علت تاول زدن ناگهانی پوست

0 27,323

تاول درواقع نوعی برآمدگی و جوش روی پوست است که درون آن پر از مایع بوده و ممکن است بر روی قسمت‌های مختلف بدن به وجود بیاید. به‌طور متوسط اندازه تاول‌ها چیزی در حدود یک اینچ است؛ البته دقت کنید که تاول با جوش‌های چرکی و یا سایر عوارض پوستی اشتباه گرفته نشود. مایع درون تاول شفاف و رقیق است و در برخی موارد کدرتر و غلیظ‌تر می‌شود. همۀ ما با تاول‌های رایجی که به دلیل استفاده از کفش نامناسب در پشت پاها ایجاد می‌شود؛ آشنا هستیم. تاول پشت پا براثر اصطکاک بین پوست و کفش و جداسازی پوست و جمع شدن مایع در زیر آن ایجاد می‌شودکه اغلب ناراحت‌کننده و آزاردهنده است. این نوع تاول‌ها بدون هیچ درمانی و به‌مرور بهبود پیدا می‌کنند اما تاول‌هایی که اغلب به‌صورت ناگهانی بر روی پوست ظاهر می‌شوند نیازمند بررسی و درمان هستند.

بنابراین اگر به‌صورت ناگهانی بر روی قسمتی از بدنتان تاول مشاهده کردید که بعد از چند روز بهبود نیافت و یا محدوده آن وسیع‌تر شد؛ بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چرا دچار تاول می‌شویم؟

تاول ممکن است به علت‌های مختلفی بر روی بدن ایجاد شود. تاول‌های ناشی از سوختگی و یا اصطکاک کاملاً شناخته‌شده هستند و ما علت بروز چنین تاول‌هایی را می‌دانیم.  در برخی موارد بر روی بدن خود تاول‌هایی مشاهده می‌کنیم که علت آن مشخص نیست. در این قسمت می‌خواهیم به‌صورت اختصار به علت و دلایل ایجاد تاول ناگهانی بر روی پوست اشاره کنیم:

آفتاب‌سوختگی و یا هوای سرد

قرار گرفتن طولانی در هوای سرد می‌تواند باعث بروز تاول بر روی پوست شود؛ علاوه بر این اگر ساعات زیادی را بدون کرم ضد آفتاب در زیر نور خورشید بمانید ممکن است بر روی پوستتان تاول ایجاد شود. بنابراین هر دو عامل سرما و گرما یکی از دلایل بروز تاول‌های پوستی است.

درماتیت تماسی تحریکی

درماتیت یا حساسیت پوستی به معنای التهاب، قرمز شدن و خارش پوست است. این درماتیت براثر استفادۀ زیاد از موادی مانند لوازم‌آرایشی، صابون، دستکش‌های لاتکس، جواهرات، دئوردورانت‌ها و … ایجاد می‌شود؛ این مواد در تماس با پوست مخصوصاً پوست کف دست، چربی و مواد محافظت‌کننده را از بین برده و  باعث مشکلات پوستی ازجمله تاول می‌شوند. درواقع سیستم ایمنی بدن به این شرایط و مواد تحریک‌کننده واکنش نشان داده و موجب بثورات پوستی همراه با تاول و تورم خواهد شد. در موارد شدیدتر، تاول‌های شدید و زخم‌های باز ایجاد می‌شود.

حشرات

برخی از حشرات می‌توانند بر روی پوست تاول ایجاد کنند. حشراتی مثل زنبور‌ها، مورچه‌ها، مگس‌ها، کک‌ها، پشه‌ها و… می‌توانند نیش بزنند. زمانی که یک حشره بدن شما را نیش می زند؛ ماده سمی وارد بدن شده و بدن به آن واکنش نشان می‌دهد. در بیشتر مواقع  قرمزی، خارش و درد از علائم رایج آن است اما در صورتی که حشرات خاصی بدن را نیش بزند ممکن است این علائم به‌صورت تاول‌هایی بر روی پوست نمایان شود. مثلاً حشره گال و یا برخی از عنکبوت‌ها، باعث خارش شدید بر روی پوست و ایجاد تاول‌های ریز در آن ناحیه می‌شوند.

عفونت

بسیاری از بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر نیز در جهان وجود دارند که تاول، یکی از علائم آن‌ها به‌حساب می‌آید. بیماری عفونی مانند زرد زخم تاولی (Bullous Impetigo) نوعی زرد زخم است که به‌صورت تاول‌هایی بروز می‌کند که در آن مایع روشن یا کدر وجود دارد و به‌آسانی پاره می‌شود. عفونت پوستی ناشی از استافیلوکوکوس که به علت سوختگی‌های معمولی، آفتاب‌سوختگی یا بادسوختگی و زخم پوستی آلوده‌ می‌شوند و عفونت می‌کنند. این عفونت با تورم، التهاب، جوش و تاول همراه است. عفونت ویروسی کوکساکی، یک عفونت شایع است که بیشتر در گروه سنی زیر ده سال رخ می‌دهد. این ویروس ممکن است تاول‌هایی در دهان و بر روی دست‌ها و پاها ایجاد کند، علاوه بر این بیماری‌های دیگری مانند زونا و آبله ناشی از ویروس هرپس زوستر و بیماری‌های ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس باعث تاول می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بیماری آبله‌مرغان و زونا

آبله‌مرغان و زونا  بیماری واگیرداری است که از طریق ویروس هرپس زوستر ایجاد می‌شود. این بیماری با علائمی مانند خارش سطحی پوست، سردرد، حالت تهوع و تب همراه است. به‌تدریج، تاول‌های پوستی در تمام قسمت‌های بدن مشاهده می‌شود که به‌صورت طبیعی در ۲۴ ساعت می‌ترکند. در طول این بیماری هر ۳ تا ۴ روز تاول‌های جدیدی ایجاد خواهد شد. بثورات ابتدا پاپولند و سپس به وزیکول و پوستول و درنهایت به پوسته تبدیل می‌شوند. از خصوصیات بثورات آبله‌مرغان، ظهور سریع آن‌ها و نیز وجود هم‌زمان پاپول، وزیکول و پوسته در یک زمان می‌باشد.

البته زونا در شرایطی که سیستم ایمنی شخص ضعیف می‌شود؛ در بدن ظاهر خواهد شد. ازآنجاکه ویروس آبله‌مرغان در بدن باقی می‌ماند؛ می‌تواند در شرایطی که بدن ضعیف است ظهور کرده و باعث ایجاد تاول روی پوست شود. البته تاول در زونا برخلاف آبله‌مرغان تنها در یک ناحیه کوچک ظاهر می‌شود و عصب آن ناحیه را درگیر کرده و بسیار دردناک است. این تاول‌ها بیشتر در پوست سینه و پشت بروز می‌کنند و همانند آبله‌مرغان مسری هستند.

ویروس هرپس سیمپلکس

ویروس هرپس سیمپلکس به دو صورت در بدن بروز می‌کند؛ نوع اول آن باعث تب‌خال لب و نوع دوم باعث تب‌خال ناحیه تناسلی می‌شود. تب‌خال لب (نوع اول: HSV-1) از طریق بزاق دهان و تب‌خال تناسلی (نوع دوم: HSV-2) از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابند. در تب‌خال لب ممکن است تاول‌هایی سراسر دهان را فرابگیرند که به‌مرور پخش خواهند شد. التهاب لثه و حتی تب، التهاب گره‌های لنفاوی و گلودرد از علائم تب‌خال لب است.

بیماری‌های پوستی

بیماری‌های پوستی زیادی در دنیا وجود دارند که می‌توانند باعث بروز علائم  پوستی و تاول شوند. یکی از این بیماری‌ها، بیماری پروانه‌ای یا اپیدرمولیزیس بولوسا است. این بیماری ارثی به دلیل یک جهش ژنتیکی در کلاژن و کراتین پوست ایجاد شده و باعث می‌شود در ناحیه پوست و غشای مخاطی تاول‌هایی خون ریزی کنند. بیماری پمفیگوس نیز نوعی تاول و حباب بر روی پوست ایجاد می‌کنند که به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید. درماتیت هرپتی نوع دیگری از بیماری‌های پوستی است که تاول‌ها به‌صورت خوشه‌هایی بر روی پوست ظهور می‌کنند که احساس خارش دارد؛ این بیماری ارثی است و واگیردار نیست.

داروها

برخی از داروها به‌محض مصرف دارای عوارض و واکنش‌های آلرژیکی در پوست می‌شوند که به‌صورت تاول ظاهر می‌شود. البته واکنش به داروها متفاوت است؛ در برخی موارد مصرف یک دارو باعث حساسیت پوست نسبت به نور خورشید می‌شود و درصورتی‌که در زیر نور خورشید قرار بگیرید دچار تاول خواهید شد. درصورتی‌که بعد از مصرف داروی خاص دچار تاول شده‌اید؛ بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

راه‌های درمان تاول پوست

بیشتر تاول‌هایی که براثر اصطکاک پوست با یک سطح و یا سوختگی ایجاد شده؛ نیاز به مراقبت پزشک خاصی ندارند. در این تاول‌ها به‌مرور پوست جدیدی در زیر  منطقه آسیب‌دیده تشکیل می‌شود و مایع به‌سرعت جذب‌شده و تاول از بین می‌رود.

تاول‌ها را هیچ‌وقت دست‌کاری و زخمی نکنید؛ مگر آنکه بسیار دردناک باشند. در غیر این صورت دست‌کاری تاول و خارج کردن مایع درون آن ممکن است پوست را آلوده کرده و بیشتر تحریک کند. مایع درون تاول، پوست زیرین را که در حال تشکیل است؛ تمیز نگه‌داشته و مانع از آلودگی آن می‌شود بنابراین بهتر است مایع درون آن را خارج نکنید.

همان‌طور که گفتیم اگر تاول بزرگ و بسیار دردناک باشد؛ می‌توانید با استفاده از یک سوزن استریل آن را زخمی کرده و مایع را خارج کنید. برای استریل کردن سوزن آن را بر روی شعله قرار داده و بعد از خنک شدن استفاده کنید و یا  آن را به الکل آغشته نمایید. دست و منطقه تاول را به‌دقت بشویید و سپس با استفاده از سوزن یک سوراخ کوچک ایجاد کنید تا مایع خودبه‌خود خارج شود. اگر مایع سفید و زرد باشد باید به پزشک مراجعه کنید. پوست روی تاول را بعد از خالی شدن مایع جدا نکنید؛ زیرا پوست زیرین برای جلوگیری از آلوده شدن به آن نیاز دارد. بر روی آن یک پماد آنتی‌بیوتیک بزنید. محل تاول را  هرچند وقت یک‌بار بررسی کنید. درصورتی‌که علائم چرک، قرمزی و تورم در آن وجود داشت و بعد از چند روز بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های جلوگیری از تاول پوست

برای جلوگیری از ایجاد تاول بر روی پوست در حین کارهای سخت و بدنی دستکش بپوشید. کفش‌هایی که انتخاب می‌کنید کاملاً اندازه باشند. در بیرون از منزل از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. در ماه‌های سرد، از دستکش‌، کلاه و جوراب‌های ضخیم استفاده کنید تا از پوست شما در برابر هوای سرد و باد محافظت کند. محصولات بهداشتی مانند صابون‌ها، لوازم‌آرایشی و مواد شوینده، فلزات خاص مانند نیکل و برخی گیاهان تحریک‌کننده باعث تاول می‌شوند و بهتر است در صورت تشخیص از آن‌ها فاصله بگیرید.

برای جلوگیری از تاول‌های که ناشی از عفونت است، دست‌های خود را  مرتب بشویید و هرگز زخم‌های پوستی، تاول‌ها و یا هر قسمت باز یا زخمی پوست افراد بیمار را لمس نکنید. برای کاهش خطر ابتلا به هرپس سیمپلکس، هرگز باکسی که مبتلابه تب‌خال است، رابطه جنسی (حتی با کاندوم) نداشته باشید.

تاول‌ها تا چه مدت بر روی پوست می‌مانند؟

دوره درمان تاول‌ها بسته به نوع و علت آن‌ها متفاوت است. تاول‌هایی که ناشی از اصطکاک و سوختگی است در عرض چند روز  درمان می‌شوند. اما تاول‌هایی که از عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی به وجود آمده ممکن است ماه‌ها و هفته‌ها باقی بمانند. در عفونت‌های پوستی، مانند عفونت ویروس هرپس سیمپلکس، ممکن است تاول‌ها به‌صورت دوره‌ای برگردند و تاول‌هایی که از بیماری‌های ارثی به وجود می‌آیند ممکن است زمان طولانی‌تری بدن را درگیر کنند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد