علت خارج نشدن بخار از بخارشوی

2 4,417

بخارشوی یک دستگاه خوب و کاربردی برای تمیز کردن سطوح، کف و  از بین بردن خاک و چربی است. این دستگاه در مدل‌ها و انواع مختلفی عرضه می‌شود و مکانیسم کار آن به گونه‌ای است که آب موجود در مخزن را به بخار تبدیل کرده و سپس بخار را با شدت بالا خارج می‌کند تا سطوح تمیز و ضد عفونی شوند. اما مشکل رایجی که در مورد دستگاه‌های بخار شوی وجود دارد؛ عدم  تولید بخار است. اکثر کاربران با این مشکل مواجه هستند که بخارشوی آن‌ها بخار تولید نمی‌کند؛ اما مشکل از کجا است؟ عوامل بسیار زیادی وجود دارد که در عملکرد بخارشوی اختلال ایجاد کرده و  آن را متوقف می‌کند؛ اما قبل از اینکه بخارشوی خود را به گوشه انباری بیندازید؛ می‌توانید با استفاده از راهکارهایی مشکل را حل کنید. چند علت رایج در راستای خارج نشدن بخار از بخارشوی، وجود دارد که در اینجا به آن می پردازیم.

دستگاه بخار شوی به صورت برقی و شارژی در بازار موجود است؛ در دستگاه‌های شارژی از باتری‌های شارژی یا تعویضی استفاده می‌شود و در مدل‌های برقی، بخارشوی با دو شاخه به برق وصل شده و شروع به کار می‌کند. اگر بخارشوی شما به درستی کار نمی‌کند؛ بهتر است به دنبال علت آن در بدنه باشید. مسدود شدن نازل و نشت دستگاه بخارشوی دو علت رایج برای مشکل خارج نشدن بخار از بخارشوی می‌باشند؛ اما در کنار این دو علت، دلایل دیگری مانند آب ناکافی یا گرم نشدن آب نیز می‌تواند مانع از خروج بخار از دستگاه شود.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با چند علت خارج نشدن بخار از بخارشوی، آشنا شوید
۱. برق سیستم قطع است

در برخی موارد دستگاه روشن است و چراغ دستگاه نیز روشن می باشد؛ اما بخارشوی بخار تولید نمی‌کند؛ در این شرایط برق به سیستم می‌رسد اما بخار تولید نمی‌شود. بنابراین مشکل از دستگاه  است؛ اما اگر لامپ دستگاه خاموش باشد؛ مشکل از برق و قدرت دستگاه است. در این شرایط سوکت را تعویض کنید و بار دیگر دستگاه  را روشن نمایید.

۲. آب ناکافی است

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم؛ درصورتی‌که درون مخزن آب کافی وجود نداشته باشد؛ دستگاه  نمی‌تواند بخار تولید کند. گاهی اقات عجله داریم و آب درون دستگاه را بررسی نمی کنیم؛ بلافاصله دستگاه را روشن کرده و متوجه می‌شویم که دستگاه  بخار تولید نمی‌کند. بنابراین رفع مشکل بسیار ساده است؛ آب درون مخزن را بررسی کنید و تا حد معین درون آن آب اضافه کنید. در صورتی که دستگاه را بدون آب روشن کنید ممکن است به آن آسیب وارد شده و گارانتی نیز از آن پشتیبانی نکند. بنابراین قبل از روشن کردن بخارشوی میزان آب را چک کرده و در صورت نیاز به آن آب اضافه کنید و صبر کنید تا بخار به وجود بیاید.


۳. نازل بخارشوی مسدود شده است

بیشتر تولیدکنندگان در دفترچه راهنمای دستگاه بخارشوی ذکر کرده‌اند تا از آب مقطر یا جوشیده استفاده کنید. زیرا آب معمولی می‌تواند به‌مرور در دستگاه رسوب‌کرده و آن را مسدود کند. وقتی آب سخت گرم می‌شود کلسیم آزاد شده و ممکن است این کلسیم رسوب کند و در نتیجه مانع از خروج بخار از دستگاه شود. درواقع به عبارت ساده، آب معمولی شامل هیدروژن، اکسیژن و دیگر مواد معدنی است. هنگامی که آب جوش می آید و به بخار تبدیل می‌شود؛ مواد معدنی به عنوان باقی مانده در دستگاه  باقی می‌ماند و عملکرد آن را دچار اختلال می‌کنند. بنابراین اگر از آب سخت استفاده می‌کنید هر چند وقت یک بار نازل بخارشوی را تمیز کنید. این کار مانع از تجمع و رسوب مواد معدنی در دستگاهتان می‌شود.

۴. آب به طور کامل گرم نمی‌شود

در برخی موارد با روشن کردن دستگاه  شروع به تمیز کردن سطوح می‌کنید؛ بدون آنکه اجازه دهید دستگاه آب را گرم کند. بعد از روشن کردن دستگاه باید صبر کنید تا دمای آب به صد درجه سانتی‌گراد (۲۱۲ درجه فارنهایت) برسد؛ البته این مدت زمان در  دستگاه‌های مختلف متفاوت است. بخارشوی‌های گران‌تر در مدت زمان کمتری آب را به جوش آورده و بخار تولید می‌کنند؛ اما برخی دستگاه  به زمان بیشتری نیاز دارند.

۵. نشتی دارد

دستگاه بخارشوی به علت افزایش فشار بخار، بخار تولید شده را به سمت بیرون خارج می‌کند. اگر این فشار در جایی نشت کند بخار با شدت خارج نمی‌شود. دلایل زیادی برای کاهش فشار بخار در بخارشوی وجود دارد که باید آن را کشف کرده و برطرف کنید.

۶. سرعت بخار تنظیم نشده است

برخی دستگاه‌های بخارشوی دارای سطوح قدرت بخار متفاوتی هستند و این قدرت بخار از طریق دکمه کنترل می‌شود. بنابراین در صورتی که دستگاه  شما از سطوح مختلف قدرت بخار استفاده می‌کند؛ بهتر است قدرت بخار را در بالاترین سطح آن قرار دهید و در صورت نیاز و با توجه به نوع سطح خود بخار را کم کنید.

۷. مخزن به درستی نصب نیست

مخزن موجود در این دستگاه‌های بخارشوی آب موردنیاز را  نگهداری کرده و با اعمال گرما به بخار تبدیل می‌کند. اگر این مخزن به درستی نصب نباشد سیستم اجازه ورود گرما و تبدیل بخار را نخواهد داد و در نتیجه بخارشوی بخار تولید نمی‌کند. در این راستا دفترچه راهنما را مطالعه کرده و مخزن را به درستی در جای مخصوص خود نصب کنید.

۸. قفل کودک فعال شده است

برخی از دستگاه‌های بخارشوی دارای قفل کودک هستند. در نتیجه اگر قفل کودک دستگاه فعال باشد عملکردهای کلی مانند تولید بخار متوقف می‌شود. بنابراین قفل کودک دستگاه را بررسی کرده و از غیرفعال بودن آن مطمئن شوید.

چگونه مشکل “علت خارج نشدن بخار از بخارشوی” را حل کنیم؟

در ابتدا باید مشکل را شناسایی کرده و متناسب با آن از راه‌حل استفاده کنید؛ در ۸۰ درصد موارد، نازل مسدود شده و مانع از خروج بخار از آن می‌شود.

حل مشکل مسدود شدن نازل

بیشتر کاربران در استفاده از بخارشوی دقت نمی‌کنند؛ از آب مقطر استفاده نکرده و در بیشتر مواقع آبی که درون بخار شوی می‌ریزند از نوع آب سخت است. در این شرایط به علت گرم شدن آب کلسیم آزاد شده و در نتیجه درون نازل رسوب می‌کند و به‌مرور این رسوب بیشتر شده و مجرا را مسدود کرده و مانع از خروج بخار می‌شود. در ابتدا در صورتی که انسداد نازل جدی نباشد؛ می‌توانید به صورت دستی  آن را تمیز کرده و نازل را باز کنید. برای انجام این کار به پنبه و سرکه نیاز دارید. سرکه سفید مانند یک ماده پاک‌کننده عمل کرده و مجرا نازل را باز می‌کند. در این صورت پنبه را به سرکه آغشته کرده و تمام مجاری درونی نازل را پاک کنید.

علاوه بر این می‌توانید مقدار خیلی کمی از سرکه سفید را درون آب ریخته و در بخارشوی بریزید تا از رسوبات احتمالی جلوگیری کند. یک محلول با غلظت ۵۰ درصد آب و ۵۰درصد سرکه سفید رقیق تهیه کنید.  درون مخزن بریزید و صبر کنید تا یک شبانه روز بماند. حال مایع را از بخارشوی خارج کرده و سپس درون آن آب مقطر بریزید؛ حال دستگاه را روشن کرده و بخار را آماده کنید. در این شرایط مراقب باشید؛ زیرا ممکن است مقداری از رسوبات از دستگاه خارج شود. در نهایت دستگاه را تمیز کرده و خشک کنید.

هشدار: سرکه را به طور مستقیم به دستگاه بخارشوی خود اعمال نکنید. این کار می‌تواند باعث خردگی و صدمه به دستگاه شود.  بنابراین مقداری از آن را به پنیه آغشته کرده و سپس دستگاه را تمیز کنید.

  • در ادامه بهتر است برای استفاده از دستگاه بخارشوی خود از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید.
  • تا جای امکان آب مقطر استفاده کرده و در صورتی که به آن دسترسی ندارید؛ آب را بجوشانید. در این صورت آب دارای ناخالصی نیست و رسوب نمی‌کند.
  • دستگاه و نازل آن را به صورت مرتب تمیز کنید. به این منظور کثیفی‌ها و رسوبات در دستگاه را تمیز کنید.
  • بعد از هربار استفاده از بخار شوی، تمام آب را از دستگاه خارج کنید.
حل مشکل نشتی در بخارشوی

در صورتی که دستگاه نشت دارد؛ آن را رفع کنید. اگر دستگاه بخارشوی شما بخار تولید نکند؛ شاید به علت نشتی باشد. برای این کار بدنه دستگاه را بررسی کنید. پیچ‌ها سفت بسته باشند و بر روی بدنه آن درز و شکافی وجود نداشته باشد.

اگر هریک از روش‌های بالا را به کار ببردید و دستگاه  بخارشوی شما درست نشد و بخار را خارج نکند؛ بهتر است با خدمات پس از فروش آن تماس بگیرید و مشکل را با افراد متخصص درمیان بگذارید.

منبع: بلاگ بورسیکا

2 Comments
  1. سیدعلی ناصری گفته:

    سلام دستگاه بخارشو دارم که اب گرم میشه ولی بخارنمیشه مشکل چکارکنم

  2. محمد گفته:

    دستگاه من از جایی که شلنگ وصل میشه نشتی داره بازش کردم داخلش یک فنر هست و یک قطعه که مثل سوپاپ عمل میکه که وقتی شلنگ رو جا میزنم نشتی میده و وقتی شلنگ هم جا نیست بعضی مواقع نشتی داره و برعکس بنظرتون احتمال داره که فنر ضعیف شده باشه؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد