فواید هندوانه برای کودکان

0 1,898

هندوانه یک میوه تابستانی خوشمزه و محبوب است که همه افراد در تمام سنین از خوردن این میوه شیرین و خوشمزه لذت می‌برند، اما خیلی از افراد از مزایای بهداشتی هندوانه برای بچه‌ها آگاهی ندارند. همانطور که نوزاد شما رشد می‌کند و طعم و بافت جدیدی را تجربه می‌کند، ممکن است احساس کنید که وقت آن رسیده است تا کودک شما غذاهای جامد مانند هندوانه را تجربه کند. هندوانه یک غذای خوشمزه و مغذی است که برخی از نوزادان از خوردن آن لذت می‌برند. این یک تصور غلط است که هندوانه از آب و قند ساخته شده است و تنها برای رفع تشنگی مردم در طول تابستان در نظر گرفته شده است بلکه هندوانه یک میوه مغذی و دارای منافع بهداشتی بسیاری است. برای کسب اطلاعات بیشتر خواندن مطلب زیر را ادامه دهید.

مواد مغذی موجود در هندوانه:

هندوانه حاوی مواد مغذی بسیاری است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:

لیکوپن: این آنتی اکسیدانی است که به حفظ قلب سالم و استخوان‌های محکم کمک می‌کند و همچنین از سرطان جلوگیری می‌کند.
ویتامین A: این ویتامین برای چشم‌ها و پوست مفید است.
ویتامین B1: این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا از انرژی استفاده کند.
ویتامین B6: به مبارزه با عفونت کمک می‌کند.
ویتامین C: این ویتامین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که از بروز بیماری کودک جلوگیری می‌کند.
Citrulline: این اسید آمینه‌ای است که به آرژنین تبدیل می‌شود. این اسید آمینه باعث گردش خون سالم و حفظ سلامت قلب و عروق می‌شود.

جذاب‌ترین قسمت مربوط به هندوانه این است که ۹۳ درصد آن از آب ساخته شده است و این باعث می‌شود گزینه‌ای برای جلوگیری از کمبود آب در نوزادان باشد. ارزش تغذیه هندوانه در جدول زیر آمده است.

مقدار مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم
آب: ۹۱.۴۵ گرم
پروتئین: ۰.۶۱ گرم
کربوهیدرات: ۷.۵۵ گرم
شکر: ۶.۲ گرم
انرژی: ۳۰ کیلو کالری
کل لیپید: ۰.۱۵ گرم
فیبر: ۰.۴ گرم
تیامین: ۰.۰۳۳ میلی‌گرم
ویتامین ب ۶: ۰.۰۴۵ میلی‌گرم
ویتامین آ: ۰.۱۷ میلی‌گرم
ویتامین کا: ۰.۱ میکروگرم
ویتامین سی: ۸.۱ میلی‌گرم
نیاسین: ۰.۱۷۸ میلی‌گرم
فولات: ۳ ug
ویتامین ای: ۰.۰۵ میلی‌گرم
آهن: ۰.۲۴ میلی‌گرم
فسفر: ۱۱۲ میلی‌گرم
روی: ۰.۱ میلی‌گرم
کلسیم: ۷ میلی‌گرم
منیزیم: ۱۱ میلی‌گرم
سدیم: ۱ میلی‌گرم

فواید هندوانه برای کودکان

مزایای بهداشتی هندوانه برای کودکان:

۱. سلامت قلب و استخوان را بهبود می‌بخشد

هندوانه حاوی لیکوپن است که به طور عمده برای سلامتی قلب و عروق بسیار مهم است، زیرا کمک می‌کند تا فشار خون آرامتر شود. مطالعات نشان می‌دهد که این میوه برای استخوان‌های ما مفید است و احتمال پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. مصرف این میوه باعث می‌شود که بچه‌ها و بزرگسالان استخوان‌ها و مفاصل قوی‌تری داشته باشند، زیرا حاوی پتاسیم است که کلسیم را در بدن حفظ می‌کند. دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در هندوانه که برای قلب مفید است، شامل ویتامین A ،B6 ،C، منیزیم و پتاسیم می باشد.

۲. کمک می‌کند تا با چربی ناخواسته بدن مقابله شود

هندوانه یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش چربی در بدن است. این فقط به این دلیل نیست که هندوانه کالری کمی دارد و شما می‌توانید به هر اندازه که میخواهید هندوانه مصرف کنید بلکه سیترولین موجود در هندوانه کمک می‌کند تا تجمع چربی در سلول‌های چربی کاهش یابد. این باعث می‌شود که سلول‌های چربی کم چرب شوند و مانع از تجمع بیش از حد چربی در بدن شوند. از این رو بسیار مفید است که کودک را از چاقی محافظت کنید.

۳. به عمل عصب‌ها و کاهش درد عضلانی کمک می‌کند

هندوانه غنی از پتاسیم است و یک الکترولیت طبیعی محسوب میشود. این میوه به کنترل و تنظیم انقباض عضلات و تحریک اعصاب در بدن کودک کمک می‌کند. Citrulline، یک اسید آمینه قوی در هندوانه است که ممکن است درد عضلانی را کاهش دهد. Citrulline به عنوان یک مکمل در دسترس است. جالب توجه است که آب هندوانه جذب citrulline را افزایش میدهد.

در یک مطالعه که بر روی ورزشکاران صورت گرفت، آب هندوانه مخلوط با citrulline یا نوشیدنی citrulline باعث کاهش درد عضلانی و بهبود سریع ضربان قلب شد. در تحقیقات دیگر پتانسیل citrulline برای بهبود استقامت و عملکرد ورزش ثابت شده است.

فواید هندوانه برای کودکان

۴. دارای خواص آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی است

هندوانه دارای ترکیباتی است که به کاهش التهاب و خنثی سازی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. اطمینان حاصل کنید که هندوانه‌های رسیده را انتخاب کرده‌اید زیرا آنها شامل ترکیباتی هستند که به ضد التهابی بودن هندوانه کمک می‌کنند. لیکوپن موجود در هندوانه به عنوان یک آنتی اکسیدان ممکن است برای سلامت مغز مفید باشد. به عنوان مثال، ممکن است به تأخیر در شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.

۵. به کاهش اسیدیته بدن کمک می‌کند

خوردن هندوانه کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن افزایش پیدا کند و خطر ابتلا به بیماری و مریضی کاهش پیدا کند، به ویژه به علت رژیم غذایی بالا که حاوی گوشت، تخم مرغ و لبنیات است.

۶. اختلالات چشم را بهبود می‌دهد

بتا کاروتن موجود در هندوانه پس از ورود به بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این اتفاق کودک شما را از اختلالات چشم مربوط به سن در امان نگه می‌دارد و رنگدانه را در شبکیه چشم ایجاد می‌کند. ویتامین A همچنین به حفظ پوست، دندان‌ها و استخوان‌های سالم کودکان کمک می‌کند.

۷. کمک می‌کند تا سیالات بیش از حد را از بین ببرید

هندوانه بدون ایجاد فشار بر کلیه‌ها ادرار را افزایش میدهد، این امر کمک میکند تا مایعات از بدن خارج شوند. از طرفی به فرآیند تولید آمونیاک کمک میکند که هیچ گونه فشاری بر روی کلیه‌ها ایجاد نشود. این تضمین می‌کند که فرزند شما به بهترین نحو ممکن از شر مایعات بیش از حد خلاص شود.

فواید هندوانه برای کودکان

۸. سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

هندوانه غنی از ویتامین C است که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین C در بهبود زخم نیز کمک می‌کند. بنابراین، اگر کودک شما از مشکلات مربوط به سیستم ایمنی رنج می‌برد، مصرف آن را افزایش دهید. همچنین مصرف میوه‌های غنی از ویتامین C را افزایش دهید تا به طور طبیعی بهبود پیدا کند.

۹. سلامت کلی را بهبود می‌بخشد

طبق مطالعات و تحقیقات اخیر، متخصصان معتقدند که هندوانه به بهبود سلامت کلی کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند. در نتیجه از مشکلات بهداشتی مختلف محافظت میکند و کمک می‌کند تا بدن به طور طبیعی به فعالیت خود ادامه دهد.

۱۰. به بهبود هضم کمک میکند

هندوانه حاوی فیبر است و این کمک می‌کند تا سیستم گوارشی بدن به طور منظم به فعالیت خود ادامه دهد.

علاوه بر مزایای بهداشتی بالا، این میوه کمک می کند تا در طول روزهای گرم تابستان کودک خود را هیدراته کنید. آب هندوانه حاوی الکترولیت است که به جلوگیری از سکته مغزی نیز کمک می‌کند.

ویتامین A در هندوانه کمک می‌کند تا پوست و مو را مرطوب نگه دارید و همچنین رشد سالم سلول‌های کلاژن و الاستین را در ترکیب با ویتامین C تشویق می‌کند. علاوه بر این، نوشیدن آب هندوانه قبل از تمرین شدید، به ورزشکاران و پهلوانان کمک می‌کند تا از درد عضلانی و ضربان قلب محافظت کنند.

۱۱. بدن را هیدراته می‌کند

آب آشامیدنی یک راه مهم برای نگهداری بدن است. با این حال، خوردن غذاهای حاوی آب بالا میتواند به هیدراته بدن کمک کند. جالب است که ۹۲٪ هندوانه از آب تشکیل شده است. علاوه بر این، محتوای آب زیاد یکی از دلایلی است که میوه ها و سبزیجات به شما کمک میکند تا احساس خوبی داشته باشید. ترکیبی از آب و فیبر به این معناست که شما غذای خوب بدون کالری می‌خورید.

فواید هندوانه برای کودکان

۱۲. برای پوست و مو مناسب است

دو ویتامین – A و C – موجود در هندوانه برای سلامتی پوست و مو مهم هستند. ویتامین C کلاژن بدن را افزایش میدهد، کلاژن پروتئینی است که پوست را تقویت می‌کند و موهای شما را قوی می‌کند. ویتامین A نیز برای پوست سالم مهم است، زیرا به ایجاد و ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کند. بدون ویتامین A کافی، پوست شما ممکن است خشک و پوسته پوسته شود. لیکوپن و بتا کاروتن نیز ممکن است به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی کمک کنند.

چه چیزی بخریم؟
اگر میخواهید برای کودک خود هندوانه بخرید بهتر است هندوانه تازه را از فروشگاه مواد غذایی و میوه فروشی‌ها خریداری کنید. برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی هندوانه دارند، اما با خطر آلودگی سالمونلا و یا E. coli همراه است.

اگر هندوانه داخل یخچال بوده است و بسیار سرد است، قبل از اینکه آن را به کودک خود سرو کنید اجازه دهید میوه در دمای اتاق کمی گرم شود، اطمینان حاصل کنید که هندوانه برای دهان کودک خیلی سرد نیست.

شما همچنین می‌توانید آب هندوانه را در برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کنید، اما این برای نوزادان توصیه نمی‌شود. آب هندوانه خطر ابتلا به حفره‌های دندانی را افزایش می‌دهد.

هشدارها در هنگام تغذیه نوزاد با هندوانه
گرچه از نکات بالا متوجه شدیم که هندوانه مزایای شگفت انگیز بسیاری دارد، اما قبل از مصرف آن به کودک باید احتیاط‌های خاصی صورت بگیرد. این احتیاط‌ها شامل موارد زیر است:

– هندوانه باید پس از ۶ تا ۸ ماهگی به نوزادان داده شود.
– بافت میوه نیز هنگام دادن آن به نوزادان بسیار مهم است. سعی کنید فقط قطعه هندوانه را به کودک خود اختصاص دهید. اگر کودک قطعه هندوانه را نخورد، سعی کنید آن را کوچکتر کنید.
– اطمینان حاصل کنید که هندوانه از فروشگاههای با کیفیت خریداری شده است.
– کودک خود را با هندوانه‌ای تغذیه نکنید که به راحتی در فروشگاه های مواد غذایی خاصی موجود است.
– میوه برش داده شده باید از یخچال خارج شود و به دمای اتاق برسد تا از ابتلا به سرماخوردگی کودک جلوگیری شود.
– آب هندوانه که به راحتی در فروشگاه‌ها موجود است می‌تواند خطر حفره‌های دندانی را افزایش دهد و باعث شود نوزادان علاقه‌ای به غذای جامد نداشته باشند.
– برخی از نوزادان ممکن است در صورت مصرف هندوانه دچار واکنش‌های آلرژیک مانند اسهال، استفراغ، بینی و سرگیجه شوند. به دنبال علائم آلرژی باشید.
– در حین دادن هندوانه به نوزادان باید مراقب باشید که دانه‌های آن برداشته شود تا از خوردن آن جلوگیری شود.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد