فواید شگفت‌انگیز روغن بابونه

0 1,006

روغن بابونه از گل بابونه استخراج می‌شود که یک گیاه گلدار بسیار محبوب است. دو نوع بابونه وجود دارد یک نوع گیاه بابونه رومی که از نظر علمی به عنوان Anthemis nobilis شناخته می‌شود و نوع دیگر بابونه آلمانی است که نام علمی آن Matricaria chamomilla است. اگرچه روغن‌های اساسی استخراج شده از هر دو نوع دارای خواص دارویی بسیار مشابه‌ای هستند اما ترکیب آن‌ها با هم متفاوت است و دارای ویژگی‌های خاصی هستند که قابل توجه است.

روغن بابونه رومی از آلفا پینن، بتا پینن، کمپن، کاروفیلن، سابینن، میرن، گاما ترپینن، پینوکارون، فارسنول، سینئول، پروپیل انجل و بوتل آنگلات تشکیل شده است. از سوی دیگر، روغن بابونه آلمانی از آزولن (همچنین به نام چامازولن)، آلفا بیسابولول، بیسابولول اکسید A و B و بیسابئلن اکسید A تشکیل شده است.

در حالی که روغن بابونه رومی آرام‌تر است و به عنوان یک اصلاح کننده عمل می‌کند، روغن بابونه آلمانی به علت حضور ترکیبی به نام آزولن یک عامل ضد التهابی بسیار قوی نامیده می‌شود. Azulene یک ترکیب نیتروژنی است که با مهار آزاد شدن هیستامین اثر ضدالتهابی دارد. در مطلب زیر خواص دارویی روغن بابونه بیان شده است که شامل هر دو نوع رومی و آلمانی می‌باشد:

این روغن‌های ضروری مزایای بهداشتی فراوانی دارند و یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سلامتی هستند.

حذف عوامل سمی

هر دو نوع روغن بابونه به عنوان یک معرق، باعث عرق فراوان می‌شوند که باعث حذف سموم و عوامل ایجاد کننده عفونت می‌‍شوند. در حالی‌که به طور همزمان باعث خنک شدن بدن و کاهش تب می‌شوند. در واقع روغن بابونه به عنوان یک فریبوگرام عمل می‌کند، فریبوگرام به این معنی است که تب را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از عفونت‌ها

هر دونوع گیاه بابونه ضدعفونی کننده هستند و خواص آنتی‌بیوتیک دارند که اجازه نمی‌دهند عفونت‌های بیوتیک توسعه پیدا کنند، عفونت‌های بیوتیک به علت باکتری‌ها و قارچ‌ها بوجود می‌آیند. این روغن‌ها همچنین عفونت‌هایی را که در حال حاضر وجود دارند از بین می‌برند و عوامل کرم‌زدای خوبی هستند که انواع کرم‌های روده را می‌کشند. اگر روغن بابونه را به موهای خود اعمال کنید شپش و کرم‌های ریز را می‌کشد، همچنین مو و پوست سر را از عفونت‌ها و آسیب‌ها محافظت می‌کند.

کاهش افسردگی

هر دو نوع روغن بابونه در مبارزه با افسردگی بسیار موثر عمل می‌کنند. این روغن احساس غم، اندوه، افسردگی، ناامیدی و تنش را از بین می‌برد در حالی‌که موجب شادی وخوشحالی می‌شوند. حتی بوی این روغن‌ها می‌تواند در غلبه بر افسردگی و ایجاد خلق و خوی خوب کمک کند.

کاهش افسردگی

کاهش عصبانیت

بابونه رومی در کاهش ناراحتی، خشم و عصبانیت خصوصا در کودکان بسیار موثر است، در حالی که بابونه آلمانی برای درمان التهاب در بزرگسالان بسیار تاثیر گذار است به ویژه هنگامی که التهاب در دستگاه گوارش یا ادرار وجود دارد. هر دو نوع آن فشار خون را کاهش می‌دهند و تورم عروق خونی را محدود می‌کنند.

بهبود هضم

به عنوان شربت اشتها آور آن‌ها معده را تمیز می‌کنند و عملکرد مناسب معده را تضمین می‌کنند. آن‌ها همچنین ترشح آب گوارشی را به معده ترویج می‌کنند و هضم آن را تسهیل می‌کنند. روغن‌های بابونه سلامت کبد و جریان مناسب صفرا را تضمین می‌کنند و به عنوان cholagogues در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که آن‌ها ترشح اسید هیدروکلریک، صفرا و آنزیم‌های معده را افزایش می‌دهند، در نتیجه هضم معده را تسهیل می‌کنند.

درمان روماتیسم

روغن بابونه اختلالات گردش خون را درمان می‌کند، همچنین گردش خون را تحریک می‌کند و خون را از سمومی مانند اسید‌اوریک پاک می‌کند. به این ترتیب آن‌ها به درمان بیماری‌هایی مانند روماتیسم و آرتریت کمک می‌کنند. این بیماری‌ها به علت گردش خون نامناسب و تجمع اسید اوریک ایجاد می‌شوند. به دلیل این ویژگی‌ها آن‌ها را به عنوان ضد فوگلسمیک خوب طبقه بندی می‌کنند، عواملی که باعث کاهش تورم و ادما می شود.

مراقبت از پوست

روغن‌های بابونه یکی از لوازم آرایشی بسیار محبوبِ جهان هستند، زیرا آن‌ها زخم‌ها، علائم و لکه‌های روی پوست و صورت را کاهش می‌دهند و باعث می‌شود که آن‌ها یک سیکاتریزان باشند. آن‌ها همچنین زخم، تورم و کبودی‌ها را از آلوده شدن محافظت می‌کنند و به عنوان یک شفا دهنده عمل می‌کنند. همان ترکیبات ضد التهابی بابونه که باعث آرام بخشی بدن می‌شوند برای پوست نیز تسکین دهنده هستند. مطالعات نشان داده‌اند که فلاونوئیدهایی که در اسانس بابونه وجود دارند با التهاب مبارزه می‌کنند. همچنین قادر هستند در لایه‌های عمیق پوست نفوذ کنند و با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند. این نیز یک پادزهر طبیعی برای شرایط پوستی مانند اگزما است. تنها کافی است هنگام خواب این روغن را با روغن زیتون ترکیب کنید و بر پوست خود اعمال کنید، این ترکیب التهاب موجود را از بین می‌برد. در واقع بابونه حاوی روغن‌های فرار از جمله آلفا بیسابولول، اکسید آلفا بیسابولول A و B و ماتریسین می‌باشد که به فلاونوئیدها تبدیل می‌شود و به مهار پروتئین‌های التهابی کمک می‌کند. اساسا، رادیکال‌های آزاد ترکیبات مزاحمی هستند که موجب آسیب DNA بدن می‌شوند، در نتیجه منجر به پیر شدن پوست و کاهش قوت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

کاهش درد

روغن‌های بابونه دارای خواص ضد درد هستند که به طور موثر درد عضلات و مفاصل را کاهش می‌دهند. آن‌ها همچنین سردرد شدید، سینوس، درد دندان و آسیب‌های استخوانی را کاهش می‌دهند. روغن بابونه با تسریع عروق خونی که ۹ عصب جمجمه و عصب مغز را احاطه کرده و فشار را از بین‌می برند، درد شدید نورالژی را کاهش می‌دهند.

حذف گاز اضافی

روغن بابونه در اخراج گاز از روده و معده بسیار خوب عمل می‌کند و همچنین تشکیل گاز اضافی را محدود می‌کند. این روغن همچنین کمک می‌کند تا بدن را آرام کنید و فشار خون را پایین بیاورید. مهمتر از همه این است که روغن بابونه خطرات جدی گاز بیش از حد را از بین می‌برد مانند جمع شدن گاز در حلق که می‌تواند مرگبار باشد، می‌شود.

درمان روماتیسم

تقویت سیستم عصبی

آن‌ها تقریبا تمام اختلالات عصبی یا واکنش‌های بیشماری را که باعث تشنج، اسپاسم، عصبی بودن و از دست دادن کنترل اندام می‌شوند، آرام می‌کنند. به این معنی که آن‌ها اعصاب و سیستم عصبی را در وضعیت سالم و عملکرد مناسب نگه‌می‌دارند.

تمیز کردن بدن

آن‌ها طبیعتا تمیز کننده هستند، به این معنی که آن‌ها پوست، عضلات و اندام های داخلی را تمیز می‌کنند.

مزایای دیگر

اسانس‌های بابونه ضد آلرژی هستند و با حذف سموم و تمیز کردن غدد سباسه و اکریئن از طریق عرق کردن به درمان آکنه کمک می‌کنند. همچنین به عنوان یک دیورتیک عمل می‌کنند، به این معنی که با تحریک افزایش ادرار سیستم ادراری و کلیه را پاکسازی می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها خون را سم‌زدایی می‌کنند و حتی باعث افزایش قدرت آن‌ها می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به درمان عفونت‌های ویروسی مثل اوریون و سرخک کمک کنند. همچنین می‌توانند در دهان و دندان نیز مورد استفاده قرار بگیرند تا بوی بد و عفونت دهان را از بین ببرند. روغن بابونه آلمانی یک وازودیلاتور است، بنابراین با تسکین انقباض عروق، فشار خون را کاهش می‌دهد، در نتیجه از قلب محافظت می‌کند و احتمال ایجاد شرایطی مانند آترواسکلروز را کاهش می‌دهد.

کلام احتیاط

استفاده از روغن‌هایی که در مطلب بالا مورد بحث قرار گرفته برای هیچ کس خطری ندارد، مگر اینکه به بابونه یا سایر اعضای آن آلرژی داشته باشید که در این صورت باید از مصرف آن اجتناب کنید.

ترکیب

روغن بابونه با ترکیباتی مانند روغن ترنج، مریم گلی، اسطوخدوس، یاسمن، شمعدانی، گریپ فروت، درخت چای، رز، لیمو، لیمو ترش و روغن یلانگ یلانگ ترکیبات بسیار خوبی را تشکیل می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: روغن‌های طبیعی برای مراقبت از پوست
بیشتر بخوانید: روغن زیتون درمانی برای آکنه‌های پوست

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد