در صورت درمان جوش بهتر است سفیداب را تنها به نواحی که جوش‌ دارد قرار داده و ماساژ ندهید. در هنگام استعمال آن بر روی پوست صورت بهتر است ماساژ را به آرامی انجام داده و چشم هایتان را بسته نگه دارید تا وارد چشم نشود.

درصورتی‌که بر روی پوستتان جای جوش وجود دارد، این لایه‌بردار می‌تواند به‌مرور با لایه‌برداری و از بین بردن لکه‌ها و جای جوش، پوست صاف و سالم‌تری در اختیار شما قرار دهد. سفیداب یا روشور می‌تواند پوست زیبا، شفاف و سالمی را از طریق لایه‌برداری برای شما به ارمغان بیاورد. سفیداب سلول‌های مرده پوست را از بین برده و باعث می‌شود تا صورتتان جوان‌تر و شفاف‌تر به نظر برسد.  بنابراین بهتر است دو بار در هفته از ماسک‌ها طبیعی سفیداب استفاده کنیم که در ادامه به تعدادی از این ماسک‌ها اشاره خواهیم کرد.

سفیداب برای التهاب و جوش بعد از اصلاح صورت

سفیداب تنها مختص خانم‌ها نیست؛ آقایان نیز می‌توانند از این ماده برای سلامت پوستشان استفاده کنند. اکثر مردان بعد از اصلاح صورت  دچار جوش می‌شوند برای جلوگیری از بروز این جوش‌ها می‌توانید مقداری از سفیداب را  پودر کرده و با عرق بیدمشک مخلوط کنید و بعد از اصلاح روی صورتتان بمالید. طبع سرد این ترکیب باعث می‌شود تا بعد از اصلاح صورت دچار جوش و ناراحتی‌های پوستی نشوید.

سفیداب برای محافظت از پوست صورت در برابر خورشید

سفیداب علاوه بر از بین بردن جوش و لایه‌برداری با حفاظت از پوست در برابر نور خورشید احتمال بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان پوست را کاهش می‌دهد. بنابراین درصورتی‌که به واسطه شغلتان ساعت‌های زیادی در زیر نور خوشید هستید، بعد از استحمام از سفیداب استفاده کنید. البته استفاده از کرم‌های ضد آفتاب همیشه توصیه می‌شود.

سفیداب برای تعرق کمتر

سفیداب میزان تعرق بدن را نیز کم می‌کند در این صورت بر اثر فعالیت‌های بدنی شدید نواحی مختلف صورت و بدن عرق نکرده و به دلیل چربی زیاد دچار جوش و التهاب نخواهد شد.

انواع ماسک‌های سفیداب برای از بین بردن جوش صورت

برای از بین بردن جوش‌های صورت و لایه‌برداری آن می‌توانید از  ماسک‌های متنوع سفیداب استفاده کنید که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم. پوست صورت از میلیون‌ها سلول زنده تشکیل شده است که این سلول‌ها در حال رشد هستند و برخی از آن‌ها با گذشت زمان از بین می‌روند و به اصطلاح می‌میرند. درصورتی‌که سلول‌های مرده را از روی پوست برندارید به تدریج پوستتان را تیره‌تر و کدرتر خواهند کرد. استفاده از سفیداب به عنوان یک لایه‌بردار می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و درنتیجه پوستتان سالم‌تر شده و احتمال بروز جوش‌های صورت کاهش می‌یابد.

ماسک سفیداب و ماست برای از بین بردن جوش‌ها

سفیداب را کاملاً پودر کرده و به همراه ماست مخلوط کنید و خمیر را بر روی صورتتان بگذارید و چند دقیقه صبر کنید. به هیچ عنوان بر روی صورت‌های جوش‌دار حرکت دورانی و ماساژ انجام ندهید. در نهایت با آب ولرم بشویید.

ماسک سفیداب و گلاب برای جوش صورت

ترکیب سفیداب و گلاب یک ترکیب خوب و بسیار ارزشمند برای سلامت پوست است. برای تهیه این ماسک در ابتدا مقداری از سفیداب را از شب قبل در گلاب بگذارید تا خیس شود. سپس بعد از گذشت یک شب سفیداب خیس شده در گلاب را لِه کنید تا با گلاب کاملاً مخلوط شود. مخلوط به‌دست‌آمده را بر روی صورت گذاشته و به آرامی و به‌صورت دورانی ماساژ دهید و در نهایت با آب ولرم بشویید. درصورتی‌که روی صورتتان جوش‌های التهابی وجود دارد ماسک را تنها برای چند دقیقه روی پوستتان قرار داده و ماساژ ندهید.

ماسک سفیداب و روغن زیتون برای پوست‌های خشک

برای تهیه این ماسک سفیداب را پودر کرده و با روغن زیتون و  مقداری شیر مخلوط کنید تا حالت اسکراب و خمیری داشته باشد. سپس آن را روی صورت قرار داده و بعد از یک ربع ماساژ دهید. در نهایت با آب ولرم بشویید. این ماسک یک نرم کننده خوب با خاصیت لایه‌برداری برای پوست‌های خشک است.

ماسک سفیداب و آب لیمو برای پوست‌های چرب

ترکیب سفیداب (پودر شده) و آب لیموی تازه و استعمال آن بر روی صورت به‌مرور می‌تواند مانند یک لایه‌بردار سطح پوست را تمیز کرده، رنگ آن را روشن‌تر کند و درنتیجه احتمال بروز جوش بر روی صورت کاهش پیدا کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که آبلیمو، چربی پوست را از بین برده و باعث خشک شدن پوست خواهد شد. بنابراین بعد از استعمال این ماسک از آب‌رسان استفاده کنید.

ماسک سفیداب و خیار برای کاهش جوش

ماسک سفیداب و خیار می‌تواند به عنوان یک ابرسان و لایه‌بردار عمل کند؛ سفیداب را پودر کرده و با خیار رند شده مخلوط کنید و مقداری نمک به عنوان اسکراب به آن اضافه نمایید و بعد از ده دقیقه آن را به آرامی روی پوست ماساژ دهید.

نکته مهم: درصورتی‌که روی صورتتان جوش‌هایی وجود دارد بهتر است ماسک‌های سفیداب را برای ۱۵ دقیقه بر روی آن قرار داده و در نهایت آبکشی کنید و به هیچ عنوان ماساژ ندهید زیرا جوش‌ها را تحریک می‌کند. اما در صورت وجود جوش‌های سرسیاه و لک زمانی که می‌خواهید از سفیداب به عنوان لایه‌بردار استفاده کنید؛ می‌توانید آن را برای چند دقیقه به‌صورت دورانی ماساژ دهید.

نکته مهم: از آنجا که پوست کودکان نازک و حساس‌تر است بهتر است از لیف‌های نرم و بسیار ملایم و با سرعت کم آن را بر روی پوست فرزندتان ماساژ دهید تا دچار التهاب نشود.

نکته مهم: استفاده از سفیداب همراه با کیسه‌های زبر و خشنی که درگذشته استفاده می‌شد؛ رد شده است. زیرا به پوست آسیب وارد کرده و باعث ایجاد بیماری‌های مانند تب مالت می‌شود.

نکته مهم: قبل از استفاده از سفیداب بر روی پوستتان مقداری از آن را بر روی قسمت کوچکی از پوستتان آزمایش کره و چند ساعت صبر کنید درصورتی‌که بدنتان به آن واکنش نشان نداد می‌توانید از این لایه‌بردار طبیعی استفاده نمایید.

سخن آخر…

همان‌طور که در ابتدا ذکر کردیم سفیداب از نخای حیواناتی مانند گوسفند تهیه می‌شود؛ بنابراین اگر استاندارد نباشد می‌تواند بسیاری از بیماری‌هایی مانند تب مالت را از طریق پوست به بدن انسان منتقل کند. بنابراین برای تهیه آن بهتر است به مکان‌های معتبر مراجعه کرده و نمونه‌های بسته‌بندی شده آن را خریداری کنید. بعد از استفادۀ چند هفته‌ای از سفیداب متوجه می‌شوید، جوش‌های سرسیاه روی پوست و جای جوش ها از بین رفته و درنتیجه پوست سالم‌تری دارید که احتمال بروز جوش و سایر بیماری‌ها پوستی در آن کاهش یافته و پوست شفاف و روشن‌تر می‌شود. ماسک‌های سفیداب را بیشتر از دو تا سه بار در هفته استفاده نکنید؛ زیرا باعث حساسیت پوست خواهد شد.

منبع: بلاگ بورسیکا

5 Comments
  1. رویا گفته:

    من با آلوورا ترکیبش میکنم البته یه بار هم گلاب ریختم توش ولی خیلی آبکی میشه خمیر نمیشه اما آلوورا چون چسبندگی داره و نرم کننده هم هس خیلی بهتره حالت خمیری هم درست میشه

  2. Ela گفته:

    من خودم حدودا یک ماهه که دارم از سفیدآب رو پوست صورتم استفاده می کنم و واقعا احساس میکنم جای جوشام داره کم رنگ تر میشه به نظرم ی لایه برداره فوق العادس بدون هیچ عوارضی 🙂

  3. نرگس خاتون گفته:

    سلام من هم چند روزه دارم از ماسک سفیدآب و روغن بادام استفاده میکنم هم روشن کننده س هم مرطوب کننده و آب رسان
    واقعا عالیه
    سفیدآب و گلاب رو هم شنیدم خیلی خوبه واسه جوان سازی و جوش صورت

  4. فاطمه گفته:

    بله تاثیر سفیداب روی جوش صورت خیلی عالیه.هم باعث روشن شدن پوست و هم باعث از بین رفتن جوش صورت میشه.من چون چند ماهه که ازش استفاده میکنم احساس میکنم که باعث نرمی صورتم هم شده

  5. Zahra‌ گفته:

    من چند مدتی توی حمام سفیداب رو با دستم له میکردم میزدم صورتم یه طرف صورتم کامل جوش زد ماسکش رو با ماست یا ابلیمو استفاده کنم خوبه ؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد