قابلیت های دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) در رانندگی

0 869

طبق آمار سازمان حمل و نقل ایالت متحده، تعداد تصادفات رانندگی ناشی از انحراف رانندگان به چپ و راست بسیار قابل توجه بوده و این آمار نشان می دهد این گونه تصادفات ده درصد از کل تصادفات را تشکیل می دهند که از این ده درصد، ۱۴ درصد در هنگام استفاده از تلفن هراه رخ داده است.

با توجه به این خطرات و افزایش بی رویه ها آنها دستیار صوتی گوگل یعنی Google Assistant می تواند به صورت چشمگیری این تصادفات را کاهش داده و مانع از ایجاد آنها شود.

طبق گزارش این سازمان زمانی که شما در حال رانندگی با سرعت ۸۸.۵ کیلومتر در ساعت هستید، اگر چشم تان را به مدت ۵ ثانیه از جاده بردارید، به راحتی می توانید فاصله یک زمین فوتبال را طی کنید، یعنی چیزی در حدود ۱۱۰ متر و این می تواند جان شما و سرنشینان خودرو را به خطر بیاندازد.

اعمالی مانند عوض کردن موزیک، چک کردن پیام ها؛ تایپ کردن پیام و یا بررسی شبکه های اجتماعی می تواند برای مدتی چشمتان را از جاده منحرف کرده و خطرات جبران ناپذیری را برایتان به وجود آورد.

در این مطلب سعی کردیم قابلیت های دستیار صوتی گوگل برای کمک به رانندگی را به صورت مختصر توضیح دهیم. این دستیار به کمک شما آمده است تا شما را از خطرات ناشی از حواس پرتی در هنگام رانندگی نجات دهد.

جست و جو موزیک و پخش آن

امروزه بیشتر مردم از گوشی های همراه خود برای پخش موسیقی در ماشین استفاه می کنند، طرفدران رادیو کم شده است و این وسیله اندکی رو به فراموشی می رود. در این راستا اگر قبلا از سرویس های موسیقی Spotify و یا Google Play Music استفاده کرده اید، می دانید که در این سرویس ها قابلیت جست و جو از طریق تایپ کردن وجود دارد و شما از طریق نوشتن نام آهنگ، موزیک و یا آلبوم می توانید به آهنگ های مورد علاقه تان دسترسی داشته باشید. اما طبق مقررات انجام این کار در حین رانندگی بسیار خطرناک و غیر ممکن است.

در این راستا می توانید از دستیار صوتی گوگل Google Assistant کمک بگیرید و تنها کافی است که نام آهنگ مورد نظرتان را بلند بگویید تا این دستیار صوتی هوشمند، آهنگ را پیدا کرده و برای شما پخش کند.
برای انجام این کار تنها باید سرویس موسیقی مورد استفاده خود را در Google Assistant تنظیم کنید:
• دستیار Google را راه اندازی کنید و روی آیکون کشویی آبی ضربه بزنید.
• روی دکمه منو سه نقطه کلیک کنید و تنظیمات را انتخاب کنید.
• گزینه موسیقی را انتخاب کنید.
• سرویس موسیقی مورد علاقه خود را لینک کنید و آن را به عنوان پیش فرض تنظیم کنید.

کافی است این چند مرحله را یک بار انجام دهید تا از دفعه بعد بتوانید به صورت صوتی آهنگ درخواست کنید. دفعه بعد که قصد داشتید در ماشین تان آهنگ گوش دهید، کافی است این عبارت را بگویید: “اوکی گوگل، آهنگ خواننده X، آلبوم X، آهنگ مورد نظر را ار پلی لیست مورد نظر پخش کن” به همین سادگی.

در این زمان دستیار صوتی گوگل Google Assistant از سرویس موسیقی پیش فرض شما استفاده کرده و آهنگ مورد نظرتان را پیدا می کند و برای شما پخش خواهد کرد.

بررسی و ارسال پیامک

تایپ کردن پیامک یکی از خطرناک ترین راه های استفاده از گوشی همراه در حین رانندگی است. معمولا برای تایپ یک پیام شما به زمان بیشتر از ۵ ثانیه نیاز دارید که این ممکن است خطرات جدی برای شما و سرنشینان تان به وجود آورد.

دستیار صوتی گوگل می تواند پیام مورد نظرتان را به لیست مخاطبانتان ارسال کنید بدون آنکه مجبور شوید خودتان آن را تایپ کنید. برای این کار کافی است بگویید: ” اوکی گوگل پیام مورد نظر را به مخاطب مورد نظر ارسال کن”.

اسم مخاطبی که استفاده می کنید باید یک نام یکتا و منحصر به فرد در لیست مخاطبان شما باشد. اگر چندیدن اسم مشابه دارید باید نام مورد نظر را انتخاب کرده و تیک بزنید. بنابراین بهتر است مطمئن شوید که نام همه مخاطبان تان با یکدیگر متفاوت است.

در این حالت دستیار صوتی گوگل پنجره ای را باز می کند و از شما می خواهد تا پیام تان را بگویید. سپس آن را برای شما تایپ کرده و ارسال می کند. در این فرایند لازم نیست حتی یک ثانیه به گوشی خود نگاه کنید.

شما همچنین می توانید از این دستیار صوتی  گوگل بخواهید تا چند پیامک قبلی را برای شما با صدای بلند بخواند. مثلا می گویید: گوگل لطفا آخرین پیام متنی من را بخوان. سپس دستیار صوتی نام فرستنده را می گوید و از شما می پرسد آیا منظورتان این پیام است و یا می خواهید آن را رد کنید”, “Do you want to hear it, reply, or skip it”. اگر پاسخ شما مثبت باشد، دستیار صوتی پیام را می خواند. شما بعد از شنیدن پیام با به زبان آوردن کلمه “پاسخ reply ” به دستیار صوتی می فهمانید که می خواهید پاسخ این پیامک را بدهید.

در صورتی که بگویید: ” skip it ” دستیار صوتی به پیام فرستنده بعدی می رود و آن را تکرار می کند.

بنابراین هر بار که صدای اعلان پیامک شما به گوش تان رسید لازم نیست که به گوشی تان چشم بدوزید، تنها با صحبت کردن می توانید از محتوای آن مطلع شوید.

برقراری تماس یا پاسخ به تماس ها

طبق آمار سازمان رانندگانی که در حین رانندگی خود تماس صوتی برقرار می کنند ۴ برابر بیشتر از رانندگان دیگر تصادف کرده و در خطر مرگ و میر و جراحات سنگین قرار می گیرند.

تنها با به زبان آوردن جمله ” اوکی گوگل، با مخاطب مورد نظر تماس بگیر”. می توانید یک تماس صوتی برقرار کنید. البته باید در نظر داشته باشید که صحبت کردن با گوشی همراه در حین رانندگی باعث می شود حواس شما پرت شده و عکس العمل سریعی نداشته باشید. بنابراین چه به صورت دستی شمارگیری کرده و یا از دستیار صوتی بخواهید تا برای شما شماره گیری کند، در هر دو صورت در خطر قرار می گیرید. Google Assistant, تنها به شما کمک می کند در هنگام رانندگی به گوشی چشم ندوزید و شماره گیری نکنید.

استفاده از جی پی اس در مسیر یابی

گوگل مپ یکی دیگر از سرویس های کاربردی شرکت گوگل است که بارها در مورد آن صحبت کرده ایم. شما با استفاه از دستیار صوتی گوگل از این برنامه کاربردی استفاده کنید. بنابراین لزومی ندارد در هنگام رانندگی برنامه گوگل مپ را باز کرده و آدرس مورد نظر را در آن تایپ کنید.

دستیار صوتی گوگل دستور شما را شنیده و آدرس مورد نظر را از طریق همگام سازی با گوگل مپ نشان می دهد. البته باید دقت کنید که آدرس مورد نظرتان را به صورت دقیق اعلام نمایید تا گوگل مپ در یافتن آن دچار مشکل نشود.

قابلیت های صوتی دیگر Google Assistant در حین رانندگی

بلوتوث را روشن کن: اگر گوشی هوشمند شما با بلوتوث به سیستم پخش موزیک ماشین کار می کند، این دستور می تواند مفید باشد.

میزان صدا را بالا ببر: می توانید صدای گوشی خود را به هر میزانی که تمایل دارید کم زیاد کنید.

ترافیک در راه مقصد چگونه است: با استفاده از این قابلیت می توانید مطلع شوید، که چقدر ترافیک سنگین است و چه مدت طول می کشد تا به مقصد خود برسید.

نزدیک ترین [مقصد] کجاست: با استفاده از آن می توانید نزدیکترین ایستگاه گاز، فروشگاه مواد غذایی، رستوران یا هر کسب و کار دیگری پیدا کنید.

رویداد بعدی من چه زمانی است:از این طریق می توانید از برنامه هایی که در تقویم ثبت کرده اید مطلع شوید.

اخبار را پخش کن: دستیار صوتی می تواند اخبار صبحگاهی را از منابع معتبر خبری مانند NPR، USA Today، Fox News و موارد دیگر پخش کند.

ایمن بودن ماشین در حین رانندگی

در یک جهان امن و کامل، هیچ کس در حین رانندگی از گوشی خود استفاده نمی کند، اما همانطور که می دانید بسیاری از مردم با علم به همه خطراتی که آنها را تهدید می کند، باز هم این کار را تکرار می کنند. بهتر است از خودمان شروع کنیم، در هنگام رانندگی خود را مسئول بدانیم چشم به جاده بدوزیم و دستان خود را بر روی فرمان قرار دهیم.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد