عوامل شکست استارت آپ‌ها

0 918

طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۸ که توسط اداره کسب و کار کوچک (SBA) صورت گرفت، حدود یک پنجم از استارت آپ‌ها در سال اول شکست خورده‌اند و تقریبا نیمی از آنها در پنج سال اول شکست خورده‌اند. فقط حدود یک سوم از استارت آپ‌ها توانسته‌اند ده سال یا بیشتر از ده سال باقی بمانند. این آمار نسبتا ناراحت کننده است. در حالی که عوامل بسیاری می‌تواند منجر به شکست استارت آپ‌ها شود، اما اکثر استارت آپ‌های موفق دچار این اشتباهات نمی‌شوند. در اینجا عوامل شکست استارت آپ‌ها بیان شده است که می‌تواند به شما کمک کند تا دچار این اشتباهات نشوید:

چرا استارت آپ‌ها شکست می‌خورند؟

۱. استارت آپ خود را به دلایل اشتباه آغاز می‌کنند

یکی از عومل تاثیر گذار در موفقیت استارت آپ‌ها این است که استارت آپ خود را با انگیزۀ درست و اصولی راه اندازی کنند. آیا انگیزه اصلی شما برای شروع استارت آپ تمایل به پول زیاد است؟ آیا فکر می‌کنید که اگر کسب و کار شخصی داشته باشید میتوانید زمان بیشتری را با خانواده تان بگذرانید؟ یا اینکه مجبور نیستید به فرد دیگری پاسخ دهید؟ در حالی که بعضی از کارآفرینان موفق پس از سال‌ها تلاش به این مزایا دست پیدا می‌کنند، اما این موارد دلایل خوبی برای ایجاد یک استارت آپ‌ نیست.

دلایل درست برای شروع یک کسب و کار
دلایلی که منجر به موفقیت استارت آپ‌ها میشود عبارتند از:
– به کاری که میخواهید انجام دهید علاقه و اشتیاق بسیاری دارید و بر اساس مطالعات تحصیلی و تحقیقی به شدت بر این باور هستید که محصول یا سرویس شما نیاز واقعی بازار را برآورده می‌کند.

– عزت نفس، صبر و نگرش مثبت دارید. هنگامی که دیگران تسلیم می‌شوند، شما بیشتر از هر زمان دیگری متعهد هستید.

– شکست، شما را شکست نخواهد داد. شما از اشتباهات خود یاد می‌گیرید و از این درس برای آینده استفاده می‌کنید. مطالعات صورت گرفته بر روی استارت آپ‌های موفق نشان داده است که آنها بیشتر موفقیت‌های خود را به “ساختن بر روی خرابی‌های قبلی” اختصاص داده‌اند. در واقع آن‌ها از شکست خود درس می‌گیرند.

– شما دارای استقلال کامل هستید و در زمان‌های ضروری یک راه حل خلاق و هوشمندانه ارائه می‌دهید. همچنین نسبت به کار خود مسئولیت پذیر هستید، این موضوع مخصوصا زمانی مهم است که تحت محدودیت زمانی سخت باشید.

– ممکن است در حین کار با افراد مختلفی روبرو شوید اما در برخورد با آنها صداقت، احترام و دوستی را رعایت می‌کنید.

عوامل شکست استارت آپ‌ها

۲. در مدیریت ضعیف عمل می‌کنند

بسیاری از گزارش‌های مربوط به شکست استارت آپ‌ها نشان می‌دهد مدیریت ضعیف یکی از دلایل اصلی شکست استارت آپ‌ها می‌باشد. صاحبان استارت آپ جدید اغلب در زمینه‌های مالی، خرید، فروش، تولید، استخدام و مدیریت کارکنان تخصص‌های لازم را ندارند. اگر مدیر استارت آپ نمیتواند تشخیص دهد که چه کاری درست و چه کاری نادرست است، این شرکت ممکن است از کار بیفتد. برای رفع مشکل، صاحبان کسب و کار می‌توانند در مهارت‌های ناکارآمد نیروی متخصص استخدام کنند یا کار خود را به دست کارفرمایان مجرب بسپارند.

بی توجهی و غفلت در استارت آپ می‌تواند باعث شکست آن شود. بهتر است میزان مطالعه و دانش خود را افزایش دهید و تمام فعالیت‌های تجاری خود را به صورت اصولی و درست سازماندهی، برنامه ریزی و کنترل کنید. این شامل این است که در مورد نیازهای بازار و خواسته‌های مشتریان اطلاعات جدیدی کسب کنید، زیرا این مسائل ممکن است پس از شروع استارت آپ نادیده گرفته شود.

یک مدیر موفق، یک رهبر خوب است که مسیر کار را اصولی و درست پیش می‌رود و باعث افزایش بهره وری می‌شود. او مهارت دارد که افراد متخصص را استخدام کند و بتواند آن‌ها را آموزش دهد. یک رهبر خوب در فکر یک استراتژیک ماهرانه است، او قادر به ایجاد تغییرات و پیش بینی فرصت‌های جدید برای آینده است.

۳. دارای سرمایه کافی نیستند

یکی از عوامل شکست استارت آپ‌ها نداشتن بودجه عملیاتی کافی است. صاحبان کسب و کار جدید اغلب جریان نقدی را درک نمی‌کنند و یا نمیدانند که برای شروع کسب و کار چه مقدار پول لازم است. در نتیجه، آنها مجبور به انتظار هستند تا فرصت شانسی برای موفقیت داشته باشند. آنها همچنین انتظارات غیر واقعی از درآمد حاصل از فروش دارند.

ضروری است که میزان سرمایه مورد نیاز خود را تعیین کنید. شما نه تنها باید هزینه‌های شروع استارت آپ را بدانید، بلکه باید هزینه‌های ماندن در استارت آپ را هم بدانید. البته باید توجه داشته باشید که بسیاری از استارت آپ‌ها به یک یا دو سال زمان نیاز دارند تا به موفقیت برسند. این به این معنی است که شما باید مبلغ کافی برای پوشش همه هزینه‌ها را داشته باشید تا موقعی که فروش در نهایت برای این هزینه‌ها پرداخت شود. این حساب و کتابِ راه اندازی استارت آپ به شما کمک خواهد کرد تا بدانید چه مقدار پول لازم است تا کسب و کارتان را راه اندازی کنید.

عوامل شکست استارت آپ‌ها

۴. محل استارت آپ‌ اشتباه است

برای بسیاری از استارت آپ‌های محلی، مکان استارت آپ بسیار مهم است. اگر محل کسب و کار شما در مکانی دور است و ترافیک زیادی دارد بهتر است برای ملاقات با مشتریان مکان مناسبی را در نظر بگیرید. برخی از عوامل که در مکان کسب و کار مهم هستند عبارت است از:

– مکان مشتریان
– میزان ترافیک، دسترسی، پارکینگ و روشنایی
– انبارها یا نیازهای ذخیره سازی تجهیزات
– موقعیت رقبا
– وضعیت و ایمنی ساختمان
– برنامه‌های انگیزه محلی برای راه اندازی استارت آپ در مناطق خاص هدف

اگر معمولا مشتریان یا همکاران خود را وارد محل کسب و کار خود نمی‌کنید، خانه میتواند محل ایده آلی برای راه اندازی کسب و کارتان باشد.

۵. برنامه ریزی درستی ندارند

هر کسی که تا به حال مسئول یک رویداد بزرگ و موفق بوده است می‌داند که یک برنامه ریزی استراتژیک لازمه موفقیت در هر کسب و کار است. این امر میتواند بیشتر از عوامل دیگر تاثیر گذار باشد. برای همه استارت آپ‌ها داشتن یک طرح برای استارت آپ ضروری است. بسیاری از استارت آپ‌های کوچک به علت کاستی‌های اساسی در برنامه ریزی، کسب و کارشان به شکست انجامیده است. این باید واقع بینانه و مبتنی بر اطلاعات دقیق، جاری و پیش بینی‌های تحصیلی برای آینده باشد.

طرح استارت آپ باید شامل موارد زیر باشند:
– شرح کسب و کار، چشم انداز، اهداف و کلید موفقیت
– تحلیل بازار
– تعداد افراد لازم برای شروع استارت آپ
– مشکلات بالقوه و راه حل‌ها
– مالی: فهرست تجهیزات و سرمایه، ترازنامه، گزارش سود و جریان نقدی، پیش بینی فروش و هزینه
– تجزیه و تحلیل رقبا
– بازاریابی، تبلیغات و فعالیت‌های تبلیغاتی
– بودجه بندی و مدیریت رشد شرکت

عوامل شکست استارت آپ‌ها

۶. بازار را اشباع می‌کنند

یکی از عوامل شکست استارت آپ‌ها اشباع کردن بازار است. افزایش بیش از حد عرضه اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که صاحبان کسب و کار با اشتیاق و با سرعت کسب و کار خود را گسترش می‌دهند. برای موفقیت در استارت آپ بهتر است بر رشد آهسته و پایدار تمرکز کنید. بسیاری از ورشکستگی‌ها ناشی از عرضه کردن بیش از حد محصول میباشد. البته این به این معنی نیست که سرعت رشد محصول را سرکوب کنید، بلکه به این معنی است که باید در مسیر تعادل حرکت کنید. هنگامی که یک مشتری و سرمایه دار خوب به سراغتان آمد، میتوانید سرعت رشد خود را تنظیم کنید. اشباع بازار می‌تواند به دو دلیل رخ دهد: دلیل اول اینکه تقاضایی برای شرکت وجود ندارد. این مورد اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت با یک رقیب قدرتمند مواجه می‌شود و دلیل دیگر اینکه در بازار نیازی به محصول یا سرویس آن شرکت وجود ندارد. برای جلوگیری از این پدیده، اکثر شرکت‌ها محصولات خود را طوری طراحی می‌کنند که طول عمر زیادی نداشته باشد و یا اینکه محصول به هر نحوی نیاز به جایگزین داشته باشد.

۷. هیچ وب سایت و هیچ رسانه‌ای ندارند

نگران نباشید، اگر امروز یک استارت آپ دارید، به وب سایت و حضور رسانه‌های اجتماعی نیاز دارید. تنها در ایالات متحده تعداد کاربران اینترنت (تقریبا ۸۸.۵ درصد از جمعیت) و فروش تجارت الکترونیک (۳۹۴.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ با توجه به گفته اداره آمار ایالات متحده) می‌باشد که همچنان افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود هر سال افزایش یابد.

هر استارت آپی باید به دنبال یک وب سایت حرفه‌ای باشد. وب سایتی که به خوبی طراحی شده است و کاربران را قادر می‌سازد تا به راحتی در مورد کسب و کار و نحوه استفاده از محصولات و خدمات خود اطلاعاتی کسب کنند. در وب سایت شما باید آدرس، شماره تلفن و ساعت کاری‌تان ذکر شود و باید استارت آپ در Google My Business ذکر شود تا خریداران از طریق موقعیت مکانی شما را پیدا کنند. حتی اگر در محل کسب و کار خود مراجعه کننده ندارید و یا بیشتر سفارشات کسب و کار خود را از طریق شبکه دریافت می‌کنید، شما به یک وب سایت نیاز دارید تا مشتریان بالقوه بتوانند قبل از آن با شما تماس بگیرند. اگر شما یک وب سایت ندارید و رقبای شما وب سایت دارند، این یک نقطه ضعف در کسب و کار شما محسوب میشود.

شما باید پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی را مدام به روز کنید و نیازهای مشتریان را برآورده کنید. اگر این کار را نکنید، به موفقیت حرفه‌ای نخواهید رسید و کسب و کار خود را به رقبای خود واگذار می‌کنید که در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی فعال هستند.

اگر محصولاتی دارید که می‌توانید آنها را به صورت آنلاین به فروش برسانید، یا می‌توانید سفارشات خود را آنلاین دریافت کنید، این یک مزیت مهم است. اما در ابتدا به یک وب سایت نیاز دارید که مشتریان را قادر می‌سازد تا شما را با کسب و کارتان آشنا کنند.

برای بسیاری از صاحبان موفق کسب و کار، شکست هرگز یک گزینه مهم نبود. این افراد با در اختیار داشتن توانایی، عزم و اندیشه مثبت، هرگونه افتخار را تنها فرصتی برای یادگیری و رشد می‌دانند. بیشتر میلیونرهای خود ساخته دارای اطلاعات متوسط هستند. آنچه آنها را از هم جدا می کند، علاقه آنها به دانش جدید و تمایل آنها به یادگیری هر چیزی است که برای موفقیت لازم است.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد