عیب‌یابی و تعمیر مشکلات ماشین خشک‌کن

0 899

یکی از مزیت‌های زندگی امروزی این است که روز به روز بر میزان رفاه و راحتی افراد افزوده می شود و دستگاه های مختلفی برای رفع نیازهای روزانه ساخته می شود. یکی از این وسایل دستگاه خشک کن می باشد که وظیفه خشک کردن لباس ها را برعهده دارد و در انواع خشک کن حرارتی و خشک کن با سنسور رطوبتی ارائه می شود. اما گاهی این وسایل دچار مشکلاتی می شود که یکی از آن ها نداشتن گرمای کافی است. دستگاه خشک کنی که برای خشک کردن لباس ها گرمای کافی تولید نمی کند، می تواند خسته کننده و تعمیر آن بوسیله تعمیرکار گران باشد. اما برای کسانی که خود را دست کم نمی گیرند، تعمیر یک خشک کن کار دشواری نیست. در مطلب زیر لیستی از رایج‌ترین معایب را بیان کردیم که باعث می‌شود خشک‌کن گرمای کافی تولید نکند. از این اطلاعات می‌توانید برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

عنصر گرمایی
در خشک‌کن‌های الکتریکی، حرارت توسط عنصر حرارتی تولید می‌شود. عنصر گرمایی در واقع یک کویل حرارتی سیم پیچی شده در یک محفظه فلزی می‌باشد. جریان الکتریکی که از طریق کویل جریان می‌یابد، گرما را بوجود می‌آورد و هوا از طریق محفظه کشیده می‌شود و گرما را جذب می کند. اگر این عنصر معیوب باشد، در نتیجه دستگاه گرم نمی‌شود. اتصال آن را می‌توانید با مولتی‌متر امتحان کنید. خشک کن را از برق جدا کنید، سپس پانل جلو یا عقب را بردارید و عنصر را پیدا کنید تا بتوانید آن را آزمایش کنید.

ترموستات محدودیت بالا
ترموستات محدودیت بالا یک دستگاه ایمنی است که بر روی بخاری گرم نصب شده است و برای جلوگیری از گرمای بیش از حد خشک کن هنگام محصور شدن خروجی اگزوز طراحی شده است. یک دریچه محدود باعث می شود ترموستات محدودیت بالا برای گردش یا فعالیت، عنصر گرمایش یا شیر گاز را قطع کند. ترموستات محدودیت بالا برای فعال بودن مکرر مثل یک ترموستات چرخه ای عمل نمی کند و در نهایت منجر به هیچ گرمایی نمی شود. برق خشک کن را قطع کنید و ترموستات را با مولتی متر بررسی کنید. اگر تداوم وجود نداشته باشد، لازم است آن را عوض کنید و سیستم تخلیه محدود نیز اصلاح شود.

چرخه ترموستات
چرخه ترموستات دمای داخل خشک کن را کنترل می کند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که عنصر گرما را به صورت چرخه ای روشن یا خاموش نگه می دارند تا مقدار صحیح حرارت حفظ شود. چرخه ترموستات به طور معمول در محفظه دمنده یا جاهای دیگر در مجرای جریان هوا قرار دارد. با گذشت زمان، چرخه ترموستات می تواند معیوب شود. برق متصل به خشک کن را قطع کنید و اتصال ترموستات را با مولتی متر بررسی کنید.

چراغ روشنایی
خشک کن های جدیدتر دارای یک چراغ مشعل یا روشنایی هستند و زمانی روشن می شوند که گاز از دریچه گاز آزاد می شود. هنگامی که خشک کن درخواست گرما می کند، مشعل برای روشن شدن حرارت تولید می کند. هنگامی که به حداکثر درجه حرارت برسد، دریچه گاز باز خواهد شد و گاز بوجود می آید. این مشعل در داخل خشک کن در کنار لوله سوپاپ دریچه گاز قرار دارد. بسته به مدل خشک کن گازی، مشعل ممکن است شکل کویل یا مسطح باشد. آنها بسیار شکننده هستند و باید با دقت کار کنند. برای بررسی اتصال مشعل از مولتی متر استفاده کنید. قبل از تست مشعل، منبع قدرت خشک کن را جدا کنید.

سنسور شعله تابشی
سنسور تابشی یا سنسور شعله برای حس گرما از آتش یا شعله مشعل در خشک کن های گازی طراحی شده است. این در واقع بخشی از مونتاژ مشعل خشک کن گازی می باشد که در کنار مشعل قرار دارد. سنسور برای باز کردن دریچه گاز، گرما را از مشعل تشخیص می دهد، همچنین برای باز نگه داشتن دریچه، نیز گرما را از شعله مشعل تشخیص می دهد. اگر سنسور معیوب باشد یا مشعل روشن نشود یا دریچه گاز باز نشود و یا چراغ روشن نشود، باید اتصال سنسور تابشی را با مولتی متر بررسی کنید. این آزمایش تنها پس از قطع برق انجام می شود. اگر چراغ به طور مداوم روشن می شود و دریچه گاز برای نور شعله باز نمی شود، تماس های الکتریکی در داخل سنسور ممکن است بسته باشد. در این صورت سنسور باید عوض شود.

دریچه کنترل گاز
در خشک کن های گازی، بخشی جدایی ناپذیر سیستم مشعل گاز، دریچه گاز است. سنسور شعله و مدار احتراق، قدرت را به شیر گاز می دهد. وقتی این مدار کامل می شود، کویل ها انرژی می گیرند و دریچه های گاز باز می شوند و مشعل روشن می شود. یکی از نشانه های دریچه معیوب این است که مشعل روشن می شود اما بدون تولید شعله خاموش می شود. همچنین دریچه شیر ممکن است در ابتدای دوره خشک شدن به درستی عمل کند، اما بعدا می تواند در چرخه خشک شدن خراب شود و به اندازه کافی حرارت تولید نکند. در نتیجه لباس ها به درستی خشک نمی شود.

کویل‌ها
دستگاه های خشک کن گازی مدرن دارای کویل های الکتریکی هستند که دریچه گاز را به کار می اندازند. آنها در بالای دریچه گاز قرار دارند و بوسیله مدار حرارت کنترل می شوند. اگر یک یا چند عدد از کویل ها کار نکنند، در نتیجه دریچه گاز باز نمی شود و هیچ گرمایی به وجود نمی آید. کویل ها ممکن است به طور معمول در ابتدای چرخه درست عمل کنند، اما ممکن است بعدها به دلیل حرارت داخلی از بین بروند. اتصال کویل ها را می توان با مولتی متر بررسی کرد. قبل از تست کویل ها منبع برق را جدا کنید.

سنسور گرما
سنسورهای دما، دستگاه هایی هستند که تغییرات را بسته به درجه حرارت تغییر می دهند. دمای داخلی خشک کن های گازی و برقی توسط چرخه ترموستات در اکثر خشک کن ها و توسط سنسورهای دما بر روی برخی خشک کن های الکترونیکی کنترل می شود. بسته به نوع خشک کن ممکن است از چندین سنسور برای تنظیم دما استفاده شود. شما می توانید از مولتی متر برای بررسی مقاومت سنسور دما استفاده کنید. این آزمایش فقط باید زمانی انجام شود که برق قطع است.

تایمر
تایمر از موتور های کوچکی تشکیل شده است که در کنسول کنترل خشک کن قرار دارد. این موتورهای کوچک به مجموعه ای از دنده ها متصل هستند که می چرخند و تماس برق را خاموش می کنند و در داخل تایمر فعال هستند. اتصال تایمر، در واقع موتور خشک کن و همچنین مدار گرما را کنترل می کند. یک نقص در اتصال الکتریکی تایمر می تواند باعث نقض خشک کن شود و گرمای تولید شده را متوقف کند. اتصال ها را می توانید با مولتی متر بررسی کنید. قبل از انجام این کار خشک کن را از برق جدا کنید.

فیوز حرارتی
فیوز حرارتی برای جلوگیری از گرمای بیش از حد خشک کن طراحی شده است. هنگامی که فیوز حرارتی خشک کن منفجر می شود، دیگر هیچ استفاده ای از آن نمی توان کرد. اگر فیوز خشک کن منفجر شود، باید آن را تعویض کنید. محفظه خشک کن خود را باز کنید و فیوز حرارتی آن را پیدا کنید تا بتوانید آن را آزمایش کنید.

خرابی قطعات دیگر
ما شایع ترین علت ها را بیان کردیم که می‌تواند باعث گرم نشدن دستگاه خشک کن شود، اما قطعات دیگری نیز وجود دارد که می توانند معیوب باشند. اگر نتوانستید خشک‌کن خود را با اطلاعات فوق تایید کنید، بهتر است با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید و از راهنمایی های او کمک بگیرید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد