چرا ماشین ظرفشویی ظرف‌ها را تمیز نمی‌شوید؟

0 1,166

امروزه ماشین ظرفشویی یک وسیله لوکس و مدرن است که همه ما به آن وابسته هستیم و تصور کردن زندگی بدون این دستگاه برایمان دشوار است. ماشین ظرفشویی علاوه بر اینکه در وقت و انرژی صرفه جویی می‌کند، می‌تواند ظرف‌ها را ساده‌تر و تمیزتر بشوید و در استفاده از آب نیز صرفه جویی کند. گاهی ممکن است ماشین ظرفشویی دچار مشکلاتی شود و نشانه‌هایی از آن دیده شود که نیاز باشد آن را تعمیر یا تعویض کنید.

یک ماشین ظرفشویی‌ که ظرف‌ها را تمیز نمی‌شوید، می‌تواند خسته کننده و تعمیر آن بوسیلۀ یک تعمیرکار گران باشد. البته برای کسانی که خود را دست کم نمی‌گیرند، تعمیر یک ماشین ظرفشویی فرآیند دشواری نیست. در مطلب زیر لیستی از رایج‌ترین معایب را بیان می‌کنیم که باعث می‌شود ماشین ظرفشویی‌ ظرف ها را تمیز نشوید.

واشر غلاف تخلیه بالا
اگر بازوی آب پاش فشار کمی دارد، ممکن است واشر غلاف تخلیه بالا مشکل داشته باشد. این واشر هم در بالا و هم در پایین طشت ماشین ظرفشویی قرار دارد و مانند یک سیستم آب پاش، آب را با فشار روی ظروف می پاشد تا آنها را تمیز کند. واشر ممکن است شل شود یا نیاز به تعویض کامل داشته باشد. اگر واشر را عوض کردید، سینی فشار، بازوهای آب‌پاش و واشر آب را چک کنید تا چربی و ذرات غذا به آنها نچسبیده باشد، چون ممکن است واشر را از بین ببرد.

بازوی آب‌پاش
بازوی آب پاش پایین (و در صورت لزوم بازوی آب پاش بالایی) می تواند دلیل تمیز نشستن ظرف ها بوسیله ماشین ظرفشویی باشد. عملکرد بازوی آب پاش این است که آب را با فشار روی ظروف می پاشد تا آن ها را تمیز کند. مطمئن شوید که بازوهای آب پاش می توانند آزادانه حرکت کنند و ظرف ها مانع فعالیت آن ها نمی شوند. حلقه یاتاقانِ بازوی آب پاش ممکن است شل شود یا پوسیده شود، در نتیجه باعث شکسته شدن بازوی آب پاش شود و مانع حرکت آن از یک الگوی مناسب شود. بازوهای آب پاش را بررسی کنید تا هیچ گونه ترک یا سوراخی نداشته باشد. باقی ماندۀ ذرات غذا، سلفون، شیشه یا سایر موارد خارجی ممکن است حفرۀ بازوی آب پاش را مسدود کنند و موجب کاهش نیرو یا بازوهای آب پاش شوند. اگر برخی از حفره ها مسدود شده باشند، باید برای رفع مشکل سیستم فیلتر را بررسی کنید. ترک خوردگی و یا فرسوده شدن درزها در بازوی آب پاش می تواند نیروی آب پاش را تحت تاثیر قرار دهد. اگر ماشین ظرفشویی دارای بازوی آب پاش فوقانی می باشد، قلاب نصب بازوی آب پاش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شل، ترک خورده و یا پاره نیستند در این صورت حتماً آن را تعویض کنید.

ایستگاه اتصال
اگر ماشین ظرفشویی شما یک بازوی آب پاش میانی دارد که به یک قفسه قابل تنظیم متصل است، باید ایستگاه اتصال و مگس پران را بررسی کنید. ایستگاه اتصال در پشت ماشین ظرفشویی در لوله تهیه آب وجود دارد و آب را به بازوی آب پاش میانه منتقل می کند و معمولا دارای دو خروجی است. اطمینان حاصل کنید که ایستگاه اتصال به طور مستقیم به لوله تامین آب متصل شده است. مگس پران را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آزادانه حرکت می کند و محکم بسته شده است. بهتر است قطعات پلاستیکی را بازرسی کنید تا هیچ پارگی نداشته باشند و در صورت لزوم آن ها را عوض کنید.

دریچه ورودی آب
دریچه ورودی آب یکی از شایع ترین قطعات ماشین ظرفشویی می باشد که ممکن است دچار مشکل شود. اگر طشت ماشین ظرفشویی سطح آب مناسبی نداشته باشد ممکن است ظرف ها را تمیز نشوید. دریچه آب معمولا در جلو ماشین ظرفشویی کنار پانل ورودی قرار دارد. اگر سطحِ آب مناسب در دسترس نباشد یا اگر آب به طور کامل در طشت نباشد، ابتدا ورودی شیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دریچه مسدود نیست و در طول قسمت پر شدن، چرخه برق، نیروی کافی را تامین می کند. این اتصال را می توان با مولتی متر انجام داد. اگر ورودی مسدود شده باشد و قدرت در زمان مناسب تامین نشود، باید آن را تعویض کنید.

لوله تحویل آب
اگر ماشین ظرفشویی دارای بازوی آب پاش فوقانی باشد، لوله تحویل آب ممکن است یکی از مشکلات تمیز نشستن ظروف باشد. لوله تحویل آب یا بازوی آب معمولاً از پلاستیک ساخته شده است و آب را از پمپ به بازوی آب پاش بالایی و در برخی از مدل ها به بازوی آب پاش میانی منتقل می کند. اطمینان حاصل کنید که لوله به درستی با بازوهای آب پاش هماهنگ شده است و هیچ محدودیتی در جریان آب وجود ندارد. بعضی از مدل ها ممکن است یک فیلتر در لوله تحویل آب نیز داشته باشند که می توانند وصل شوند.

فرفره شستشو
فرفره شستشو یکی از قطعات ماشین ظرفشویی می باشد که در برخی از مدل ها در لوله تغذیه آب یا قسمت چند منظوره در عقب وان قرار دارد. اگر فرفره شل شده باشد، یا به درستی نصب نشده باشد و ترک خورده باشد ممکن است ظروف را به درستی تمیز نکند. بررسی کنید که فرفره قادر به چرخش آزادانه است.

مواد شوینده
مواد شوینده می تواند سبب خوب نشستن ظرف های ماشین ظرفشویی شود. ابتدا اطمینان حاصل کنید که از مواد شوینده با کیفیت استفاده می کنید و اگر از ژل یا قرص استفاده می کنید، بهتر است مواد شوینده خود را عوض کنید و از موادی استفاده کنید که راحت تر حل می شوند. البته این نکته را نیز به خاطر بسپارید که اگر بیش از حد از مواد شوینده استفاده کنید ممکن است به ظروف آسیب وارد شود.

فیلتر
همه ماشین های ظرفشویی یک یا چند فیلتر برای حذف ذرات غذایی در طول چرخه شستشو دارند. این فیلترها معمولا خودشان تمیز می شوند، اما تحت شرایط خاص و یا استفاده از مواد شویندۀ نامناسب این فیلترها می توانند مسدود شوند. فیلترها در قسمت گردش پمپ و / یا در بازوی شستشوی چند منظوره قرار دارند و باید در صورت لزوم آن ها را پاک یا تعویض کنید. اگر فیلتر دچار پارگی و یا آسیب دیدگی باشد، ذرات غذایی یا اشیاء خارجی می توانند به بازوها برسند و مانع عملکرد آنها شوند.

عنصر گرمایی
برای اینکه ماشین ظرفشویی ظروف را تمیز بشوید، معمولا باید دمای آن حدود ۱۴۰ درجه فارنهایت، باشد. عنصر گرمایشی در پایین ماشین ظرفشویی قرار دارد و برای حفظ دمای آب در ماشین ظرفشویی و یا گرمای بیشتر از نرمال برای چرخه های خاص می باشد. در ضمن توجه داشته باشید عنصر گرما برای گرم کردن آب در دوره های شستشوی طبیعی استفاده نمی شود، بنابراین قبل از بررسی عنصر حرارت، اطمینان حاصل کنید که آب ورودی به ماشین ظرفشویی به اندازه کافی گرم است. لطفا توجه داشته باشید که آب داغتر از ۱۴۰-۱۵۰ درجه نباشد زیرا می تواند به ظروف آسیب وارد کند. قبل از شروع یک چرخه شستشو ممکن است لازم باشد عنصر حرارت را عوض کنید. اتصال این عنصر را می توان با مولتی متر بررسی کرد.

پروانه‌های تلمبه
در ماشین ظرفشویی دو پروانه وجود دارد یکی پروانۀ شستشو و دیگری پروانه تخلیه. پروانه شستشو در واقع جریان آب را جا به جا می کند و بازوهای آب پاش را تحت فشار قرار می دهد. پروانه تخلیه، در صورت استفاده در مدل خود، فقط برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی استفاده می شود. هر دو قطب یا هر دو بال را چک کنید و در صورت لزوم آن را عوض کنید.

خرابی قطعات دیگر
ما شایع ترین علت ها را بیان کردیم که می تواند باعث تمیز نشستن ظروف شود، اما قطعات دیگری نیز وجود دارد که می تواند معیوب باشد. اگر نتوانستید ماشین ظرفشویی خود را با اطلاعات فوق تعمیر کنید، بهتر است با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید و از راهنمایی های او کمک بگیرید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد