فواید ورزش بوکس برای بانوان

1 8,249

بطور سنتی بوکس و آموزش‌های مرتبط با آن، به عنوان یک حرکت رزمی و تهاجمی در نظر گرفته می‌شود، به همین دلیل بسیاری از افراد آن را برای زنان جذاب نمی‌دانند. در صورتی که تعدادی از زنان به این ورزش علاقه‌مند هستند، اگر جزء زنانی هستید که برای رفتن به این ورزش دچار شک و تردید هستید بهتر است نگاهی به فواید ورزش بوکس برای زنان بیندازید و به دنبال کشف مزایای فیزیکی و روانی بوکس باشید:

۱. بوکس به شما کمک می‌کند تا کالری بیشتری بسوزانید

بوکسورها بر روی پاهای خود بصورت چابک و آرام می‌ایستند و به همین ترتیب دائما در حال حرکت هستند، حتی زمانی که در نقطه‌ای قرار دارند هم برای آمادگی به مخالفان خود واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل تمرینات گرم کردن مانند پرش را ترجیح می‌دهند. بوکسورها در جلسات بوکس به آرامی پاها را به سمت بالا پرتاب می‌کنند و سپس آنها را آماده حمله می‌کنند. این حرکت بی وقفه باعث افزایش ضربان قلب می‌شود که به نوبه خود شدت تمرین را در سطحی حفظ می‌کند که برای سوزاندن چربی مناسب است. کافی است این حرکات را با حرکت‌های قدرتمند و سریع فوقانی بدن ترکیب کنید و شدت آن را افزایش دهید تا کالری بیشتری مصرف کنید. شاید شگفت انگیز باشد اما یک جلسۀ یک ساعته بوکس به ۶۰۰ کالری نیاز دارد!

۲. بوکس به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

یکی از دلایل مهم انجام بوکس توسط زنان این است که بسیاری از زنان از ورزش بوکس خجالت می‌کشند. بسیاری از زنان معتقدند که ورزش بوکس بسیاری از ناامیدی ها را از بین می‌برد، ناامیدی‌هایی که هنجارهای اجتماعی مانع از بیان آنها می‌شوند. هر فردی که این ورزش را تماشا می‌کند در واقع شاهد احساسات واقعی افرادی است که در موقع بوکس بروز می‌کند. بسیاری از افراد معتقدند که این ورزش یک حرکت عاطفی از طریق یک جریان فیزیکی است. بنابراین در صورت عصبانیت و ناراحتی بهتر است به سراغ ورزش بوکس بروید و با حرکات بوکس هر احساسات ناخوشایندی را از بین ببرید. به طور معمول یک تمرین بوکس که شامل تمرین با کیسه بوکس یا کیسه گلابی است، یک راه عالی برای آزاد کردن انرژی ناشی از خشم و استرس است. انجام این کار به طور مداوم می‌تواند به شما کمک کند با استرس روزمره مقابله کنید. بسیاری از زنان گزارش می‌دهند که در صورت انجام ورزش بوکس به طور مداوم سطح اعتماد به نفس بیشتری را تجربه می‌کنند.

فواید ورزش بوکس

۳. بوکس به شما کمک می‌کند تا آسانتر پیچ و تاب بخورید

بسیاری از زنان دوست دارند شکم صاف داشته باشند و برای رسیدن به این خواسته درازنشست‌های بسیاری انجام می‌دهند. در صورتی که اگر دراز نشست به ‌درستی انجام نشود، با افزایش قوس کمر و فشار به دیسک، به ستون فقرات کمر آسیب وارد می‌کند. تکنیک مشت زنی خوب از پشت صورت می‌گیرد به طوری که با تمرین مشت زنی تمام تنه بوکسور، پیچ و تاب میخورد. قلاب، ضربه، کراس و از زیر مشت زدن به حرکات تنفسی مختلفی نیاز دارد و هر تکنیک ایده‌ای را در اختیار خواهد داشت که عضلات مختلفی را در شکم و کمر تقویت کند. تحقیقات نشان داده است که ورزش بوکس با افزایش ترشح هورمون HGH توده عضلانی بدن را افزایش می‌دهد. هنگام تمرین بوکس با دویدن، رقص پاها و جهش‌ها، کالری زیادی از دست می‌دهید که این خود موجب لاغری خواهد شد.

۴. بوکس به شما کمک می‌کند تا قدرت بدنی خود را افزایش دهید

مزیت ورزش بوکس تنها برای قسمت فوقانی بدن نیست، بلکه ورزش بوکس و تمرینات آن تمامی عضلات بدن را به چالش می‌کشد. حرکت مداوم پاها باعث می‌شود که آنها سخت کار کنند. مقدار نیرویی که یک بوکسور برای وارد کردن یک مشت ایجاد می‌کند از قسمت پائین بدن و ساق‌های پا آغاز میشود و به سمت قسمت بالای بدن هدایت می‌شود. به همین دلیل بوکسورها باید مطمئن شوند که پاهایشان به اندازه کافی قدرتمند هستند. بنابراین بیشتر کلاس‌های بوکس، شامل تمرین‌های اسکات ایستاده، اسکات قدرتی و تمرینات برپی می‌باشد. در این ورزش عضلات چهارسر، همسترینگ و باسن، با هم کار می‌کنند تا شما را در جهش‌هایتان کمک کرده و به مشت‌هایتان قدرت دهند. مشت زدن به کیسه‌های سنگین به استقامت زیادی نیاز دارد و با تمرین مداوم متوجه می‌شوید که سطح استقامت و قدرت بدنی‌تان افزایش یافته است و چربی در بدن تجمع یافته و به تدریج سوزانده می‌شود. با بوکس می‌توانید مهارت‌های دفاع کردن از خود را بهبود بخشید و این به نوبه خود زنان را تقویت می‌کند و همچنین سطح اطمینان آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. آنها پس از چند جلسه، تکنیک‌های دفاع از خود را یاد می‌گیرند.

۵. بوکس به شما کمک می‌کند تا بازوهای قوی داشته باشید

در حالی که در ورزش بوکس لگن و پاها نقش مهمی را بازی می‌کنند، بدون شک بازوها نیز تاثیر مهمی دارند. معمولا افراد مبتدی در بازوهای خود نسبت به هر جای دیگر بدن، احساس خستگی بیشتری می‌کنند که این نشان می‌دهد تمرینات بوکس برای آنها سخت است. همانند پاها، برای تقویت بازوها نیز جلسات آموزشی بسیاری وجود دارد که تمرینات بوکس را لذت بخش‌تر می‌کند.

فواید ورزش بوکس

۶. بوکس به شما کمک می‌کند تا بین چشم و دست‌ها هماهنگی ایجاد کنید

در حین تمرین، شما یاد خواهید گرفت که قدرت مشت زدن و جهت مشت زدن را تنظیم کنید و این به نوبه خود هماهنگی چشم و دست را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. بسیاری از مردم گزارش می‌دهند که جلسات بوکس توانایی آنها را در بسکتبال بهبود می‌بخشد. این ورزش شما را مجبور می‌کند تا سریع تصمیم گیری کنید و بلافاصله واکنش نشان دهید.

امروزه باشگاه‌های بوکس بسیاری وجود دارد که مربیان آن زن هستند. بنابراین اگر می‌خواهید بدن قوی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید میتوانید ورزش بوکس را انتخاب کنید. اما برای ورزش بوکس به تجهیزات زیر نیاز دارید:

دستکش‌های بوکس

این مهم ترین چیزی است که باید برای کلاس بوکس داشته باشید. بهتر است در ورزش بوکس دستکش کیسه‌ای نپوشید، دستکش‌های کیسه‌ای برای مشت زدن کیسه مناسب هستند، اما برای چیزهای دیگر خوب نیستند. در عوض باید دستکش‌های تمرینی بپوشید، دستکش‌های تمرینی برای کیسۀ محکم، میت و دیگر وسایل کمک آموزشی بوکس مناسب هستند. عمومی‌ترین سایز دستکش‌های تمرینی از ۸ تا ۱۶ Oz هستند. در اینجا یک راهنمای دستکش بوکس با توجه به اندازه بیان شده است:

Oz 8: معمولاً برای مبارزه و رقابت استفاده می‌شود
Oz 10: کوچکترین دستکش تمرینی بزرگسالان است
Oz 12: بهترین انتخاب برای بوکسوری است که به دنبال یک دستکش تمرینی همه جانبه است
Oz 14: عمومی‌ترین دستکش همه کاره است
Oz 16: دستکش استاندار مبارزه در باشگاه است

فواید ورزش بوکس

باند بوکس

باند بوکس یک نوار پارچه‌ای است که به شکل خاصی در راستای مچ و انگشتان دست بسته می‌شود. هدف از بستن باند، محافظت از مچ دست‌ها و انگشتان برای وارد کردن ضربه در تمرین و یا مبارزه است.

کلاه بوکس

کلاه بوکس از قسمت سر، صورت و فک ورزشکار در برابر ضربات محافظت کند. معمولا در تمرینات و یا در مسابقات آماتوری از این کلاه استفاده می‌شود. این کلاه انواع مختلفی دارد و میتوانید هرکدام از آنها را با توجه به کیفیت و کاربرد آن انتخاب کنید.

محافظ بدن بوکس

هر مبتدی در بوکس تلاش می‌کند تا برای صورتش هیچ اتفاقی نیفتد، اما در ورزش بوکس، ضربه به بدن همانقدر خطرناک است که ضربه به صورت خطرناک است. محافظ بدن چیزی است که برای محافظت از بدن طراحی شده است. محافظ بدن اشکال مختلفی دارد که یکی از آنها محافظ کشاله و ران می‌باشد. در ورزش بوکس ضربه به نقاط حساس بدن خطا محسوب می‌شود ولی برای پیشگیری از ضربات غیر عمد، استفاده از این وسیله بسیار مهم است.

کفش مخصوص بوکس

کفش‌های بوکس معمولا از جنس چرم ساخته شده‌اند و از مچ پای ورزشکار محافظت می‌کنند. این کفش‌ها ساق‌دار هستند و کاملا باید اندازه پا باشند، به طوری که در قسمت پنجه احساس فشار وجود نداشته باشد. کفش بوکس در چابکی و سرعت حرکات پا نقش بسزایی دارد. قسمت‌های مهم کفش ورزشی شامل محل شست پا، پشت پاشنه، داخل کفی، وسط کفی، خارج کفی، گردنی مچ پا و زائده پاشنه است.

کیسه بوکس

اگر می‌خواهید در خارج از ورزشگاه تمرین کنید، می‌توانید یک کیسه سنگین در خانه داشته باشید. داشتن کیسه‌های سنگین در پیشرفت بوکس بسیار موثر هستند. کیسه های بوکس دارای انواع مختلفی مانند کیسه بوکس‌های سنگین، کیسه بوکس سرعتی و کیسه بدکس‌های دو طرفه هستند. کیسه بوکس به زدن ضربات دقیق‌تر کمک زیادی می‌کند. همین طور بوکسور می‌تواند مخلوطی از ضربات مشت و همینطور پا را به کار ببرد و استقامت، قدرت، سرعت و همینطور دقت خود را بهبود بخشد. برای کیسه‌های سنگین، وزن کیسه بوکس بر حسب قد و وزن ورزشکار تغییر می‌کند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه‌های این پست
  1. مهراب گفته:

    بوکس بهترین ورزش برای اقایان و بانوان است

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد